Apple avtäcker övergången till egenskapade ARM-processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

För att hårdvarusiffrorna går ner (utvecklingen har avstannat så deras kunder behåller sina telefoner längre och köper billigare modeller) och då gäller det att hitta fler sätt att tjäna pengar. Inget av det här precis en nyhet, pågått under ett tag nu. Sen gillar de flesta företag att tjäna mer och mer pengar...

Non sequitur och nonsens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

På kort sikt lär ändå inte detta ändra spel-PC, MacOS har inget spelutbud att tala om[...]

Lite modifikation på det faktumet nu när iphone och främst ipad-spel helt plötsligt kommer gå att köra på macarna utan att utvecklarna nödvändigtvis behöver göra något öht

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

A13 har i princip identiska "big cores" som A12. Skillnaden ligger i de små kärnorna och lite grann i GPUn (20% eller så).

Och visst är det bra prestanda på 5.7W, men prestanda skalar sällan linjärt med energiåtgång.

A12Z har så vitt jag vet inga PCIe-banor ut. Den stödjer XDR-displayen ändå, sannolikt genom att implementera nog av protokollet för att kunna slå in några kanaler DisplayPort i det och skicka ut över USB-C. Det är väl det som gäller här också.

Dev-kitten har hdmi2.0 ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Lite modifikation på det faktumet nu när iphone och främst ipad-spel helt plötsligt kommer gå att köra på macarna utan att utvecklarna nödvändigtvis behöver göra något öht

Känns dock som att ui och allt annat behöver poleras, lite skillnad att skalas upp 4x

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Dev-kitten har hdmi2.0 ut.

Japp. Det räcker inte ens till 5K med 8-bitars färg, och XDR är en 6K skärm med 10-bitars färg. Eftersom den stöds av iPad Pro, så är det något annat än HDMI som gäller.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Japp. Det räcker inte ens till 5K med 8-bitars färg, och XDR är en 6K skärm med 10-bitars färg. Eftersom den stöds av iPad Pro, så är det något annat än HDMI som gäller.

iPad pro skickar ut 5K som mest, men inget hindrar en från att köra lägre upplösningar på XDR precis som vilken annan skärm som helst, så kan ju varit via HDMI från DTK minin.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Non sequitur och nonsens.

Apple har inte flyttat mer och mer av sitt fokus mot tjänster?

Företag gillar inte att tjäna pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

iPad pro skickar ut 5K som mest, men inget hindrar en från att köra lägre upplösningar på XDR precis som vilken annan skärm som helst, så kan ju varit via HDMI från DTK minin.

Man kan visst koppla en iPad Pro direkt via usb-c till en Apple Pro Display se https://9to5mac.com/2019/12/16/ipad-pro-works-with-pro-displa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Apple har inte flyttat mer och mer av sitt fokus mot tjänster?

Företag gillar inte att tjäna pengar?

Ditt inlägg har ingen koppling till det som skrevs och saknar stringens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sangre:

Allt beror ju på vad du har för telefon betalar du mer får du mer, betalar du mindre får du mindre och i vissa fall betalar du för märket och får mindre än för något annat märke.

Jag har använt Apple, HTC, Nokia och Samsung.
Alltid den dyraste modellen, utom nu på sistone när flaggskeppen kostar som en highend laptop. Då har det blivit snäppet under, tex S8 istället för plus.

Det är förvånandsvärt nog bara Windowstelefonerna som inte blivit märkbart slöa efter något år.
Den ena värre än den andra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Man kan visst koppla en iPad Pro direkt via usb-c till en Apple Pro Display se https://9to5mac.com/2019/12/16/ipad-pro-works-with-pro-displa...

Jo, absolut, men man får bara ut 5K. Frågan var hur de häktade upp XDR skärmen mot DTK. Antagligen får man inte ut 6K från DTK heller, men det hindrar en ju inte från att koppla in mot skärmen och köra en lägre upplösning/refresh-rate.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Apple har inte flyttat mer och mer av sitt fokus mot tjänster?

Företag gillar inte att tjäna pengar?

Har de? Jämfört med när då?

Företag gillar att tjäna pengar, men tror även många företag har en vision och dess anställda en passion i det de jobbar med. Det ena behöver så klart inte utesluta det andra, men visst – ibland handlar det kanske mest om pengar. Men erbjuder man inte en produkt eller tjänst som uppskattas lär den verksamheten inte bli långvarig. 🙂

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Apple har kommit betydligt längre med att fullända strömlinjen (dator-platta-telefon-etc) än vad min uppfattning var före jag satte mig för att titta på presentationen av samtliga nyheter. Genom kontroll över det hårda och det mjuka blir det mera ös per watt, och redan redigeras alltså 4k, det liras lite Tomb Raider, och App Store är stundande enhetsagnostisk. Kan bli riktigt bra det här.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Detta har jag väntat ett tag på.

Är ärligt talat besviken på intels utveckling för bärbara datorer och här kommer de få en knäpp på näsan.

Jag sitter på en i5-3220m idag för att jag tyckt att det inte varit värt att uppgradera för en rimlig penning.

Jag förväntar mig inte att denna processor kommer slå min 3900X i prestanda, men i energieffektivitet ja.

Då blev det svårare att välja men apple skrämmer säkert bort mig med priset

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Detta har jag väntat ett tag på.

Är ärligt talat besviken på intels utveckling för bärbara datorer och här kommer de få en knäpp på näsan.

Jag sitter på en i5-3220m idag för att jag tyckt att det inte varit värt att uppgradera för en rimlig penning.

Jag förväntar mig inte att denna processor kommer slå min 3900X i prestanda, men i energieffektivitet ja.

Då blev det svårare att välja men apple skrämmer säkert bort mig med priset

Skrämmande är att de skulle kunna slå din 3900X i prestanda om de bara satte i 8 av sina stora kärnor (vilket är möjligt att de gör) och klockar dom lite högre. Det borde vara möjligt för 15/25W ungefär...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Förutspåelsen att "ARM ska ta över" har funnits i över tio år. Men Microsofts bägge ARM-försök får väl betraktas som misslyckade. Och inte ens de billigaste Chromebooksen (som säljs i Sverige åtminstone) kör ARM.

Mac håller därtill bara en bråkdel av marknaden och är redan som det är ett eget ekosystem. Även om den nu får större möjligheter att samverka med Iphone och Ipad och även om övergången blir lyckosam så kommer det knappast få inverkningar på världen utanför.

Nu pratar du dock om enheter med 32-bitars ARM och att Microsoft misslyckats betyder inte att de kommer fortsätta göra det. Apple är också minst ett par år före konkurrensen med sin 64-bitars ARM. Det är något som kan ändras snabbt om det för andra tillverkare finns incitament att utveckla dyrare SoC;s.

Apple må ha en bråkdel av marknaden men när deras maskiner börjar springa ifrån alla andra, då kommer efterfrågan på ARM öka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Har de? Jämfört med när då?

Företag gillar att tjäna pengar, men tror även många företag har en vision och dess anställda en passion i det de jobbar med. Det ena behöver så klart inte utesluta det andra, men visst – ibland handlar det kanske mest om pengar. Men erbjuder man inte en produkt eller tjänst som uppskattas lär den verksamheten inte bli långvarig. 🙂

Här kommer en länk.

Citat:

Apple’s focus is shifting. In recent years, iPhone sales have begun to plateau, and now Apple’s services business — which encompasses everything from the App Store to licensing deals — is being positioned as its next big frontier for revenue growth. More than ever, Apple wants to sell people constant, ongoing subscriptions for things they can do on their phones.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nu pratar du dock om enheter med 32-bitars ARM och att Microsoft misslyckats betyder inte att de kommer fortsätta göra det. Apple är också minst ett par år före konkurrensen med sin 64-bitars ARM. Det är något som kan ändras snabbt om det för andra tillverkare finns incitament att utveckla dyrare SoC;s.

Apple må ha en bråkdel av marknaden men när deras maskiner börjar springa ifrån alla andra, då kommer efterfrågan på ARM öka.

Beror på hur mycket Apple kommer ta för nya Macbook med ARM-baserad CPU. Kan Apple göra som med Iphone SE eller vanliga Ipad (inte Pro varianten) och erbjuda en serie Macbook med relativt lågt pris tror jag många Windows PC-tillverkare kommer bli nervösa. Om de däremot kostar 15k+ blir det svårare ta en stor bit av marknaden.

Nuvarande Macbook finns här, den billiigaste Macbook Air går på 13k, Macbook Pro 17k.
https://www.apple.com/se/mac/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Beror på hur mycket Apple kommer ta för nya Macbook med ARM-baserad CPU. Kan Apple göra som med Iphone SE eller vanliga Ipad (inte Pro varianten) och erbjuda en serie Macbook med relativt lågt pris tror jag många Windows PC-tillverkare kommer bli nervösa. Om de däremot kostar 15k+ blir det svårare ta en stor bit av marknaden.

Nuvarande Macbook finns här, den billiigaste Macbook Air går på 13k, Macbook Pro 17k.
https://www.apple.com/se/mac/

Nej, det räcker med att deras maskiner kommer vara överlägsna. Det är vad som kommer driva på efterfrågan på ARM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Beror på hur mycket Apple kommer ta för nya Macbook med ARM-baserad CPU. Kan Apple göra som med Iphone SE eller vanliga Ipad (inte Pro varianten) och erbjuda en serie Macbook med relativt lågt pris tror jag många Windows PC-tillverkare kommer bli nervösa. Om de däremot kostar 15k+ blir det svårare ta en stor bit av marknaden.

Nuvarande Macbook finns här, den billiigaste Macbook Air går på 13k, Macbook Pro 17k.
https://www.apple.com/se/mac/

En eventuell standardmacbook eller air med acceptabel prestanda runt 8-9k skulle nog sälja som jordgubbar på midsommmarafton, låg inte air därikring nån gång?

Jag tror att Apple kommer göra en satsning mot skolhållet. En avskalad edu-enhet som inte går att köpa utanför skolavtal för 4-5k skulle nog göra att rätt många chromebooktillverkare började svettas en del. De har redan ipads i det pris-spannet så kanske är det möjligt. Skolor skulle nog acceptera plasthöljen liknande gamla macbooks om de samtidigt innebar högre hållbarhet.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

En eventuell standardmacbook eller air med acceptabel prestanda runt 8-9k skulle nog sälja som jordgubbar på midsommmarafton, låg inte air därikring nån gång?

Jag tror att Apple kommer göra en satsning mot skolhållet. En avskalad edu-enhet som inte går att köpa utanför skolavtal för 4-5k skulle nog göra att rätt många chromebooktillverkare började svettas en del. De har redan ipads i det pris-spannet så kanske är det möjligt. Skolor skulle nog acceptera plasthöljen liknande gamla macbooks om de samtidigt innebar högre hållbarhet.

Skulle vara kanon. Jag nämnde nya Iphone SE, eftersom den har A13 Bionic och är högpresterande men lite nedskalad på annat och med relativt lågt pris. Nu vet vi inte riktigt hur bra den säljer eftersom den är relativt ny, men analytiker och initiala siffror pekar på mycket bra försäljning.
https://www.phonearena.com/news/apple-iphone-se-to-play-big-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jo, absolut, men man får bara ut 5K. Frågan var hur de häktade upp XDR skärmen mot DTK. Antagligen får man inte ut 6K från DTK heller, men det hindrar en ju inte från att koppla in mot skärmen och köra en lägre upplösning/refresh-rate.

Om DTK inte stödjer 6K, så hade Apple inte använt en XDR-skärm vid demon. De hade kört med en LG Ultrafine i 5K eller t.o.m 4K om det hade behövts. Och även om nu 5K är taket så går det ändå inte över HDMI 2.0 utan att gå ner till 30Hz (vilket jag tvivlar mycket starkt på att Apple skulle göras en demo, de hade de kört i 4K istället), så på något sätt måste de ha DisplayPort som Alternate mode över USB-c. Vilken version av det de har återstår att se.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

En eventuell standardmacbook eller air med acceptabel prestanda runt 8-9k skulle nog sälja som jordgubbar på midsommmarafton, låg inte air därikring nån gång?

Jag tror att Apple kommer göra en satsning mot skolhållet. En avskalad edu-enhet som inte går att köpa utanför skolavtal för 4-5k skulle nog göra att rätt många chromebooktillverkare började svettas en del. De har redan ipads i det pris-spannet så kanske är det möjligt. Skolor skulle nog acceptera plasthöljen liknande gamla macbooks om de samtidigt innebar högre hållbarhet.

Det är högst troligt. Apple har kört special-Macar mot skolor förr (eMac är väl den mest kända), och de har tydligt försökt få skolor att köpa deras billigaste iPad. Inte alls otroligt med en skol-laptop som saknar MBPs fantastiska skärm och högpresterande SSD, till exempel, men behåller CPUn.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Skulle detta bli värre än tidigare för att Apple går över till ARM även i sina datorer? 🤔

Jag vet inte, de kanske har tänkt på det men precis som du säger är de redan ganska krångliga redan idag. Det finns dock en del verktyg typ jamf som gör det enklare, kommer dessa att fortsätta funka? Läste en intressant diskussion i gruppen kodapor på Facebook om Mac skull fortsätta vara relevant som det populära verktyg för utvecklare det har varit de senaste åren. Där var det väl lite blandade åsikter. Vi får väl se, spännande är det i alla fall.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av deadleus:

@Yoshman: Kanske off-topic, men i teorin, om vi förbiser mjukvarustöd, drivrutiner (licenser) vad hindrar valfri tillverkare att använda t.ex. Jetson AGX Xavier i en laptop? Aarch64 (ARM v8.2) om jag kommer ihåg rätt, och bra prestanda per watt. Är det något uppenbart med nvidias små devkits som inte skulle vara gångbart?

Har en Jetson TX2, den har fyra Cortex A57 kärnor och två Nvidia Denver kärnor. Jetson AGX Xavier ska enligt Nvidia själva ha ca 2,5 gånger bättre SPECInt-rate prestanda. Det kan låta bra men SPECint-rate skalar perfekt med CPU-kärnor, så är därför bara ~1,9 gånger bättre prestanda per kärna. Jetson TX2 är allt annat än CPU-snabb!

Ovanpå det verkar Jetson AGX Xavier enbart ha Denver kärnor (en modernare variant jämfört med TX2), totalt 8 st sådana. Hos TX2 presterar Denver-kärnorna bra i just de applikationer Nvidia primärt pushar Jetson mot: datorseende och fall där man typiskt applicerar en viss transform om och om igen på relativt mycket data.

Jag använder mest kortet som en utvecklingsplattform för AArch64, d.v.s. primärt programutveckling med kompilering, redigering etc. Denverkärnorna suger rejält på detta, de är klart långsammare än Cortex A57 så kör TX2 i en konfiguration där Denver-kärnorna är avstängda medan Cortex A57 då kan klockas lite högre. Cortex A57 @ 2,0 GHz är dock marginellt snabbare än Cortex A72 @ 1,5 GHz, så i praktiken blir då TX2 en RPi41 med CUDA stöd, vilket för vissa användarfall är helt OK men det är inget jag skulle vilja ha en laptop för allmänt bruk.

32-bit ARM handlade alltid om lågt pris och bra perf/W, det var därför aldrig en konkurrent mot x86. Med 64-bit ARM har det i Cortex A serien fortsatt handla om perf/W, men sedan ARM blev uppköpta av Softbank har man på allvar börjat ta sig an absolut prestanda.

Apple gick direkt mot hög absolut prestanda när det gick från 32-bit till 64-bit ARM, deras CPUer låg länge ~3 år före Android:erna (men de börjar nu knapra in, Cortex X1 borde lägga nästa generation 1-2 år efter Apple, ryktet säger att Cortex A kommer fortsätta få rätt stora uppgradering i absolut perf de närmaste åren).

Interaktiv användning, vilket inkluderar de flesta program vi använder på skrivbordet, kan inte göra något vettigt med mer än en handfull kärnor. x86 var därför det enda vettiga valet då ARM bara kunde konkurrera med total prestanda, det då genom att slänga på massor med mediokra kärnor. Det som gör 64-bit ARM spännande nu är allt pekar på att Apples kommande A14 kommer slå x86 på fingrarna (även desktop CPUer) i prestanda per CPU.

Möjligen kan Intel behålla perf/kärna kronan i peak-prestanda då Tiger Lake verkar nå 4,7 GHz, det med 25 % högre IPC jämfört med Skylake. Men 4,7 GHz är inget man kör en 15-25 W CPU i speciellt länge, framförallt inte på mer än en kärna. Om vi antar att Apple fortsätter med sina 15-25 % högre enkeltrådprestanda per generation kommer dessa dra ungefär jämt när Apple klockar sin krets på ~3 GHz, vilket är en frekvens man definitivt kan hålla på enstaka kärnor och antagligen även på en handfull!

1Kan nämna att i vissa lägen kan en RPi4 se rätt dramatiska prestandavinster bara genom att använda 64-bit ARM i stället för 32-bit ARM (32-bit ARM är vad Raspbian kör). Detta visar hur mycket en ISA faktiskt gör i vissa lägen (är inte allmängiltigt)
#18468620
#18470041

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

Apple har kommit betydligt längre med att fullända strömlinjen (dator-platta-telefon-etc) än vad min uppfattning var före jag satte mig för att titta på presentationen av samtliga nyheter. Genom kontroll över det hårda och det mjuka blir det mera ös per watt, och redan redigeras alltså 4k, det liras lite Tomb Raider, och App Store är stundande enhetsagnostisk. Kan bli riktigt bra det här.

Har fått för mig att det är rätt vanligt för Apple att köra nåt förbehandlat när de visar upp live demos.
T.ex när de visade upp första iPhone så var det endera förprogrmmerat eller en video som visades på skärmen.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

A13 har i princip identiska "big cores" som A12. Skillnaden ligger i de små kärnorna och lite grann i GPUn (20% eller så).

Och visst är det bra prestanda på 5.7W, men prestanda skalar sällan linjärt med energiåtgång.

A12Z har så vitt jag vet inga PCIe-banor ut. Den stödjer XDR-displayen ändå, sannolikt genom att implementera nog av protokollet för att kunna slå in några kanaler DisplayPort i det och skicka ut över USB-C. Det är väl det som gäller här också.

Skulle våga säga att det ALDRIG skalar linjärt. Sällan något alls skalar linjärt i något alls faktiskt.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

För prestanda segmentet så kommer Dessa CPUer nog inte kunna konkurrera. är Apple smarta så börja dem även använda Ryzen / Threadripper. Det är dumt av dem att låsa in sig vid så få val.

Få val? Dem designar ju hela SoC själva. Att gå till AMD eller Intel är mindre val än att själv göra deras arbete. Sedan att dem har 10 år av erfarenhet i SoC-design för mobila enheter säger väl sig självt att det är en tillgång.

Förmodligen kommer detta över sikt (10-15 år) innebära en långsam övergång för konsumentprodukter till ARM. En del legacy kommer vara fast på x86-64 ett tag till men trenden är tydlig och x86 är en ganska sliten och ihopklistrad arkitektur vad det här laget.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

A13 har i princip identiska "big cores" som A12. Skillnaden ligger i de små kärnorna och lite grann i GPUn (20% eller så).

Stora kärnan i A13, "Lightning", är inte identisk med stora kärnan i A12, "Vortex". De är tillverkade på samma nod och Lightning tar ~26 % mer kretsyta! Ovanpå det valde Apple att klocka Lightning något högre jämfört med Vortex.

AnandTech såg en genomsnittlig IPC ökning om 17 % i SPECInt

"In SPECint2006, the improvements in performance are relatively evenly distributed. On average we’re seeing a 17% increase in performance. The biggest gains were had in 471.omnetpp which is latency bound, and 403.gcc which puts more pressure onto the caches; these tests saw respective increases of 25 and 24%, which is quite significant."

SPECint resultat

Nedan följer min egen fortsatta spekulation / observation kring IPC vs transistorer:

Man börjar se en viss avmattning i hur effektivt det är att addera fler transistorer vs vilken prestanda det ger, men Apple ligger ju redan nu på en nivå som vida passerat AMD/Intel. Intels ~18 % IPC ökning i Ice Lake krävde betydligt större ökning i transistorbudget än 26 %, exakta siffror är svårt att hitta. Går man på Intel x2,7 densitetsökning samt arean för en 4-kärnors grupp (där L3$ ingår och har samma kapacitet i både fallen) borde Sunny Cove bestå av ~65 % fler transistorer jämfört med Skylake.

Om vi antar att Intels 10 nm i praktiken har ungefär samma densitet som TSMC 7 nm består en Zen2 kärna av ungefär lika många transistorer som en Sunny Cove kärna, Går man på TSMC listade densitetsökningar mellan noder samt uppmätt kretsstorlek för CCX i Zen och Zen2 ökade antal transistorer med x1,6-2,3 (beror på hur fördelningen mellan HP resp. HD transistorer är, sanningen är nog närmare 1,6) för en IPC ökning på ~15-20 %. Ska bli spännande att se hur stor Zen3 blir samt hur mycket bättre IPC den får. En anledning till att ett CCX bara innehåller 4 kärnor är att kärnorna i ett CCX kommunicerar med L3$ via en x-bar. Antal transistorer hos en x-bar växer ungefär med kvadraten på antal anslutningar den har!

Intel pratar om framtida 7 nm CPUer som ska ha ~80 % högre IPC jämfört med Skylake. Kan väl vara möjligt, problemet är att det endast lägger dem på den nivå Apple redan är med Lightning! Gissar att Intel kommer få spendera rätt mycket transistorer för att nå den ökningen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Förvånansvärt bra video som förklarar ARM och x86.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com