Permalänk
Medlem

Ja slutbeskedet kom imorse och är noterat på skattekontot

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Fick äntligen brev på Kivra idag, började undra vad som var fel!

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Fick också nu på eftermiddagen. 0kr tillbaka/överskott, bättre än så blir det inte!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Ingående belopp 37
Inbetalning 22 329
Saldo + 37

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Fick 3600 tillbaka från skatten insatt på banken idag!
En glad överraskning. Hade fått för mig detta skulle komma i höst.

Permalänk
Medlem

Runt lunch kom en återbetalning av vad staten lånat av mig det senaste året... 7700 kr blev det. Lär landa i hålet efter avloppsanläggningen som byggts under våren.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Kom för några timmar sen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Japp 27k ramlade in på kontot men dem pengar kommer att reserveras till service till bil då jag pendlar sjukt mycket med bil.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Fick via Kivra slutbeskedet natten mellan söndag och måndag. Och nu har pengarna rammlat in på kontot.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Lego Master

Yaas, pengarna inne på kontot idag. 14,5kkr cirkus. Lagom till semestern!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag fick också slutbeskedet i måndags. Det bekräftade att min insättning på 25k nu har nollat mitt konto hos skatteverket.. Yay! Betala pengar! It´s so fun

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

10k kom in på kontot vid lunchtid idag

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Yes, igår släppte Magda mina surt förvärvade slantar. Nu ska jag bara få Mnuchin att släppa till i staterna också så kan skatteåret 2019 arkiveras.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Om allt går som planerat så kommer jag att få tillbaks alla inkomstskatt jag betalade 2019 i slutet av året pga av hushållsavdrag för bergvärme. Det är dock ingen jättesumma (skulle iofs ändå räcka till för en riktigt bra ny dator) pga av låg inkomst men ändå upplyftande.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Så har man fått skattebeslutet. Kommer att få en skatteåterbäring på 2244,65 €. Räcker ju väl till för en ny dator men lägger nog den på sparkontot så länge när den kommer i december.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Då drar det ihop sig för årets upplaga, från den 3 mars börjar Skatteverket skicka ut deklarationen till digitala brevlådorna.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Då drar det ihop sig för årets upplaga, från den 3 mars börjar Skatteverket skicka ut deklarationen till digitala brevlådorna.

Då börjar den spännande väntan att se vad man får, och hur mycket mer man kan få

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Då börjar den spännande väntan att se vad man får, och hur mycket mer man kan få

Eller hur mycket man kommer att få betala tillbaka.

Permalänk
Medlem

Sparat massa pengar på att inte åka till kontoret men blir lite trist effekt på skatteåterbäringen.
Men kanske får pengarna tidigt i år istället

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

För andra året i rad har jag sett över aktieportföljen och flyttat över investeringar till ISK, så det blir en rejäl restskatt även i år Bra att kunnat ha oskattade pengar liggandes i säkra investeringar i typ ett år. Blir några kronors extra vinst iaf.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Bra att kunnat ha oskattade pengar liggandes i säkra investeringar i typ ett år.

Vad menar du med oskattade pengar? Är det någon form av löneväxling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad menar du med oskattade pengar? Är det någon form av löneväxling?

Jag tolkar det som att han hade sina aktier på ett konto som inte var ISK.
Sålde sin aktier - gjorde vinst - och investerade dom igen, fast på ett ISK.
Vinsten är då inte skattad för, än, utan skall göras nu

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Fundersam på om det blir något tillbaka detta år. Har sparat in en massa pengar på att inte resa till kontoret, men betalar frivillig skatt och alltså mer än vad jag skall egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad menar du med oskattade pengar? Är det någon form av löneväxling?

Jag sålde av allt innehav i ett gammalt aktie- och fondkonto för att flytta pengarna till ett ISK. Vinsten från aktie- och fondkontot ska då skattas på; men skatten behöver inte betalas in förrän på nästkommande års deklaration.

Så om jag sålt av innehav på I SEK varav V SEK är vinst. Kan jag sätta in I - (skatt på V) i ett ISK, samt placera (skatt på V) i någon form av säkert sparande (bankkonto med ränta + insättningsgaranti, t.ex.). Om (skatt på V) är 100 000 SEK blir även en ränta på 1% pengar.

Det jag menade i mitt ursprungliga inlägg var att (skatt på V) är oskattade pengar, tills dess jag faktiskt betalat in dem till Skatteverket Det är som när Skatteverket själva gav ränta på sina skattekonton. Då kunde man betala in vinsten omgående och få en slant för att Skatteverket höll pengarna till nästa års deklaration.

* Brasklapp för att jag kan ha missuppfattat allt och egentligen har gjort något dumt. men det fungerade såhär förra året iaf.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Redan på onsdag alltså. Trevligt. Hoppas på pengar tillbaka i alla fall. Det har varit runt 3000kr de senaste åren.
Har ju dock inga avdrag jag kan göra heller. Tröskelvärdet är för högt. Jag kommer drygt halvvägs dit.

Undrar hur det påverkar att jag utnyttjade möjligheten att få tillbaka inbetald vinstskatt på försäljning av boende under de senaste fem åren. Det gav ju ett tillskott i ekonomin som investeras in i huset igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag sålde av allt innehav i ett gammalt aktie- och fondkonto för att flytta pengarna till ett ISK. Vinsten från aktie- och fondkontot ska då skattas på; men skatten behöver inte betalas in förrän på nästkommande års deklaration.

Så om jag sålt av innehav på I SEK varav V SEK är vinst. Kan jag sätta in I - (skatt på V) i ett ISK, samt placera (skatt på V) i någon form av säkert sparande (bankkonto med ränta + insättningsgaranti, t.ex.). Om (skatt på V) är 100 000 SEK blir även en ränta på 1% pengar.

Det jag menade i mitt ursprungliga inlägg var att (skatt på V) är oskattade pengar, tills dess jag faktiskt betalat in dem till Skatteverket Det är som när Skatteverket själva gav ränta på sina skattekonton. Då kunde man betala in vinsten omgående och få en slant för att Skatteverket höll pengarna till nästa års deklaration.

* Brasklapp för att jag kan ha missuppfattat allt och egentligen har gjort något dumt. men det fungerade såhär förra året iaf.

Glöm inte inflation, spar du till en ränta på 1% medan inflationen är 1,7% så kommer ju nettovärdet att bli lägre efter ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Glöm inte inflation, spar du till en ränta på 1% medan inflationen är 1,7% så kommer ju nettovärdet att bli lägre efter ett år.

Absolut, men om alternativen är:

  • Betala in på Skatteverkets konto till 0-ränta.

  • Låt pengarna ligga på vanligt bankkonto till 0-ränta.

  • Sätt pengarna på bankkonto med ränta > 0%.

tycker jag valet är enkelt.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Absolut, men om alternativen är:

  • Betala in på Skatteverkets konto till 0-ränta.

  • Låt pengarna ligga på vanligt bankkonto till 0-ränta.

  • Sätt pengarna på bankkonto med ränta > 0%.

tycker jag valet är enkelt.

Yes du har rätt

Permalänk
Medlem

Sålde en bostadsrätt förra året som jag ägde 50/50 med min fru. När man beräknar avdrag, delar man helt enkelt allt på hälften? T.ex. om mäklararvodet var 100kkr lägger vi in 50kkr på respektive deklaration? Det var så länge sedan jag gjorde detta så jag har saligen glömt bort hur man ska tänka och jag orkar inte riktigt ringa Skatteverket nu när det är så kort till deklarationen är tillgänglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Sålde en bostadsrätt förra året som jag ägde 50/50 med min fru. När man beräknar avdrag, delar man helt enkelt allt på hälften? T.ex. om mäklararvodet var 100kkr lägger vi in 50kkr på respektive deklaration? Det var så länge sedan jag gjorde detta så jag har saligen glömt bort hur man ska tänka och jag orkar inte riktigt ringa Skatteverket nu när det är så kort till deklarationen är tillgänglig.

50% var för både kostnader, vinst etc.. Helt rätt.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”