Esd matta och Esd armband, alla säger olika!!

Permalänk
Medlem

Jag brukar slå ett spett i marken på tomten, dra kabel från den och linda runt mig själv. Detta har funkat för mig!

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Jag brukar slå ett spett i marken på tomten, dra kabel från den och linda runt mig själv. Detta har funkat för mig!

Jag förstår förstås att du bara skämtar, men eftersom det är ett så otroligt vanligt missförstånd så måste jag ändå påpeka att markjord inte har någonting med ESD att göra. Det enda som spelar roll är potentialen mellan montören och datorkomponenterna, börjar man blanda in markjord, eluttag, element, eller diskbänkar så har man inte förstått vad ESD är.

Permalänk
Medlem

@perost: +1 på detta.
Undvika det speciellt om det finns risk för åska i närheten, då vet man aldrig vad för potentialer som kan leta sig in via jord eller vattenledningar.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Personligen så har jag en sten som skyddar både mot jaguarattacker och rymdvarelser. Har de senaste 20 åren varken blivit attackerad av en jaguar eller blivit bortförd av gröna män. Så stenen fungerar!

Ok. Du är en sån som tror på gröna män alltså... då kommer vi nog inte mycket längre. Ser ju ingen av de stora på youtube som använder det, LTT, J2C, bitwit m.fl så förmodligen behövs det inte. J2C har till och med provat att döda hårdvara med ESD på och lyckas inte. Ligger folk och rullar sig på en matta när dom bygger datorer eller hur lyckas dom bygga upp så mycket laddning?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Knotvillage:

Ok. Du är en sån som tror på gröna män alltså... då kommer vi nog inte mycket längre. Ser ju ingen av de stora på youtube som använder det, LTT, J2C, bitwit m.fl så förmodligen behövs det inte. J2C har till och med provat att döda hårdvara med ESD på och lyckas inte. Ligger folk och rullar sig på en matta när dom bygger datorer eller hur lyckas dom bygga upp så mycket laddning?

Läs lite på de länkarna som postats i tråden så får du svar.
I den länken jag postade förklaras att dessa skador inte nödvändigtvis visar sig direkt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Ok. Du är en sån som tror på gröna män alltså... då kommer vi nog inte mycket längre. Ser ju ingen av de stora på youtube som använder det, LTT, J2C, bitwit m.fl så förmodligen behövs det inte. J2C har till och med provat att döda hårdvara med ESD på och lyckas inte. Ligger folk och rullar sig på en matta när dom bygger datorer eller hur lyckas dom bygga upp så mycket laddning?

Jaha du är en sån som litar på någon bara för att de har en Youtube-kanal... då kommer vi nog inte mycket längre. Varför skulle de på något sätt vara experter bara för att de har en Youtube-kanal, oavsett antal följare? Hur vetenskapligt var deras försök att förstöra hårdvara och hur analyserade de hårdvaran efteråt? Du vet väl att skador som ESD gör inte behöver resultera i att datorn slutar fungera helt eller ger direkt synliga fel?

Sluta upp med ett ge tips inom områden du inte förstår. Speciellt när det rör sig om dyra konsekvenser för andra och deras egendom. Vill du ge dåliga tips om Youtube-kanaler så kör hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ok. Du är en sån som tror på gröna män alltså... då kommer vi nog inte mycket längre.

Nja. nej. tänk efter lite. Du kommer säkert på det.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Jaha du är en sån som litar på någon bara för att de har en Youtube-kanal... då kommer vi nog inte mycket längre. Varför skulle de på något sätt vara experter bara för att de har en Youtube-kanal, oavsett antal följare? Hur vetenskapligt var deras försök att förstöra hårdvara och hur analyserade de hårdvaran efteråt? Du vet väl att skador som ESD gör inte behöver resultera i att datorn slutar fungera helt eller ger direkt synliga fel?

Sluta upp med ett ge tips inom områden du inte förstår. Speciellt när det rör sig om dyra konsekvenser för andra och deras egendom. Vill du ge dåliga tips om Youtube-kanaler så kör hårt.

Vilka ska man lita på då? Så deras tester av hårdvara mm är heller inte att lita på?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv

På datorer jag bygger åt mig själv eller kompisar använder jag varkendera. Oklart hur allvarligt proffs tar detta, jag TROR folk är onödigt rädda att förstöra komponenter

Permalänk
Medlem

@anon201296: Trodde att det användes för ens egen hälsa? dessutom trodde jag att man skulle stå på själv på mattan när man ska skruva sakerna......Så sagt, första datorbygge. Mycket man lär sig....

Permalänk
Skrivet av anon201296:

På datorer jag bygger åt mig själv eller kompisar använder jag varkendera. Oklart hur allvarligt proffs tar detta, jag TROR folk är onödigt rädda att förstöra komponenter

Samma folk som drar ut mobilladdaren varje kväll annars brinner huset ner. Det är Expressen och Aftonbladet dom ska vara rädda för.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Vilka ska man lita på då? Så deras tester av hårdvara mm är heller inte att lita på?

Du ser inte bristen i logiken i din egen fråga? Någon som inte är något vidare duktig på fysik kan självklart återge ett benchmarkresultat lika ärligt som någon annan. Eller säga vad han tycker om en kylares ljudnivå etc.
Finns massor med människor som jobbar med elektronik hela dagarna som inte förstår ESD. Många av dem följer reglerna bara för att det är regler.

När det kommer till Youtubekanaler så kan det vara så att de inte lägger upp ifall de råkar klanta sig och bricka ett kort. Andra använder fotledsband och har ESD-säkrat sig på ett sätt som inte stör deras vardagliga rättframma image. Men för det mesta är det ganska mycket tur i hur man hanterar korten. De följer omedvetet eller utan att tänka på det vissa riktlinjer som minskar riskerna. Lyfter du upp en ESD-påse och drar ur ett kort så har ESD-påsen redan potentialutjämnat dig mor kortet. Lägger de handen på chassiet så kan de potentialutjämna sig mot komponenter i datorn osv. Risken är större ifall man har en dator ståendes och man kommer direkt utan att röra annat och börjar peta på ett RAM-minne. Eller om du kommer från ett toabesök och tar direkt i ett moderkort. Och risken är stor att du inte märker en skada förrän du har stabilitetsproblem ett halvår senare.
Det är helt enkelt så att alla youtubers inte berättar om de har sönder något om det inte är en del av videon, som en hård överklockning eller dylikt, de fixar troligtvis fram nytt och spelar in på nytt. Alla märker inte heller att de haft sönder något. Ofta så monterar de nog och benchar allt först, och spelar in annat där de står och vevar med sakerna senare när de benchat, skrivit klart manus och vet vad de ska säga. Och oftast så räddas man av att människor i förväg tänkt på ESD och sett till att datorchassien och ESD-påsar minskar riskerna även efter att man avlägsnat komponenter från dem.

Vad du ser på Youtube är helt enkelt inte representativt. Det finns ingen anledning för youtubers att veta allt om ESD, och det finns ingen anledning för de som varnar för ESD-skador att ljuga om riskerna. Finns alltså ingen anledning att ha youtubers till grund för vad man tror om ESD.

Sedan jag började följa riktlinjer om ESD på riktigt har jag inte haft ett enda problem med mina privata datorer. Aldrig något moderkort, minne eller grafikkort som gett upp trots många års användande. Trodde ett tag mitt grafikkort inte ville vara med längre när jag fick artefakter men det var bara en drivrutin. Min bror däremot som kör diskbänks-ESD har ofta reklammationer eller oförutsedda uppgraderingar när saker ger upp. Anekdotiskt jag vet. Men när jag var tonåring och man inte hade internet som kunde lära en så brickade man både det ena och det andra med ESD.

Permalänk
Medlem

Spännande tråd. Visste inte att den var så gammal. Skall följas .

Snart kommer väl någon och säger att man skall montera ihop sin dator under ett träd utomhus under tiden det åskar och samtidigt hålla högt i en FM antenn med vänster hand(eller höger om man är vänsterhänt) och jobba med höger hand(vänster om man är vänsterhänt) i burken.

Med lite tur så kanske man överklockar datorn på köpet och samtidigt får sig en gratis ny frisyr, permanent solbränna och en ny doft.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Du ser inte bristen i logiken i din egen fråga? Någon som inte är något vidare duktig på fysik kan självklart återge ett benchmarkresultat lika ärligt som någon annan. Eller säga vad han tycker om en kylares ljudnivå etc.
Finns massor med människor som jobbar med elektronik hela dagarna som inte förstår ESD. Många av dem följer reglerna bara för att det är regler.

När det kommer till Youtubekanaler så kan det vara så att de inte lägger upp ifall de råkar klanta sig och bricka ett kort. Andra använder fotledsband och har ESD-säkrat sig på ett sätt som inte stör deras vardagliga rättframma image. Men för det mesta är det ganska mycket tur i hur man hanterar korten. De följer omedvetet eller utan att tänka på det vissa riktlinjer som minskar riskerna. Lyfter du upp en ESD-påse och drar ur ett kort så har ESD-påsen redan potentialutjämnat dig mor kortet. Lägger de handen på chassiet så kan de potentialutjämna sig mot komponenter i datorn osv. Risken är större ifall man har en dator ståendes och man kommer direkt utan att röra annat och börjar peta på ett RAM-minne. Eller om du kommer från ett toabesök och tar direkt i ett moderkort. Och risken är stor att du inte märker en skada förrän du har stabilitetsproblem ett halvår senare.
Det är helt enkelt så att alla youtubers inte berättar om de har sönder något om det inte är en del av videon, som en hård överklockning eller dylikt, de fixar troligtvis fram nytt och spelar in på nytt. Alla märker inte heller att de haft sönder något. Ofta så monterar de nog och benchar allt först, och spelar in annat där de står och vevar med sakerna senare när de benchat, skrivit klart manus och vet vad de ska säga. Och oftast så räddas man av att människor i förväg tänkt på ESD och sett till att datorchassien och ESD-påsar minskar riskerna även efter att man avlägsnat komponenter från dem.

Vad du ser på Youtube är helt enkelt inte representativt. Det finns ingen anledning för youtubers att veta allt om ESD, och det finns ingen anledning för de som varnar för ESD-skador att ljuga om riskerna. Finns alltså ingen anledning att ha youtubers till grund för vad man tror om ESD.

Sedan jag började följa riktlinjer om ESD på riktigt har jag inte haft ett enda problem med mina privata datorer. Aldrig något moderkort, minne eller grafikkort som gett upp trots många års användande. Trodde ett tag mitt grafikkort inte ville vara med längre när jag fick artefakter men det var bara en drivrutin. Min bror däremot som kör diskbänks-ESD har ofta reklammationer eller oförutsedda uppgraderingar när saker ger upp. Anekdotiskt jag vet. Men när jag var tonåring och man inte hade internet som kunde lära en så brickade man både det ena och det andra med ESD.

Hur bor du som bygger upp så mycket ESD? Bygger du datorn naken på en heltäckningsmatta? Tror inte ditt armband har varit anledningen till att du har haft felfria komponenter. Nu bevisar ju denna film absolut ingenting enligt dig men det är inte kristallglas du handskas med. Teori och praktik är ofta helt olika saker. I teorin är ESD förmodligen farligare än malariamyggan men i praktiken är den mikroskopisk.

https://youtu.be/xdzo-uAvz5Y

https://youtu.be/CDUZRNp4pxg

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Hur bor du som bygger upp så mycket ESD? Bygger du datorn naken på en heltäckningsmatta? Tror inte ditt armband har varit anledningen till att du har haft felfria komponenter. Nu bevisar ju denna film absolut ingenting enligt dig men det är inte kristallglas du handskas med. Teori och praktik är ofta helt olika saker. I teorin är ESD förmodligen farligare än malariamyggan men i praktiken är den mikroskopisk.

https://youtu.be/xdzo-uAvz5Y

https://youtu.be/CDUZRNp4pxg

Han gör inte så fel som du tror han gör. Att sticka fram fingret med tillräcklig laddning för att ge urladdningar på det där viset kan anses vara kul i ett youtube-klipp. Men den höga spänningen innebär att man får urladdning mot den punkt i närheten som det är störst potentialskillnad gentemot. På en dator som är igång och ikopplad så lär det därmed med stor sannolikhet bli urladdning mot jordplan som inte har mycket resistans mot chassijord och vidare ut i nätjord. Datordelens jordplan finns tillgängligt på mer eller mindre varenda komponent. Med andra ord passerar inte urladdningen igenom några mikrotransistorer. Ur mikrotransistorernas perspektiv kan han lika gärna bara röra chassiet eller grendosan.

I datorbyggarvideon så är det i princip att lägga moderkortet direkt på handduken som är största felet, att lyfta moderkortet ur påsen och lägga på påsen är inga problem. Men det finns å andra sidan inte jättemycket anledning att tro att det skulle vara någon potentialskillnad mellan moderkortet och handduken efter att han haft moderkortet på ESD-påsen. Och eftersom han rör handduk och moderkort mest hela tiden så hinner det inte bygga upp någon vidare potentialskillnad där heller. Det finns en risk där, men även om det innebär att moderkortet dör 10% av fallen (vilket det troligtvis inte gör) så bevisar det inte någonting alls att det inte händer något i detta specifika fallet.

Kort sagt så är det där inte exempel på vad som vanligtvis är problemet när man inte kan ESD.

Utan mikroskop eller dylikt så är det statistik som visar ESD-skador. Du har inte direkt något statistiskt underlag i dessa videos.

EDIT: Såg nu din jämförelse med malariamyggan. Du förstår verkligen inte vad statistik är när det kommer till teori och praktik va? Att något är statistiskt sett farligare än något annat i teorin är just på grund av att man studerat hur ofta det går fel i praktiken.
Alltså, är något en risk i teorin så är det ofta just för att det redan hänt massa gånger i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ok. Du är en sån som tror på gröna män alltså... då kommer vi nog inte mycket längre. Ser ju ingen av de stora på youtube som använder det, LTT, J2C, bitwit m.fl så förmodligen behövs det inte. J2C har till och med provat att döda hårdvara med ESD på och lyckas inte. Ligger folk och rullar sig på en matta när dom bygger datorer eller hur lyckas dom bygga upp så mycket laddning?

Skitsnack.

Jag har sett ett helt nytt grafikkort dö av ESD på ett LAN. Killen skulle visa kortet han precis skulle sätta in i datorn. Kompisen sträckte ut handen och skulle ta i det och det hördes ett *tick*. Kortet funkade inte när han sen satt det i datorn.

Själv har jag haft RAM-minne som troligen dött pga latent ESD-skada, trots att jag var försiktig och potentialutjämnade.

Och så dyker det ju titt som tätt upp trådar här på SweC där folk har problem att deras nybyggda dator inte funkar....

Nu använder jag alltid ESD-matta och armband när jag bygger datorer. Jag har ingen lust att riskera att förstöra prylar för tusentals kronor för att jag är för lat för att ta på ett armband.

För övrigt behöver det inte vara en särskilt stor laddning för att skada elektronik. Du kanske inte ens känner att du zappar prylen.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Inaktiv

Chansen att TS blir hjälpt av de senaste inläggen känns låg m.a.p. att TS senast var aktiv 2016-05-18. Men vem vet: TS kanske tålmodigt väntat i 4 år...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon257891:

Chansen att TS blir hjälpt av de senaste inläggen känns låg m.a.p. att TS senast var aktiv 2016-05-18. Men vem vet: TS kanske tålmodigt väntat i 4 år...

Tror ingen skriver för att hjälpa TS längre. Men man får väl diskutera? Om inte annat kan det ju vara intressant för någon som googlar ämnet i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Chansen att TS blir hjälpt av de senaste inläggen känns låg m.a.p. att TS senast var aktiv 2016-05-18. Men vem vet: TS kanske tålmodigt väntat i 4 år...

Det finns en färskare frågeställare i tråden, som nog kommit i skymundan...

#18477841

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med målade chassin?

Jag hittar inte en millimeter ren metall varken på mitt chassi eller PSU att fästa krokodilklämmorna i. Hur gör jag? Fick tipset att skruva ut en skruv halvvägs och fästa i dem - men till och med skruvarna är svartmålade

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Red Onion:

Hur fungerar det med målade chassin?

Jag hittar inte en millimeter ren metall varken på mitt chassi eller PSU att fästa krokodilklämmorna i. Hur gör jag? Fick tipset att skruva ut en skruv halvvägs och fästa i dem - men till och med skruvarna är svartmålade

Det bästa är nog att hitta en som inte är målad då eller försöka få bort färgen.

Permalänk
Sötast
Skrivet av GilbertG:

Både du och ESD-mattan ska vara kopplade till jord, det räcker inte med att du är kopplad till ESD-mattan.

https://www.youtube.com/watch?v=2WNb3TUNf0A

Första svaret 2016 - fullständigt clueless.

Skrivet av Knotvillage:

Monter in PSU i chassit. Kolla in sladden i uttaget sen lägger du handen på chassit ibland. Har på 15 år aldrig använt ESD prylar och inget jag skulle överväga och då kostade senaste bygget över 50K.

Andra svaret 2020 - fullständigt clueless.

Fortsätter gnabba emot i flera inlägg dock! - priceless!

Skrivet av Knotvillage:

Samma folk som drar ut mobilladdaren varje kväll annars brinner huset ner. Det är Expressen och Aftonbladet dom ska vara rädda för.

Hände en vän, hela lägenhetshuset brann ner!
Inte för att jag själv skulle börja dra ut sladdarna då jag är för lat!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av calinou:

videon ovan är inte tillgängligt. Den andra videon från Inet visar att man ska ha en matta men inte hur man använder den ihop med armbandet.
Vi ska montera en dator.
Vi har köpt både matta och armband.
Vi beställde ett armband separat med det finns även ett armband som levererades med matta. Så vi har alltså 2 st.
Saker vi undrar: ska gummisidan av mattan vara uppåt? det finns en liten typ tratformade knapp på mattan och vi undrar vad den är till för? Ska man koppla armbandet på mattan eller någonstans på chassit?

Sidan med knappen bör vara uppåt. När du t.ex monterar processorn i moderkortet utanför chassit har du armbandet kopplat till mattan via knappen med komponenterna på mattan. Pillar man i chassit med delarna så har du armbandet kopplat till chassit.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv

Jag kopplar in ESD mattan i ett jordat vägguttag med speciell anslutning såklart.
Sen är mitt armband kopplat till mattan.
Chassit är kopplat på två punkter till mattan.

Det är som knappt som jag ansluter mitt armband och krokodilklämmorna som fästes i chassit.

Jag själv har T-shirt.

Ev komponenter tas ut ur ESD påsen läggs på mattan och sen in i chassit.

Efteråt tvättar jag mattan med rengöringsmedel speciell ESD men IPA (99,7% sprit) fungerar lika bra.

Man lärde sig lite när man arbetade på Ericsson och monterade radiostationer:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Sedan jag började följa riktlinjer om ESD på riktigt har jag inte haft ett enda problem med mina privata datorer. Aldrig något moderkort, minne eller grafikkort som gett upp trots många års användande. Trodde ett tag mitt grafikkort inte ville vara med längre när jag fick artefakter men det var bara en drivrutin. Min bror däremot som kör diskbänks-ESD har ofta reklammationer eller oförutsedda uppgraderingar när saker ger upp. Anekdotiskt jag vet. Men när jag var tonåring och man inte hade internet som kunde lära en så brickade man både det ena och det andra med ESD.

Som du säger är det svårt att veta. Själv har jag aldrig brytt mig ett dugg och jag kan räkna trasiga komponenter genom hela livet på ena handen.

Hade jag någonsin haft flådiga byggen hade jag brytt mig mer dock. Jag är mer noggran med övrig elektronik.

Permalänk
Medlem

Aldrig använt någon esd-pryl. Är du orolig skaffa ett armband. Viktigare att använda rätt kläder.

Permalänk
Medlem

Trevlig tråd det här. Även om det finns en hel del spekulationer och killgissningar. Om man ska sammanfatta lite så duger det alltså gott för en glad amatör med:
- ESD-armband kopplat mellan en själv och chassit
- Bära kortärmat för att undvika urladdning direkt mellan kläder och komponenter
- Undvika att bära plagg som skapar onödigt mycket laddningar (typ fleece, morgonrock i polyester)
- Gärna hålla till på ett bord av trä/sten (ej plast)
- Se till att låta saker vila efter man plastat upp kartonger och liknande

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1