The Last of Us Part II lanseras 29 maj 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag är inte intresserad att spela spel med politiskt korrekta teman

För någon som inte alls hängt med i allt snack om Part II, vad är det för PK teman du syftar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

För någon som inte alls hängt med i allt snack om Part II, vad är det för PK teman du syftar på?

Den kvinnliga huvudkaraktären faller i en romans med en annan kvinna.

Att @Zipparn låter icke-heterosexualitet förstöra hans spelupplevelse är ju bara tragiskt. Get with the times.

Dold text
Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem

Tycker i allmänhet inte om linjära tredjepersonsäventyr som detta, men jag har sett dom spelas igenom på youtube som kvällsnöje, lite som att se en film eller serie.

Tycker bättre om uppföljaren än originalet faktiskt, men personer i spelets universum fortsätter ta dumma beslut och borde lära sig att dela med sig av information lite oftare, det skulle rädda många liv.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

För någon som inte alls hängt med i allt snack om Part II, vad är det för PK teman du syftar på?

Det finns tydligen en transa med i bilden. Dessutom finns det homosexuell sex inblandad, vilket helt plötsligt får alla keyboard warriors att skrika ut att "är det verkligen nödvändigt att ha med sex i spelet?" (lät ju inte så när Mass Effect släpptes). Keyboard-soldaterna freakar ännu mer ut över att en karaktär dör, för tydligen får man inte döda av en karaktär som är älskad, och över att det finns kristna extremistgrupper. För hur vågar man porträttera kristna på det sättet?

Dold text

Kort sagt; De gnäller över helt obetydliga och irrelevanta saker för att "VARFÖR MÅSTE VÄRLDEN VARA SÅ PK".

Däremot undrar även jag hur man lyckas vara en transa i en postapokalyptisk värld. Var hittar man tiden och expertisen för såna operationer?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Lirar för fullt, och det är riktigt grymt. Helt otrolig detaljrikedom i miljöerna och stark story hittills.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Har varken spelat eller tittat på streams från det här spelet, och kommer nog inte göra det heller, men pga andra anledningar.
En kompis skickade det här till mig, obs spoilers

Dold text
Permalänk
Medlem

Jag har spelat TLOU 1, 7 ggr. Har 100% älskar det. Gameplayet var bitvis bristfälligt och AIn bedrövlig.
Men jag spelade det för storyn är fantastisk!

TLOU 2 har en bra grundtanke med storyn. Men den är så saatans dåligt utförd att GoT S8 framstår som ett mästerverk.

Att det som hände i början hände är en sak. Men att sedan tvinga spelaren att styra vissa karaktärer och inte ge någon vettig payoff är det sämsta skit jag har upplevt. Har inte köpt spele kommer så inte heller att göra. Allt finns på youtube nu.
TLOU 2 existerar inte i min värld...

Dold text
Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har varken spelat eller tittat på streams från det här spelet, och kommer nog inte göra det heller, men pga andra anledningar.
En kompis skickade det här till mig, obs spoilers

Häpnadsväckande. Om spelet innehåller allt som står i bilden så borde Last Of Us 2 vara världens mest sjuka och perversa spel än så länge? Men som @Casper poängterade; det är ju det nuvarande året så allt det ska hyllas unisont och får inte kritiseras. Annars är det bara tragiskt

Permalänk
Medlem

Nej, tyvärr en exklusiv titel, brukar försöka hålla mig undan dem.

Permalänk
Medlem

Jag är på hype-tåget men får sitta kvar här tills det eventuellt kanske kommer till PC. Vägrar köpa en konsol för exklusiva spel utan håller mig till PC. Vill de ha mina pengar så släpper de spelen till PC också helt enkelt.

Jag är hoppfull att deras behandling av Horizon når fler spel. Annars får jag göra som med ettan, dvs kika på en genomspelning som inte stör med kommentarer osv. Inte optimalt men är det bra gjort blir det som att kolla på en väldigt lång film egentligen.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@Zipparn: Jag skulle vilja veta vad på den listan som är så PK att det skrämmer iväg dig, annat än punkt B2. In my mind är inte att döda gravida speciellt PK.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ALmo: lade in det sista där i en spoiler-tagg, detaljer som någon som inte spelat det kanske inte vill få avslöjat.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

@Zipparn: Jag skulle vilja veta vad på den listan som skulle kunna klassas som PK, annat än punkt B2. In my mind är inte att döda gravida speciellt PK.

Det är ett anti-barn och anti-familj -tema. Vi kan diskutera i PM så vi inte fyller tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Det är ett anti-barn och anti-familj -tema. Vi kan diskutera i PM så vi inte fyller tråden

Anti-barn och anti-familj är väl ändå motsatsen till PK? Jag tycker att det är uppenbart att de listade punkterna inte alls var vad du syftade på med den ursprungliga kommentaren jag svarade på.

Jag är inte passionerad nog att driva en PM-konversation, tycker du inte att utbytet av inlägg räcker, so be it.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Avstängd

Nej. Gillar inte konsolspel och dom borde ha kallat detta Cutscene the Game 2. Kollade Pewdiepie's playthrough pga. internet ballade ur över spelet.

Tydligen hade Anita Sarkeesian någon typ av inflytande över spelet så inte så konstigt att det blev ett:

Lesbiskt preggo äventyr där den manliga huvudkaraktären blir ihjälslagen med en golfklubba.

Dold text

Inte mitt typ av spel överhuvudtaget men fint om folk gillar det. Gillar dock att hänga med lite i internetkontroverser.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Mithras:

Däremot undrar även jag hur man lyckas vara en transa i en postapokalyptisk värld. Var hittar man tiden och expertisen för såna operationer?

Du kan ju fortfarande uppleva att du har fel kön, även om du inte kan göra nåt åt saken rent fysiologiskt. "Cross-dressing" är väl en slags translight för att åtminstone upplevas som det kön man vill tillhöra, även om du fysiskt inte gör det (även om transgender och cross-dressing inte är samma saker, men beggars can't be choosers i postapo-världen).

Anyhoo, varför är det ett problem?
Finns det transfolk i verkligheten? Ja.
Bör de rimligtvis fortsätta finnas efter samhället rasar samman? Ja.
Är det då rimligt att man inkluderar dem i ett spel? Ja.
Är det strikt nödvändigt? Nej.
Gjorde de det ändå? Ja.
Är det nåt att gnälla om? Nej.

Goddamnit.
Oavsett, jag tänker nog spela 2an inom nån slags framtid, men jag har fortfarande inte spelat ettan. Håller på att kolla en pågående youtube-serie just nu dock, så jag har koll på storyn åtminstone. Vill uppleva den "ingame" även om jag inte själv spelar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

TLoU2 är förmodligen generationens bästa spel för min del. Kontrollen är riktigt följsam och tight, grafiken är fullständigt briljant, ljudet är magiskt och utmnaingen är riktigt väl avvägd. Jag tycker också att storyn är bra, faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Du kan ju fortfarande uppleva att du har fel kön, även om du inte kan göra nåt åt saken rent fysiologiskt. "Cross-dressing" är väl en slags translight för att åtminstone upplevas som det kön man vill tillhöra, även om du fysiskt inte gör det (även om transgender och cross-dressing inte är samma saker, men beggars can't be choosers i postapo-världen).

Anyhoo, varför är det ett problem?
Finns det transfolk i verkligheten? Ja.
Bör de rimligtvis fortsätta finnas efter samhället rasar samman? Ja.
Är det då rimligt att man inkluderar dem i ett spel? Ja.
Är det strikt nödvändigt? Nej.
Gjorde de det ändå? Ja.
Är det nåt att gnälla om? Nej.

Goddamnit.
Oavsett, jag tänker nog spela 2an inom nån slags framtid, men jag har fortfarande inte spelat ettan. Håller på att kolla en pågående youtube-serie just nu dock, så jag har koll på storyn åtminstone. Vill uppleva den "ingame" även om jag inte själv spelar.

Du får gärna läsa allt jag skrev. Det är inget problem för mig övh, det är bara lite ologiskt för mig hur man kan vara en transsexuell i en sådan värld där man inte ens har tillgång till sådan utrustning eller expertis. Lägg märke till att jag pratar om de som är alltså opererade, inte de som känner sig felplacerade. Sådana har det alltid funnits och kommer alltid finnas, oavsett hur världen ser ut. Jag tycker bara personligen att det var en rolig tanke att någon som lever i en dystopisk värld ändå tog sig tiden att könskorrigera.

Eller för att prata på ett språk du förstår:
Är det ett problem? Nej.
Är det lite roligt? Ja.
Är det något att gnälla om? Nej.
Är det något att fnissa åt? Ja.

För övrigt tycker jag att det är rent utsagt löjligt att den amerikanska mentaliteten har spridit sig till Sverige där vi nu ser kommentarer som "anti-barn" och "anti-familj" från exakt samma person som först gnällde över hur PK spelet är. Finns väl inget mer PK att än att gråta över att man dödar ett barn eller en familj i ett spel, herregud.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Självklart...och självklart GOTY.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

spelat 4.5 timmar är hitills mycket nöjd med upplevelsen

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Det är ett anti-barn och anti-familj -tema. Vi kan diskutera i PM så vi inte fyller tråden

Det finns för många icke-binära snöflingor därute som är så pass osäkra i sin läggning och utseende att hela deras liv måste kretsa kring att protestera könsroller och traditionellt maskulina män i spel och film. Alla företag måste vara extra PC för att inte göra dem illa för att slippa allt backlash och jag börjar bli redigt trött på det.

Jag tror inte många bryr sig överhuvudtaget om huvudkaraktären man spelar är trans/bi/gay, men det är en annan femma att sprida hat samt förtrycka män i en politisk agenda - "Villains are a homophobic Christian cult" t.ex. Denna politiska rörelse har personer som Jordan Peterson analyserat in i minsta detalj, och inte konstigt är han nu frälsare för många unga förvirrade män som känner sig utsatta.

Sen kan man ju ta sig en funderare om t.ex. Cyberpunk 2077 verkligen behöver ett reglage för att modifiera spelkaraktärens könsorgan. Jätteviktigt för gameplay, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Nej. Gillar inte konsolspel och dom borde ha kallat detta Cutscene the Game 2. Kollade Pewdiepie's playthrough pga. internet ballade ur över spelet.

Tydligen hade Anita Sarkeesian någon typ av inflytande över spelet så inte så konstigt att det blev ett:

Lesbiskt preggo äventyr där den manliga huvudkaraktären blir ihjälslagen med en golfklubba.

Dold text

Inte mitt typ av spel överhuvudtaget men fint om folk gillar det. Gillar dock att hänga med lite i internetkontroverser.

Pewdiepie? Det är som att be Ernst om råd om hur SpaceX ska återanvända sina rymdraketer. Ernst kan andra grejer.

Sedan har väl ändå inte kön och sexuell läggning egentligen något med politik att göra? Även om media vill få dig att tro det. Varför spelar Ellies (och andra människors) sexuella läggning överhuvudtaget någon roll i ditt liv? Gör det ditt liv svårare?

Inga spoilers, men det som händer i både TLOU och TLOU2 gör berättelsen både bättre och starkare. Det är inga feel-good-spel. Om du inte klarar av det, spela något annat. Du ska nog också hoppa HBO TV-serien senare.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har varken spelat eller tittat på streams från det här spelet, och kommer nog inte göra det heller, men pga andra anledningar.
En kompis skickade det här till mig, obs spoilers

Den där texten var lika objektiv som Fox News .

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Där ser man alla så kallade recensionssidor är lika verklighetsfrånvarande som alltid!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Är det då rimligt att man inkluderar dem i ett spel? Ja.
Är det strikt nödvändigt? Nej.

Är det rimligt att Mario räddar en kvinnlig princessa? Ja.
Är det strikt nödvändigt? Nej.

Är det rimligt att princessan bär en fin klänning? Ja.
Är det strikt nödvändigt? Nej.

Är det rimligt att princessan utstrålar skönhet och håller en normal kroppsvikt? Ja
Är det strikt nödvändigt? Nej

Är det rimligt att Mario får puss på kinden när han räddar princessan? Ja
Är det strikt nödvändigt? Nej.

Ovan är okej att gnälla om alltså? Det gör ju uppenbarligen Sarkeesian och en massa andra snöflingor som vill plaska vatten och låtsas som att det inte existerar biologiska skillnader och intressen mellan män och kvinnor. Jag minns inte att folk gick i uppror över Samus i Metroid, trots att det spelet sålde 17,44 miljoner exemplar och etablerade en första spelbar kvinnlig karaktär i tevespelens historia. Inte jättekonstigt, då att folk inte brydde sig speciellt mycket?

Permalänk
Medlem

Spelet verkar vara snyggt och spelmekaniken inget speciellt. Story verkar vara intensiv och känsloframkallande. Kan förstå att många gillar det...

Själv däremot så spelar jag mest spel för "self gratification", spelmekaniken och utmaningen är mer i fokus snarare än storyn. Storyn för mig är där för att få mig ett ramverk och i slutändan ge mig en "feel good" effect (God of War är för mig ett kanon spel t.ex. solid spelmekanik men storyn är lite simpel men payoffen är bra).

TLoUII tilltalar därför inte mig, svag spelmekanik med en heavyhanded story som mest är där för ett budskap som i slutändan gör att man inte riktigt vet vad man skall tycka.

Permalänk

Sony släpper ett bra spel. Alla får spader. Jag fattar nada.

Permalänk
Skrivet av eneq:

Spelet verkar vara snyggt och spelmekaniken inget speciellt. Story verkar vara intensiv och känsloframkallande. Kan förstå att många gillar det...

Själv däremot så spelar jag mest spel för "self gratification", spelmekaniken och utmaningen är mer i fokus snarare än storyn. Storyn för mig är där för att få mig ett ramverk och i slutändan ge mig en "feel good" effect (God of War är för mig ett kanon spel t.ex. solid spelmekanik men storyn är lite simpel men payoffen är bra).

TLoUII tilltalar därför inte mig, svag spelmekanik med en heavyhanded story som mest är där för ett budskap som i slutändan gör att man inte riktigt vet vad man skall tycka.

Spelmekaniken är allt annat än svag. Kontrollen är extremt följsam, uppgraderingssystemet är riktigt bra och tempot är perfekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CGI:

Pewdiepie? Det är som att be Ernst om råd om hur SpaceX ska återanvända sina rymdraketer. Ernst kan andra grejer.

Sedan har väl ändå inte kön och sexuell läggning egentligen något med politik att göra? Även om media vill få dig att tro det. Varför spelar Ellies (och andra människors) sexuella läggning överhuvudtaget någon roll i ditt liv? Gör det ditt liv svårare?

Inga spoilers, men det som händer i både TLOU och TLOU2 gör berättelsen både bättre och starkare. Det är inga feel-good-spel. Om du inte klarar av det, spela något annat. Du ska nog också hoppa HBO TV-serien senare.

Spelar ingen roll vad folk har för läggning för min del. Sade bara att det inte förvånar mig att spelet blev som det blev.

...och nej, är inte intresserad av nån TV-serie heller.

Vet inte vad du har för problem med Felix eller vad han nu heter. Det var bara en vanlig playthrough. Ingen video där han sitter och skriker hela tiden.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Hört att det inte bara är recensionsbombning på metacritic utan att spelet faktiskt har rätt dåligt berättad story och slut. Stämmer det?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X