Nya Navi 20-medlemmar på RDNA 2 avslöjas i enhetsuppgifter

Permalänk
Melding Plague

Nya Navi 20-medlemmar på RDNA 2 avslöjas i enhetsuppgifter

Big Navi blir inte ensam på RDNA 2 – totalt fyra andra grafikkretsar skymtas, varav två för integrerade APU-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kom igen nu AMD. se nu till å pressa ner high end priserna till vettiga humana priser igen 😀

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara mig varför det heter Navi 21 som det bästa kortet och Navi 23 mycket sämre? Borde det inte vara tvärtom?

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen AMD lyckas med nästa serie. Behöver konkurrens!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@Swedman18: AMD har kört den metoden för att benämna sina chip sen Vega.
Tiotal för största och sen högre ental för mindre. Själva korten kommer inte benämnas så utan bara själva GPU-chipen.
Troligtvis får chipen namn efter den ordning som de hamnar på ritborden och man börjar oftast med den största modellen för att sen skala ner.
Korten kommer troligen heta något i stil med de tidigare korten som tex 6800XT för toppmodellen och 6700, 6600 osv för de mindre.

Visa signatur

Elektronikingenjör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Kan någon förklara mig varför det heter Navi 21 som det bästa kortet och Navi 23 mycket sämre? Borde det inte vara tvärtom?

Det är ju inte modellnamn för marknad eller marknadsföring så tror att det följer någon helt annan logik än "bäst - sämst" - till exempel kanske Navi 20 var den teoretiska "perfekta" enheten med fulla resurser realiserade och varje följande siffra är en kodnamnet för en specifik design.

Tänk på hur nvidia namnger kärnor- TU102 är 2080Ti och Titan RTX och mer nerskalade modeller har högre kodnamn.

Sedan är det ju inte omöjligt att de föredrar att låta så mycket otydlighet som möjligt råda så att faktiskt modellnamn och vilka prestandaklasser och pris de motsvarar kommer som en överraskning för konkurrenter såväl som konsumenter.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Om AMD dubblar antalet CU kommer verkligen 6900XT bli ett monster och äntligen kunna konkurrera. Ska blir spännande detta.

Permalänk
Medlem

Är så grymt taggad på höstens potentiella lanseringar. Måtte RDNA2 väcka Nvidia från deras raytracing-överpris-slummer.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Kan någon förklara mig varför det heter Navi 21 som det bästa kortet och Navi 23 mycket sämre? Borde det inte vara tvärtom?

Nvidia har länge kört så. Sedan jag började läsa om sånt minst. Ex G80 satt i 8800 ultra g84 satt i 8600 serien g86 satt i 8400 kort.
Nu är det Tu 102 i 2080ti och tu 106 i 2060.

Vet inte vem som härmar vem men det verkar som de kör med samma tänk första siffran visar vilken serien och nästa typ hur långt fram i prestanda kön kretsen platsar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: De härmas inte utan det är normalt inom elektronik att man ger dem siffror i den ordning de designas. När man designar kiselkretsar så gör man oftast den största först för det är då man sätter många av arkitekturens begränsningar, det är mycket lättare att skala ner än upp. Tex kunde Vega-arkitekturen ha maximalt 64 CU's så man startade där.

Visa signatur

Elektronikingenjör.

Permalänk
Medlem

Ja 505 mm² ser ju helt klart ut att kunna matcha en "Big Navi" sett till benämningen.
Skall bli intressant att se hur den presterar.

Kan bara ådra mig en serie som har haft en större kretsyta; GTX 200-serien med 576 mm² från 2008 på 65nm... men det kanske finns fler exempel?

RDNA (5700XT m.fl.) fick man ju ändå se som ett trevligt steg i rätt riktning från den något åldrade GCN-eran.
Tyvärr verkade kvalitén på drivrutinerna hamna lite på efterkälken där, har dock inga egna erfarenheter av 5000-serien, men hoppas på bättre support inför detta släpp.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Det var en redig kretsyta... bådar gott!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått kommer BIG-navi först, sen de andra i "familjen". Jag hoppas man får se ett RNDA2 med 2080 super-prestanda för runt 5000-6000 och bättre RT-prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Ja 505 mm² ser ju helt klart ut att kunna matcha en "Big Navi" sett till benämningen.
Skall bli intressant att se hur den presterar.

Kan bara ådra mig en serie som har haft en större kretsyta; GTX 200-serien med 576 mm² från 2008 på 65nm... men det kanske finns fler exempel?

Tänker du på GPU:er som vart större än 505mm²? Är väl rätt många: TU102=754, TU104=545, GV100= 815, GM200= 601, GK110= 561, GF110=520, GT200=576 (som du nämnde) och för AMD finns iaf Fiji=596. Mycket talar även för att Ampere får iaf två GPUer större än 505mm², kanske till och med tre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

@jOnÄTÄn: De härmas inte utan det är normalt inom elektronik att man ger dem siffror i den ordning de designas. När man designar kiselkretsar så gör man oftast den största först för det är då man sätter många av arkitekturens begränsningar, det är mycket lättare att skala ner än upp. Tex kunde Vega-arkitekturen ha maximalt 64 CU's så man startade där.

Jo men AMD använde ju namn och inte siffror länge. Menade inte att det skulle vara något negativt med "härmar" men förstår att det lätt kan tolkas så.
EX
6970 cayman xt
6950 cayman pro
7970 tahiti xt
7950 tahiti pro
290x hawaii xt
290 hawaii pro
fury x fiji xt
fury fiji pro
Men har för mig kretsarna kallades något med siffror längre tillbaka typ 3000 eller 4000 serien tror jag de hette något i stil med RV 720 får googla lite på det om jag orkar.

Edit blev nyfiken så googlade direkt.
HD 4870 körde RV 770
HD 4670 körde RV 730
Så på den tiden använde AMD lägre siffror på sämre kretsar istället för tvärtom.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Börjar likna 2013 vibbar när AMD senast konkurrerade på allvar mot NVIDIA.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Jag hoppas att AMD levererar mer än bara ett mellansegmentskort igen. Vill kliva ifrån de gröna laget och återförena mig med AMD; men så länge Nvidia håller kronan för det övre segmentet känns det hopplöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Vad jag förstått kommer BIG-navi först, sen de andra i "familjen". Jag hoppas man får se ett RNDA2 med 2080 super-prestanda för runt 5000-6000 och bättre RT-prestanda.

Om man vill sälja de kommande konsolspelen till pc, och speciellt göra raytracing till en standard, måste pc-hårdvaran för motsvarande prestanda inte kosta alltför mycket, så att man täcker in majoriteten av pc-spelarna.

Det gällde ju för Xbox One och One X. De hade (typ) de populära mainstreamgrafikkorten R7 270X resp RX 580 som grafikkort, dvs överkomliga kort för de flesta prismässigt, som klarade spelande i 1080p för de spel de var tänkta för under sin tid.

Nu sägs väl grafikkortet i Xbox Series X ligga i spannet RTX 2070-2080? Det tycker jag låter rimligt för spelande med hyfsad raytracing i 1080p. Så kanske ett RDNA 2-kort för mainstream pc-marknaden med 2070 Super-prestanda bör landa kring riktpriset 349$? Låter inte som ett omöjligt scenario. AMD har ju dessutom sagt att de inte vill lansera kort med raytracing innan de kan göra det i alla prisklasser, så då bör RDNA 2-prestanda som typ ett RTX 2060 idag hamna i budgetprisklassen under 2000:-.

Eller så får vi alla vänja oss vid tommare plånböcker...

Permalänk
Medlem

Upplever att många hoppas att AMD lyckas med RDNA2 så att de kan köpa sina RTX3000-kort för någon lax mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Upplever att många hoppas att AMD lyckas med RDNA2 så att de kan köpa sina RTX3000-kort för någon lax mindre.

Man vill ju ha det bästa!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Upplever att många hoppas att AMD lyckas med RDNA2 så att de kan köpa sina RTX3000-kort för någon lax mindre.

Verkligen den värsta sortens "hårdvaru entusiaster" som tänker så. Fy fan. Kan verkligen inte tåla den sortens människor som hejar på en underdog enbart för att kunna köpa produkter av "det stora företaget" lite billigare men de har inte en tanke på att köpa underdog:ens produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Verkligen den värsta sortens "hårdvaru entusiaster" som tänker så. Fy fan. Kan verkligen inte tåla den sortens människor som hejar på en underdog enbart för att kunna köpa produkter av "det stora företaget" lite billigare men de har inte en tanke på att köpa underdog:ens produkter.

Jaså?,tycker det är helt normalt att alla vill ha konkurens så att priserna håller en rimlig nivå.Vad man sen väljer o köpa är väl helt upp till var och en,eller hur?Jag själv skulle inte röra ett Amd graffe med tång ens en gång efter att blivit bränd allt för många ggr på deras buggiga kort.Men jag hoppas de sätter press på Nvidia så deras kort inte blir allt för dyra.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Jaså?,tycker det är helt normalt att alla vill ha konkurens så att priserna håller en rimlig nivå.Vad man sen väljer o köpa är väl helt upp till var och en,eller hur?Jag själv skulle inte röra ett Amd graffe med tång ens en gång efter att blivit bränd allt för många ggr på deras buggiga kort.Men jag hoppas de sätter press på Nvidia så deras kort inte blir allt för dyra.

Och sen när alla tänker som dig då? Var är konkurransen när underdog:en helt enkelt skiter i att lansera något nytt eftersom ingen köper deras produkter och det är helt enkelt inte lönsamt att hålla på längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Kom igen nu AMD. se nu till å pressa ner high end priserna till vettiga humana priser igen 😀

Det är liksom inte meningen att alla skall ha råd med värsting-GPUn, lika lite som att alla kan ha råd med en Ferrari (bara ett fånigt exempel). Vi kan ju klaga över att kronan är lågt värderad och att det spelar in, men det gynnar ju oss å andra sidan kollektivt på annat sätt. Så det blir nog att räkna med att topp-gaming-GPUn landar bortemot 20 papp vad gäller Nvidia, vad Amd landar beror nog mest på hur de presterar i förhållande till Nvidia? Jag räknar med att det blir Nvidia som visar sina kort först, sen kommer Amd, men vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Jaså?,tycker det är helt normalt att alla vill ha konkurens så att priserna håller en rimlig nivå.Vad man sen väljer o köpa är väl helt upp till var och en,eller hur?Jag själv skulle inte röra ett Amd graffe med tång ens en gång efter att blivit bränd allt för många ggr på deras buggiga kort.Men jag hoppas de sätter press på Nvidia så deras kort inte blir allt för dyra.

Tänk så här. Om AMD levererar prestanda till en billigare peng men ingen köper korten. Var finns incitamentet att försöka ännu en gång från AMDs sida om det händer? Detta är lite vad jag tolkar att @hg vänder sin kritik emot.

Skrivet av NutCracker:

Det är liksom inte meningen att alla skall ha råd med värsting-GPUn, lika lite som att alla kan ha råd med en Ferrari (bara ett fånigt exempel). Vi kan ju klaga över att kronan är lågt värderad och att det spelar in, men det gynnar ju oss å andra sidan kollektivt på annat sätt. Så det blir nog att räkna med att topp-gaming-GPUn landar bortemot 20 papp vad gäller Nvidia, vad Amd landar beror nog mest på hur de presterar i förhållande till Nvidia? Jag räknar med att det blir Nvidia som visar sina kort först, sen kommer Amd, men vi får se.

Kronan tas alltid upp men det förklarar inte hur korten inte är billigare i resten av Europa. Du vet.. de som inte har den svenska kronan som valuta?

Hade det enbart berott på kronans värde så hade dessa länder haft billigare grafikkort än i Sverige. Vilket de sällan har.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Och sen när alla tänker som dig då? Var är konkurransen när underdog:en helt enkelt skiter i att lansera något nytt eftersom ingen köper deras produkter och det är helt enkelt inte lönsamt att hålla på längre?

Och om alla köper sämre kort finns ingen anledning att konkurrera om prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Tänk så här. Om AMD levererar prestanda till en billigare peng men ingen köper korten. Var finns incitamentet att försöka ännu en gång från AMDs sida om det händer? Detta är lite vad jag tolkar att @hg vänder sin kritik emot.

Kronan tas alltid upp men det förklarar inte hur korten inte är billigare i resten av Europa. Du vet.. de som inte har den svenska kronan som valuta?

Hade det enbart berott på kronans värde så hade dessa länder haft billigare grafikkort än i Sverige. Vilket de sällan har.

Kollar egentligen inte alls på vad det kostar utomlands förutom möjligen i Danmark och på Amazon UK - där är de dyra, tycker priserna är ganska rimliga i Sverige trots allt. Enda jag hört är att vissa köper till lägre priser från Tyskland. Men allt beror ju till syverne och sist helt på hur stadd i kassan man är, en fattig student exempelvis lär ju ha vissa problem att få ihop ens till ett mellanklasskort var vartannat år. Hade kronan varit mer värd så hade korten blivit billigare att köpa in för handlarna (grossisterna), sen hur de (detaljisterna) reglerat priserna kan man ju inte veta med säkerhet, beror ju på en mängd faktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Och sen när alla tänker som dig då? Var är konkurransen när underdog:en helt enkelt skiter i att lansera något nytt eftersom ingen köper deras produkter och det är helt enkelt inte lönsamt att hålla på längre?

Konstig tankegång.Varför ska jag lägga pengar på något som inte fungerat tillfredställande för mej när konkurrenten har bättre alternativ.Stödköpa "underdogen" trots sämre produkt...dummaste jag hört.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tänker du på GPU:er som vart större än 505mm²? Är väl rätt många: TU102=754, TU104=545, GV100= 815, GM200= 601, GK110= 561, GF110=520, GT200=576 (som du nämnde) och för AMD finns iaf Fiji=596. Mycket talar även för att Ampere får iaf två GPUer större än 505mm², kanske till och med tre.

Shit! Där har man missat något, trodde fortfarande att ~580 mm² var att betrakta som "stor" yta för en GPU-krets... så 505 mm² verkar ju befinna sig långt ifrån täten på de exemplaren du nämner!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Nu sägs väl grafikkortet i Xbox Series X ligga i spannet RTX 2070-2080? Det tycker jag låter rimligt för spelande med hyfsad raytracing i 1080p. Så kanske ett RDNA 2-kort för mainstream pc-marknaden med 2070 Super-prestanda bör landa kring riktpriset 349$?

Redan en högt klockad 5700XT (för högt klockad, med allt vad det innebär i effekt och olinjär prestanda) är ju uppe och nosar på stock 2070Super så en Navi23 med väldigt hög klocka ("6700XT") borde vara bättre än så (inte minst för att RDNA2 verkar vara designad för höga klockor).

(btw, R7 260 snarare för Xbox One, om man ska vara petig )