Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk

Väntar på ett paket skickat från Polen, tydligen fast i Hamburg hos Tyska Posten sedan 26/3, ringde postnord igår och frågade om det berodde på Corona att det satt fast. Postnord visste inget. Nu ploppade paketet upp i postnordappen som ”på gång”... konstigt sammanträffande...

Update:
Postnord ska leverera mitt paket imorgon, visst är det konstigt att det plötsligt fanns i Sverige och kunde levereras efter ett kort samtal till Postnord

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

@adfactory: Så du tror att när du ringt sprang någon iväg och letade på ditt paket och skickade iväg det? Jag tvivlar.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

@adfactory: Så du tror att när du ringt sprang någon iväg och letade på ditt paket och skickade iväg det? Jag tvivlar.

Jag tror nåt hände iaf, gissar att det legat i Malmö sen det 26:e och nån fick tummen ur ...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Felsortering

Skrivet av Stefflo:

Jag håller med om ert resonemang men att skicka paketet till Östersund över helgen kändes lite overkill då det faktiskt varit i Västerås där det skulle delas ut. Det betyder att paketet transporteras 106 mil extra för att förhoppningsvis komma tillbaka till Västerås idag igen så jag kan åka till terminalen och hämta ut det.
Orkar inte sitta och vänta på att något bud ska komma hit med prylarna.

Skrivet av ToddTheOdd:

Nu är det troligen inte så att de kör en transport med enbart ditt paket så du behöver nog inte oroa dig att det blev speciellt stor påverkan på miljön med ett extra paket i lastbilen som ändå körde den resan. Sedan så förstår jag inte vad problemet är att du måste sitta och vänta på paketet? Det är väl ändå inte postens fel att den som skickade paketet valde det alternativet? Var förbannad på den som skickade paketet till dig istället.

Paket till mottagare i Västerås som av någon anledning inte kan levereras, skickas till PN terminal i Örebro för omsortering till mottagarens ombud för möjlig avhämtning nästkommande vardag. Självklart vill ingen skicka ett paket från Västerås till Östersund, i det fallet har det helt klart skett en felsortering!

Permalänk
Medlem

Fick hemleverans med PostNord idag. Fungerade bra denna gång

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fick hemleverans med PostNord idag. Fungerade bra denna gång

Skönt jag hoppas att jag får min bokade leverans på Måndag som de lovat.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zz_rock:

Paket till mottagare i Västerås som av någon anledning inte kan levereras, skickas till PN terminal i Örebro för omsortering till mottagarens ombud för möjlig avhämtning nästkommande vardag. Självklart vill ingen skicka ett paket från Västerås till Östersund, i det fallet har det helt klart skett en felsortering!

Enligt ”följa ditt paket” på postnords hemsida så hade paketet tagit en sväng till Östersund på natten för att sen packas på en ny bil till Örebro för att sen köras till Västerås.
förhoppningsvis något fel men så var det iallafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Felsortering

Skrivet av Stefflo:

Enligt ”följa ditt paket” på postnords hemsida så hade paketet tagit en sväng till Östersund på natten för att sen packas på en ny bil till Örebro för att sen köras till Västerås.
förhoppningsvis något fel men så var det iallafall.

Ok!
Då hade det sannolikt blivit något fel i sorteringen, för det är inte det normala.
Bra att det löste sig iaf!

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Enligt ”följa ditt paket” på postnords hemsida så hade paketet tagit en sväng till Östersund på natten för att sen packas på en ny bil till Örebro för att sen köras till Västerås.
förhoppningsvis något fel men så var det iallafall.

Jag hade också ett sådant paket för någon månad sedan. Paketet hade ankommit till det ombud jag normal får paketen till när jag inte får/kan välja själv. Jag valde då att köpa en flytt till ett annat ombud och då tog mitt paket en omväg via Umeå. Paketet fastnade sedan i Öebro i en vecka innan posten lyckades fånga upp det och sortera det manuellt till rätt ombud.

Hemleveranserna fungerar däremot prickfritt. Det är dock samma chaufför varje gång och han sköter sig med den äran varje gång, ringer alltid upp när han är utanför (antingen med tjänstemobil eller på porttelefon). Jag har också hunnit med att testa hemleverans från Systembolaget med Bring och gick bra det också, blev först uppringd c:a 20 minuter innan och sedan när budet var utanför.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Det verkar pågå någon form av krig inom Postnord. Fyra av fyra paket från Wish kom ej fram. Jag skickade en traderaförsäljning spårbart men ej försäkrat och det paketet är försvunnet nu i över en månad sedan jag lämnade in det. Saker som ska hemlevereras kommer varken till mig (hemma 24/7, i alla fall under den tid de "försökt nå mig") eller ica-butiken utan till Postnords egen lokal, och där blir paketen liggande i flera vardagar innan de upplyser mig om det.

Bring, bussgods och allt vad de heter funkar utmärkt dock.
Jag kan tillägga att jag tyckt kritiken mot Postnord tidigare var överdriven, inte haft problem med saker som försvunnit. Ja förutom den gången 2003 då ett brev med kontanter försvann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av njosef:

Det verkar pågå någon form av krig inom Postnord. Fyra av fyra paket från Wish kom ej fram. Jag skickade en traderaförsäljning spårbart men ej försäkrat och det paketet är försvunnet nu i över en månad sedan jag lämnade in det. Saker som ska hemlevereras kommer varken till mig (hemma 24/7, i alla fall under den tid de "försökt nå mig") eller ica-butiken utan till Postnords egen lokal, och där blir paketen liggande i flera vardagar innan de upplyser mig om det.

Bring, bussgods och allt vad de heter funkar utmärkt dock.
Jag kan tillägga att jag tyckt kritiken mot Postnord tidigare var överdriven, inte haft problem med saker som försvunnit. Ja förutom den gången 2003 då ett brev med kontanter försvann.

Allt funkar utmärkt utom just Postsnor

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Har fått en handfull hemleveranser av Postnord senaste månaderna. Nu funkar hemleverans utan fejkutkörningar. De inser väl att de inte kan komma undan med "Ingen hemma" nu när så många jobbar hemifrån eller är arbetslösa...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja avsäga mig från att få 1:a klass varubrev i postlådan eftersom idag så stod det att den hade levererats och det var i grannens brevlåda. En sak att det är random post. Men paket som till och med signeras att de lämnats torde inte hamna fel. Som tur var grannen hemma och kunde hjälpa mig.

I-landsproblem ja, men hemleveranser är så "hit or miss" många gånger. Jag föredrar hellre att få allt till postombud så blir det de som åker på "skiten" om varan skulle försvinna på vägen än att den försvinner i någon grannes postlåda. Hm. Jaja, frid och fröjd nu så!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Har haft hyffsat ok erfarenhet av Postnord, mitt närmsta ombud är Postnord själva som ligger mittemot huset.

Men:
Leverans med DHL från Tyskland. Skickas måndag förra veckan, inte hört något mer sedan dess.
Hör av mig till avsändaren idag och undrar hur det går och får ett kollinummer.

Då har paketet kommit till Sverige under fredagen och körts upp till Stockholm på lördag.
Postnord har på måndag bestämt sig för att inte köra ut paketet till mig utan det ligger kvar på terminalen i Årsta. Inget brev har kommit, så antingen så har de inte skickat något eller/och så är de så dåliga på sin kärnverksamhet att de inte ens kan få fram ett brev.

Jag kunde välja mellan att hämta det i Årsta, få det hemlevererat på måndag (men då kommer de väl ändå inte ut med paketet eftersom det är en bostadsadress med portkod) eller att få det skickat till ombudet mittemot.
Kommer väl på måndag och då till ombudet men då får man ju vänta hela helgen då eftersom det är midsommar...

Hur svårt är det att få logistiken att funka kring att leverera ett paket och ett brev?!

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Har haft hyffsat ok erfarenhet av Postnord, mitt närmsta ombud är Postnord själva som ligger mittemot huset.

Men:
Leverans med DHL från Tyskland. Skickas måndag förra veckan, inte hört något mer sedan dess.
Hör av mig till avsändaren idag och undrar hur det går och får ett kollinummer.

Då har paketet kommit till Sverige under fredagen och körts upp till Stockholm på lördag.
Postnord har på måndag bestämt sig för att inte köra ut paketet till mig utan det ligger kvar på terminalen i Årsta. Inget brev har kommit, så antingen så har de inte skickat något eller/och så är de så dåliga på sin kärnverksamhet att de inte ens kan få fram ett brev.

Jag kunde välja mellan att hämta det i Årsta, få det hemlevererat på måndag (men då kommer de väl ändå inte ut med paketet eftersom det är en bostadsadress med portkod) eller att få det skickat till ombudet mittemot.
Kommer väl på måndag och då till ombudet men då får man ju vänta hela helgen då eftersom det är midsommar...

Hur svårt är det att få logistiken att funka kring att leverera ett paket och ett brev?!

Menar du att PostNord har tagit över ett paket från DHL som ska levereras till Stockholm? Aldrig hört talas om

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av friskybob:

Menar du att PostNord har tagit över ett paket från DHL som ska levereras till Stockholm? Aldrig hört talas om

Händer hela tiden när paketen/breven går via tyskland!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Händer hela tiden när paketen/breven går via tyskland!

Kan ju bero på att PostNord även opererar i Tyskland

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Menar du att PostNord har tagit över ett paket från DHL som ska levereras till Stockholm? Aldrig hört talas om

Skrivet av anon257891:

Händer hela tiden när paketen/breven går via tyskland!

Det beror helt på HUR paketet skickats i Tyskland. Skickas den med tyska posten som många också kallar för DHL felaktigt, så blir det PostNord i Sverige. Är den däremot skickad med DHL Express så är det DHL i Sverige.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det beror helt på HUR paketet skickats i Tyskland. Skickas den med tyska posten som många också kallar för DHL felaktigt, så blir det PostNord i Sverige. Är den däremot skickad med DHL Express så är det DHL i Sverige.

Nja, det är inte felaktigt så sett att kalla Deutsche Post det, då de faktigts äger DHL (eller majoriteten av det).
DHL är iofs. fortfarande ett eget företag vad jag har förstått, men det ingår i Deutsche Post DHL Group idag.

DHL
Deutsche Post

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har beställt paket från Komplett.se och de skickade supposedly ut produkten igår vid 09.45.

Sen igår har det stått: "PostNord har fått elektronisk information om din leverans som nu är hos avsändaren eller på väg till PostNords terminal.", kan det vara så att det har börjat transporterats utan att statusen uppdateras eller bör jag oroa mig över att inte få paketet denna vecka? Produkten ska upp till Umeå.

Permalänk
Medlem

@HarryBee: Det är precis som det står. Paketet har ännu inte ankommit till postens terminal. För övrigt är det ovanligt att paket skickas till terminal på förmiddagen.

Permalänk
Medlem

@HarryBee:
Tillägg till vad Hubertus skrev.
När paketet har kommit in till terminal och har sorterats och är på väg till nästa terminal så kommer det att stå "Sändningen är under transport" och så kommer det att stå varje gång det lämnar en ny terminal.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

När jag väntar paket från holland som skickats med dhl.
Så tar ibland dhl i sverige över och ibland tar postnord över.
Verkar vara helt random.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Hej!

Jag har beställt paket från Komplett.se och de skickade supposedly ut produkten igår vid 09.45.

Sen igår har det stått: "PostNord har fått elektronisk information om din leverans som nu är hos avsändaren eller på väg till PostNords terminal.", kan det vara så att det har börjat transporterats utan att statusen uppdateras eller bör jag oroa mig över att inte få paketet denna vecka? Produkten ska upp till Umeå.

När butiker säger att de har skickat paketet betyder det att de har printat fraktsedeln och lagt paketet på skicka-hyllan. Det blir först spårbart hos PostNord när de har scannat paketet vilket brukar vara när de kommer och hämtar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@HarryBee:
Tillägg till vad Hubertus skrev.
När paketet har kommit in till terminal och har sorterats och är på väg till nästa terminal så kommer det att stå "Sändningen är under transport" och så kommer det att stå varje gång det lämnar en ny terminal.

Skrivet av Darkie:

När jag väntar paket från holland som skickats med dhl.
Så tar ibland dhl i sverige över och ibland tar postnord över.
Verkar vara helt random.

Skrivet av friskybob:

När butiker säger att de har skickat paketet betyder det att de har printat fraktsedeln och lagt paketet på skicka-hyllan. Det blir först spårbart hos PostNord när de har scannat paketet vilket brukar vara när de kommer och hämtar det.

Jag förstår. Fan det var ju tråkigt, man är ju sällan så ivrig på paket som när man beställt datorgrejer. Sen får man ju skylla sig själv att man bor på ett postnummer som det dröjer en extra dag på. Tack för infon!

Permalänk
Avstängd

Av någon anledning vill PostNord INTE köra ut min ytdesinfektion som jag beställt från Staples:

Då ska det tilläggas att jag inte ens hade valt hemkörning utan det bara blev så när jag slutförde ordern. Det gick inte ens att välja kör ut till ombud och det går inte att ändra något på Change.Postnord.se...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är inte privat drabbad i detta men tycker ändå det är anmärkningsvärt och hör hemma här:

https://www.svd.se/regioner-bryter-med-postnord

Region Blekinge och Region Kronoberg avslutar sitt samarbete med Postnord efter att företaget misslyckats med att leverera omkring tusen coronatester till ett labb i Uppsala i tid, rapporterar P4 Blekinge.

Det handlar framförallt om prover från medarbetare inom vården som försenats och varit svåra att spåra. Detta trots att regionerna använt Postnords dyrare expresstjänst.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag är inte privat drabbad i detta men tycker ändå det är anmärkningsvärt och hör hemma här:

https://www.svd.se/regioner-bryter-med-postnord

Region Blekinge och Region Kronoberg avslutar sitt samarbete med Postnord efter att företaget misslyckats med att leverera omkring tusen coronatester till ett labb i Uppsala i tid, rapporterar P4 Blekinge.

Det handlar framförallt om prover från medarbetare inom vården som försenats och varit svåra att spåra. Detta trots att regionerna använt Postnords dyrare expresstjänst.

Mycket sensationellt en statlig verksamhet som bryter med en statligt ägd aktör. Det är sannerligen sensationellt. Mycket pinsamt av Postnord att inte kunna leverera viktiga Corona prov i tid eller ens spåra dem trots express tjänst. Jag trodde Postnord hade en särskild tjänst för Coronaprov det faktum att jag förväntade mig det som en ren självklarhet men at så icke är fallet visar på Postnords inkompetens! Pinsamt detta!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag är inte privat drabbad i detta men tycker ändå det är anmärkningsvärt och hör hemma här:

https://www.svd.se/regioner-bryter-med-postnord

Verkar inte ha hänt enstaka gånger heller.

Men det är inte första gången som prov försenas till SVA, som i vanliga fall främst analyserar djurprover.

– Vi har haft långvariga problem, säger generaldirektören till TT.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/sva-poststrul-hot-mot-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Verkar inte ha hänt enstaka gånger heller.

Men det är inte första gången som prov försenas till SVA, som i vanliga fall främst analyserar djurprover.

– Vi har haft långvariga problem, säger generaldirektören till TT.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/sva-poststrul-hot-mot-...

Om den som är chef för verksamheten talar om långvariga problem så undrar man vad chefen gjort för att lösa problemet.