Permalänk
Medlem

Dator 'tappar' m2 SSD

Hej Sweclockers!
Byggde ny dator för knappt två år sedan och den har fungerat klockrent sedan dess men under de två senaste veckorna har den börjat krångla. Nu är jag orolig för att antingen mobo eller ssd håller på att ge upp vilket skulle vara katastrofalt då jag behöver datorn i jobbet. Hoppas därför att det är ett skitfel som någon här känner igen.

Vad som händer är att datorn får blåskärm i win10. Första gången det hände jobbade jag med rätt tunga filer i Photoshop men nu kan det hända även när jag surfar med få öppna flikar. Cpu-fläkten verkar snurra som normalt så jag tror inte att det är överhettning.

Ibland startar datorn om som vanligt men oftast tappar den SSDn vid omstart. Ibland räcker det med att ändra bootordningen i bios, andra gånger måste jag dra ut hela strömsladden och trycka på startknappen för att ladda ur kondensatorerna innan den hittar disken igen. Det hela känns mycket obehagligt...

Har ni någon idé om vad som kan vara fel och/eller hur jag ska felsöka? Blåskärm är ju inget konstigt men att disken inte alltid syns i bios tyder väl på något allvarligt problem. Finns det en möjlighet att detta skulle kunna vara ransomware?

Har byggt många datorer genom åren och felsökt ännu fler men denna typ av problem har jag aldrig upplevt. Tack på förhand för hjälp med detta!

OS: WIN 10 PRO
CPU: 1700X
MOBO: GIGABYTE B350 ITX
GFX: 1070 (minns ej märke)
RAM: 16GB (minns ej märke)
SSD: 970 evo
PSU: Corsair sf450

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem

Prova installera Bluescreenview från Nirsoft. Då kan du läsa av felkoderna, vilket kan underlätta felsökningen.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Prova installera Bluescreenview från Nirsoft. Då kan du läsa av felkoderna, vilket kan underlätta felsökningen.

Hej,
tack för tipset. Har just laddat hem programmet men det hittar ingen .dmp fil där den borde finnas, dvs windows/minidump är helt tom. Kan filen finnas någon annanstans?

Att det inte finns någon fil tyder kanske på att felet är att datorn tappar SSDn och inte kan skriva till den.

Inser nu också att min SSD är mer full än den varit tidigare, ca 25,5 GB av 500 ledigt. Kan det möjligtvis vara så att en del av disken är skadad och att det blir problem när den används?

Permalänk
Medlem

hmm... Va så länge sen jag använde programmet, så jag kommer fan inte ihåg. Vi skulle behöva få in någon mer mer kunskap om just lagring. Det är inte min starka sida.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

M.2-SSDer blir ofta mycket varma på grund av deras placering på moderkortet. Försök att se hur varm din blir under load, det kan vara det som spökar

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

M.2-SSDer blir ofta mycket varma på grund av deras placering på moderkortet. Försök att se hur varm din blir under load, det kan vara det som spökar

Ooh, bra tänkt där. Datorn står och tuggar memtest just nu (inga fel än så länge och inne på pass 4) men jag ska kolla detta så snart memtest är klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

M.2-SSDer blir ofta mycket varma på grund av deras placering på moderkortet. Försök att se hur varm din blir under load, det kan vara det som spökar

Nu har jag kollat och även om det inte är några optimala temperaturer verkar den inte bli jättevarm.

Idle 63° (efter 4 timmars memtest)
Load max 83° (under CrystalDiskMark)

Temperaturerna kommer från HWMonitor, fältet Assembly. Kan den höga idletempen ha skadat enheten sedan tidigare?

Tack för hjälpen som sagt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

M.2-SSDer blir ofta mycket varma på grund av deras placering på moderkortet. Försök att se hur varm din blir under load, det kan vara det som spökar

Verkar förresten som att du kanske har rätt ändå, installerade HWiNFO istället som visar två sensorer där den andra tycks vara minneskontrollern. Den peakar på 110° vilket känns hutlöst varmt.

Antar att den enklaste lösningen är att sätta på en kylfläns samt en extra chassifläkt och testa om det blir bättre?

Permalänk
Medlem

@Friis: Jag vet faktiskt inte vad som är "farligt" men med tanke på att det är rött borde temperaturen vara för hög, samt att M.2-disken försvinner från BIOS tyder på det. Testa och se om det blir bättre med kylfläns!

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Verkar tyvärr som att jag ropade hej lite för tidigt då m2-platsen sitter på moderkortets baksida och det finns noll plats mellan moderkortsplåten och SSDn. Med andra ord måste jag såga ut ett hål i plåten om en kylfläns ska kunna passa. Det innebär tyvärr också att det inte går att få in en chassifläkt som kommer påverka enhetens temperatur nämnvärt då det inte blir något luftflöde där den sitter. Suck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friis:

Verkar tyvärr som att jag ropade hej lite för tidigt då m2-platsen sitter på moderkortets baksida och det finns noll plats mellan moderkortsplåten och SSDn. Med andra ord måste jag såga ut ett hål i plåten om en kylfläns ska kunna passa. Det innebär tyvärr också att det inte går att få in en chassifläkt som kommer påverka enhetens temperatur nämnvärt då det inte blir något luftflöde där den sitter. Suck!

Det förklarar ju iaf hur det kan bli så varmt...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det förklarar ju iaf hur det kan bli så varmt...

Yes, exakt min tanke. Känns som att jag borde kunnat förutse detta problemet...

Permalänk
Medlem

Finns det ingen m2 plats på framsidan?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friis:

Verkar tyvärr som att jag ropade hej lite för tidigt då m2-platsen sitter på moderkortets baksida och det finns noll plats mellan moderkortsplåten och SSDn. Med andra ord måste jag såga ut ett hål i plåten om en kylfläns ska kunna passa. Det innebär tyvärr också att det inte går att få in en chassifläkt som kommer påverka enhetens temperatur nämnvärt då det inte blir något luftflöde där den sitter. Suck!

Du kan då testa att sätta en termiskt ledande tejp, typ: https://www.inet.se/produkt/5321970/aquatuning-thermal-pad-1-... på SSDn, för att då låta den använda moderkortsplåten som kylfläns. Det borde kunna ge fantastiskt bra resultat.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Du kan då testa att sätta en termiskt ledande tejp, typ: https://www.inet.se/produkt/5321970/aquatuning-thermal-pad-1-... på SSDn, för att då låta den använda moderkortsplåten som kylfläns. Det borde kunna ge fantastiskt bra resultat.

Ja det där var en lite kul idé, har lagt en beställning nu och ska testa så fort den kommer fram. Har också köpt en till chassifläkt som nog kan tänkas ha viss positiv inverkan på allmäntemperaturen i lådan även om den inte sitter just vid SSDn.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Finns det ingen m2 plats på framsidan?

Nej, det är detta kort:

https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/GA-AB350N-Gaming-WIFI-rev-10#kf