Mac OS "Big Sur" förenar stilspråket med dess mobila syskon

Permalänk
Medlem

Snyggt och stilrent.

Permalänk
Medlem

Sägs om att inte designa om GUIt hela tiden och istället ge oss det som verkligen behövs; Standardiserad fönsterhantering! Fortfarande inget smidigt inbyggt stöd för att fästa fönster längs kanter och bredvid varandra. Funnits i Linux och Win sedan innan 2005.

Permalänk
Skrivet av CrazyDriver:

En annan sak som jag verkligen saknar från MacOS är mjuk scrollning. Ni som använder MacBook trackpad vet vad jag menar. Det är obegripligt att det fortfarande år 2020 inte går att scrolla i t.ex. Chrome mjuk och fint utan att det hackar fram.

Dagens firefox tycker jag är ultramjuk i scrollningen. Google chrome däremot......

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Håller med, men hade kunnat nöja med med ett enhetligt utseende. Nu finns det väl runt 7 olika "högerklicks"-menyutseenden spritt här och där i Windows 10

Senaste gången Microsoft lyckades med ett någorlunda enhetligt gränssnitt var väl Windows 9x...och även där fanns en del ikoner och kontrollpaneler från Windows 3.x-tiden kvar.

Sedan dess har de bara uppdaterat utseendet bitvis på olika ställen men aldrig tagit ett helhetsgrepp. Resultatet blev att när Luna-stilen lanserades med WinXP såg vissa delar fortfarande ut som i Win9x. När Aero kom i Vista och 7 fanns fortfarande spår av både Luna och Win9x kvar på olika ställen i kontrollpanelen o.s.v. När Metro/Modern släpptes i Win8 var det bara som ett separat lager, ovanpå det gamla Aero/Luna/9x-hopkoket som fortfarande användes för att komma åt många saker, och det ser ut ungefär likadant i Win10.

Så nu i Windows 10 ser det ut som ett hopkok av Windows 95/98 (med spår av Win 3.x), Windows XP, Vista/7, Windows 8 och Windows 10, beroende på vilken panel/dialogruta/meny o.s.v. man öppnar.

Skillnaden med Apple verkar vara att när de designar om gränssnittet tar de ett helhetsgrepp och uppdaterar allt. Så oavsett om man gillar designen eller inte får man åtminstone ett enhetligt gränssnitt, inte en historielektion typ "Grafiska gränssnitt genom åren - 1990 - 2020".

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Sägs om att inte designa om GUIt hela tiden och istället ge oss det som verkligen behövs; Standardiserad fönsterhantering! Fortfarande inget smidigt inbyggt stöd för att fästa fönster längs kanter och bredvid varandra. Funnits i Linux och Win sedan innan 2005.

Ja, Jag blev faktiskt lite besviken på att de inte infört, vad du kallar för ”Standard fönsterhantering”
Jag hade faktiskt förväntat väntat mej det av denna release.

Permalänk
Medlem

@raxxor: Tack och lov finns Spectacle som är gratis, vilket fixar detta. Dock underhålls det inte och när de byter till ARM blir det ett klart stopp på vägen.