Permalänk
Medlem

Tips på välvd ultrawide?

Jag sitter och är sugen på att skaffa en välvd ultrawide-skärm och tar gärna emot lite tips. I dagsläget så är min huvudskärm en Acer Predator 27" 1440/144Hz-skärm (XB271HU) vilken jag absolut är nöjd med. Det jag främst vill är alltså att ha en motsvarande skärm men välvd (vilket då tänker jag mig ger 3440x1440 och typ 144Hz.

Jag har sökt runt lite och det finns ju inte en uppsjö av skärmar och vill man dessutom ha IPS (som jag har idag) så verkar det finnas 2 st som uppfyller mina kriterier (?). Det är LG 34GN850 samt LG 34GK950F/G.

Så slutligen så kokar väl min fråga ner till kanske två saker.

1. Har jag missat något och det finns andra lämpliga skärmar jag bör titta på? (Har kört IPS länge och är nöjd så har t.ex. inte tittat på VA)
2. Jag har förstått att GN850 är Freesync (som ändå är kompatibelt med Gsync) och GK950G är en Gsync-skärm. Jag sitter på ett 1080Ti så båda ska ju egentligen fungera, även om det verkar som att vissa anser att en ren Gsync-skärm är bättre. Tankar? Kommer jag bli missnöjd med GN850 med avseende på "sync"?

Jag läste lite i tråden här på swec om GN850 och det är ju en rätt ny skärm, men den verkar ju gå hem hos folk i alla fall :-).

Tillägg: Kom på att jag inte skrev något om användningsområde, men det är spel av typen Path of Exile och Battlefield (med mera med mera) samt film/serier.
Tillägg 2: Hade blandat ihop beteckningarna (G/F)

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Moderator
Testpilot

@deriveh har precis gjort en pilot på denna modellen du nämnt ovan https://www.sweclockers.com/testpilot/29793-testpilot-lg-34gn...

Han kanske kan ge dig lite insikter utöver vad han går igenom i piloten.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

@deriveh har precis gjort en pilot på denna modellen du nämnt ovan https://www.sweclockers.com/testpilot/29793-testpilot-lg-34gn...

Han kanske kan ge dig lite insikter utöver vad han går igenom i piloten.

Ja, jag såg den också! Det verkar ju vara en trevlig skärm :). Det verkar ju som att det inte är något problem att köra Nvidia-kort och den är certifierad för det. Nu återstår bara att övertala mig själv om att 12000 för en skärm är helt OK haha...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av haijen:

Ja, jag såg den också! Det verkar ju vara en trevlig skärm :). Det verkar ju som att det inte är något problem att köra Nvidia-kort och den är certifierad för det. Nu återstår bara att övertala mig själv om att 12000 för en skärm är helt OK haha...

Jag skulle argumentera för att det absolut är ok att lägga ganska stora summor på en bildskärm, tittar du på levnadscykeln för en bildskärm är den ofta bra mycket längre än för t.ex. CPU och GPU med mera.

Spara ihop och kör säger jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Jag är lättövertygad så jag övertygade mig själv i eftermiddags, så nu är den beställd och på väg :-). Jag får väl skriva några ord sedan när jag provat den.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av haijen:

@Dinoman: Jag är lättövertygad så jag övertygade mig själv i eftermiddags, så nu är den beställd och på väg :-). Jag får väl skriva några ord sedan när jag provat den.

Absolut gör gärna det!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

@Dinoman: Jag är lättövertygad så jag övertygade mig själv i eftermiddags, så nu är den beställd och på väg :-). Jag får väl skriva några ord sedan när jag provat den.

Aah, kul! Ser fram emot att höra dina åsikter!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Absolut gör gärna det!

Skrivet av Deriveh:

Aah, kul! Ser fram emot att höra dina åsikter!

Sådär, nu har jag använt skärmen i några dagar i alla fall! Riktigt trevlig känsla med ultrawide. Just nu spelar jag mest path of exile och det har bra stöd för det så det funkar prima. Jag har även kört en del BF5 och det fungerar också bra (men HDR som finns i BF5 fick jag inte att fungera - blev jättekonstiga färger/kontrast - lite googlande visade att det var en del problem så lade inte ner någon mer tid på det).

Men annars så fungerar själva skärmen väldigt bra och G-sync verkar då fungera utan problem (blev ju lite lägre fps på spelen vid samma inställningar, men 1080Ti driver runt det bra ändå). Just mitt exemplar hittade jag inga döda pixlar på och efter att ha ställt in skärmen till vettiga ljusnivåer så var det även väldigt lite backlight bleed (minimalt i nedre hörnen). Så sammanfattningsvis väldigt trevligt och bra :). Tog en bild hur det ser ut nu - nästa fråga är väl om jag behöver 3 skärmar, men man vänjer väl sig snart vid det också ;). Blir eventuellt att skaffa någon form av arm för fötterna ser ju lite sådär ut...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av haijen:

Sådär, nu har jag använt skärmen i några dagar i alla fall! Riktigt trevlig känsla med ultrawide. Just nu spelar jag mest path of exile och det har bra stöd för det så det funkar prima. Jag har även kört en del BF5 och det fungerar också bra (men HDR som finns i BF5 fick jag inte att fungera - blev jättekonstiga färger/kontrast - lite googlande visade att det var en del problem så lade inte ner någon mer tid på det).

Men annars så fungerar själva skärmen väldigt bra och G-sync verkar då fungera utan problem (blev ju lite lägre fps på spelen vid samma inställningar, men 1080Ti driver runt det bra ändå). Just mitt exemplar hittade jag inga döda pixlar på och efter att ha ställt in skärmen till vettiga ljusnivåer så var det även väldigt lite backlight bleed (minimalt i nedre hörnen). Så sammanfattningsvis väldigt trevligt och bra :). Tog en bild hur det ser ut nu - nästa fråga är väl om jag behöver 3 skärmar, men man vänjer väl sig snart vid det också ;). Blir eventuellt att skaffa någon form av arm för fötterna ser ju lite sådär ut...

https://imgur.com/9OL04gI.jpg

Ser ju riktigt trevligt ut.

Ja, du kan behöva armar för att få det där att se riktigt clean och crisp ut, jag blir lite nervös att du ska råka slå till en av skärmarna och den åker i golvet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ser ju riktigt trevligt ut.

Ja, du kan behöva armar för att få det där att se riktigt clean och crisp ut, jag blir lite nervös att du ska råka slå till en av skärmarna och den åker i golvet.

Haha, bra poäng! Som tur är så är jag in är jag ingen "Rage quitter"

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU