Disney+ släpps i Sverige i september

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Det började som ett bra koncept - att stream. Brett utbud till en resonabel kostnad. Men att ha tiotals olika aktörer som alla ska ha en hundring i månaden för att kunna få ett rimligt programutbud lär bli en fälla för många. Vi konsumenter förlorar möjligheten att se på det vi vill se utan att betala tusentals kronor i månaden för det. Det i sin tur lär leda till mer nedladdning.

Att anse att man behöver tio tjänster för att få ett rimligt programutbud låter väldigt överdrivet.

Vi konsumenter har heller inte förlorat möjligheten att se precis vad vi vill för annat än att betala tusentals kronor i månaden då alternativet att rotera tjänster finns. Det känns som man måste spendera extremt mycket tid framför tvn för att utnyttja tio tjänster väl varje månad. Visst krävs det lite jobb att stänga av en tjänst och aktivera en annan, men det är mindre jobb än att åka till en affär och handla mat, vilket de flesta brukar överleva trots att de generellt gör det mer än en gång i veckan.

Jag hoppas absolut att det går att förbättra upplevelsen för oss konsumenter, där det troligaste steget nog är ett gemensamt gränssnitt där man kan samla alla sina prenumerationer och enkelt byta till det man vill ha för tillfället. Man bör självklart alltid sträva mot förbättring. Jag tycker dock det låter konstigt när man försöker få det till att det blivit sämre idag än tidigare. Tänker man efter ser man snabbt hur svårt det var att få tillgång till allt förr, och hur dyrt det var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Hur kan tjänster som den här bli 'försenad'? Det kan väl knappast handla om licenser m.t.p att Disney äger allt material själva och det kan väl definitivt inte vara något tekniskt - är det live i usa så går det att göra live i sverige.

Även om dom äger materialet själva så kan dom redan ha sålt exklusiva visningsrättigheter flera år framåt.
Det finns Disney-material som kommer till Disney+ först 2022 och 2023 eftersom dom sålt exklusiva rättigheter tills dess.
Det är betydligt mer komplicerat än du verkar tro.

När det gäller internationella versioner så handlar det dessutom mycket om att se till att allting översätts och att det finns textning och dubbning osv.
Sen kan internationella distributörer ha rättigheter till dubbningar och sånt också.
Finns massor med saker som behöver lösas.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Gender Bender:

69 kr!? Det var fan inte illa. Mer än hälften av vad du får betala för Netflix Premium som ligger på 159 kr idag.

Dom försöker håva in folk nu i början och sen höjs det, ja men bra i vilket fall som helst! Kommer lätt att prova

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Usch

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Scirocco:

Hur funkar det, loggar alla in på ditt google konto? Blir inte det jobbigt med deras videos på din youtube, och om du har en android telefon kan dom radera allt på din telefon osv.

Va? Du först frågar hur sen antar hur de funkar??

Det är family abonnemang

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kommer den med dubbad svenska och att den fungerar för Raspberry pi 4 med Kodi så kan jag tänka mig ha denna tjänst för barnens skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av voleyro:

Någon Eu lag som kräver att att minst 30% av streamingsmaterialet görs/utvecklas i europa.

https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/technology/2...

Tycker det är skit, Disney har egna tv kanaler som vi kan se på så varför måste jag behöva se EUs skit via Disney +?
Jag skaffar ju inte Disney + för att titta på skräp, det är ju Netflix till för

Permalänk
Medlem

Disney+ blir -mig i alla fall. Låt oss aldrig glömma vad musen gjort med Star Wars...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Hur kan tjänster som den här bli 'försenad'? Det kan väl knappast handla om licenser m.t.p att Disney äger allt material själva och det kan väl definitivt inte vara något tekniskt - är det live i usa så går det att göra live i sverige.

Så varför blir sånt här 'försenat'?

Skrivet av StuntmanMike:

Kan ju inte vara det när resten av Europa har tillgång till att. 🤔

Och som någon sa att det skulle tajmas med Mandalorian så blir det ju fel när vi "inte" har kunnat se säsong 1 än.

Skrivet av ExcZist:

Tycker det är skit, Disney har egna tv kanaler som vi kan se på så varför måste jag behöva se EUs skit via Disney +?
Jag skaffar ju inte Disney + för att titta på skräp, det är ju Netflix till för

Kanske satt Disney fast i licensavtal inom Sverige/Norden som hade uppsägningstid och därmed påverkade lanseringen. Det är i så fall ingenting som någon av parterna skulle ha haft intresse av att gå ut med publikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Disney+ blir -mig i alla fall. Låt oss aldrig glömma vad musen gjort med Star Wars...

Den som bestämde vad som skulle göras med Star Wars är ju personen George Lucas själv ville ha som sin efterträdare - Kathleen Kennedy. Lucasfilm har varit ungefär lika självagerande som Marvel Studios och det är snarare nu som det låter som Disney gått in och krävt en annan riktning än vad som var i den nya trilogin, om man ska lyssna på ryktena.

Inte för att Star Wars hade varit riktigt bra sedan 1983 ändå. Mandalorian är väl det som kommer närmast.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Disney+ har 4k eller HDR ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Hur kan tjänster som den här bli 'försenad'? Det kan väl knappast handla om licenser m.t.p att Disney äger allt material själva och det kan väl definitivt inte vara något tekniskt - är det live i usa så går det att göra live i sverige.

Så varför blir sånt här 'försenat'?

Du har redan fått ett gäng med svar, som jag håller med om (förutom att EU har något med det att göra). Jag tänker precis som övriga att en stor del av materialet är riktat till barn och då behövs dubbning som är bra nog, samt textning. Sen såklart rättighetsfrågan som folk tar upp. Sen kanske det är fördelaktigt för vinsten på något sätt?

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på att se på star wars tillsammans med barnen. Är Clone wars bra? Och kommer det finnas på Disney+?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sona6849:

Någon som vet om Disney+ har 4k eller HDR ?

Det har dem. Vet inte hur det är med HDR på gamla filmer och så förstås, men allt innehåll finns i så bra versioner man kan hoppas på. Alltså som Netflix Premium eller vad det heter.

Permalänk
Medlem

@Evil Peter: Tro mig, jag är ingen försvarare av George Lucas, det han gjorde med att gå in och lägga till det överspelade och övertydliga ”Nooooooo” när Darth Vader slänger ner kejsaren går närmast att jämföra med att låta Leonardo Da Vinci bryta sig in på Louvren för att lägga till några detaljer på Mona Lisa. Att han sedan sålde hela klabbet till Disney är inte heller ett adelsmärke direkt.

Men, med det sagt, Disney som ägare måste ha bättre kontroll (över både Lucasfilm och Marvel) att inte låta aktivister agera filmskapare och kreatörer. På många sätt underträffades The Last Jedi enbart av Rise of Skywalker genom Disneys panikartade 180 graders sväng vilket får hela trilogin att framstå som ett performance konstverk (eller ”konstverk”). Det var som att man behöll de värsta bitarna av allt hemskt och gjorde det lika illa.

Hur ett företag kan investera 40 miljarder (!) kronor och bry sig så lite är sjukt, vansinnigt. Antingen gör de film via politisk aktivism eller enkätfrågor till fokusgrupper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag är lite sugen på att se på star wars tillsammans med barnen. Är Clone wars bra? Och kommer det finnas på Disney+?

Är i Storbritannien och vi har clone wars på disney+ men kan ej garantera att det kommer vara i Sverige. Det har blivit att jag och frugan har kollat mycket på disney-filmer på senaste tiden, får jag erkänna. Men efter en månad eller så har vi nog inte öppnat appen sen dess. Så de ger en bra rabatt på att köpa ett år up front, men tror de flesta gör bäst i att köpa en månad och sen avsluta om de inte kollar. Men eftersom du har kids kanske det finns mer incitament för dig att ha det längre

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

@Evil Peter: Tro mig, jag är ingen försvarare av George Lucas, det han gjorde med att gå in och lägga till det överspelade och övertydliga ”Nooooooo” när Darth Vader slänger ner kejsaren går närmast att jämföra med att låta Leonardo Da Vinci bryta sig in på Louvren för att lägga till några detaljer på Mona Lisa. Att han sedan sålde hela klabbet till Disney är inte heller ett adelsmärke direkt.

Men, med det sagt, Disney som ägare måste ha bättre kontroll (över både Lucasfilm och Marvel) att inte låta aktivister agera filmskapare och kreatörer. På många sätt underträffades The Last Jedi enbart av Rise of Skywalker genom Disneys panikartade 180 graders sväng vilket får hela trilogin att framstå som ett performance konstverk (eller ”konstverk”). Det var som att man behöll de värsta bitarna av allt hemskt och gjorde det lika illa.

Hur ett företag kan investera 40 miljarder (!) kronor och bry sig så lite är sjukt, vansinnigt. Antingen gör de film via politisk aktivism eller enkätfrågor till fokusgrupper.

Jag tycker nog det är rätt bra att Disney inte lägger sig i sina studios arbete för mycket. Det är bättre att besluten främst tas på studionivå. Dock visade det sig att Kennedy inte alls kan mäta sig med Kevin Feige så det fungerade inte bra i det fallet, men det gör inte att jag tycker Alan Horn ska detaljstyra allt han har under sig. Dock bör Kennedy ha mycket mindre att göra med den kreativa biten.

Vad gäller nya trilogin tycker jag den är kass, men jag har aldrig känt att den är dålig pga något kring inkludering av kvinnor och icke vita. Det är dåliga idéer och manus som förstört i mina ögon, och exempelvis tycker jag de kvinnliga karaktärerna i The Last Jedi är de som får vara mest korkade, åtminstone på den goda sidan. Att de inte hade skrivit skelettet för hela trilogins story innan de skrev första filmens manus utan istället lät varje regissör bestämma relativt fritt var också ett oerhört märkligt beslut.

Panikbesluten kring Rise of Skywalker funkade inte, men det var nog kört vad de än gjorde efter TLJ. Det är vad som kommer näst som kommer ha en rimlig chans till bättring, och då hjärnorna bakom The Mandalorian är med och styr om skutan så känns det möjligt att det kan funka. Vi får vänta och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Är i Storbritannien och vi har clone wars på disney+ men kan ej garantera att det kommer vara i Sverige. Det har blivit att jag och frugan har kollat mycket på disney-filmer på senaste tiden, får jag erkänna. Men efter en månad eller så har vi nog inte öppnat appen sen dess. Så de ger en bra rabatt på att köpa ett år up front, men tror de flesta gör bäst i att köpa en månad och sen avsluta om de inte kollar. Men eftersom du har kids kanske det finns mer incitament för dig att ha det längre

Ok, det låter som att det kanske kommer hit också då. Är serien sevärd?

Permalänk

@Klarspråkarn: Jag är lite partisk då jag började kolla på den för över 10 år sedan så nostalgi kan möjligen spela in men jag anser att den absolut är sevärd. Säsong 1 och 2 har ett tydligt barnfokus, serien blir klart bättre från och med säsong 3 men om man har överseende med
det så kan jag säga att den alla dagar är sevärd, sen om man märker att det inte är något för en får man väl sluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Går ju iofs inte att jämföra då Netflix har fler omkostnader då de får betala för att streama det som inte är egenproducerat.
Jämför istället med andra som sänder egenproducerat material (så som Disney kommer att göra) som Amazon Prime & AppleTV+, Amazon Prime kostar 5,99 EUR/mån och AppleTV+ 59kr/mån.

Du kan ju dock se hela Apple tvs utbud på en förmiddag

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Räkna INTE med 4K hos gamla TV-serier som Räddningspatrullen och så vidare. Å andra sidan vet man aldrig. Men inget jag skulle hålla tummarna så mycket för. Nyare serier dock.

Om det ens finns 480/576p kvar av de gamla TV-serierna (Disney:s gyllene år, imho) som Räddningspatrullen, Goof Troops, Flygplan, med flera, i svenskt tal, så är det tummen upp för min del!

Den svenska översättningen är ju bara kul för barn. Ska man se om det själv rekommenderar jag vart engelska originalet, är nästan alltid mycket bättre

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrottOchStraff:

Den svenska översättningen är ju bara kul för barn. Ska man se om det själv rekommenderar jag vart engelska originalet, är nästan alltid mycket bättre

Så är det absolut. Men denna tjänst är förstås främst riktad mot barnfamiljer. Har man inte barn får man vara ett ganska stort fan av antingen Marvel eller Star Wars (eller förstås klassiska Disney-filmer) för att det ska vara prisvärt att köra detta löpande, däremot att ta en månad då och då för att se alla avsnitt av exempelvis The Mandalorian är det nog många som som kommer göra. Däremot om de lanserar Hulu här med bra utbud och bundlar det med Disney+ så kan det nog vara fler som hoppar på mer permanent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

69 kr!? Det var fan inte illa. Mer än hälften av vad du får betala för Netflix Premium som ligger på 159 kr idag.

Standardpaketet kostar 89 kr.
Netflix pris när den lanserades i Sverige: 79 kr.
Det finns ungefär 0% chans att Disney inte kommer att införa ett "premium"-paket samt höja priset på standardpaketet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Du kan ju dock se hela Apple tvs utbud på en förmiddag

Var inte vad det handlade om och de växer, de är ju helt nya på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jokobib_Bob:

@Klarspråkarn: Jag är lite partisk då jag började kolla på den för över 10 år sedan så nostalgi kan möjligen spela in men jag anser att den absolut är sevärd. Säsong 1 och 2 har ett tydligt barnfokus, serien blir klart bättre från och med säsong 3 men om man har överseende med
det så kan jag säga att den alla dagar är sevärd, sen om man märker att det inte är något för en får man väl sluta.

Tack! Barnfokus vore positivt för mig, då jag tänkte titta på den tillsammans med barnen. Och precis som du skriver så är det ju bara att sluta titta. Så blir det oftast för mig hur som helst, då jag tröttnar efter några säsonger oavsett hur bra det är

Permalänk

@Klarspråkarn: Jag tycker hela Clone Wars är grym. Har ju inte sett senaste säsongen som bara finns på Disney+ än dock. Däremot rekomenderar jag att kolla på dem i kronologisk ordning. Blir lite förvirrande annars. Här är listan med "rätt ordning":

https://www.starwars.com/news/star-wars-the-clone-wars-chronological-episodeorder

Visa signatur

Silverstone Temjin TJ08B-E | i7 2600K | 16 GB Vengeance | Palit GTX 1060 6GB | WD Blue 1TB SSD | Asus Maximus IV Gene-Z | Seasonic X-560 | Noctua NH-U12P SE2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr0wler666:

@Klarspråkarn: Jag tycker hela Clone Wars är grym. Har ju inte sett senaste säsongen som bara finns på Disney+ än dock. Däremot rekomenderar jag att kolla på dem i kronologisk ordning. Blir lite förvirrande annars. Här är listan med "rätt ordning":

https://www.starwars.com/news/star-wars-the-clone-wars-chronological-episodeorder

Tack!

Det blir ofta lite förvirrande med serier som hoppar på det sättet. Senast jag blev förvirrad var när min svåger gav mig firefly-serien. Första på skivorna är piloten och sedan kom avsnitt 1 som utspelar sig innan piloten. Blev rätt förvirrad innan jag insåg hur det låg till.

Permalänk

Segt med den ständiga fördröjningen. 15 september verkar dock vara det riktiga datumet eftersom det står på deras hemsida. Undrade lite kring utbudet och började googla på sökordet nya filmer på Disney+. Vet inte hur mycket tjänsten ger mig personligen, men klart ett par intressanta filmer verkar de ju ha. Bland annat Togo. Sedan upptäckte jag att de redan släppt en ny Lady och Lufsen. Hah.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Snarare - "Mandalorian+ släpps i Sverige i september" ^^

Glöm inte Marvel

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

För mig är det värt det enbart för marvel och star-wars Lär nog inte vara ensam

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm