MacBook Civilingenjör Datateknik

Permalänk
Medlem

MacBook Civilingenjör Datateknik

Tjena!

Ska börja läsa till hösten och har tänkt köpa en ny dator som kan ta mig igenom utbildningen (5 år). Har bestämt att köra på en MacBook då jag hört att faktumet att operativsystemet är Unix-baserat underlättar en del.

Kollar på de senaste datorerna som Apple släppt och kan inte riktigt välja mellan en MacBook Air (4-kärnig i5) och en MacBook Pro (10:e generationen i5). Samt vare sig det finns ett behov av att uppgradera till 16gb RAM.

Finns det behov av att ha en MacBook Pro eller klarar man sig på den lite svagare (och billigare ) Airen? Och är det värt att ta 16gb ram?

Permalänk
Medlem

Jag hade valt 16gb ram och pro modellen. Tror kylningen är underdimensionerad på framförallt Air.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha datorn i fem år rekommenderar jag definitivt 16 GB RAM.

Permalänk
Medlem

Du kommer troligtvis att kompilera en hel del kod på den, och då är en starkare processor och bättre kylning definitivt att rekommendera!

Jag hade en Macbook Pro som jobbdator i några år i början av min karriär (är civilingenjör i datorteknik), var väldigt nöjd. Vi körde dock med bootcamp och windows på den, men ändå

Permalänk
Medlem

Hade valt pro över air alla gånger om du ska köpa nytt.
Senaste varianten av macbook air verkar ha en riktigt dåligt designad kylare och går på tok för varmt.

8gb ram klarar du dig säkert på, men 16gb borde hålla längre (om inte annat borde det öka andrahandsvärde).

Fundera även på hur stor ssd du behöver, om du inte kan leva med en extern ssd vilket faktiskt är rätt smidigt.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

16GB, Air:en kommer räcka bra och kylningen är inte underdimensionerad, det var linustechtips som hade en teori om det och jo, de fick upp prestandan något med vattenkylning med isvatten... Alla CPU:er throttlar när de når sin thermal-limit, så håll datorn borta från varma filter i knäet om du kör långa och tunga beräkningsjobb etc om du vill ha maximal prestanda.

Mer CPU är alltid trevligt, men det är för skolan, om det tar en liten stund extra så är det ingen ko på isen, en helt annan sak om du arbetar och tjänar pengar på att det går snabbare...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

definitivt pro och 16 gb. som andra påpekat så har den längre "livstid" och är bättre lämpad för att kompilera kod (och kanske köra docker / k8s etc). titta hellre på begagnat om du vill spara lite pengar. jag har till exempel en 15" pro 2016 med i7 och 16 gb som jobbdator (jobbar med utveckling) som jag fortfarande är väldigt nöjd med.

Permalänk
Medlem

Vad tror alla att man gör i skolan nuförtiden med sina datorer egentligen?! Man klarar sig rätt bra med en gammal häck också, köper man valfri ny så är det absolut inga problem med brist på prestanda...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Mattecoach

Jag har inte använt Mac och kan inte ge åsikter om de du frågar efter, men vilken som helst kommer att fungera bra.
Det är absolut skönt att kunna använda sin egen bärbara till allt, men det är svårt att få en dator som håller för allt under 5 år. Då är det ju något i stil med MacBook Pro som du behöver. Det finns dock andra varianter, som att t.ex. köpa en billig bärbar och/eller en surfplatta (glöm inte att det är mycket matematik, där är det guld med surfplatta med bra penna för att kunna digitalisera sina anteckningar). Detta kan du sen komplettera med en egen eller skolans stationära för att köra tyngre grejer på, funkar riktigt bra att ha en stabil stationär hemma att koppla upp emot, denna går dessutom att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad tror alla att man gör i skolan nuförtiden med sina datorer egentligen?! Man klarar sig rätt bra med en gammal häck också, köper man valfri ny så är det absolut inga problem med brist på prestanda...

Hehe håller med.
Som jag konstaterade i en annan tråd sitter jag på en 8 år gammal MBP med 8 gig minne, den går inte fort, men jag köttar både iOS appar i Xcode samt kör .Net Core i VSCode på den utan större problem.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att ta reda på så att alla appar kan köras i MacOS .
Sedan behöver man inte mer än 2core och 8-16gb ram.
Detta säger jag av egen erfarenhet där vi körde både virtuella maskiner och docker swarm / kubernetes. (Linux ubuntu som os). Använde någon billiga laptop från Lenovo. L460 har jag för mig.
En huawei matebook kanske är smartare än macbook pro.
"Skriven från en macbook pro 6-core 16gig ram där man jobbar från en terminal "

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Inaktiv

Varför inte den 13" MacBook med ARM-processor som kommer till hösten? En Intel-baserad MacBook kommer att kännas lika mycket 'legacy' som en ved-eldad ångmaskin innan du gått klart första året.

Permalänk
Medlem

Jag har den nya Macbook Air 2020 med i5 och 8GB.
Ska du använda den för "jobb" skola så är mitt tips att ta en Pro, den är nästan exakt lika stor, väger inte så mycket mer, men har en bättre CPU.
Jag misstänker att Pro klarar sig längre utan att fläkten går igång. På min Macbook Air så går den igång när jag besöker några websidor med förmycket animerade/film annonser. Hade en Macbook 12" innan och den blev bara seg utan det irriterade fläktljudet, ett ljud som skulle kunna få mig att slänga ut en datorn genom fönstret.

CPU kan man inte få för mycket av, och om den ska leva 5år så är inte Air ett alternativ.
16Gb är minimum, hade jag tänkt köpa något som ska fungera i fem år så hade jag köpt 32GB redan nu. Missa inte studentrabatten via något av studenkorten som ger 10% hos Apple.

Permalänk
Inaktiv

Jag jobbar sedan länge som systemutvecklare. Senaste uppdraget var ett hack på 120 000 rader kod som jag ensam byggde på ett år. Jag har aldrig behövt mer än en Core i3 med 4 GB RAM.

För en student som bara skall lösa lagom töntiga övningsuppgifter, kanske något fjunigt litet exjobb längre fram, exakt vilken mjukvara är det som är både nödvändig att använda och som kräver så mycket som 16 GB RAM?

Det enda jag kan tänka mig är om man skall köra ett OS virtualiserat.