snabb fråga, hur många procent av ens ram minne borde användas under spel?

Permalänk

snabb fråga, hur många procent av ens ram minne borde användas under spel?

Jag kollade just min eftersom att jag laggar mycket ibland och då märkte jag att mitt ram minnes använding alltid låg på 90-95% med 500mb tillgängligt (8gb ram).
Är detta normalt eller för högt?

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad du spelar samt hur mycket du har igång i bakgrunden. Med 8GB finns det nog en del spel som går på knäna, 16GB är nästan minimum idag. Det enda du egentligen kan göra, förutom att köpa mer RAM givetvis, är att stänga ner så absolut mycket du bara kan som körs i bakgrunden.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

@fragande: det har jag försökt göra :/
men tack ändå

Permalänk
Rekordmedlem

100% bör alltid användas oavsett vad man gör, oanvänt ram är slöseri.
Därtemot är 8 Gbyte väldigt lite ram så du borde verkligen skaffa mera, minst 16 men helst ännu mera för du har väl inte enbart ett spel igång och ju mer ram du har ju mer kan cachelagras så att datorn blir snabbare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det spelet som äter upp ditt RAM? Och som ovan skrev så beror det givetvis på spel.

Så antingen googlar du lite och ser om andra har problem med just det spelet eller så skriver du vilket spel det är så kanske någon annan har information om det brukar vara ett problem.

Permalänk
Medlem

Jag brukar räkna med att jag vill minst ha 1gb ledig ram, som minst. Gärna 2.

Går jag över den gränsen så blir datorn ibland otroligt seg.
Framförallt jobbdatorn, den blir nästan obrukbar när den använder 7.5gb ram av 8.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.