Microsoft lägger ned strömningstjänsten Mixer – hänvisar till Facebook Gaming

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lägger ned strömningstjänsten Mixer – hänvisar till Facebook Gaming

Inför lanseringen av Project Xcloud drar Microsoft i nödbromsen för videotjänsten Mixer, på grund av en för svag följarskara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

J*klar, denna nödbroms har kostat otroligt mycket pengar.

Permalänk
Medlem

ajajaj detta kommer ha kostat dom en hel del stålar med tanke på vad de antagligen har betalat de stora profilerna för att gå över dit. Undrar om det faktum att en ex-anställd anklagat dom för rasism inom bolaget och att en del streamers såledet har lämnat platformen har spelat in?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Oj, det var oväntat. Trodde de skulle försöka hålla i ett tag

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Strongt ändå att erkänna sitt misslyckade och hyfsad kompensation!

Permalänk
Medlem

var de inte någon "Ninja" streamer som gick över till Mixer för otroligt stora summor pengar?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WDac:

var de inte någon "Ninja" streamer som gick över till Mixer för otroligt stora summor pengar?

Bland andra ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Bland andra ja.

kul, då lär han börja om från början på en annan platform igen då?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Ninja och Shroud kan gå över till Twitch igen och fortsätta som vanligt vilken affär!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Såna här hit and misses sker ju hela tiden. Google varje vecka känns det som, plöjer pengar i nån tjänst/plattform bara för att något år senare kalla det flopp och stänga ned tjänsten eller flytta över användare till en snarlik tjänst.

Jag är förvånad att Facebook gaming, google play music och youtube music fortfarande lever.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

I början av år 2016 gav sig Microsoft in i leken genom ett förvärv av Mixer

Brukar det vanligtvis dröja 4 år innan man dödsförklarar dödfödda?

Var så uppenbart att det från första början skulle floppa. Men MS bryr sig antagligen i vanlig ordning inte särskilt mycket, de tjänar så förskräckligt mycket pengar ändå. Typ omöjligt för det företaget att konka tack vare Windows / Office.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

haha Microsoft rekommenderar Mixer-folk att gå över till Facebook Gaming. Det om något är ju en tjänst som ingen bryr sig om

Permalänk
Medlem

"Sources: Facebook offered an insane offer at almost double for the original Mixer contracts of Ninja and Shroud but Loaded/Ninja/Shroud said no and forced Mixer to buy them out. Ninja made ~$30M from Mixer, and Shroud made ~$10M

Ninja and Shroud are now free agents"

https://twitter.com/Slasher/status/1275145243478892544

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om varken Mixer eller Facebook Gaming, faktiskt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av r1kkie:

"Sources: Facebook offered an insane offer at almost double for the original Mixer contracts of Ninja and Shroud but Loaded/Ninja/Shroud said no and forced Mixer to buy them out. Ninja made ~$30M from Mixer, and Shroud made ~$10M

Ninja and Shroud are now free agents"

https://twitter.com/Slasher/status/1275145243478892544

Free real estate. Skapligt med medvind för Shroud och Ninja.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Inaktiv

Mixer var inte störst men bekant. Vad fan är Facebook Gaming? Med tanke på hur mossigt allt annat från Facebook är så känns det som ett rejält misslyckande.

Bättre att få ihop något med Amazons Twitch istället. En tjänst folk känner till och vill använda.

Permalänk
Medlem

Det var en ännu bättre deal för Ninja, Shroud då alltså.
Fet Cash downpayment för streama på en död plattform och de behöver inte ens streama hela deras kontrakt lol

Knappast förväntat, typ alla visste att mixer skulle dö ut. Ninja och Shroud på mixer hade dessutom extremt mycket lägre viewers än på twitch vilket var väntat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

kul, då lär han börja om från början på en annan platform igen då?

Börja om? Han är en av världens största streamers Dels har han tillräckligt med miljoner för att kunna gå i pension, och sen spelar det ingen roll alls vilket platform han använder sig av.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Snusfri

Dessa namn säger mig ingenting.
Försökt kolla på lite streams tidigare på Twitch men det är horribelt dåligt med absurd buffering och hemsk kvalité på både bild och ljud.

Sedan så föredrar jag "färdiga" gaming-videos som är välgjorda så kikar på sådana på YouTube istället.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Dessa namn säger mig ingenting.
Försökt kolla på lite streams tidigare på Twitch men det är horribelt dåligt med absurd buffering och hemsk kvalité på både bild och ljud.

Sedan så föredrar jag "färdiga" gaming-videos som är välgjorda så kikar på sådana på YouTube istället.

Smaken är som baken, många gillar att see live och grejen med att tittarna kan integrera med streamern.

Själv ser jag ingen konstig buffring å 1080p duger gott å väl som bildkvalité.

Permalänk
Medlem

OK? Inte konstigt att plattfomen läggs ner då den verkr helt okänd för många.Jag hade aldrig hört om den, aldrig någonsin. Så det kan ju vara bra om man vill ha många användare att eeeeh... Tala om att tjänsten finns? Fattar inte hur de tänker. Vad är det för stolpskott som kör deras markndsföring? Men ja ja. Vill de plöja ner miljarder på en tjänst som ingen använder för att ingen hört om den, och sedan lägga ner den så visst, fine by me.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Istället för att köpa över stora streamers så skulle dom ha erbjudit en bättre deal än Twitch för dom mindre streamers och nya streamers så dom skulle ha tjänat mer på Mixer än på Twitch.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Dessa namn säger mig ingenting.
Försökt kolla på lite streams tidigare på Twitch men det är horribelt dåligt med absurd buffering och hemsk kvalité på både bild och ljud.

Sedan så föredrar jag "färdiga" gaming-videos som är välgjorda så kikar på sådana på YouTube istället.

Youtube har givetvis bättre kvalité än Twitch men buffering och dålig kvalité på Twitch upplever jag då inte. Kvalitén är mycket upp till vad den som streamar väljer/kan sända ut.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Usch Facebook, fick huvevärk direkt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Moderator
Moderator

Märkligt att de försöker med Facebook Gaming, Facebook har ju minskat ordentligt i användare senaste åren?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK? Inte konstigt att plattfomen läggs ner då den verkr helt okänd för många.Jag hade aldrig hört om den, aldrig någonsin. Så det kan ju vara bra om man vill ha många användare att eeeeh... Tala om att tjänsten finns? Fattar inte hur de tänker. Vad är det för stolpskott som kör deras markndsföring? Men ja ja. Vill de plöja ner miljarder på en tjänst som ingen använder för att ingen hört om den, och sedan lägga ner den så visst, fine by me.

Man ska nog leva i en rejäl bubbla om man missat Mixer helt, alternativt har man sett det men bara sållat bort det ur flödet. När de fick Ninja att gå över från Twitch var det nog med i alla nyhetsflöden jag följer från t ex DN, NY Times och BBC till så klart spel och tekniksajter som the verge och FZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av r1kkie:

"Sources: Facebook offered an insane offer at almost double for the original Mixer contracts of Ninja and Shroud but Loaded/Ninja/Shroud said no and forced Mixer to buy them out. Ninja made ~$30M from Mixer, and Shroud made ~$10M

Ninja and Shroud are now free agents"

https://twitter.com/Slasher/status/1275145243478892544

Det där låter väl ändå som påhittade siffror? Nog för att de lär ha fått bra betalt, men kan inte tänka mig att det är ens i närheten av sådana summor.

Bara det faktum att Ninja nu skulle ha tackat nej till 60 miljoner dollar gör ju att allt känns som nonsens.

Skrivet av Coca:

Youtube har givetvis bättre kvalité än Twitch men buffering och dålig kvalité på Twitch upplever jag då inte. Kvalitén är mycket upp till vad den som streamar väljer/kan sända ut.

I och med 4K-TV:s intåg så kan jag hålla med om att kvalitén på Twitch inte längre håller måttet. Ser bättre ut på min gamla Plasma än på nyare TV.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

Man ska nog leva i en rejäl bubbla om man missat Mixer helt, alternativt har man sett det men bara sållat bort det ur flödet. När de fick Ninja att gå över från Twitch var det nog med i alla nyhetsflöden jag följer från t ex DN, NY Times och BBC till så klart spel och tekniksajter som the verge och FZ

Räcker nog med att kolla i SweClockers gamla artikel om när exempelvis ninja gick över för att se hur okänd tjänsten nu var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det var en ännu bättre deal för Ninja, Shroud då alltså.
Fet Cash downpayment för streama på en död plattform och de behöver inte ens streama hela deras kontrakt lol

Knappast förväntat, typ alla visste att mixer skulle dö ut. Ninja och Shroud på mixer hade dessutom extremt mycket lägre viewers än på twitch vilket var väntat.

En annan streamer på twitch sa för bara några månader sedan nej till ett miljonkontrakt (i dollar) för att byta till mixer. Gissar att hon ångrar det beslutet idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Det där låter väl ändå som påhittade siffror? Nog för att de lär ha fått bra betalt, men kan inte tänka mig att det är ens i närheten av sådana summor.

Bara det faktum att Ninja nu skulle ha tackat nej till 60 miljoner dollar gör ju att allt känns som nonsens.

I och med 4K-TV:s intåg så kan jag hålla med om att kvalitén på Twitch inte längre håller måttet. Ser bättre ut på min gamla Plasma än på nyare TV.

Finns ganska mycket artiklar om att det är dessa siffror som gäller angående Ninjas kontrakt med microsoft.

https://www.geekwire.com/2020/heres-much-microsoft-reportedly...