Permalänk
Medlem

Köpte mATX istället för ATX

Hej,
Gjorde en beställning av ny dator som är på väg till mig nu men upptäckt att jag råkade beställa ett moderkort med mATX istället för ATX. Borde jag beställa ett nytt med ATX och sedan skicka tillbaka det andra? Eller fungerar det lika bra? Enda skillnaden jag kunde se var storleken samt att det fanns färre sata och fläkt - kontakter.
mATX
https://www.inet.se/produkt/1903233/asus-tuf-gaming-b550m-plu...
ATX
https://www.inet.se/produkt/1903231/asus-tuf-gaming-b550-plus

Chassit som jag ska montera det i är ett Be Quiet pure base VIT.
Processorn är en 3700X.

Permalänk
Medlem

Det fungerar lika bra, inget viktigt verkar skilja sig mellan korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det fungerar lika bra, inget viktigt verkar skilja sig mellan korten.

Ja okej, då avvaktar jag och testar bygga ihop det när det kommer. Tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att mATX är mer logiskt för billigare moderkort då Crossfire och SLI ändå är meningslöst. mATX-moderkort med samma funktioner brukar oftast vara något billigare och är något mer flexibla om man skulle byta chassi i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladan:

Hej,
Gjorde en beställning av ny dator som är på väg till mig nu men upptäckt att jag råkade beställa ett moderkort med mATX istället för ATX. Borde jag beställa ett nytt med ATX och sedan skicka tillbaka det andra? Eller fungerar det lika bra? Enda skillnaden jag kunde se var storleken samt att det fanns färre sata och fläkt - kontakter.
mATX
https://www.inet.se/produkt/1903233/asus-tuf-gaming-b550m-plu...
ATX
https://www.inet.se/produkt/1903231/asus-tuf-gaming-b550-plus

Chassit som jag ska montera det i är ett Be Quiet pure base VIT.
Processorn är en 3700X.

mATX funkar, men för endast 100 kr mer hade jag personligen kört på ATX då man får bättre interna anslutningsmöjligheter.

Skillnaden är att du få 1 mindre fläktkontakt och 2 färre satakontakter. Vilket jag inte egentligen anser är en dealbreaker.

Men en grej som är värd att tänka på är att den nedre PCI sloten sitter dumt till på mATX, den kan bli blockerad om man har för stor GPU.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

mATX funkar, men för endast 100 kr mer hade jag personligen kört på ATX då man får bättre interna anslutningsmöjligheter.

Skillnaden är att du få 1 mindre fläktkontakt och 2 färre satakontakter. Vilket jag inte egentligen anser är en dealbreaker.

Men en grej som är värd att tänka på är att den nedre PCI sloten sitter dumt till på mATX, den kan bli blockerad om man har för stor GPU.

Plus att det finns m.2-plats för wifi också, men det går bra att ersätta med t.ex. usb eller pci, om man vill.

Personligen föredrar jag mATX, eftersom jag värderar storleken över expansionsplatserna. I de flesta fall där någon behöver ställa frågan, så behöver man inte ATX över mATX. Normalanvändare idag behöver inte 8 lagringsenheter och tre pci-platser för instickskort (ljudkort, video capture, nätverk etc).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

En annan skillnad i det här fallet är ATX-moderkortet har DisplayPort 1.4 istället för 1.2 på mATX. Det gör ändå inte heller någon skillnad, eftersom skillnaden där är att 1.4 klarar av 4k i 144hz, vilket bandbredden inte räcker till för med 1.2. Det här är ändå bara porten i moderkortet, och om du har tänkt dig att köra såna upplösningar och refresh rates så har du ändå ett riktigt maffigt grafikkort som du kör ut signalen från.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Fördelen är att du kan skaffa ett mindre chassi sedan om andan faller på. Kör själv mATX i ATX-chassi med framtida tanke om att göra ett lite mer kompakt bygge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.