IOS 14 och Ipad OS 14 får Android-inspirerade funktioner

Permalänk
Medlem

En sak som är imponerande med Apple och IOS 14 är kompatibla enheter.

https://www.apple.com/ios/ios-14-preview/

Citat:

iOS 14 is compatible with these devices.
iPhone 11
iPhone 11 Pro
iPhone 11 Pro Max
iPhone XS
iPhone XS Max
iPhone XR
iPhone X
iPhone 8
iPhone 8 Plus
iPhone 7
iPhone 7 Plus
iPhone 6s
iPhone 6s Plus
iPhone SE (1st generation)
iPhone SE (2nd generation)
iPod touch (7th generation)

Ta Iphone 6S, släppdatum september 2015. Det vill säga en fem år gammal telefon (när IOS 14 släpps).

Googles egna telefoner har tre års garanterad Android uppdatering. De flesta andra Android tillverkare har två års garanterade uppdateringar. För en som mig som tycker mjukvaran är minst lika viktig som hårdvaran i telefonen är detta något jag verkligen inte gillar med Android.

Permalänk
Medlem

Undrar om det blir upp till appmakarna att bestämma hur stora widgets kan vara? En 1-2 ikoner stor snabbsaldogrej på kortet vore ju sjukt nice att ha snabb tillgång till.

Har sån i widgetgrejen till vänster idag men den känns onödigt stor för sin funktion.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Undrar om det blir upp till appmakarna att bestämma hur stora widgets kan vara? En 1-2 ikoner stor snabbsaldogrej på kortet vore ju sjukt nice att ha snabb tillgång till.

Har sån i widgetgrejen till vänster idag men den känns onödigt stor för sin funktion.

På Android? Isf ja.

Oftast så brukar appens widget finnas i olika varianter i olika storlekar och funktionsmängd. Men visst, en del kan ju ha enbart en också.

Duger inte denna enda storlek så tillåter även många skärmhanterare att skala om widgetar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Är androidanvändare och widgets är inget som jag med. Har en för att hålla koll på ljudet och eftersom den nya telefonen inte har stegräknaren på lås-skärmen så lade jag den som widget. Annars går jag in i respektive app för att läsa saker.

Men pip är trevligt när man multitaskar. Hur man arangerar app-ikonerna spelar mig mindre roll. Hade systemet som apple har i förra telefonen (huawei honor). Sorterade in apparna i mappar och använde sökfunktionen för alla appar som inte användes dagligen. Vilket gör att jag klarar mig på två halvfulla sidor med ikoner.

Något som jag skulle se mer av är ringsignals-hanteringen. Som att ställa ringsignal baserat på nummerserie. Idag är telefonen så mycket mer än en telefon men man får inte glömma bort att det är en telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

På Android? Isf ja.

Oftast så brukar appens widget finnas i olika varianter i olika storlekar och funktionsmängd. Men visst, en del kan ju ha enbart en också.

Duger inte denna enda storlek så tillåter även många skärmhanterare att skala om widgetar.

I apples demonstration ändrade de storlek på någon widget tror jag, är sådan funktionalitet jag är intresserad av. Hoppas på förtydliganden om sådana saker framgent eller så märker jag väl när det väl rullas ut.

Inte särdeles intresserad av hur det fungerar i android tyvärr.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Min spontana reaktion är "urk", dylika features var en av anledningarna att jag hoppade över till Apple. Får väl hoppas att de löser det elegantare än min erfarenhet av det från android.

Mao att det känns som något hjälpsamt och effektivt snarare än något onödigt, min åsikt.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Man kan fortfarande inte få mobilen att bli tyst när man kommer till jobbet. Det går inte att automatisera ringsignal på/av eller volym på denna. På android kan jag ha låg volym hemma, hög på stan och bara vibration på jobbet tex.
Varför fixar de inte detta?

Det går väl med en automation i genvägar appen? Iaf aktivera stör ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Det går väl med en automation i genvägar appen? Iaf aktivera stör ej

Går inte. Stör ej tror jag fungerar men det är ju något annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeadMeat1234:

Min spontana reaktion är "urk", dylika features var en av anledningarna att jag hoppade över till Apple. Får väl hoppas att de löser det elegantare än min erfarenhet av det från android.

Mao att det känns som något hjälpsamt och effektivt snarare än något onödigt, min åsikt.

Om man inte vill använda sig av Widgets eller App Library så finns det inget som tvingar en, mer så att det öppnar upp för den skara som vill använda sig av dessa funktioner. Jag tillhör inte den målgruppen så jag kör på som vanligt, har dock testat App Library men jag har så få appar så jag behöver inte den funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det är såhär Apple har arbetat med iOS sedan typ 7.0, ta lite funktioner från Android och introducera det som något revolutionerande.

Apple har en förmåga att finslipa och göra dessa ”lånade” funktioner bättre (och snyggare). Ser fram emot att prova iOS 14.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

En sak som är imponerande med Apple och IOS 14 är kompatibla enheter.

https://www.apple.com/ios/ios-14-preview/
Ta Iphone 6S, släppdatum september 2015. Det vill säga en fem år gammal telefon (när IOS 14 släpps).

Googles egna telefoner har tre års garanterad Android uppdatering. De flesta andra Android tillverkare har två års garanterade uppdateringar. För en som mig som tycker mjukvaran är minst lika viktig som hårdvaran i telefonen är detta något jag verkligen inte gillar med Android.

Det är ju som vanligt att det finns varianter.
"Android One" initiativet har jag bara sett som en bra sak sedan det infördes.
Dock var det väldigt behövligt då i princip endast Google, med undantag av ett mindre gäng leverantörer, kunde leverera en vettig Android-upplevelse dessförinnan, d.v.s. du fick uppdateringar OTA inom rimlig tid efter släpp.
Du behövde inte längre vänta i ett år på att få förra årets uppdatering för att tillverkaren skulle in och ändra om varenda liten aspekt av OS:et och bundla in ful-appar som ej gick att avinstallera.

Android One ändrade helt på den cirkusen i.o.m:
*3 års garanterade uppdateringar. (-Minskad fragmentering!)
*Månatliga säkerhetsuppdateringar är standard (helt otroligt att det ens behövde vara en punkt på listan...)
*Tillverkarna får pilla minimalt så interface är också standard, precis som det borde vara... vill du ha ett annat? -Installera någon launcher.
*Batteritiden är kanon.
*Funkar väldigt bra på low-end hårdvara.
*Det tillämpas i första hand på mobiler som kostar en tredjedel av vad iPhones kostar. (Vilket medför att budget-lurar nästan blir mer tilltalande än flaggskeppsmobiler när det kommer till säkerhet och slit & släng produkter.)

Det jag däremot saknar är fler flaggskeppsmobiler som kör Android One by default, hoppas det dyker upp och att alla custom roms med påtvingade applikationer från tillverkare dör ut helt!
-Dock inget ont om custom roms för övrigt, skall tilläggas

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Bra med kunna välja bort förbannade Safari, störigt som fan.

Men det verkar som den mest basic funktionen inte kommer nu heller. Att dom tar bort det förbannade låst icon grid.
Helt sjukt att man fortfarande inte kan placera sina ikoner vart man vill, sådan löjligt simpel funktion.

Jag önskar även månadsview med text i Apple Kalender Appen, saknar det så förbannat ifrån min Samsung. Ser allt och bara klicka på eventet så kommer det up en popup med full info etc.
Apples kalender app är så sjukt värdelös.

Sen är det mesta ju inga nyheter för ett mobilt OS, men det vet man ju med Apple. Bara bra dom iaf tar några delar ifrån Android lite då och då. Önskar bara det inte tog 1-2 år per liten grej de ska lägga till ifrån Android.

Jag lägger in i apples kalender för det är så smidigt att välja olika kalendrar som man vill lägga in det i, jobbet, familjen, fiskeklubben osv. Men jag läser i googles kalender.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Jag kör dev, tog ifrån denna sida: https://betaprofiles.com/

Kör på min dagliga vilket kanske inte är att rekommendera, har dock testat alla appar och inte märkt av några problem än så länge.

Byter till public när det kommer.

Tjenare,

kör också developer betan nu. Inga buggar eller problem än så länge, första dygnet dock bara. Men har det som en arbetstelefon med så rätt skönt att det var så smärtfritt.

En fråga bara, har du fattat hur man ställer in default mail och webbläsare, eller går det inte än och kommer i senare release?

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muholmgren93:

En fråga bara, har du fattat hur man ställer in default mail och webbläsare, eller går det inte än och kommer i senare release?

Exakt så, kommer senare, letade också som en dåre först

Permalänk
Medlem

Det är bra att de börjar titta på detta då att ha en app drawer som hemskärm är för mig både föråldrat och fult. Nu såg det, åtminstone att döma från bilderna i artikeln, rätt klumpigt ut så jag hoppas de ger lite mer möjligheter att anpassa layouten. Har de dock ännu inte ens möjligheten att placera ikoner mer än i det grova nätet de brukar använda så är nog den förhoppningen död.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Android One ändrade helt på den cirkusen i.o.m:
*3 års garanterade uppdateringar. (-Minskad fragmentering!)
*Månatliga säkerhetsuppdateringar är standard (helt otroligt att det ens behövde vara en punkt på listan...)
*Tillverkarna får pilla minimalt så interface är också standard, precis som det borde vara... vill du ha ett annat? -Installera någon launcher.
*Batteritiden är kanon.
*Funkar väldigt bra på low-end hårdvara.
*Det tillämpas i första hand på mobiler som kostar en tredjedel av vad iPhones kostar. (Vilket medför att budget-lurar nästan blir mer tilltalande än flaggskeppsmobiler när det kommer till säkerhet och slit & släng produkter.)

Android One är ett bra initiativ, speciellt eftersom det också är en ren Android utan tillverkarkludd. Men om man t.ex. kollar på Nokia som kör Android One på alla sina nya mobiler, erbjuder de bara två års systemuppdateringar, men tre års säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det är bra att de börjar titta på detta då att ha en app drawer som hemskärm är för mig både föråldrat och fult. Nu såg det, åtminstone att döma från bilderna i artikeln, rätt klumpigt ut så jag hoppas de ger lite mer möjligheter att anpassa layouten. Har de dock ännu inte ens möjligheten att placera ikoner mer än i det grova nätet de brukar använda så är nog den förhoppningen död.

Ja, den där implementeringen ser minst lika ful ut som app drawern i sig. Iphones gränssnitt är för mobila OS vad Duplo är för Lego.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det är såhär Apple har arbetat med iOS sedan typ 7.0, ta lite funktioner från Android och introducera det som något revolutionerande.

Däremot är risken ganska stor att deras widget är bättre och enhetligare än på Android 10.

Permalänk
Medlem

Härliga nyheter. Är i läget att jag alltid söker efter appen jag är ute efter istället för att bläddra, har ingen aning om vart apparna jag använder sällan finns, så vet ej hur mycket jag kommer använda app library, men kan iaf plocka bort alla sidor med appar

Widgets ser jag mycket fram emot. Alltid varit lite avensjuk på Android för just widgets. Ser ut att vara lite mer struktur på widgets i iOS också än Android, I like.

Och ändra default webbläsare och mail-app är ju toppen! Betyder det att jag snart kan välja Spotify som min default musikapp? Hoppas, hoppas, hoppas

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snarare mycket likt strukturen från Windows Phone.

Permalänk

IOS 14 ser ut att bli en riktigt bra release av Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det är såhär Apple har arbetat med iOS sedan typ 7.0, ta lite funktioner från Android och introducera det som något revolutionerande.

De presenterade väl inte det som något revolutionernade?

Det som var revolutionerande i presentationen var en helhjärtad övergång till ARM för persondatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

De presenterade väl inte det som något revolutionernade?

Det som var revolutionerande i presentationen var en helhjärtad övergång till ARM för persondatorer.

Syftar på hur det generellt går till.

Visa signatur

7800X3D//4090