Permalänk
Medlem

Har med en fråga vet någon om dem här andra kondingar som sitter på dem flesta grafikkorten modekorten nu för tiden sväller när dem är dåliga?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

har jobbat med detta och konningarna på samsung är gjorda att inte hålla hur länge som helst när du var i farten skulle du ta konningar som klarar lite mer så hade tvn hållt längre.

Permalänk
Medlem

Svårt och veta kanske vilka tv apparater som har bra kondningar? eller finns det någon annan bra sida att se på?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem på min 42" Samsung Plasma, löste det på samma sätt

Visa signatur

Main: i7 6700K @ 4.6Ghz | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair H75 | Asus GTX 1070 STRIX | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 2600Mhz | Fractal Design Edison M 750W | Samsung 860 1TB SSD | Fractal Design Define C
Unraid NAS: i5 11400 | Gigabyte Z590I Auros Ultra | G.Skill 16GB 3200Mhz | CM V750 SFX | 3x WD Red Plus 4TB | 1x WD Blue SN570 1TB Nvme

Permalänk

Var hittar man en "döende" 46tums teve? Jag vill också prova på detta.
(framför allt vill jag ha en ny teve;))

Permalänk
Medlem
Skrivet av kötthuvud:

Var hittar man en "döende" 46tums teve? Jag vill också prova på detta.
(framför allt vill jag ha en ny teve;))

Undrar om man inte skulle kunna göra en massa fina fynd på någon returstation

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av Kristerj:

Tack så mycket
Kan vara så att backlighten har gått sönder på din tv, Går att kolla genom att lysa en stark lampa på skärmen och se om du ser någon bild.
Går säkert också att fixa, till framförallt bärbara datorer så går det på ebay att köpa både nya rör och drivkretsar.
Kan vara värt att kolla

Lite "större" kondingar fungerar, dvs högre kapacitet och spänningstolerans.

Hoppas både du och flera har nytta av galleriet, lite av meningen med just detta galleri
Ditt problem har jag faktiskt ingen koll på, kanske även där något i backlighten som gett sig?

Vill bara uppdatera med att TVn började låta lite mer under senaste månaderna samt att fläcken har blivit lite större men TVn funkar.
Öppnade den för ca en månad sedan och såg inget fel någonstans på nått av kretskorten så det är ju positivt.

Får se hur länge till TVn kommer att hålla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Döende samsung led tv

Tack Krister,
Jag har en samsungtv 46" enligt bild, den startar om rätt som det är och kan stå och hålla på så i timmar om jag låter den vara, normalt går den inte att stäng av via kontrollera så jag får dra ur spänningskabeln. Jag hade först CI interface inkopplat i den, efter några år tröttnade jag och köpte ny tv. Nu har jag flyttat den och har anslutit box från canal digita via hdmi-ingån, tv har gått bra i flera månader utan omstart! Nu har den börjat startat om igen. Jag har konstaterat att: Om jag inte använder (aktiverar) hdmi-portar eller start smarthub startar tv inte om men så fort jag aktiverar något startar den om, detta händer bara sporadiskt. Så såg jag din artikel och tänkte att nu gör jag så, lätt fixat men nej då, min tv ser inte alls ut som din och kodningarna ser helt nya ut, inga som har svällt, däremot hittade vi ett par kallödningar. Jag läste om någon som hade bytt fen kodningar, sedan gick tv som ny. Är det någon som har samma problem? Tv är nog 10 år.

Permalänk

@smashman: testa att koppla bort "knapsatsen" vid sidan av tvn, där on/off och liknande sitter
har haft detta problem med min gamla samsung 46, inga fel på kondensatorerna men av någon anledning strulade just
"knapsats modulen" efter bortkoppling fungerade tvn utan problem. . . värt att testa, bara att koppla bort en slad

Permalänk
Medlem

Fick en gammal Samsung 52" TV av lite finare modell tror jag av en kollega för ett antal år sen. Han skulle slänga den för att den var svår att få igång, så jag frågade om jag kunde få den. Hittade ett par svullna kondingar i nätdelen i den, som jag bytte till det närmsta jag hade hemma. Tror de var högre i kapacitans och bara 85 graders. Men den funkade utmärkt efter jag bytt, och fungerar fortfarande.

Verkar vara vanligt att dessa äldre Samsung-TV har kassa kondingar

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

@lord_dubbdäck: fast han skrev att kondensatorerna ser bra ut. . .

Permalänk
Medlem

@dipacalypse:
Kanon, tack för det, skall prova. dock har två nu gått ca tre timmar.

Permalänk
Medlem

@smashman:
TV:n skall det vara

Permalänk
Medlem

@dipacalypse:
Nu har jag provat det men tyvärr hände samma sak igen, två startar om igen, blev ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

@smashman:
Vet inte vad som händer, tv skall det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Undrar om man inte skulle kunna göra en massa fina fynd på någon returstation

Kan, kanske man kan, men man får inte.
Räknas som stöld att ta något från returstationen (om de inte har någon speciell yta där man kan lämna saker som någon annan kan ha nytta för).

Bättre är väl att sätta upp en lapp utanför med ens telefonnummer eller sätta ut någon annons i någon tidning eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Kan, kanske man kan, men man får inte.
Räknas som stöld att ta något från returstationen (om de inte har någon speciell yta där man kan lämna saker som någon annan kan ha nytta för).

Bättre är väl att sätta upp en lapp utanför med ens telefonnummer eller sätta ut någon annons i någon tidning eller så.

2011 var det helt lagligt
Skämt åsido, de var det säkert inte då heller, men menade inte att man skulle gå in o sno saker, utan fråga först.
Men det får man säkert inte göra ändå pga. nån knepig regel

Nu för tiden så är det ju ganska billigt med större TV-apparater, men kan ändå självklart vara kul/ekonomiskt att laga själv

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Och bara för att tråden vart lite väckt till liv igen..
Den lever fortfarande, och spelas på ganska frekvent fortfarande

Är det någon som har koll på om det går att se drifttimmar på en Samsung TV, tror denna har en hel jäkla drös av timmar...

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong