Permalänk

Speldator 8-10k

Hej!

Lite sugen på att skaffa en speldator igen efter att inte ha haft någon på flera år. Eftersom jag inte haft en speldator på en stund så har jag inte speciellt bra koll på vilka komponenter som är bra nu för tiden.

Snokade runt lite i köpråden här för att få inspiration och hittade då någon som länkade till El-fynd där jag hittade denna dator. Vad tror ni om den? För mig är det värt lite att jag slipper spendera tid på att sätta ihop komponenter som passar själv och bara kan köpa en dator direkt som jag kan bygga ihop.

Permalänk
Medlem

Tror inte jag själv skulle köpa därifrån för jag känner inte till sidan.

Du lär inte kunna köpa delar själv med samma specs för samma pris just nu.

Kolla gärna med dem exakt vad alla komponenter är för något för jag ser ingen lista, bara en bild och en liten text snutt.

Är bilden sann och det är ingen scam, då lär det vara en väldigt bra deal.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen aning om butiken i fråga, men jo, det där är nog ett helt bra pris för det där paketet. De har visserligen sparat in lite på moderkort och grafikkort... de har inte den bästa kylningen, eller strömtillförseln, men det är ingen katastrof. Att de inte meddelar någon hastighet på minnet är också kanske lite oroväckande... där finns en chans att de har sparat nån enstaka hundralapp med 2666mhz minne istället för 3200mhz eller 3600mhz.

Jag plockade ihop ett motsvarande paket via komponentkopp, och lyckades inte komma under 10k utan att tumma allt för mycket på någon komponent:

Sen finns det ju också möjligheten att beställa t.ex. från Tyskland för att få ner priserna, men om du vill ha det enkelt är paketet i fråga nog prisvärt, bara butiken är att lita på.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Tack för input! Har inte hunnit kolla upp butiken så mycket, ska kolla lite mer. Men enl. prisjakt ser det lovande ut.

Tror det här är samma paket, så ser ut som det är 3200mhz minnen om det stämmer.

Funderar på om jag ska köpa en CPU-kylare också. Vad tror ni om Be Quiet! Pure Rock 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Tack för input! Har inte hunnit kolla upp butiken så mycket, ska kolla lite mer. Men enl. prisjakt ser det lovande ut.

Tror det här är samma paket, så ser ut som det är 3200mhz minnen om det stämmer.

Funderar på om jag ska köpa en CPU-kylare också. Vad tror ni om Be Quiet! Pure Rock 2?

Pure Rock 2 är en helt bra kylare. Den främsta konkurrenten är antagligen Arctic Freezer 34 Esports Duo. Båda ligger i samma prisklass och presterar båda riktigt bra. Arctic 34 har lite bättre maximal kylförmåga, men är inte riktigt lika tyst. Samtidigt har Acticen en till fläkt som man t.ex. kan placera i chassit.

Pure Rock 2 har en neutral och trevlig design också, med enkel montering. Ett bra val för Ryzen 3600 enligt mig.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Sidan är helt legit. De säljer produkter som har mindre skavanker, vissa produkter får inte ha några skador alls förutom på själva emballaget. Har vänner som köpt vitvaror i flera omgångar från dessa.

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Sidan är helt legit. De säljer produkter som har mindre skavanker, vissa produkter får inte ha några skador alls förutom på själva emballaget. Har vänner som köpt vitvaror i flera omgångar från dessa.

Tack för info. Sökt runt en del och verkar mest vara positiva omdömen om butiken. Klickade hem datorn, ska bli kul att börja spela igen! Nu måste jag bara skaffa skärm, mus och tangentbord också 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Tack för info. Sökt runt en del och verkar mest vara positiva omdömen om butiken. Klickade hem datorn, ska bli kul att börja spela igen! Nu måste jag bara skaffa skärm, mus och tangentbord också 😅

Hoppas du blir nöjd! Uppdatera gärna här i tråden så att vi vet om man vågar rekommendera denna sida i framtiden till folk

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Uppdatering! Har inte gått superbra. De ringde en dag efter jag la beställningen där de ringde och informerade om att den har varit ett visningsexemplar och därför har de öppnat olika förpackningar försatt visa komponenterna. Jag tyckte de lät okej och tänkte att de kanske bara visat komponenterna på håll i sina plastskydd/esd-påsar, i alla fall för de känsligaste komponenterna.

Dagen efter levererades datorn till min dörr. Snabb leverans, och allting hittills har funkat superbra.

När jag senare ska montera ihop datorn idag börjar det dock blir lite problem. Först och främst så syns att de tagit ut förpackningar från sina esd-påsar. Jag går igenom allting för att se att allt är med och det visar sig att det saknas en M2-skruv för att montera SSD:n.

När jag kollar på processorn kan jag se att det är fingermärken på värmespridaren. När jag ska försiktigt montera processorn i sockeln så lägger den sig dock inte ordentligt. Jag kollar igenom pinnen grundligt och ser då två böjda pins i ett hörn.

Ska ringa dem imorgon och se vad de säger. Funderar på om jag ska be om kompensation motsvarande värdet för en ny processor eller om jag ska lämna tillbaka allt. Eftersom komponenter har varit utanför sina ESD-påsar vet jag inte riktigt om jag ska ta chansen på att allt funkar som det ska. Vad tycker ni?

Värt att nämna är att jag beställde en skärm därifrån också, där det saknades skruvar till stativet. Var i kontakt med kundtjänsten angående detta och det löste de ganska snabbt och har beställt passande skruvar som ska komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Uppdatering! Har inte gått superbra. De ringde en dag efter jag la beställningen där de ringde och informerade om att den har varit ett visningsexemplar och därför har de öppnat olika förpackningar försatt visa komponenterna. Jag tyckte de lät okej och tänkte att de kanske bara visat komponenterna på håll i sina plastskydd/esd-påsar, i alla fall för de känsligaste komponenterna.

Dagen efter levererades datorn till min dörr. Snabb leverans, och allting hittills har funkat superbra.

När jag senare ska montera ihop datorn idag börjar det dock blir lite problem. Först och främst så syns att de tagit ut förpackningar från sina esd-påsar. Jag går igenom allting för att se att allt är med och det visar sig att det saknas en M2-skruv för att montera SSD:n.

När jag kollar på processorn kan jag se att det är fingermärken på värmespridaren. När jag ska försiktigt montera processorn i sockeln så lägger den sig dock inte ordentligt. Jag kollar igenom pinnen grundligt och ser då två böjda pins i ett hörn.

Ska ringa dem imorgon och se vad de säger. Funderar på om jag ska be om kompensation motsvarande värdet för en ny processor eller om jag ska lämna tillbaka allt. Eftersom komponenter har varit utanför sina ESD-påsar vet jag inte riktigt om jag ska ta chansen på att allt funkar som det ska. Vad tycker ni?

Värt att nämna är att jag beställde en skärm därifrån också, där det saknades skruvar till stativet. Var i kontakt med kundtjänsten angående detta och det löste de ganska snabbt och har beställt passande skruvar som ska komma.

Vad som är bäst att göra (ångra, häva eller be om avhjälpade av felen) är nog svårt att säga, men kom ihåg att dina rättigheter är samma oberoende om du har köpt öppnad förpackning eller inte!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Sando:

Vad som är bäst att göra (ångra, häva eller be om avhjälpade av felen) är nog svårt att säga, men kom ihåg att dina rättigheter är samma oberoende om du har köpt öppnad förpackning eller inte!

Tack för påminnelsen. När de ringde innan leverans frågade jag om vad som gällde ifall det skulle vara några problem, och så dem att de såklart hjälper till eller att man skicka tillbaka. Så hoppas att de är lika hjälpsamma när jag ringer imorgon 😊

Permalänk

Uppdatering 2:
Efter att ha pratat med dem på telefon och skickat bilder på processorn kom vi fram till att jag skulle få 2149kr i kompensation (2000 för processor och 149 för att jag fick köpa ett M2-skruvkit då detta saknades). Kundsupporten var väldigt förstående och det blev aldrig något tjafs.

Men då pinnarna bara var svagt böjda så gav jag mig på att försöka böja tillbaka dem, vilket gick bra! Har nu monterat ihop datorn och testat den lite - allt verkar fungera bra. Så trots lite problem så är jag nu i slutändan nöjd med El-fynd.