IOS 14 och Ipad OS 14 får Android-inspirerade funktioner

Permalänk
Melding Plague

IOS 14 och Ipad OS 14 får Android-inspirerade funktioner

I Apples uppdaterade mobila operativsystem är många tillskott Android-bekanta, bland annat widget-applikationer på hemskärmen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt fin QOL uppdatering till ios

Permalänk

Bra med nyheter och det är bra att inte patenttroll hindrar utvecklingen.
En funktion jag ofta använder på Android är är PiP.
Jag sitter på tåget och kollar på ett youtubeklipp, jag ser konduktören komma emot mig. Eftersom detta inträffar 2 gånger per dag vill jag minimera tiden jag håller öppen västtrafik appen och inväntar konduktören. Ibland stannar konduktören upp med någon tidskrävande person och denna väntan kan bli länge. Jag kan självklart själv vara en tidskrävande person emot konduktören som inte har allt redo innan den kommer.

Nå tack vare PIP så kan jag kolla på youtubeklipp samtidigt som västtrafikappen är öppen.

Jag antar detta är en PIP funktion och det då inte innan gick på iPhone. Som sagt 2 gånger per dag använder jag denna funktion.

Permalänk
Medlem

"Inkommande samtal upptar inte heller hela skärmen utan visas som en kompakt panel högst upp på skärmen."
Äntligen! En av mina största anledningar till att jag jailbreakar mina äpplen.

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte speciellt intresserad av widgets, tycker det man kan ha på skärmen längst till vänster räcker. Däremot om dom inte tänkt införa möjlighet att placera ut tomrum på skärmen så skulle jag uppskatta en widget som tar upp dom översta två raderna på hemskärmen då jag tycker det är lite drygt att nå ikonerna längst upp med en hand.

Måste säga att mitt byte till iOS gått förvånansvärt smidigt trots att jag varit Android-användare sen galaxy s2. Det finns en del saker som jag retar mig på, men överlag gillar jag det. Avsaknaden av hemknapp i iOS gjorde det mycket bättre enligt mig.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Jag gillar hur det ser ut. Ser fram emot release.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta. 😄

Permalänk
Medlem

Hmm, är det bara jag som aldrig brytt mig om Widgets?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Hmm, är det bara jag som aldrig brytt mig om Widgets?

Jag har aldrig gjort det heller, det är du och jag.

Kör betan just nu, måste säga att det är en trevlig uppdatering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Hmm, är det bara jag som aldrig brytt mig om Widgets?

Jag rockar fortfarande denna ToDo-Widget på min Win10-dator sedan Win7-tiden:

Grym för att alltid bli påminnen om viktiga saker här i livet!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Välkommen till 2008 Apple

Jag ser att flera av er skriver att ni aldrig brytt er om widgets, har ni alltid kört iOS? Jag som kör android tycker det är självklart med anteckningar+kalender+väder och annat på startskärmen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Välkommen till 2008 Apple

Jag ser att flera av er skriver att ni aldrig brytt er om widgets, har ni alltid kört iOS? Jag som kör android tycker det är självklart med anteckningar+kalender+väder och annat på startskärmen.

kalender, väder och andra widgets finns vänster om notifikationer. Nyheten här är att widgets finns på startskärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Välkommen till 2008 Apple

Jag ser att flera av er skriver att ni aldrig brytt er om widgets, har ni alltid kört iOS? Jag som kör android tycker det är självklart med anteckningar+kalender+väder och annat på startskärmen.

Blandar själv mycket mellan iOS och Android. Tycker dock att widgets på android inte alltid fungerat så bra, vilket resulterat att jag hellre öppnar appen.

Får se om Apple gör detta bättre. Gillar att mobilen själv kan byta widget beroende på tid på dygnet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Jag har aldrig gjort det heller, det är du och jag.

Kör betan just nu, måste säga att det är en trevlig uppdatering.

Jag ser bara betan till iOS 14 som "kommer snart" när jag går in på enrollment. Hur har du den redan nu, developer beta?
eller har jag missat något

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Har kört med Android sedan bytet från iPhone 4 -> Google Nexus 4 för några år sedan och aldrig kollat tillbaka - förrän nu. Årets WWDC var väldigt spännande och alla dessa nyheter som introduceras i iOS 14 samt iPadOS 14 är mer eller mindre exakt saker och ting som jag som Android-användare har saknat i Apples produkter.

5+ år av OS-uppdateringar per enhet (absolut största problemet i Android-världen är beroendet av Qualcomm och deras kortvariga support), ARM i laptops + desktops (ÄNTLIGEN) och ett eko-system som fungerar riktigt bra. Kanske blir Apple vid nästa uppgradering om ~2 år.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Blandar själv mycket mellan iOS och Android. Tycker dock att widgets på android inte alltid fungerat så bra, vilket resulterat att jag hellre öppnar appen.

Får se om Apple gör detta bättre. Gillar att mobilen själv kan byta widget beroende på tid på dygnet osv.

Håller med.
Widgets är nog en av få saker jag faktiskt saknar på min ios telefon.
Så det skall bli spännande att få se i apple skrud. Det jag är lite orolig för är att det kanske inte blir så konfigurerbart som jag önskar men vi får se.
Jag har en känsla av att det ända kan bli bättre i slutändan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Holmgren3n:

Jag ser bara betan till iOS 14 som "kommer snart" när jag går in på enrollment. Hur har du den redan nu, developer beta?
eller har jag missat något

Jag kör dev, tog ifrån denna sida: https://betaprofiles.com/

Kör på min dagliga vilket kanske inte är att rekommendera, har dock testat alla appar och inte märkt av några problem än så länge.

Byter till public när det kommer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nästa Android-bekanta nyhet är stöd för att visa uppspelning av video ovanpå gränssnittet, så kallad Picture-in-Picture (PiP). Videoklippen kan sväva över andra applikationer och systemets gränssnitt, och användaren kan också ändra videofönstrets storlek. PiP-stöd fungerar även med videosamtal över Facetime och uppspelningen fungerar även när fönstret placerats i bakgrunden.

Den här nyheten förvirrade mig, för jag hade för mig att det varit så i flera år. Det kanske bara är iPadden som gör så. Bra i vilket fall.

Nyheten med widgets är alltså att man nu kan blanda dem med apparna på hemskärmen, istället för att de ligger fast på extra-skärmen längs till vänster. Jaha? Det jag möjligen hade velat se är att ikonen för en app kan förändras fritt, exempelvis att väder-ikonen visar nuvarande temperatur. Det gillar inte Apple, för de vill inte att en app plötsligt skall byta ikon till att se ut som Safari och lura folk att skicka sitt kreditkortsnummer till Kina eller nåt åt det hållet. Det enda undantaget är att Kalender-appen visar dagens datum. Får se om detta förändras nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Va mobilen är lik min Huawei

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Välkommen till 2008 Apple

Jag ser att flera av er skriver att ni aldrig brytt er om widgets, har ni alltid kört iOS? Jag som kör android tycker det är självklart med anteckningar+kalender+väder och annat på startskärmen.

Har själv heller aldrig använt widgets. Har då kört med android sen 2012 och en apple produkt har jag aldrig ägt

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Jag kör dev, tog ifrån denna sida: https://betaprofiles.com/

Kör på min dagliga vilket kanske inte är att rekommendera, har dock testat alla appar och inte märkt av några problem än så länge.

Byter till public när det kommer.

Då var det som jag misstänkte, skall testa att köra detta när Public kommer. Men har telefonen i företagsbruk med så känns lite tidigt än så länge.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Välkommen till 2008 Apple

Jag ser att flera av er skriver att ni aldrig brytt er om widgets, har ni alltid kört iOS? Jag som kör android tycker det är självklart med anteckningar+kalender+väder och annat på startskärmen.

Kan tycka att även om jag alltid haft Samsung och iPhone så har jag aldrig velat ha massa skit på hem skärmen.
På min iPhone 11 så har jag tagit bort och flyttat alla ikoner till mappar för att ha det så rent som möjligt. Vill jag se kalender eller väder så öppnar jag appen eller tittar ut igenom fönstret.
Tänker på Windows Vista/7 med deras jäkla klockor och skit man kunde ta fram till skrivbordet xD

Permalänk
Medlem

Det är såhär Apple har arbetat med iOS sedan typ 7.0, ta lite funktioner från Android och introducera det som något revolutionerande.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på att skaffa en Iphone efter 7 år med Android. Möjligtvis att det blir en Iphone 12, men annars är ju senaste Iphone SE sjukt prisvärd, och man kan lite på att Apple kommer skicka ut uppdateringar under många år.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Man kan fortfarande inte få mobilen att bli tyst när man kommer till jobbet. Det går inte att automatisera ringsignal på/av eller volym på denna. På android kan jag ha låg volym hemma, hög på stan och bara vibration på jobbet tex.
Varför fixar de inte detta?

Permalänk
Medlem

Approid, njut av full transparans av din data till myndigheter och riktad reklam

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Nu är jag inte speciellt intresserad av widgets, tycker det man kan ha på skärmen längst till vänster räcker. Däremot om dom inte tänkt införa möjlighet att placera ut tomrum på skärmen så skulle jag uppskatta en widget som tar upp dom översta två raderna på hemskärmen då jag tycker det är lite drygt att nå ikonerna längst upp med en hand.

Måste säga att mitt byte till iOS gått förvånansvärt smidigt trots att jag varit Android-användare sen galaxy s2. Det finns en del saker som jag retar mig på, men överlag gillar jag det. Avsaknaden av hemknapp i iOS gjorde det mycket bättre enligt mig.

Jag dubbeltappar löst på hemknappen (iphone 8 plus) för att nå med en hand. Går med senare telefoner utan hemknappen med fast annorlunda

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Hoppas man enkelt kan slippa det utan att gå miste om något...

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem

Att min gamla iPhone 6S kommer få denna uppdatering med känns helt OK efter fem år

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Bra med kunna välja bort förbannade Safari, störigt som fan.

Men det verkar som den mest basic funktionen inte kommer nu heller. Att dom tar bort det förbannade låst icon grid.
Helt sjukt att man fortfarande inte kan placera sina ikoner vart man vill, sådan löjligt simpel funktion.

Jag önskar även månadsview med text i Apple Kalender Appen, saknar det så förbannat ifrån min Samsung. Ser allt och bara klicka på eventet så kommer det up en popup med full info etc.
Apples kalender app är så sjukt värdelös.

Sen är det mesta ju inga nyheter för ett mobilt OS, men det vet man ju med Apple. Bara bra dom iaf tar några delar ifrån Android lite då och då. Önskar bara det inte tog 1-2 år per liten grej de ska lägga till ifrån Android.