Hur slö tullhantering har PostNord numera?

Permalänk

Någon som har varit med om att postnord har skickat tillbaka ett paket så fort? Betalade moms och deklarationsavgiften 2019/10/01 klockan 11:42 med kreditkort.
Står förövrigt på deras app (Hanteras) Och det har inte ändrats sedan dom fick paketet.
Package status: In transit
Country: China -> Sweden
Destination:
2019-09-30 07:43, Sweden, The shipment item is being customs cleared by us
2019-09-30 07:43, Sweden, The shipment item has arrived at the country of destination.
Origin:
2019-10-03 07:53, Sweden, Leave Sweden
2019-09-30 19:19, Stockholm, reached the place of arrival
2019-09-30 09:43, Stockholm, Overseas Import Customs Remains Pending Inspection
2019-09-30 09:43, Stockholm, sent to import customs abroad
2019-09-30 09:43, Stockholm, sent to offshore customs authorities
2019-09-30 09:43, Stockholm, reached the place of arrival
2019-09-28 07:56, Beijing, delivered to air transport
2019-09-28 06:35, Beijing, leaving the Beijing Exchange Station, the next stop ,Beijing Exchange Station

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tur att jag hittade denna tråden och att någon nämnde moms.postnord.se. Hade ingen aning om att de höll paketen tills betalning är gjord. Fått alla mina tullavgifter på faktura från olika firmor i efterhand som tagit betalt åt transportören. Jäkla meck och ingen info från varken postnord eller tullverket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dextizir_82:

Någon som har varit med om att postnord har skickat tillbaka ett paket så fort? Betalade moms och deklarationsavgiften 2019/10/01 klockan 11:42 med kreditkort.
Står förövrigt på deras app (Hanteras) Och det har inte ändrats sedan dom fick paketet.
Package status: In transit
Country: China -> Sweden
Destination:
2019-09-30 07:43, Sweden, The shipment item is being customs cleared by us
2019-09-30 07:43, Sweden, The shipment item has arrived at the country of destination.
Origin:
2019-10-03 07:53, Sweden, Leave Sweden
2019-09-30 19:19, Stockholm, reached the place of arrival
2019-09-30 09:43, Stockholm, Overseas Import Customs Remains Pending Inspection
2019-09-30 09:43, Stockholm, sent to import customs abroad
2019-09-30 09:43, Stockholm, sent to offshore customs authorities
2019-09-30 09:43, Stockholm, reached the place of arrival
2019-09-28 07:56, Beijing, delivered to air transport
2019-09-28 06:35, Beijing, leaving the Beijing Exchange Station, the next stop ,Beijing Exchange Station

Skickades från m.sweclockers.com

Hur gick det här? Blev paket tillbaka skickat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

Beställde 10 Cherry MX till ett läsk trasigt t-bord från Kina.
Första försöket så när jag började kolla lite mer så hade skickat tillbaka dem pga. ofullständig tulldeklaration, inte ett pip i form av någon kommunikation till mig i ämnet förrän jag började kolla.

Är nu inne på försök två av samma 100:- köp som tidigare och har denna gången fått betala "straffavgiften" för 3 veckor sedan och inget händer, får väl se när/om de dyker upp.

Har alltid tyckt att en statligt ägd post varit av godo, men efter sett förfallet med överhoppade utdelningsdagar, tull/moms fiasko hanteringen så kan de lika gärna sälja ut tjänsten och kanske få lite nyttig konkurrens på hanteringen.

-cb99

Från Kina,
2020/02/02 - Tulldeklareras hos postnord, inte fått/hört något, ej sökbart på moms.postnord.se
2020/02/08 - Tulldeklareras hos postnord, inte fått/hört något, ej sökbart på moms.postnord.se

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Fick vänta 3 veckor på mitt senaste Kina paket efter att jag betalade tull+moms. När jag kontaktade posten kunde de inte se eller göra något.

Märkligt att det fungerar att tracka ett paket hela vägen från Kina till Sverige. Men så fort man betalat tull så "försvinner" det i sorteringen.

Fraktavgiften ifrån Kina kostade $1.99 och Posten i Sverige vill ha 75KR för att sen tappa bort det. 👍

Det dök till slut ned 3st sample-kretskort i posten. Är lite orolig för att lägga en stor order nu eftersom att PostNord inte verkar bry sig ett skit om vad det levererar eller om det ens kommer fram.

De enda tjänster som PostNord har avtal där man förbetalar moms och frakt är dom enda paket som får samma spår bara kolli-id hela vägen. Resten som kommer in, videokodas, och förses med ett nytt kolli-id. På så vis försvinner väldigt många paket i hanteringen. Du kan dock välja att be säljarna att skicka det som express eller ens för en obruten sökkedja om du inte väljer amazon, wish etc som har avtal med PostNord.
Det finns även portaler som skickar via ett annat eu-land för att slippa moms och avgift. Många av dessa blir ofta helt ospårbara så fort dessa når svensk mark. Har beställt lite från banggood på sistone och inget blev sökbart så fort de kom in i Sverige.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

De enda tjänster som PostNord har avtal där man förbetalar moms och frakt är dom enda paket som får samma spår bara kolli-id hela vägen. Resten som kommer in, videokodas, och förses med ett nytt kolli-id. På så vis försvinner väldigt många paket i hanteringen. Du kan dock välja att be säljarna att skicka det som express eller ens för en obruten sökkedja om du inte väljer amazon, wish etc som har avtal med PostNord.
Det finns även portaler som skickar via ett annat eu-land för att slippa moms och avgift. Många av dessa blir ofta helt ospårbara så fort dessa når svensk mark. Har beställt lite från banggood på sistone och inget blev sökbart så fort de kom in i Sverige.

Och jag har beställt från Banggood flera gånger och alla har varit spårbara i Sverige. Jag väljer Priority Direct Mail, vilket gör att den går via Nederländerna. Jag får då ett nederländskt trackingnummer som går o spåra från Nederländerna till Sverige

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och jag har beställt från Banggood flera gånger och alla har varit spårbara i Sverige. Jag väljer Priority Direct Mail, vilket gör att den går via Nederländerna. Jag får då ett nederländskt trackingnummer som går o spåra från Nederländerna till Sverige

Måste missat det. Får man uppdatering via mail då?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Måste missat det. Får man uppdatering via mail då?

Man får mail när ordern skickat och i mailet står trackingnumret. Bara o lägga in det i PostNord appen så uppdaterar den där, när paketet ankommit Sverige. Går o tracka från Nederländerna via PostNL eller via app i telefonen om man har installerat en app som kan tracka olika länders fraktbolag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

har ett paket från ali express som kom till sverige 30/1-20, sen har jag inte hört ngt från nån?

https://global.cainiao.com/

enl den sajten. vad gör man då? försöker surfa runt på lev-sajten men kommer ingen vart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpino:

har ett paket från ali express som kom till sverige 30/1-20, sen har jag inte hört ngt från nån?

https://global.cainiao.com/

enl den sajten. vad gör man då? försöker surfa runt på lev-sajten men kommer ingen vart.

Använder Ali Express 60 dagar regel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

Från Kina,
2020/02/02 - Tulldeklareras hos postnord, inte fått/hört något, ej sökbart på moms.postnord.se
2020/02/08 - Tulldeklareras hos postnord, inte fått/hört något, ej sökbart på moms.postnord.se

På förfrågan är deras svar "bara att gilla läget, det tar den tid det tar"..........
1månad + nu på ena paketet.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

Hantera din postorderförsändelse själv!!!!
https://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmom...

Citat:

I vanliga fall är det Postnord som tulldeklarerar din vara. Om du inte vill att Postnord ska göra din deklaration kan du välja att göra det själv. Det här gäller för postorderförsändelser från länder utanför EU, till exempel Kina, där du beställt varor värda under 1 700 kronor ("varor av ringa värde") och där du inte ska betala någon tull utan enbart moms.......mera på länken

Jaha, såg detta först nu då det gått en månad och började googla, risken är väl att de är lika skitslöa med att få fram ett underlag så att man kan göra detta själv, men ska testa.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

Hantera din postorderförsändelse själv!!!!
https://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmom...
Jaha, såg detta först nu då det gått en månad och började googla, risken är väl att de är lika skitslöa med att få fram ett underlag så att man kan göra detta själv, men ska testa.

De skickade tillbaka grejorna pga. ofullständig deklaration, en månad och tre e-brev innan de kunde meddela detta!!!!!
Grejorna står fortfarande att de tulldeklareras hos dem om man söker på numren!!!!!

Har alltid hållit på Postnord men inte mera, hoppas de läggs ned så snart det bara går.
Men som jag länkade till ovan så finns det alternativ till deras tullhantering om varans värde är under 1700:- jag kommer personligen alltid i framtiden använda mig av den möjligheten och undvika Postnord och använda mig av de alternativ till det bolaget som finns när jag skickar något nästa gång, sicket skräp.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

@cb99: Vad pratar du om? Är fortfarande Postnord som hanterar paket du deklarerar själv. Alternativet är att skicka med speditör/tjänst där de tar hand om det själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@cb99: Vad pratar du om? Är fortfarande Postnord som hanterar paket du deklarerar själv. Alternativet är att skicka med speditör/tjänst där de tar hand om det själva.

Hantera din postorderförsändelse själv
https://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmom...

De hanterar paketet men jag riskerar inte att som nu efter 1 månads väntan få reda på att de skickat tillbaka mina grejor.
Skillnaden är att Postnord inte ger dig chansen att prestera ett kvitto och ett förtydligande utan att de skickar tillbaka, kostar mig nu innan jag har dessa artiklar bortåt 2-3 månader i tid!

Jag tänker aldrig mer ta risken med deras extremt slöa och osmidiga hantering när det såvitt jag kan se finns en möjlighet att förhindra att de skickar åter mina grejor.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

Hantera din postorderförsändelse själv
https://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmom...

De hanterar paketet men jag riskerar inte att som nu efter 1 månads väntan få reda på att de skickat tillbaka mina grejor.
Skillnaden är att Postnord inte ger dig chansen att prestera ett kvitto och ett förtydligande utan att de skickar tillbaka, kostar mig nu innan jag har dessa artiklar bortåt 2-3 månader i tid!

Jag tänker aldrig mer ta risken med deras extremt slöa och osmidiga hantering när det såvitt jag kan se finns en möjlighet att förhindra att de skickar åter mina grejor.

Klart du riskerar att det skickas tillbaka, de kanske aldrig hittar paketet efter det anlänt till Sverige och då får du inte uppgifterna du behöver för att deklarera och de skickar likväl tillbaka paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

Hantera din postorderförsändelse själv
https://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmom...

De hanterar paketet men jag riskerar inte att som nu efter 1 månads väntan få reda på att de skickat tillbaka mina grejor.
Skillnaden är att Postnord inte ger dig chansen att prestera ett kvitto och ett förtydligande utan att de skickar tillbaka, kostar mig nu innan jag har dessa artiklar bortåt 2-3 månader i tid!

Jag tänker aldrig mer ta risken med deras extremt slöa och osmidiga hantering när det såvitt jag kan se finns en möjlighet att förhindra att de skickar åter mina grejor.

Fast det där är ju krångligt och jobbigt!

Man måste fylla i en blankett och skriva ut den plus skriva ut en bild på CN22 etiketten som man får från Postnord(och det är inte alltid de fotar försändelsen så då kan man inte få en sådan bild) och även skriva ut kvittot från när man köpte paketet. Har man flera försändelser så är det ju inte alltid möjligt att veta vilket kvitto som hör till vilket paket ifall det kommer från Kina. Och sen så måste man fysiskt ta sig till en Tullklareringsexpedition (öppet endast kontorstid 08-16) . Bor man i Stockholm så finns en både i Arlanda och Frihamnsgatan 25. men bor man annorstädes långt från en sådan så är detta i praktiken inte möjligt.

När det gäller feldeklarerade varor som saknar CN22 eller som inte har nått deklarerat värde så har Postnord instruktion att returnera dessa varor så i praktiken kan man då inte klarera den själv eftersom den går i retur med första bästa transport (brukar ske inom 10 dagar). Tidigare så brukade Postnord stoppa försändelsen och sedan skicka hem ett brev till mottagaren där de bad om kvitto för att konstatera värdet och om man skickade det via mejl så släppte de sedan försändelsen vidare. Men så får de inte göra längre efter 2018 då lagstiftningen ändrades numera ska de inte släppas in inom EU och gå i retur så får avsändaren göra om och göra rätt och skicka igen helt enkelt. Det finns dock problem med detta förfarande som är till stor nackdel för oss konsumenter nämligen att det då tar mycket längre tid innan man får sin vara och det är påtagligt ökad risk för att returförsändelser blir stulna av personal som hanterar dem då dessa inte är spårbara så de kan komma undan med det. Har själv råkat ut för detta flera ggr.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Klart du riskerar att det skickas tillbaka, de kanske aldrig hittar paketet efter det anlänt till Sverige och då får du inte uppgifterna du behöver för att deklarera och de skickar likväl tillbaka paketet.

Jadu,
Men jag har i alla fall chansen att slippa få det tillbakaskickat, tappar bort paket gör de alldeles säkert men då spelar det nog ingen roll vad som stod på deklarationen i alla fall.

Skrivet av Joakim Ågren:

Fast det där är ju krångligt och jobbigt!

Man måste fylla i en blankett och skriva ut den plus skriva ut en bild på CN22 etiketten som man får från Postnord(och det är inte alltid de fotar försändelsen så då kan man inte få en sådan bild) och även skriva ut kvittot från när man köpte paketet. Har man flera försändelser så är det ju inte alltid möjligt att veta vilket kvitto som hör till vilket paket ifall det kommer från Kina. Och sen så måste man fysiskt ta sig till en Tullklareringsexpedition (öppet endast kontorstid 08-16) . Bor man i Stockholm så finns en både i Arlanda och Frihamnsgatan 25. men bor man annorstädes långt från en sådan så är detta i praktiken inte möjligt.

När det gäller feldeklarerade varor som saknar CN22 eller som inte har nått deklarerat värde så har Postnord instruktion att returnera dessa varor så i praktiken kan man då inte klarera den själv eftersom den går i retur med första bästa transport (brukar ske inom 10 dagar). Tidigare så brukade Postnord stoppa försändelsen och sedan skicka hem ett brev till mottagaren där de bad om kvitto för att konstatera värdet och om man skickade det via mejl så släppte de sedan försändelsen vidare. Men så får de inte göra längre efter 2018 då lagstiftningen ändrades numera ska de inte släppas in inom EU och gå i retur så får avsändaren göra om och göra rätt och skicka igen helt enkelt. Det finns dock problem med detta förfarande som är till stor nackdel för oss konsumenter nämligen att det då tar mycket längre tid innan man får sin vara och det är påtagligt ökad risk för att returförsändelser blir stulna av personal som hanterar dem då dessa inte är spårbara så de kan komma undan med det. Har själv råkat ut för detta flera ggr.

Jobbigt är det att vänta några månader till, så krånglet tar i alla fall jag personligen gärna fortsättningsvis, står var och en fritt förstås att fortsätta chansa med Postnord som i alla fall i mitt fall inte lyckades berätta detta som du skriver inom 10 dagar utan krävde 1 månad och 3 e-brev, uselt. Står fortfarande att varorna tulldeklareras när jag söker på numren, fina system......

Och detta blev min tredje som gått i retur så jag kör gärna pappersexercisen för att kunna få ta del av Tullverkets tjänst som Postnord som du mycket riktigt skriver saknar.

Önskar att jag vetat om detta tidigare så hade jag sluppit bortkastad tid och en hel del irritation.
Postnord borde sätta information om detta på sin sida där man söker sitt paket istället för att i lönndom skicka tillbaka dem nu när de inte klarar av detta själva.

Jag har alltid tagit Postnord i försvar när det debatterats men med detta ihop med en numera 1-2ggr i veckans postgång, inga vettiga öppettider på företagscenter osv. så kan de lika gärna läggas ned vad mig anbelangar.

Förstår inte "lagändringen 2018", uppenbarligen så tillhandahåller Tullverket denna tjänst såvitt jag kan se eller var det en lagändring som endast avser Postnord? förstår inte.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

Jadu,
Men jag har i alla fall chansen att slippa få det tillbakaskickat, tappar bort paket gör de alldeles säkert men då spelar det nog ingen roll vad som stod på deklarationen i alla fall.

Vad pratar du om? Brevet ligger på samma tullager vilket som.

Får du aldrig foto på paketet blir det tillbakaskickat, får de inte papper från dig i tid så blir det tillbakaskickat och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad pratar du om? Brevet ligger på samma tullager vilket som.

Får du aldrig foto på paketet blir det tillbakaskickat, får de inte papper från dig i tid så blir det tillbakaskickat och så vidare.

Skrivet av Petterk:

Klart du riskerar att det skickas tillbaka, de kanske aldrig hittar paketet efter det anlänt till Sverige och då får du inte uppgifterna du behöver för att deklarera och de skickar likväl tillbaka paketet.

Citat:

Jadu,
Men jag har i alla fall chansen att slippa få det tillbakaskickat, tappar bort paket gör de alldeles säkert men då spelar det nog ingen roll vad som stod på deklarationen i alla fall.

Tycker att det var rätt klart vad jag menar om man läser mina tidigare inlägg ovan,
Om nu Postnord har paketet men utan CN22 eller en korrekt ifylld sådan skickar de tillbaka det, om jag hittar paketet med status "tulldeklareras" hos Postnord (dvs inkommit i deras system med nummer och status) så kan jag istället om de nu klarar av/vill kan jag begära att Tullverket istället ska ta hand om detta och därigenom få en chans att komplettera med kvitto, dvs har en chans att lösa detta vilket inte är fallet med Postnord då de bara skickar tillbaka.
För jag får ingen information om vilket som är fallet utan måste vara proaktiv för att öka mina chanser och slippa bortkastade månader/tid som jag ser det.

Såvitt jag tolkar informationen,
Hantera din postorderförsändelse själv,
https://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmom...

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

Tycker att det var rätt klart vad jag menar om man läser mina tidigare inlägg ovan,
Om nu Postnord har paketet men utan CN22 eller en korrekt ifylld sådan skickar de tillbaka det, om jag hittar paketet med status "tulldeklareras" hos Postnord (dvs inkommit i deras system med nummer och status) så kan jag istället om de nu klarar av/vill kan jag begära att Tullverket istället ska ta hand om detta och därigenom få en chans att komplettera med kvitto, dvs har en chans att lösa detta vilket inte är fallet med Postnord då de bara skickar tillbaka.
För jag får ingen information om vilket som är fallet utan måste vara proaktiv för att öka mina chanser och slippa bortkastade månader/tid som jag ser det.

Såvitt jag tolkar informationen,
Hantera din postorderförsändelse själv,
https://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmom...

Nej? Varför skulle du få mer information från Postnord om du deklarerar momsen själv?

Permalänk
Medlem

Beställde ett paket den 6:e Maj och fick uppdateringen från AliExpress om att paketet hade anlänt i "destination country" den 8:e Juni. Har dock inte hört ett smack sedan dess.

Är det någon som "hör av sig" eller måste man själv ringa upp PostNord/tullen och kolla läget? Aldrig varit med om så pass seg hantering tidigare.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Skrivet av drwlz:

Beställde ett paket den 6:e Maj och fick uppdateringen från AliExpress om att paketet hade anlänt i "destionation country" den 8:e Juni. Har dock inte hört ett smack sedan dess.

Är det någon som "hör av sig" eller måste man själv ringa upp PostNord/tullen och kolla läget? Aldrig varit med om så pass seg hantering tidigare.

Sitter i samma sits men beställde 10e April från USA. Skickades med USPS och den senaste händelsen är från 17e April. Har lyckats reda ut genom avsändaren att paketet är i Sverige sedan flera veckor tillbaks men varken Postnord eller Tullverket har paketet utan de verkar ha fastnat i någon container någonstans.
Postnord säger att de inte kan göra något så länge de inte är scannat i deras system, och tullverket säger att de inte har något med det att göra.

Fler i samma sits?

Permalänk
Medlem

@Babbehazz: Det är inget ni har något att göra med så länge ni inte själva beställde frakten av speditören. Ni får vända er till säljaren.

Permalänk
Medlem

Postnords hanteringstider av mina "kinapaket" har varit helt fruktansvärda under 2020. Det tar ca 3-4veckor för paketet att skickas från asien till Sverige där det bara blir liggandes i 6-8 veckor fram tills det att postnord SMS'ar om att de vill ha betalt för ett illa utfört arbete + moms. Efter att jag motvilligt betalat så tar det ofta 3-4veckor innan paketet hamnar i min brevlåda. Helt bedrövligt, det går inte att beskriva på ett annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Beställde ett paket den 6:e Maj och fick uppdateringen från AliExpress om att paketet hade anlänt i "destination country" den 8:e Juni. Har dock inte hört ett smack sedan dess.

Är det någon som "hör av sig" eller måste man själv ringa upp PostNord/tullen och kolla läget? Aldrig varit med om så pass seg hantering tidigare.

kolla så det inte har fastnat o du måste betala moms o avgifter ? moms.postnord.se

men oavsett räkna med förseningar i sommartider...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Postnords hanteringstider av mina "kinapaket" har varit helt fruktansvärda under 2020. Det tar ca 3-4veckor för paketet att skickas från asien till Sverige där det bara blir liggandes i 6-8 veckor fram tills det att postnord SMS'ar om att de vill ha betalt för ett illa utfört arbete + moms. Efter att jag motvilligt betalat så tar det ofta 3-4veckor innan paketet hamnar i min brevlåda. Helt bedrövligt, det går inte att beskriva på ett annat sätt.

Vilka avgifter är det som tillkommer nu för tiden? Tänk beställa några lätta delar från Hong Kong för ca 200 kr (fri frakt). Kommer Postnord och Tullen vilja ha ett par hundra kr också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Vilka avgifter är det som tillkommer nu för tiden? Tänk beställa några lätta delar från Hong Kong för ca 200 kr (fri frakt). Kommer Postnord och Tullen vilja ha ett par hundra kr också?

Moms + hanteringsavgift

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Moms + hanteringsavgift

Så 25% + ... är hanteringsavgiften en fast avgift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Så 25% + ... är hanteringsavgiften en fast avgift?

Ja, tror det är 75kr

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P