Veckans fråga: Är du intresserad av e-sport?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Är du intresserad av e-sport?

Enligt färska rapporter är ekosystemet kring e-sport snart uppe i ett årligt värde på 1,5 miljarder dollar. Är ni med på tåget?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag levde för Dota 2 e-sport i några år, nu är jag inte lika fanatisk men tittar fortfarande på de större turneringarna. CSGO kan också vara kul att kolla på ibland.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Är väl en av få som följer PUBGs tuneringar. PEL och PGC.
Tittar på Hearthstone Battlegrounds-strömmar också.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag kollade Counterstrike, Warcraft 3 och Dota 2 förr i tiden. Är inte intresserad av e-Sport längre

Permalänk
Medlem

Tycker att Dota 2 är något av det mest dynamiska och medryckande spel/sport jag sett. Tänkte åka till TI i Stockholm i augusti men det kom en pandemi ivägen.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Tycker att Dota 2 är något av det mest dynamiska och medryckande spel/sport jag sett. Tänkte åka till TI i Stockholm i augusti men det kom en pandemi ivägen.

Ja jävlar vad taggad jag var på att åka dit, men nu när dom gjorde det enkelt för Bulldog at ta sig till ett TI så tog gudarna till med en pandemi... Hoppas att det blir globen nästa år istället.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Enda e-sport jag kollar på är vissa majors av CSGO men även där så blir det bara toppmatcherna.

Sen kollas det mycket på Twitch och olika spel man själv spelar men det är ju inte tävling så räknas inte som e-sport.

Men kallar det gärna inte sport av något slag, precis som jag inte tycker att t.ex. Golf eller Curling är en sport.

Permalänk
Hedersmedlem

jag vet inte alltså.
En del kanske hänger ihop med att jag saknar en bra portal som visar när relevanta matcher går - för olika spel that is.
Sist jag följde esport var i starcraft 2. Då kollade jag en del faktiskt. En nackdel då var väl att jag upplevde svårigheter med att ha koll på vilka turneringar som verkligen var relevanta

Nu för tiden tror jag inte att jag spelar så mycket spel som har en esportscen. Om jag kollar på när andra spelar så är det snarare duktiga xcom eller civilization-spelare som följs. Inte mycket tävling där, och live är oviktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tittar precis som många andra på de stora turneringarna. Mest slutspelet då.

Quakecon med sin 1v1 Duel är nog favoriten ändå, trots att Quake Champions inte slog igenom så är proffsens mapknowledge, movement och aim helt utan motsvarighet enligt mig.

Permalänk
Medlem

Totalt ointresserad. Förmodligen för att jag är totalt ointresserad av den typ av spel som det tävlas i. Jag avskyr multiplayerspel (undantaget att spela co-op mot datorn med en kompis).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Precis som flera tidigare så är jag ett Dota 2 fan. Jag spelar själv på medelnivå (jag tror att Legend 1 ligger typ mitt i normalfördelningen av rankings?), så det gör ju det lättare att hänga med. Men även min sambo som inte har spelat mer än några timmar mot bottar har tagit det till sig och tycker lika mycket om att titta på det som jag. Så det finns definitivt underhållningsvärde även för de som inte är insnöade gamers även om det kanske tar rätt mycket längre tid att sätta sig in i det än t.ex. fotboll

Permalänk
Medlem

Ni som svarar ja, är ni också intresserade av vanlig sport? Jag har svårt att förstå E-sport, men detsamma gäller för vanlig sport för min del också.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Visst kollade man en del på cs och quake back in the days. Sen var det en period (2013-2015 med HotS och World Championship Series) där jag såg väldigt mycket SC2, som för mig faktiskt lämpar sig betydligt bättre för esport än många andra populära spel.

Men idag, följer jag i princip ingen esport längre. Har iof blivit lite F1 nu under uppehållet.

Permalänk
Medlem

Vore intressant och se om folk som kikar på e-sport också kikar på vanlig sport.

Problemet med mycket e-sport är väll PR. Kan inte nämna en enda liga i något spel fast jag kan nämna flera i fotboll trots jag är helt ointresserad....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nope, inte det minsta. Är iofs inte intresserad av vanlig sport heller.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD, 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita
Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Avstängd

Nej, ser inte det som ett sport ens. Vad näst, schack är sport? Njah.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johanandersson:

Ni som svarar ja, är ni också intresserade av vanlig sport? Jag har svårt att förstå E-sport, men detsamma gäller för vanlig sport för min del också.

Skrivet av Implor:

Vore intressant och se om folk som kikar på e-sport också kikar på vanlig sport.

Problemet med mycket e-sport är väll PR. Kan inte nämna en enda liga i något spel fast jag kan nämna flera i fotboll trots jag är helt ointresserad....

Det här är en väldigt spännande fråga!
Waow!

Jag svarade själv nja här. Hade starcraft 2 fortsatt vara stort så hade jag kanske fortsatt kolla. Har aldrig varit intresserad att kolla på sport på något sätt annars.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har väl sett något Indycar/F1 virtual race nu i Coronatider, annars inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaleid:

Nej, ser inte det som ett sport ens. Vad näst, schack är sport? Njah.

Schack är en sport ;). Allt man kan tävla i och med regler är sport.
Någon idrott är det däremot inte - såklart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Är totalt ointresserad av vanlig sport och även e-sport.

Jag tror att jag aldrig har sett datorspelande som något tävlingsinriktat utan för mig har det bara varit tidsfördriv och verklighetsflykt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Schack är en sport ;). Allt man kan tävla i och med regler är sport.
Någon idrott är det däremot inte - såklart.

Njah, håller inte med. Från chess.com

"No, chess is not a sport. Dictionary.com defines "sport" as, "an athletic activity requiring skill or physical prowess and often of a competitive nature." As the basis of chess competition is not athletic, most persons do not define chess as a sport."

Tycker framför allt att den atletiska biten bör vara med.. but each to their own som det heter.

Sport och idrott = synonymer btw

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har aldrig kolla på fotboll eller annan sport (kanske nån enstaka em eller vm match)på tv men har spelat själv! Har aldrig varit den som suttit och kollat på tv då jag hellre kan spela själv istället!
Är likadant med esport.
Har en del polare som kollar e-sport som CS men dom har aldrig rört CS själva! Jag förstår inte riktigt varför man kollar i så fall! xD

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Inaktiv

Nej, inte alls. Meningslöst trams som får riktig sport att framstå som intressant. Tittar hellre på golf än på någon finnig nörd som spelar Starcraft 2 eller något liknande. Skulle till och med hellre spela riktig golf än Starcraft 2.

Intressant att se vart det hela tar vägen dock, exempelvis MTG tror mycket på det. Inget jag vill investera i personligen.

Permalänk
Medlem

kollar ganska regelbundet på overwatch league. har aldrig kollat på "vanlig" sport (undantaget är väl fotbolls-vm 94, men alternativet då var att sitta ensam om sommarkvällarna...)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaleid:

Njah, håller inte med. Från chess.com

"No, chess is not a sport. Dictionary.com defines "sport" as, "an athletic activity requiring skill or physical prowess and often of a competitive nature." As the basis of chess competition is not athletic, most persons do not define chess as a sport."

Tycker framför allt att den atletiska biten bör vara med.. but each to their own som det heter.

Sport och idrott = synonymer btw

Nu blandar du visserligen in fler språk här. Betyder sport exakt samma sak på svenska och engelska?
Idrott på svenksa översätts vanligen till engelskans sport. På engelska har de inte ordet idrott riktigt.
Jag hade passat mig för att ta in fler språk. Det är komplext nog att reda ut ändå ska du se ;).

Är sport och idrott samma sak då?
Nej.
Motoridrott kommer ingen acceptera. Det är ju helknäppt. Motorsport heter det. Det är inte muskler eller fysiskt styrka som används.

Här har du förresten en wikipedialänk om sport och idrott
https://sv.wikipedia.org/wiki/Idrott

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Keeper of Traditions

Är i princip endast intresserad av DotA (tittar nog nästan varje dag) , men även andra spel kan vara kul att kika på vid större turneringar där produktionsvärdet är högt.

Skrivet av Söderbäck:

jag vet inte alltså.
En del kanske hänger ihop med att jag saknar en bra portal som visar när relevanta matcher går - för olika spel that is.

Starcraft är väl ganska utdött idag, men annars brukar Liquipedia vara väldigt bra på att visa pågående och uppkommande turneringar och matcher. Så om det bara är en portal som saknas för att väcka intresset, kika in där

Skrivet av johanandersson:

Ni som svarar ja, är ni också intresserade av vanlig sport? Jag har svårt att förstå E-sport, men detsamma gäller för vanlig sport för min del också.

Är själv totalt ointresserad av "vanlig" gammelsport, är så otroligt långtråkigt i jämförelse.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tittar mer på esport än vad jag spelar själv. Nästan uteslutande CS och så har det varit sedan 2007 typ. Följer scenen, lag, spelare, ligor på diverse forum och social media. Gillar även att titta på vanlig sport även om det blir mindre ofta och där ser jag nästan vilket sport (spel) som helst.

Frugan som är helt ointresserad av sport (bortom klassiska VM i fotboll och friidrott under OS typ) och som aldrig spelat någon form av dator/tv spel ser gärna på CS med mig när svenska eller franska lag spelar.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Följer CS scenen, annars inget annat inom e-sport.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att att titta på när någon annan spelar är något av det mest frustrerande man kan göra ...

Skrivet av Kaleid:

Nej, ser inte det som ett sport ens. Vad näst, schack är sport? Njah.

Jag har hört att det skulle ha varit indirekt pga schack som "e-sport" fått sitt namn.
Det var en gång några datorspelare som skulle på turrnering i USA, men eftersom de inte skulle dit för turism eller jobb så fick deras syfte för inresa klassificeras som "sport". Kategorin hade valts därför att schackspelare brukade klassificeras så.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Nu blandar du visserligen in fler språk här. Betyder sport exakt samma sak på svenska och engelska?
Idrott på svenksa översätts vanligen till engelskans sport. På engelska har de inte ordet idrott riktigt.
Jag hade passat mig för att ta in fler språk. Det är komplext nog att reda ut ändå ska du se ;).

Är sport och idrott samma sak då?
Nej.
Motoridrott kommer ingen acceptera. Det är ju helknäppt. Motorsport heter det. Det är inte muskler eller fysiskt styrka som används.

Här har du förresten en wikipedialänk om sport och idrott
https://sv.wikipedia.org/wiki/Idrott

Blanda språk?

Synonymer till sport

idrott, tävlingsidrott, tävling, lek, motion, friluftsliv, spel
https://www.synonymer.se/sv-syn/sport

Två exempel till på varför det är åt skogen

Ex1:
- Vad gör du?
- Sportar
- Aha, spelar du schack eller?

Det är typ ingen i världen som skulle komma på att fråga om det är shack.

Samma om man frågar vad någon har gjort, och svaret blir sportat, så är det typ ingen som skulle komma på tanken att koppla ihop det med att någon har suttit vid datorn.

Ex2:
Om allt man kan tävla i är sport, så betyder det att allt är sport för det går att uppfinna tävlingar i precis allt.
Bättre istället säga att det är e-tävlingar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR