Apple avtäcker övergången till egenskapade ARM-processorer

Permalänk
Melding Plague

Apple avtäcker övergången till egenskapade ARM-processorer

Övergången innefattar gemensamma binära applikationer för Intel och ARM, och emulering av äldre applikationer med god prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sjukt pepp på att se vart detta tar vägen. Känns som att det i princip bara är apple som har "makten" (användarskaran och ekosystemet) för att få till ett sånt här skifte.

Blir spännande att se vad det blir för prestanda.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN något spännande i IT-branschen, var för länge sen sist och alldeles för många små inkrementella steg...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Fantastiskt för konkurrensen! EU kommer verkligen gilla detta! 😜

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Sötast

Underbart!
Ett par år sen kör även PC laptops arm!

Permalänk
Medlem

Kul och modigt av Apple. Ett andra arkitektbyte. Mitt första jobb för cirka femton år sedan var på en Apple-återförsäljare/konsultfirma och bara någon månad där så kom den första Intel-macen. En iMac som stod där - var lite mystiskt och spännande. Vad skulle detta ta oss - tänkte jag då.

Ska bli intressant hur det kan påverka batteritiden och priset (troligtvis i linje med var dom ligger i dag).

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk

Spännande!!

Satan i gatan vad intressant det blir att se vad som händer när de nu kan ge en ARM-processor betydligt mycket mer yta och effekt. Även om det också vore skönt om höll ner effekten för att minimera spillvärme. Kanske blir det en ARM som ersätter min 3900x om några år.

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk

Mmm. Apple har bara runt 7-8% av persondatormarknaden, så vi får väl se hur stor inverkan detta får. Det är väl en idé som var oundviklig att de skulle prova förr eller senare.

Permalänk
Medlem

Härligt med realtidskonvertering, det betyder att man inte behöver oroa sig allt för mycket om legacy.

Ska bli kul att se vart detta tar vägen och om windows kan ta samma väg snart. Så länge gamla program går att köra (alls) så borde inte övergången vara så svår tycker jag...

Undrar hur det kommer gå med ’PC’ nu och framförallt Intel och AMD...

Permalänk
Medlem

Mycket intressant detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Mmm. Apple har bara runt 7-8% av persondatormarknaden, så vi får väl se hur stor inverkan detta får. Det är väl en idé som var oundviklig att de skulle prova förr eller senare.

Jag är ganska övertygad om att detta kommer krossa x86 helt och hållet inom en förvånande snart framtid

Framförallt kommer Apple öka sina andeler markant med de förbättrade egenskaperna som ARM erbjuder

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur det här kommer påverkar prestandan. Vad jag vet så är ARM sämre på prestanda generellt än vad x64 är?

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara for dummies.
Jag som vill ha bästa spelprestanda, bästa spelutbud och en dator som i övrigt klarar normalt kontorsarbete... Skulle det vara någon fördel för mig att välja en ARM-bestyckad dator?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Härligt med realtidskonvertering, det betyder att man inte behöver oroa sig allt för mycket om legacy.

Frågan är hur bra det funkar i praktiken. Det är ju onekligen imponerande att spela spel med översatt kod, dock! Original-Rosetta (PPC -> x86) var extremt segt; att starta ett program som tog 1-2 sek native kunde lätt ta 15-20 sekunder, men detta använder förhoppningsvis bättre teknik. En snabbkoll på WP säger att originalet kördes i userspace för att emulera kod, och det låter ju inte direkt optimalt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Woaini:

Kan någon förklara for dummies.
Jag som vill ha bästa spelprestanda, bästa spelutbud och en dator som i övrigt klarar normalt kontorsarbete... Skulle det vara någon fördel för mig att välja en ARM-bestyckad dator?

I dagsläget? Nej, det finns ingen ARM-dator som klarar vanliga PC-spel (eller Mac-spel) på marknaden. När dessa väl har kommit kommer de definitivt vara sämre än nuvarande Macs på spel ett antal år framåt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Louis Rossmanns mardröm blir sann.

Visa signatur

i7 6700k| 16GB DDR4 | Asus STRIX GTX 1080ti OC | Intel 510 120gb + Corsair Force 3 120gb

Permalänk

Ska bli spännande att se hur övriga företag reagerar på detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke157:

Jag undrar hur det här kommer påverkar prestandan. Vad jag vet så är ARM sämre på prestanda generellt än vad x64 är?

Finns flera områden där ARM presterar bättre än x64. IPC och prestanda per watt är de största fördelarna. Att Apple fortfarande kommer lansera Intel datorerer tyder väl på att den maximala prestandan inte riktigt är där än dock.

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att ARM kan ta över i framtiden.
Windows och Linux finns ju redan för ARM.
T.ex. släppte MS Surface Pro X som har ARM cpu.

Mycket av den mjukvara vi skriver är inte hårdvaruberoende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazk0:

Risken är övervägande att ARM kan ta över i framtiden.
Windows och Linux finns ju redan för ARM.
T.ex. släppte MS Surface Pro X som har ARM cpu.

Varför skulle det var en risk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Kul och modigt av Apple. Ett andra arkitektbyte.

Ett tredje arkitekturbyte. M68k -> PowerPC -> x86-64 -> ARM

Permalänk
Avstängd

För prestanda segmentet så kommer Dessa CPUer nog inte kunna konkurrera. är Apple smarta så börja dem även använda Ryzen / Threadripper. Det är dumt av dem att låsa in sig vid så få val.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Detta känns ju som något som hängt i luften rätt länge. Kul.

Det enda jag känner viss oro inför är väl om Apple ser det som ett gyllene tillfälle att ta ett nytt grep för Macos och gå ännu mer åt Ios-hållet än de redan gjort. Om resultatet blir något i stil med Ipads med inbyggt tangentbord så känns det rätt meningslöst.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

För prestanda segmentet så kommer Dessa CPUer nog inte kunna konkurrera. är Apple smarta så börja dem även använda Ryzen / Threadripper. Det är dumt av dem att låsa in sig vid så få val.

Apple är utefter att kunna strömlinjeforma sina produkter själva och höja sina marginaler. Något de borde kunna göra med ett skifte till egenutvecklade ARM processorer.

Angående prestanda är numera världens snabbaste superdator ARM baserad från Japan.

https://www.techpowerup.com/268868/japan-captures-top500-crow...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke157:

Jag undrar hur det här kommer påverkar prestandan. Vad jag vet så är ARM sämre på prestanda generellt än vad x64 är?

Nja...

AMD 3700x vs A13
https://gadgetversus.com/processor/amd-ryzen-7-3700x-vs-apple...

9900k vs A13
https://gadgetversus.com/processor/intel-core-i9-9900k-vs-app...

A13 är en 6-core CPU (som sitter i iPhone 11) med 2 stora core + 4 små core

A14 ryktas ha 25% snabbare single-core prestanda och 8 stora core + 4 små core
https://www.theverge.com/2020/4/23/21232441/apple-arm-mac-202...
...en best med andra ord!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Väldigt coolt och det ska bli intressant att se var det här leder.

Kommer AMD vara kvar på GPU-sidan eller vill Apple även ersätta även dem med eget kisel till slut?

Permalänk
Medlem

@Chibariku: Tack för input ändrade meningen. Inget fel i sig att ARM tar över efter x86. Varför skulle x86 vara för evigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke157:

Jag undrar hur det här kommer påverkar prestandan. Vad jag vet så är ARM sämre på prestanda generellt än vad x64 är?

Det är egentligen inte en "ARM-processor". Det är en Apple-utvecklad processor som kör ARM-instruktioner (64-bittars AArch64).
Apple A12Z som sitter i senaste iPad Pro kan mäta sig i enkeltrådad prestanda med Intel-processorn i Apple's MacBook Pro.

AArch64 är en mer modern instruktionsuppsättning än x86-64, så den har mer potential för prestanda, eller i alla fall för prestanda/watt som är vad Apple bryr sig mest om. Sen handlar det om utförande, och vad processorn är optimerad för. De ARM-processorer som sitter i de flesta mobiltelefoner tror jag är mer optimerade för låg strömförbrukning än prestanda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

För prestanda segmentet så kommer Dessa CPUer nog inte kunna konkurrera. är Apple smarta så börja dem även använda Ryzen / Threadripper. Det är dumt av dem att låsa in sig vid så få val.

AMD har samma fotboja som Intel med x86 och bakåtkompabilitet,
så förberedd dig på att bli förvånad om det är vad du tror!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Även om det är kul förstår jag inte riktigt hypen. Apples ekosystem är väldigt låst, så hur skulle detta påverka Windows-sidan? Det är först när tillverkare av PC-datorer hoppar på ARM och Windows får bra x86-emulering som man enligt mig kan anse att ARM blir konkurrenskraftigt gentemot x86.

Men visst, detta kanske inspirerar Microsoft och andra.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super