PSA VARNING: Telefonihuset AB aka Mobile Group AB

Permalänk

En vän har råkat bli kund här. Hur ska han göra för att bli av med dessa fakturor?

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk

Haft något med "Mobilizera" att göra med? (tidigare namn eller så)
Blev lurad på en hel del och prakad en sket surfplatta, TRE fixa det åt mig som tur var.

Heter "Grönmobil" men samma skräp fortfarande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

@lindahl85: Skulle skita i att betala fakturorna och kontakta konsumentverket.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk

@martak:
Han har kontaktat konsumentvägledning i kommunen så vi har bestridit alla fakturor med dom som kopia i alla fall.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

Det finns nu ett beslut i väntan på dom med vite om de fortsätter, dock ska tilläggas att tjejen idag blev uppringd från ett IP telefonnummer av någon som påstod sig vara från en juristbyrå om stämning.
Informationen han hade pekar på att han är del i samma, telefonnumret han ringde från är
0720880673 vilket inte ger mycket och "ALLT" han ville ha var en fullmakt.....

Här är iaf interimistiskt beslut
https://www.konsumentverket.se/contentassets/e470b5fda2c64586...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

@lindahl85: Skulle skita i att betala fakturorna och kontakta konsumentverket.

ALDRIG någon bra idé att skita i fakturorna. Om man inte vill betala ska man ALLTID returnera dom med stor text på; "BESTRIDES". Returen ska ske spårbart och med mottagarkvittens. Inskannat via mail till känd epostadress eller rekommenderat brev, annars kan dom hävda att dom aldrig har fått det.

Om man inte gör detta kan dom skicka vidare fakturorna till inkasso eller KF.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

ALDRIG någon bra idé att skita i fakturorna. Om man inte vill betala ska man ALLTID returnera dom med stor text på; "BESTRIDES". Returen ska ske spårbart och med mottagarkvittens. Inskannat via mail till känd epostadress eller rekommenderat brev, annars kan dom hävda att dom aldrig har fått det.

Om man inte gör detta kan dom skicka vidare fakturorna till inkasso eller KF.

Om man vill slippa att betala för rekommenderat brev etc. så är ett annat förslag att skicka ett mail till av företaget anvigven e-post och där skriftligen bestrida fakturan.

Även om man gör detta (eller skickar fakturan per post), så kan de ju fortfarande skicka vidare till inkasso (även om det är fel), men då får man göra samma sak där, bestrida fakturan från inkasso.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blomman90:

Om man vill slippa att betala för rekommenderat brev etc. så är ett annat förslag att skicka ett mail till av företaget anvigven e-post och där skriftligen bestrida fakturan.

Även om man gör detta (eller skickar fakturan per post), så kan de ju fortfarande skicka vidare till inkasso (även om det är fel), men då får man göra samma sak där, bestrida fakturan från inkasso.

Och man bör också tänka på att de enda som kan göra nått med tvång är Kronofogdemyndigheten och oavsett om instanserna före är omöjliga att nå eller att bedragarna skiter i allt så kommer kronofogden att gå att kommunicera med och bestrider man nått hos dem så går det vidare till tingsrätten eller avskrivs om bedragaren inte vill gå vidare till tinget och många bedragare är föga förvånande ovilliga att dra kraven till tinget utan affärsmodellen är att skrämma folk att betala innan dess.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Uppdatering igen.
Nu är skojarna igång igen, nu påstår det sig ringa från Avtalsverige som har köpt upp fodringarna från Mobile Group. Tydligen har de skickat ut en faktura till vissa som de ska få en att inte bestrida eller "betala av" billigare direkt till dem.

Undvik som pesten, om de ringer dig så lägg på och kontakta polisen. Vitet som ligger emot aktörerna bryts troligen och därmed får de böta.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Uppdatering igen.
Nu är skojarna igång igen, nu påstår det sig ringa från Avtalsverige som har köpt upp fodringarna från Mobile Group. Tydligen har de skickat ut en faktura till vissa som de ska få en att inte bestrida eller "betala av" billigare direkt till dem.

Undvik som pesten, om de ringer dig så lägg på och kontakta polisen. Vitet som ligger emot aktörerna bryts troligen och därmed får de böta.

Man hör direkt på rösten att det är en säljare som ringer då är et bara att säga nej och hej. Får du en okänd faktura riv sönder skickar de fler anmäl.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Detta är inte klokt, Detta började sommaren 2018 de sa att vi får bla bla bla och två android klockor, de sa att dom jobbade åt Telenova. Jag fick hem fakturor från Telenova under till stod det Mobile group. Senare ville jag inte ha dom längre så jag kontaktade Telenova o sa jag vill inte använda er längre , jag skulle bara skicka tillbaka klockorna som jag gjorde. Sen fick jag ändå fakturor ifrån dessa jag fattade inte varför , varför ska jag betala för något jag ändå inte använder? Så blev av med dom ett tag. Sommaren 2019 fick jag inga fakturor utan bara inkasso krav. Precis som om att jag inte har betalat deras fakturor. Jag har alltså inte fått några fakturor alls. Jag blev lite knäpp på detta så ringde till Konsumentverket. Dom visste att Telenova var bluff men inte Mobile group så fick förklara för dom att det verkar som de e samma företag för har fått fakturor innan av Telenova o att det också stod Mobile group, fick ringa till Svea inkasso o skälla ut som också, för hur kan Svea skicka ut inkasso krav från ett företag som är bluff. Kvinnan som jag pratade med då lät lite tveksam och orolig när jag berättade detta för henne. Hon svarade "vänta lite så ska jag höra med någon annan jag ringer tillbaka när vi har kommit fram med ett beslut". Då la hon på och inte ringt upp ännu. För nu är det sommar 2020 och inte hört något sedan dess för än idag. Tänkte äntligen slipper jag skiten. Men nej,Nu fick jag inkasso krav igen ?! Loggade in på Svea inkasso Jo då mycket riktigt från Telenova mobile group igen?! Fast nu heter dom Telefonihuset AB.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Så kan det gå. Bra att skojarna åker dit, men det kommer ju troligtvis inte stoppa dom från att försöka igen.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Såg om boten på HD och letade mig direkt hit

https://www.hd.se/2020-06-23/miljonboter-for-olaglig-telefonf...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

nice men paywall

Skrivet av TT:

TT
Publicerad 09:26

Miljonböter för olaglig telefon­försäljning

Telefonbolaget Mobile Group döms att betala 5,6 miljoner i marknadsstörningsavgift, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande. Företaget döms framför allt för sin telefonförsäljning.

Bolagets säljare har ringt upp kunder hos Tre och utgett sig för att ringa från Tre, samt lovat sänkta kostnader och gratis prylar som plåster på såren. Men i själva verket ringde de alltså från Mobile Group – och de sänkta kostnaderna och gratisprylarna blev i stället fakturor på tiotusentals kronor.

"Agerandet är fruktansvärt cyniskt av företaget. En del drabbade har tyvärr betalat de enorma fakturorna, medan andra har anat oråd och vägrat betala", säger Ida Nyström, processråd vid Konsumentverket.

Göteborgs tingsrätt försatte Mobile Group i konkurs den 22 juni i år.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hjälpsam

Det fanns en bättre säljvideo på samma youtubekanal ^^

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

nice men paywall

Skumt, jag är inte prenumerant, och får paywall på många andra artiklar, men inte på denna. Det är texten från TT rakt av i vilket fall.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Hallå mobil, Mobile Group, Avarda

@Themetaltrucker: Jag håller precis på och hjälper min son, som också har blivit kontakatad av Viggo mobil förra året (tror vi) dom utgav sig för att ringa ifrån 3 och skickade ett sms där han ombads att signera. Han har försökt avsluta det hela en längre tid nu, utan resultat. Han får en räkning ifrån Hallå mobil på över 700 kr varje månad, för ett abonnemang som inte fungerar. Han fick även en del "hårdvara" utskickad, rena rama skräpet, som inte fungerar längre heller. På hårdvaran kommer det en räkning på över 700 kr varje månad också, ifrån ett företag som har köpt upp Mobile Groups fakturor, som heter Avarda.
Dom har vi lyckats göra en deal med, men Hallå mobil ger sig inte. Vi kommer definitivt att bestrida alla kommande fakturor ifrån dom.
Det roliga är att dom har inte varit ett dugg intresserade av att fixa vad som inte fungerar med abonnemanget, utan säger bara att det är bindningstid till maj 2021.
Banne mig om han skall behöva betala den skiten ett helt år till. Det lustiga är att han har bara signerat en gång via sms och nu har 2 olika bolag hans signatur att visa upp, en för Mobile Group och en från Viggo Call Center. Snacka om bedrägeri, när dom dessutom utgav sig att vara ifrån 3 och själva verket band abonnemang för Hallå mobil.
Avslutar dom inte abonnemanget omedelbart, blir det troligtvis först ARN anmälan och sedan polisanmälan. Vi har redan anmält till KO.

Permalänk
Medlem

Snubblade över denna musikvideo på YT och fick mig ett gott skratt eftersom dom driver med Mobile Groups värdelösa säljvideo. hahah!

https://www.youtube.com/watch?v=7tBBw-8mM2o

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata