Intel skryter med spelprestanda överlägsen AMD – använder olika grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Intel skryter med spelprestanda överlägsen AMD – använder olika grafikkort

Genom att jämföra äpplen och päron visar Intel att speldatorer med Core-processorer är bättre och billigare än AMD-alternativ.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

När man tror att deras marknadsföring inte kan bli sämre...

Intel: hold my test results

Permalänk
Master of Overkill

Intel och pr haha asså 😂

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Intressant läsning, tack för sammanfattningen!

Permalänk

Kommer aldrig mera köpa Intel oavsett vad.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det här måste vara den mest pinsamma prestandajämförelsen jag sett. Inte nog med skillnaden i grafikkretsarna, men även att datorernas formfaktorer skiljer sig enormt!

Permalänk
Hedersmedlem

Det här var väl inge vidare vackert nä. Undermåligt är ett passande ord kanske. Lite business as usual visserligen. Alltså inte bara från intel utan alla företag brer på och spelar lite falskt för att försöka skina i sin marknadföring. Ibland över gränsen.

Men det får mig att tänka på Intels utspel om att ha en mer sansad syn på processorjämförelser där benchamarks inte är allt. I den bästa av världar så har de en rimlig poäng här. Mer sansade förhållsningssätt är kanske rimligt.

Men när det då bara dagar senare själva går ut med vilseledande jämförelser som denna så äts förtroendet upp inifrån. Det här är nog inte den bästa strategin riktigt...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lyxfällan 🎮

*facepalm* När jag började läsa om det här insåg jag inte djupet i hur usel den här jämförelsen än. Häpnadsväckande, egentligen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Det här är en av anledningarna till varför jag undviker Intel. Köpte enbart Intel då AMD inte hade nåt att komma med för 3 årsen när jag köpte datorn, precis innan Ryzen kom.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Vi släpper benchmark slides en vecka, för att nästa vecka gå ut och säga att vi måste sluta titta på benchmarks?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Det går bra för Intel just nu.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående inlägg - otroligt löjligt av Intel.

Finns en trevlig kommentar på r/Intel till varför Intel förmodligen gör detta:

"Because it may be surprising to you, but reddit and other tech communities compose a small fraction of Intel target audiences. Unlike AMD, Intel does not rely on words of mouth, they have pile of cash to push nonsense marketing, and trust me, a huge number of people fall for that, they're not stupid, they're just not interested in tech as we are, and they will just buy Intel because its logo is freaking everywhere."

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Är det här samma intel som tyckte att benchmarks är dålig?

Kan inte annat än applådera, mäktigt pinsamt av intel.
De borde fokusera på vad de kan, göra cpuer

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
99:e percentilen

Finns det verkligen ingen lagstiftning som förbjuder detta?

"10750H är mycket snabbare än 4900HS. Se själva hur mycket snabbare 2060 är än 2060 Max‑Q!"

Det är ju hårresande om det är tillåtet att ljuga så skamlöst.

MaxQ → Max‑Q
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Intet nytt under solen, egentligen.

Det är därför man hellre kikar på bechmarks från flera oberoende 3:e parts tester.
Detta gäller naturligtvis oavsett tillverkare, vill ogärna att PR, domare och benchmark skall vara en och samma instans. I min bok diskas sådant helst omgående...

-Men jag kan nog inte säga att de gör "fel" i det här läget, bara för att de råkar ha en annan (skev?) syn på hur man jämför olika produkter och kategorier.
Personligen kan jag tycka att det mer liknar något slags självsabotage (självmål?) eller vittnar om att deras egen syn på att produktportföljen haltar en aning i nuläget...
Fast som företag vill de självklart föra fram sina egna produkter, även om det innebär att man haltar i jämförelser och "cherrypickar" testresultat, helt efter egen smak och favör.

Edit: https://www.tomshardware.com/news/principled-technologies-int...

We've seen misleading reports in the past from almost every vendor, so, as always, we advise readers to wait for reviews instead of plunking down their hard-earned cash based solely on vendor-provided or commissioned benchmarks. We'll publish our full review on October 19 at 9AM ET.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Så mycket frågetecken. Varför kan inte Intel nöja sig med sin ~5% ledning i majoriteten av spel och presentera dessa? Varför säger de att benchmarks inte är ok för att sedan använda sig av just benchmarks? Varför är vissa benchmarks ok men andra inte?

Permalänk
Medlem

Såg samma artikel hos wccftech, och där det stod i deras 'disclaimer' följande:
"......in its disclaimer, Intel says that software and workloads used in performance tests may have been optimized for performance only on Intel CPUs.....". 😆

Har inte själv kunnat lusläsa deras presentation, men om det stämmer, så är det riktigt underhållande!

Visa signatur

Det är farligt att leva... man kan dö!

Permalänk
Medlem

"Alla benchmarks är jämlika, men vissa benchmarks är mer jämlika än andra".

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Rätt smart taktik om de vill påtala att vi inte ska fokusera på benchmarkresultat. Typ "Ja ni ser ju själva hur opålitligt det är med benchmarks!"...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Måste vara ett missförstånd eller någon praktikant som klantat sig. Inte behöver inte "fuska" sig till dessa resultat då de redan är så pass mycket bättre än AMD.

Permalänk
Avstängd

En Volvo är snabbare än en Koenigsegg också om den senare bara får köra på ettans växel, man kan alltid få siffrorna på sin sida om man själv gör testerna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Intressant att energi effektivitet inte nämns.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att bägge sidor är lika fula. Jag testar mig helt enkelt fram och väljer det jag trivs med. Det är ju sandlåde nivå på bägge företagen

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Edit: https://www.tomshardware.com/news/principled-technologies-int...

We've seen misleading reports in the past from almost every vendor, so, as always, we advise readers to wait for reviews instead of plunking down their hard-earned cash based solely on vendor-provided or commissioned benchmarks. We'll publish our full review on October 19 at 9AM ET.

Det är enormt ironiskt att just Tomshardware går ut och menar att andra sprider desinformation när de själva blivit påkomna med handen i kakburken så många gånger.

Här är ett sådant exempel.

https://www.tomshardware.com/news/nvidia-rtx-gpus-worth-the-m...

Skrivet av zyberzero:

"Alla benchmarks är jämlika, men vissa benchmarks är mer jämlika än andra".

Primas inter Pares.

Skrivet av lindahlj:

Måste vara ett missförstånd eller någon praktikant som klantat sig. Inte behöver inte "fuska" sig till dessa resultat då de redan är så pass mycket bättre än AMD.

Måste vara många praktikanter i så fall med tanke på hur Intel betett sig sedan AMD lanserade Ryzen.

Skrivet av stig86:

Jag tycker personligen att bägge sidor är lika fula. Jag testar mig helt enkelt fram och väljer det jag trivs med. Det är ju sandlåde nivå på bägge företagen

Du får gärna leta fram ett uttalande från AMD de senaste åren där de suttit och jämfört som Intel gör här. För just nu är Intels sandlåda enormt mycket större än AMDs.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Alltså... Nu får de för fasen skärpa sig.

Det är ju skrattretande patetiskt.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Så mycket frågetecken. Varför kan inte Intel nöja sig med sin ~5% ledning i majoriteten av spel och presentera dessa? Varför säger de att benchmarks inte är ok för att sedan använda sig av just benchmarks? Varför är vissa benchmarks ok men andra inte?

Men är de fortfarande 5% bättre i en mobil, värmebegränsad, formfaktor? Jag är inte intresserad av den marknaden, så jag har inte lagt det på minnet?

Permalänk
Medlem

"Man ska inte förhålla sig till benchmarks, men det gäller inte oss".

//Intel

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Avstängd

Elakt av Intel

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Medlem

Heh, de flesta tillverkarna har som vana att framställa sina egna produkter i så bra sken som möjligt men detta var fan att ta i, de har bra grejer att visa upp om de vill, de behöver inte fula ner sig på detta viset, att de sedan får en del pisk på en del fronter kan de acceptera & gå vidare. Intel har bra ingenjörer, resten av bolaget verkar väl vara lite sådär... (de är inte ensamma om detta dock...)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Måste vara många praktikanter i så fall med tanke på hur Intel betett sig sedan AMD lanserade Ryzen.

Sant. Intel är ju ett väldigt stort, och framgångsrikt, företag. Har säkert drivor av praktikanter.