Fråga gällande Digital till analog ljudomvandlare

Permalänk
Inaktiv

Fråga gällande Digital till analog ljudomvandlare

Lite sugen på att koppla min PS4 till mina datorhögtalare. Eftersom PS4an enbart har en digital toslink-utgång måste(?) jag skaffa en omvandlare från digitalt till analogt. Inte särskilt kräsen med ljudkvaliten men vill förstås inte att det ska låta allt för illa.

Är det skillnad på omvandlare och omvandlare, även om man pratar om sånna som kostar under 400:-? Tycker det spretar enormt mkt i pris. e-store har en för 149 spänn. Den butik här i stan dit jag kan åka och köpa en fysiskt tar 399:-.

https://estore.nu/sv/hogtalartillbehor/46-digitalt-till-analo...

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/adapter/nedis-di...

Vad är egentligen skillnaden och rikserar det att låta skräp om man köper den billigaste billiga? Jag kan inte så mkt om detta men tänker att är det en signal som skall omvandlas så är en för 149 samma lika som en för 399?

Permalänk
Medlem

Du har ingen hörlursutgång på din TV/Monitor?

Permalänk
Inaktiv

Jo, men upplever att den ljudkvaliten är rätt kass? Har svaga minnen av att ljudet blev jättelågt och att det inte var möjligt att reglera det

Permalänk
Avstängd

@anon83310
Jag har en Muxlab 500088 liggandes om du kan ha nytta av den?
Jag vet faktiskt inte exakt vad den gör men det är en D/A omvandlare klass bättre. Optisk kabel och matningskabel finns till.
https://muxlab.com/pro-digital/digital-audio-converter-dolby-...

Säg till om det är av intresse.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

En digital till analog omvandlare har en uppgift, att omvandla en digital signal från exempelvis TV/PS4, CD spelare, etc till en analog signal. Ingångarna kan vara t.ex Digital RCA, Optisk, Digital XLR och många fler. det finns omvandlare allt från hundralappen till en miljon kronor. Det man ska tänka på är att matcha omvandlaren till resten av systemet, i detta fallet en datorhögtalare från ett ps4 så rent spontant tror jag inte en bättre DA omvandlare över 500 lappen skulle göra en drastisk skillnad i ljudet. Där är lite olika delar i en DA omvandlare som exempelvis hanterar ingångarna, omvandlar själva signalen och sen efter detta en analog del som gör att vi kan skicka ut signalen analogt. Kvaliteten på alla dessa delar spelar en enormt stor del i vad vi får i utresultatet, utöver detta ska allt detta strömförsörjas på något sätt, de billigare lösningarna har en enkel mobilladdare medans de dyra kör ibland egna nätdelar med gigantiska transformatorer och dyra kondensatorer. Så det är främst komponentskillnader mellan de olika omvandlarna.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Rekordmedlem

Eller så tänker du om totalt och skaffar nått bättre, ett ljudsystem som kan matas digitalt, du kan definitivt hitta begagnade hembiodelar för 500 kr, oavsett om du bara väljer en receiver eller ett allt i ett system
Det går även att hitta datorhögtalare för 500kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skillnaderna mellan kompetent designade DA-lösningar i den normala klassen är idag förhållandevis små jämfört med vissa andra faktorer i ljudkedjan. Det sagt finns det riktigt bra sådana, och mindre bra...

Så lägg inga stora pengar på detta i din sits, nu vet jag inte vad för datorhögtalare du har.. Men som Qaffe säger brukar det finnas begagnade prylar med digitala ingångar för kaffepengar eller gratis.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.