Skrivet av Thomas:
Jag såg den inte, men läste om det demot. Men att de kan köra ett emulerat spel i ett demo visar ju knappast på att en ARM-Mac är att rekommendera som gamingdator ("Jag som vill ha bästa spelprestanda, bästa spelutbud"); PC med Windows lär hålla den marknaden ett tag till.
Håller helt med om att spel-PC lär primärt stanna på Windows och därmed x86 i närtid. MacOS är inte speciellt populär som spelplattform, ser inte varför det skulle ändras i närtid.
Det man ändå slås av är vilken brutal GPU-prestanda Apple måste ha i sina kretsar! A12Z är ju en krets designad för fläktlösa pekplattor med en integrerad GPU. Lite svårt att hitta tester för AMDs bärbara 4000-serie, men om man tittar på 15" Surface Laptop 3 är den utrustad med den största iGPUn i mobilsammanhang: Vega 11.
Vi vet inte vilka inställningar Apple körde SoTR, men det såg i alla fall inte ut som 1280x720. I 1920x1080 "medium" mäktar Vega 11 endast med 19 FPS, var betydlgt bättre snurr hos A12Z (och den körde ju inte ens "native" ARM64 kod, utan emulerad x86_64 kod).
Intel Ice Lake klarar sig ännu sämre, den når 14 FPS med samma inställningar. Och även om Tiger Lake förväntas ungefär fördubbla GPU-prestanda från Ice Lake så måste man komma ihåg att A12Z är en A12X med en extra GPU-kärna aktiverad (8 st i stället för 7 st). A12X är en nästan två år gammal krets!!!
Skrivet av Fulci:
@Yoshman: Nu annonserade Nvidia sin nya DGX A100 med AMD Epyc 7742. Men med tanke på t.ex. Fujitsus superdator med A64FX tror du vi kan får se en framtida Nvidia HPC lösning med ARM baserad CPU? Med tanke på att de redan har jobbat länge med ARM och har det i sin Drive AGX t.ex.
Tror Nvidia bryr sig relativt lite i vilken CPU som används, de vill ju bara sälja så många GPUer som möjligt. För DGX A100 var inte ARM64 realistiskt då CUDA för dGPUer saknade stöd stöd för ARM64 fram till bara någon månad sedan. Innan det kunde man bara köra CUDA på ARM i form av Tegra-plattformen.
Men helt klart förbereder Nvidia sig för en kommande utrullning av ARM64 i datacenter då man nu har fullt CUDA stöd på dGPU för den CPU-arkitekturen.
Skrivet av Alling:
Det enda som oroar mig lite är att jag misstänker att detta är ett steg på vägen mot att göra även MacBook till hardware as a service, likt iPhone och iPad. Upp med en hand, den som tror att det kommer vara enkelt att köra Linux på en MacBook om fem år.
Linux fungerar rätt dåligt även på dagens Intel-baserade Mac:ar.
Men ändå är MacOS ett väldigt bra OS att just utveckla Linux-program på, ser inte att det på något sätt skulle ändras för att man går till ARM. Docker under MacOS kör Linux-program, så fungerar ju lysande att använda MacOS för GUI och vid behov MS Office och liknande och samtidigt sitta och utveckla i Linux-miljö på sin lokala dator (t.ex. via Visual Studio Code för MacOS som har lysande stöd för att jobba mot containers).
Ovanpå det finns ju möjligheten att köra Linux virtualiserat, vilket på Apples system är att föredra både för Linux och Windows då drivers tenderar inte alls uppdateras lika bra (Windows-drivarna för MBP GPUerna tenderar ju vara rejält utdaterade), när man går till en systemkrets med massa special-kisel i form av NPUer och liknande lär det bli en ännu sämre idé att inte köra MacOS.
Kommer skaffa en MBP så fort de ARM-versionerna lanseras, det för att primärt använda den som utvecklingsplattform för Linux. Torvalds har fått det han är övertygad är ett krav för att ARM ska få rejält fotfäste i datacenter: en desktop-plattform som låter en utveckla Linux-baserade ARM64 program lokalt. Eventuellt är inte det här hans drömscenario...
Skrivet av KurtEgon:
Innebär detta slutet för speldatorer som vi känner till dem?
Knappast. Dels lär Windows stanna kvar som primärt spel-OS, dels är GPU-delen i speldatorer den mest strömslukande komponenten och vi lär inte se systemkretsar för bärbara nå prestanda hos diskreta spel-GPUer.
Har redan haft flera rants om konsoler, när vi kommer se Apples ARM-datorer kommer det nog sjunka in hur trist det är att inte något av Sony eller Microsoft vågade chansa lite mer och stoppat i en Cortex X1 i kommande konsolgenerationen.
Zen2 kommer självklart bli ett enormt lyft sett till CPU-prestanda från dagens generation konsoler, men i konsolerna ligger CPU-frekveksen på "bara" mid 3 GHz vilket betyder att Cortex X1 skulle ha ungefär samma frekvens + sitt ~50-60 % övertag i prestanda per MHz + detta övertag på ungefär halva transistorbudget per CPU-kärna!
Just hur mycket mer effektiv Apple och ARM kan vara med prestanda/transistor är lite svårt att föreställa sig. Apples A13 och Zen2 tillverkas båda på TSMCs 7 nm nod. Storleken på en A13 kärna är 2,61 mm² medan storleken på en Zen2 kärna är 3,64 mm². Så Zen2 tar ~40 % större kretsyta fast A13 utför ~80 % mer per MHz (och då exkluderar area-jämförelsen L3$ som är långt större hos Zen2).
Cortex X1 förväntas ta ungefär 50 % mer yta jämfört med Cortex A78 som i sin tur faktiskt är mindre kretsyta än dagens A77. Det är kretsyta som man i spelkonsol då i stället kunna dedicera till GPU + CPU-delen då skulle dra mindre ström, så GPU skulle kunna få större strömbudget.
På kort sikt lär ändå inte detta ändra spel-PC, MacOS har inget spelutbud att tala om och Microsoft kommer fortsätta misslyckas med Windows on ARM fram till de vågar gå lika all-in som Apple nu gjort. Surface X släpptes i höstas, men Office finns väl fortfarande inte för ARM64? Vilket är helt absurt om man redan har MS Office körande på ARM64 under MacOS...