Permalänk
Medlem

Hjälp med inställning av G-sync

Tjena!

Jag införskaffade en Acer Predator XB271HU som kom hem idag och jag försöker få igång G-sync att funka som det ska. Jag har googlat lite med hittar otroligt många som skriver olika saker, svårt att hålla koll så jag tänker att jag frågar här då folk brukar vara kunniga.

Det jag gjort hittils är att enablea G-sync i Nvidias kontrollpanel och även bockat för G-syncindikatorn för att se när det funkar och inte funkar. Sedan har jag även låst max framerate till 162 FPS i spel (läste att man ska ligga 2-3 FPS under max-hz på skärmen). Stämmer detta? Sedan stänger jag även av V-sync i spelen jag testat.

Enda spelet jag inte verkar få G-sync att funka på är Guild wars 2, men det spelet är så buggat och ooptimerat så gissar att felet ligger hos dem. Är det något jag missat/gjort fel för att allt ska funka?

Tack på förhand!

Thomas

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 16GB Flare X @4266MHz | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Medlem

G-sync on + v-sync on i nvidia kontrollpanel (se bara till att v-sync är off inne i själva spelinställningarna i spelen). Sätt fps limit till -3 av din monitors max hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pigall:

G-sync on + v-sync on i nvidia kontrollpanel (se bara till att v-sync är off inne i själva spelinställningarna i spelen). Sätt fps limit till -3 av din monitors max hz.

Aha, är v-sync i Nvidias inställningar och v-sync i spel inte samma sak?

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 16GB Flare X @4266MHz | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Medlem

@Shootie: Jag har fattat det så att G-sync är gjord att funka mest optimalt med dessa inställningar. Kör även spelen i fullscreen och inte i windowed, då g-sync funkar dåligt i windowed. Jag kör själv med dessa inställningar med min PG279QE och det funkar ypperligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pigall:

@Shootie: Jag har fattat det så att G-sync är gjord att funka mest optimalt med dessa inställningar. Kör även spelen i fullscreen och inte i windowed, då g-sync funkar dåligt i windowed. Jag kör själv med dessa inställningar med min PG279QE och det funkar ypperligt

Tack snälla! Ska testa detta. Våra skärmar ska i praktik vara identiska i hårdvara ändå, så att jag hoppas att det funkar lika bra för mig!

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 16GB Flare X @4266MHz | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Shootie: Jag har en guide till hur du listar ut när adaptiv synk fungerar och inte: https://www.sweclockers.com/artikel/29024

Skriven för en specifik modell, men innehållet och metoden är densamma för alla skärmar med adaptiv synk.

Vissa spel och mjukvaror kommer inte att aktivera adaptiv synk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Shootie: Jag har en guide till hur du listar ut när adaptiv synk fungerar och inte: https://www.sweclockers.com/artikel/29024

Skriven för en specifik modell, men innehållet och metoden är densamma för alla skärmar med adaptiv synk.

Vissa spel och mjukvaror kommer inte att aktivera adaptiv synk.

LAX! Tack snälla! Ska läsa igenom.

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 16GB Flare X @4266MHz | Chassi: Corsair Graphite 760T |