Intel skryter med spelprestanda överlägsen AMD – använder olika grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Sant. Intel är ju ett väldigt stort, och framgångsrikt, företag. Har säkert drivor av praktikanter.

Med tanke på hur "bra" det gått för Intel (rent PR mässigt) de senaste fem åren.. så verkar det som hela deras PR avdelning består av en samling praktikanter.

Men vi vet ju båda att detta bara är klassisk Intel när något går emot dem. Vi såg det på början av 2000-talet och vi ser det nu. Det sitter helt enkelt i väggarna inom företaget.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Sant. Intel är ju ett väldigt stort, och framgångsrikt, företag. Har säkert drivor av praktikanter.

Visst praktikanter hit och dit, men detta ger ju inte intryck av att handla om att någon gjort ett misstag.

Allt som de visar upp är sant, och de påpekar uttryckligen i presentationen att de jämför äpplen med päron.
Känns därmed som att det är medvetet.

De har ju nämligen inte hittat på något eller försökt dölja vad de gjort, de har bara visat upp något som är irrelevant och räknar med att betraktaren inte ska bry sig om detaljerna.

Jag tror det snarare handlar om att PR-avdelningen har dåligt omdöme.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivmaskin

Redan i försättsbladet till presentationen finns lustigheter, där Intel vill understryka att materialet endast är avsett för teknikmedvetna. Därmed gäller tydligen att informationen INTE är lämplig för slutkund, för teknikkunskaperna finns enligt bolaget bara hos stora företag, myndigheter och återförsäljare... Jag har en liten misstanke om att det kanske har något att göra med att en teknikmedveten slutkund sannolikt kan hitta de inbakade konstigheterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Jag tycker personligen att bägge sidor är lika fula. Jag testar mig helt enkelt fram och väljer det jag trivs med. Det är ju sandlåde nivå på bägge företagen

AMD har inte hållt på så här på något sätt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Allt jag använder i princip har noll nytta av massor med kärnor.
Och typ 99% av alla spel jag spelar drar heller ingen nytta av massa kärnor.

För min del spelar mass core hysterin ingen roll, 1-2 core prestanda viktigare då för mig just nu iaf.
Men upp till 6 cores är väl lagom, mer än så är bara rent slöseri för det jag gör iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Allt jag använder i princip har noll nytta av massor med kärnor.
Och typ 99% av alla spel jag spelar drar heller ingen nytta av massa kärnor.

För min del spelar mass core hysterin ingen roll, 1-2 core prestanda viktigare då för mig just nu iaf.
Men upp till 6 cores är väl lagom, mer än så är bara rent slöseri för det jag gör iaf.

beror på va du spela. spela du bara gamla spel som vill har single core prestandard så visst. men många nya släpp kan till och med få problem nuförtiden med CPU:er under 4 kärnor och trådar.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Alltså, ska dom inte ge sig snart?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Glöm benchmark siffrorna. Allt jag vet nu att temperaturen på min Amd 3900x @ 4,4 ghz ligger på 43-45c🥶 när jag spelar BF5⚔. Lååååga temperaturer. Tack för Amd 🥰

Visa signatur

AMD 3900x @4,5 GHZ || Asus ROG 2080 ti OC || Asus ROG x570-f || Samsung 960 500GB || Seagate Firecuda 2TB || Phanteks Enthoo 719 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

"Because it may be surprising to you, but reddit and other tech communities compose a small fraction of Intel target audiences. Unlike AMD, Intel does not rely on words of mouth, they have pile of cash to push nonsense marketing, and trust me, a huge number of people fall for that, they're not stupid, they're just not interested in tech as we are, and they will just buy Intel because its logo is freaking everywhere."

SÅ sant.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wittwang:

Redan i försättsbladet till presentationen finns lustigheter, där Intel vill understryka att materialet endast är avsett för teknikmedvetna. Därmed gäller tydligen att informationen INTE är lämplig för slutkund, för teknikkunskaperna finns enligt bolaget bara hos stora företag, myndigheter och återförsäljare... Jag har en liten misstanke om att det kanske har något att göra med att en teknikmedveten slutkund sannolikt kan hitta de inbakade konstigheterna

https://imgur.com/ItNdD6t.jpg

Haha! Det här är extra unket deluxe!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

AMD har inte hållt på så här på något sätt.

Skulle snarare säga att AMD har hållt på såhär hela tiden, medan det här är första gången intel sätter sig själva i försvar.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Skulle snarare säga att AMD har hållt på såhär hela tiden, medan det här är första gången intel sätter sig själva i försvar.

du får gärna tar fram exempel på detta.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

AMD har inte hållt på så här på något sätt.

Ifall du kollar på videon som nämns i artikeln av AdoredTV så påpekar han precis en sån här blunder av AMD i deras presentation. Det är efter 33m15s som du kan se det i videon. AMD använde sig av Firestrike physics för att påvisa att deras mobila processor Ryzen 7 4800H är snabbare än en i7-9700K. Så det förekommer av båda företagen.

Men jag håller med flera som skrivit tidigare i tråden att Intel bara borde acceptera att de är någon procent snabbare än AMD i spel och inte mer, ljuga så här om prestandan är inte lönt. Det kommer alltid fram tillslut.
Fast, ifall de hinner sälja en massa processorer till folk som inte har koll på grund av detta så har de ju lyckats. Tyvärr.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Redan i försättsbladet till presentationen finns lustigheter, där Intel vill understryka att materialet endast är avsett för teknikmedvetna. Därmed gäller tydligen att informationen INTE är lämplig för slutkund, för teknikkunskaperna finns enligt bolaget bara hos stora företag, myndigheter och återförsäljare... Jag har en liten misstanke om att det kanske har något att göra med att en teknikmedveten slutkund sannolikt kan hitta de inbakade konstigheterna

https://imgur.com/ItNdD6t.jpg

Nja, sådär brukar man skriva på storbolag för att saker inte ska användas där de inte passar in, det är lätt hänt att en presentation man gör för att internt hålla koll på något irrar sig upp till ledningen och de visar den i helt fel sammanhang. Hände mig på Ericsson när jag jobbade där åtskilliga gånger..

I detta fallet tror jag bara de tycker det är för mycket tekniskt snack i presentationen för att den ska användas mot slutkund utan att man behöver ha ett teknikintresse för att kunna tillgodogöra sig presentationen. Sannolikt är slutkunden i snitt mycket mindre tekniskt insatt än vad en "teknikmedveten" person är. Många på swec anses nog vara i den teknikmedvetna kategorin.

Sedan är det ju såklart komiskt att om man är "teknikmedveten" så kommer man sannolikt inse att presentationen är skräp

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Medlem

Riktigt bra video faktiskt, bland Jims bättre enligt mig (även om det mesta han gjort är bra enligt mig).

Trots den påvisade blundern från AMD som han nämner så spelar intel i en helt annan liga när det gäller att vinkla resultat.
Genomgången av SYSMark är också brutalt bra kring vad som är skumt, oavsett hur mycket intel trycker på att det är "Real world performance"

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Inaktiv

Man skäms ju nu om någon frågar vad man har för dator mm nu förtiden.

Tur man börjar göra sig av med prylarna och går på AMD nu.

Permalänk
Medlem

Sedan går det att tolka det lite annorlunda också, för $1299 har intel lyckats att få in en snabbare gpu(MaxQ, billigare eller dyrare?), låt vara att kostnaden är +45W och med därtill hörande kortare batteritid(antagligen).
Fakta är fortfarande att $1300 är mindre än $1450, och 15.6" är större än 14" till en kostnad av 600g.

Utan att veta så skulle jag gissa på att den medelintresserade väljer att spara 1500:- och få en större dator om spel är syftet.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

En Volvo är snabbare än en Koenigsegg också om den senare bara får köra på ettans växel, man kan alltid få siffrorna på sin sida om man själv gör testerna.

Well yeah about that..

Dold text

Förlåt, jag kunde inte låta bli.

Ontopic: Utöver första jämförelsen som jag har inga ord för, hur ironiskt är det inte att Intel använder benchmarks (varav mjukvara som varit kontroversiell ovanpå det) för att påstå att benchmarks inte spelar någon roll?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Inaktiv

Är det alltså sånt här trams som exempelvis HardOCPs Kyle Bennet tyckte det var värt att lägga ner sin uppskattade sida för att syssla med?

Frågan är om inte Intel är död om något år, vassaste spiken på länge var att Apple dumpar Intel för ARM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Well yeah about that..

Förlåt, jag kunde inte låta bli.

Ontopic: Utöver första jämförelsen som jag har inga ord för, hur ironiskt är det inte att Intel använder benchmarks (varav mjukvara som varit kontroversiell ovanpå det) för att påstå att benchmarks inte spelar någon roll?

Står ju dock inte att den klarar det på ettas växeln utan bara att den klarar det på en växel

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

beror på va du spela. spela du bara gamla spel som vill har single core prestandard så visst. men många nya släpp kan till och med få problem nuförtiden med CPU:er under 4 kärnor och trådar.

Spelar typ enbart "competitive/e-sport" liknande spel, vilket oftast är optimerade för färre kärnor.
Men ja, en 6 kärnig är väl optimal för min del typ där prestanda på mindre kärnor är optimal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Står ju dock inte att den klarar det på ettas växeln utan bara att den klarar det på en växel

bilen har bara 1 växel. eller ja, 2 om du vill räkna med baken som egentligen bara driver bilen bakåt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Sedan går det att tolka det lite annorlunda också, för $1299 har intel lyckats att få in en snabbare gpu(MaxQ, billigare eller dyrare?), låt vara att kostnaden är +45W och med därtill hörande kortare batteritid(antagligen).
Fakta är fortfarande att $1300 är mindre än $1450, och 15.6" är större än 14" till en kostnad av 600g.

Utan att veta så skulle jag gissa på att den medelintresserade väljer att spara 1500:- och få en större dator om spel är syftet.

Eller så kan man jämföra med samma formfaktor & tdp... Ställ dig själv frågan, varför valde Intel att jämföra en genuint bärbar laptop & en släpbar gamerburk? Dessutom med olika gpu'er, det finns nämligen ryzen 4000 serien laptops med vanliga 2060 och högre TDP men Intel valde att inte jämföra mot dessa, av någon anledning... Eller det motsatta varför jämförde de inte samma tunnare formfaktor & max q gpu i sin Intel version, det finns en jäkla massa Intel burkar med just detta så direkt svårt hade det inte varit.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Där sköt Intel av sig ena benet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Är det alltså sånt här trams som exempelvis HardOCPs Kyle Bennet tyckte det var värt att lägga ner sin uppskattade sida för att syssla med?

Frågan är om inte Intel är död om något år, vassaste spiken på länge var att Apple dumpar Intel för ARM.

Döda är de nog inte men markant lägre omsättning om de fortsätter i samma riktning.
De lär väl dundra på med reklam så oinsatta köper skiten och hanka sig fram på det tills de har en ny design.

Permalänk
Medlem

Det värsta med detta är inte hur det doftar fulspel ala Intel från förr utan att Intel själva faktiskt känner sig tvungna att göra detta. Det säger bra mycket mer än vad man kanske primärt kan tänkas tro.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dem8n:

Döda är de nog inte men markant lägre omsättning om de fortsätter i samma riktning.
De lär väl dundra på med reklam så oinsatta köper skiten och hanka sig fram på det tills de har en ny design.

Företaget är stort och rikt, men så länge nya problem av olika slag forsar fram som en tsunami, problemen med att konkurrera mot såväl AMD, ARM och Nvidia, miljarders säkerhetshål och gammal trött teknik. Ser inte direkt ljust ut.

Men med mördande reklam går förstås allt sälja.

Någon nämnde det i någon CPU relaterad närmaste dagarna att denne trodde att två CPU byten bort så är det en ARM baserad även i dennes stationära dator. Och det är ett scenario även jag börjar tro mer och mer på. Väldigt intressant att se övergången för Apple, de tar ledningen som datortillverkare nu.

Permalänk
Musikälskare

Vad sysslar dom med...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av fish:

Nja, sådär brukar man skriva på storbolag för att saker inte ska användas där de inte passar in, det är lätt hänt att en presentation man gör för att internt hålla koll på något irrar sig upp till ledningen och de visar den i helt fel sammanhang. Hände mig på Ericsson när jag jobbade där åtskilliga gånger..

I detta fallet tror jag bara de tycker det är för mycket tekniskt snack i presentationen för att den ska användas mot slutkund utan att man behöver ha ett teknikintresse för att kunna tillgodogöra sig presentationen. Sannolikt är slutkunden i snitt mycket mindre tekniskt insatt än vad en "teknikmedveten" person är. Många på swec anses nog vara i den teknikmedvetna kategorin.

Sedan är det ju såklart komiskt att om man är "teknikmedveten" så kommer man sannolikt inse att presentationen är skräp

Japp, jag är absolut medveten om att en formulering av det slaget är vettig att ha med och att liknande ofta finns med. Det är skrivet lite med glimten i ögat när det syns i ett sådant här sammanhang Jag kan dock tycka att det är en lite trist formulering eftersom det går att läsa ut att bolaget inte ser teknikmedvetna som sina slutkunder, även om det sannolikt stämmer för de flesta. Att understryka att det inte bör användas som marknadsföringsmaterial kanske hade varit mer inkluderande.

Permalänk
Medlem

Detta är ju bara pinsamt. Speciellt med tanke på vad de sade tidigare om benchmarks (som ett tidigare inlägg påpekade).

Men blir nog ändå Intel i nästa bygge också. Om nu inte AMD helt plötsligt börjar pusha frekvensen och går om Intel.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.