The Last of Us Part II lanseras 29 maj 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

@CusmaR:
Tror mer på de review som gav de 70/100
Själv är jag alltid skeptisk till när reviewers ger ett spel 100/100. Det finns INGET spel som är helt perfekt. När någon ger detta så är det mest för att de är köpta eller att de inte ska vara reviewers... 100 ska vara ett mål man inte kan komma till, dvs något som är HELT perfekt.

Därför väntar jag alltid på userratings. Där man ser mer vad faktiska spelare tycker...

Jag ser inga problem med att ge ett spel 100/100, för som du säger, inget spel är perfekt & kommer aldrig heller vara det. Då känns det dumt att ha en skala som aldrig kan ge full pott. Jag tror inte spelet är perfekt, däremot tror jag spelet är perfekt för mig med brister och allt. Jag älskade 1an, och om 2an får dessa reviews, ja då lär det passa mig hur bra som helst!

97 critics med ett medel på 96/100, det skriker bara köp om man gillade 1an!

Skrivet av Zyces:

Sen som du säger... han är butthurt? Hur kan det komma sig att alla de reviewers som har varit något anti mot spelet inte fått en reviewcode? Sony vill inte ha några review som ger de negativt så de get bara ut de till de som pratat bra om spelet... ohhh, väldigt neutralt....

Han jobbar på Forbes, tror inte aftonbladet fick en review code heller. Man vill väl ha riktiga spelare som recenserar ett spel, på samma sätt som att man inte låter Anders som pendlar till jobbet i sin Skoda recensera nya Ferrarin.
Jag personligen tror inte Sony har riggat detta, utan spelet är bara jäkligt bra.

Har jag fel så har jag fel, det får vi se på fredag

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

@CusmaR:
Tror mer på de review som gav de 70/100

Beror på vem som gör det men generellt tveksamt. Ger man "bara" 70/100 (men gillade ettan mkt) finns det risk att det handlar om nån individ som mentalt fastnat i nån slags gnäll-loop. Nån som dragits med i den neg-hyperbole som så ofta saker drabbas av på internet.

Citat:

Själv är jag alltid skeptisk till när reviewers ger ett spel 100/100. Det finns INGET spel som är helt perfekt.

Toppbetyg betyder inte nödvändigtvis att nått är perfekt (hur definierar man ens det?), vet inte varför så många fått för sig det.
Det innebär bara att man värderar det högre än (nästan) samtliga samtida lir. Betyg är i praktiken relativa, inte absoluta.

Väldigt mkt beroende på reviewsajt då...sajter som ger toppbetyg till höger och vänster är det förstås bara att ignorera. Och det är väl det det handlar om: det är inte fråga vad de sätter för betyg, utan vem som sätter betyg.

Citat:

Därför väntar jag alltid på userratings. Där man ser mer vad faktiska spelare tycker...

Absolut, om det är nån man "känner" väl sen tidigare är det en nog så god källa.
Men inte annars, finns alldeles för mkt knäppgökar där ute.

Permalänk

Till alla er som förbeställt Last of Us via PS Store.

Vilken tid exakt blir spelet "spelbart" på konsolen på fredagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashUploader:

Till alla er som förbeställt Last of Us via PS Store.

Vilken tid exakt blir spelet "spelbart" på konsolen på fredagen?

Skulle utgå ifrån 00:01.

Förladdningen igång nu!

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Skrivet av N_Micke:

Skulle utgå ifrån 00:01.

Förladdningen igång nu!

Vad säger timern för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashUploader:

Vad säger timern för dig?

Just nu 1d 23:46:30

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

@CusmaR:
Tror mer på de review som gav de 70/100
Själv är jag alltid skeptisk till när reviewers ger ett spel 100/100. Det finns INGET spel som är helt perfekt. När någon ger detta så är det mest för att de är köpta eller att de inte ska vara reviewers... 100 ska vara ett mål man inte kan komma till, dvs något som är HELT perfekt.

Därför väntar jag alltid på userratings. Där man ser mer vad faktiska spelare tycker...

User score kommer definitivt vara bombat av folk som inte spelat spelet så det är inte riktigt pålitligt i detta fall, men jag litar heller inte på reviews av folk som fått review copy. Det är marknadsföring, inget annat. Självklart är Sony noga med att välja vilka de ska ge det till för att få så höga betyg som möjligt vid release, sen indirekt hotas reviewers med att bli blacklistade om företaget inte gillar vad de har att säga om deras spel. Jag tror personligen spelet är bra men kanske inte 10/10, enda sättet att veta säkert är att spela det själv eller vänta på att någon man litar på släpper sin review.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

User score kommer definitivt vara bombat av folk som inte spelat spelet så det är inte riktigt pålitligt i detta fall, men jag litar heller inte på reviews av folk som fått review copy. Det är marknadsföring, inget annat. Självklart är Sony noga med att välja vilka de ska ge det till för att få så höga betyg som möjligt vid release, sen indirekt hotas reviewers med att bli blacklistade om företaget inte gillar vad de har att säga om deras spel. Jag tror personligen spelet är bra men kanske inte 10/10, enda sättet att veta säkert är att spela det själv eller vänta på att någon man litar på släpper sin review.

Exakt...
Själv väntar jag på ACGs review. Han är alltid saklig och vi har båda samma typ av smak har jag märkt. Nu kommer jag själv att bojkotta spelet just pga hur de har hanterat hela läckan och hur de har betett sig mot sociala kanaler. Kanske plocka upp det om något år när det kommer med 50% rabatt...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Nu har NetOnNet, Mediamarkt och Elgiganten sänkt sitt respektive pris till 549 kr. Inet och Webhallen tar en hundring mer. Jag hade tänkt hämta ut den i en butik för att (nästan) bli garanterad ett exemplar. Av de tre nämnda som säljer spelet för 549 så verkar Mediamarkt vara de enda man redan nu kan boka spelet online hos och sedan hämta ut i butik. På Elgiganten kan man göra det först på releasedagen (fredag) och hos NetOnNet kanske aldrig. Med andra ord kan detta innebära att om de två sistnämnda höjer priset nu så går det inte längre att få det för 549.

Webhallen har ju nattöppet men jag vill inte förstöra min sömn inför jobbet ett par dagar efteråt. Annars skulle det varit värt en hundring mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Nu har NetOnNet, Mediamarkt och Elgiganten sänkt sitt respektive pris till 549 kr. Inet och Webhallen tar en hundring mer. Jag hade tänkt hämta ut den i en butik för att (nästan) bli garanterad ett exemplar. Av de tre nämnda som säljer spelet för 549 så verkar Mediamarkt vara de enda man redan nu kan boka spelet online hos och sedan hämta ut i butik. På Elgiganten kan man göra det först på releasedagen (fredag) och hos NetOnNet kanske aldrig. Med andra ord kan detta innebära att om de två sistnämnda höjer priset nu så går det inte längre att få det för 549.

Webhallen har ju nattöppet men jag vill inte förstöra min sömn inför jobbet ett par dagar efteråt. Annars skulle det varit värt en hundring mer.

Jag bokade mitt exemplar på Media Markt nyss eftersom det är den enda butik som håller öppet en stund i morrn, i all fall i Uppsala. Elgiganten har stängt och jag orkar inte åka till Webhallen mitt i natten.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Jag bokade mitt exemplar på Media Markt nyss eftersom det är den enda butik som håller öppet en stund i morrn, i all fall i Uppsala. Elgiganten har stängt och jag orkar inte åka till Webhallen mitt i natten.

https://www.elgiganten.se/cms/the-last-of-us-part2/the-last-o...

Phonehouse ska ha de med. Utvalda butiker, finns en i Uppsala som har öppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

https://www.elgiganten.se/cms/the-last-of-us-part2/the-last-o...

Phonehouse ska ha de med. Utvalda butiker, finns en i Uppsala som har öppet.

Ja jävlar, kollade bara Mega Store och där skulle de va stäng, trodde inte dom skulle ha spelet på Phonehouse, hade varit närmare för mig än Media Markt. Aja nu e de försent.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

MediaMarkt i Lund har iallafall nattöppet, men verkar inte finnas någon info alls om det online lol

Permalänk
Medlem

Fick ni förhandsbokningskoder av Webhallen? Jag tror det ingick på andra ställen.

Permalänk
Inaktiv

Felgiganten såg ut att få iväg spelet i tid, till och med skickat fakturan men likväl är det tidigast 22 juni som gäller. Priset var förhållandevis acceptabelt iallafall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Beror på vem som gör det men generellt tveksamt. Ger man "bara" 70/100 (men gillade ettan mkt) finns det risk att det handlar om nån individ som mentalt fastnat i nån slags gnäll-loop. Nån som dragits med i den neg-hyperbole som så ofta saker drabbas av på internet.

Ganska så generaliseret, men kan delvis förstå tankegången, håller dock inte med.
Om ja skulle, some exempel ge första Matrix filmen en väldigt stark 7-8/10, ja gillar filmen. Men jag och en annan majoritet tycker inte om
tredje filmen, skulle kanske ge den, säger vi 5/10. Är de för att vi ligger i neg-hyperbole? Eller e kanske filmen bara dålig?

Ja har spelat första The Last of Us. Tyckte om storyn, atmosfär osv, har generellt sett andra klagomål gällande spelet, men dess starka del och de som lyfter spelet och gör de spelvärdigt är näst intill enbart story, karaktärer och atmosfär, iaf för mig. Gameplay är inget speciellt eller märkvärdigt, ändå för den tidspunkten de kom ut. Det är inte som om att jag vill springa igenom fler rum av infected eller människo NPCs än vad jag behöver, inget jag längtar efter. Spelets "pussel" kan man hacka på. Men de har sina bra tillfällen som man minns, bra "set pieces" och scriptade sekvenser här å där. Men vill mest komma till nästa cutscene.

Men om tvåan inte har bättre gameplay, men spelet har sämre story, karaktärer, kanske lika bra atmosfär.
Då hade ja kanske gett spelet samma score som jag gav i Matrix exempelet, stark 7-8/10 för 1an och 5/10 till 2an. De är inte pga gnäll-loop eller liknande, utan för att produkten är sämre än sin föregångare, eventuellt, inte spelat 2an än, men vi får se om några dagar / vecka.

Permalänk
Medlem

Kört ca 2 timmar, känns lovande. Nåt mer att försöka hinna med på semestern

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om storyn men inget annat spel når upp till standarden som finns i detta spel gällande animationer, röstskådespeleri och filmkonst.

Att PS4/Pro kan leverera sådan grafik är också oväntat. Spelar 2 timmar ungefär och gillar det skarpt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Säga vad man vill om storyn men inget annat spel når upp till standarden som finns i detta spel gällande animationer, röstskådespeleri och filmkonst.

Att PS4/Pro kan leverera sådan grafik är också oväntat. Spelar 2 timmar ungefär och gillar det skarpt.

Själv så tycker jag att Death Stranding är ett bättre spel på alla fronter än vad The Last of Us 2 är. Det finns en story i TLOU2 men den blir mest suddig av allt dödande.

Jag undrar dock hur Ghost of Tsushima kommer stå på sig mot en stor IP som The Last of Us.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Solaris:

Själv så tycker jag att Death Stranding är ett bättre spel på alla fronter än vad The Last of Us 2 är. Det finns en story i TLOU2 men den blir mest suddig av allt dödande.

Jag undrar dock hur Ghost of Tsushima kommer stå på sig mot en stor IP som The Last of Us.

Intressant! Jag gillade storyn i tlou men fastnade inte för gameplayet. Av någon outgrundlig anledning (då det kritiserats hårt pga gameplay) så har jag dragits till death stranding.
Blir ju att köra när det kommer till pc:)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Klarade ut det igår. Spelet är bra. Som spel är 2an bättre, som film är 1an bättre. Tror user rating på Metacritic kommer sakta börja gå upp när fler o fler har klarat ut det. Man måste verkligen komma till eftertexterna innan man kan göra en bedömning.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Intressant! Jag gillade storyn i tlou men fastnade inte för gameplayet. Av någon outgrundlig anledning (då det kritiserats hårt pga gameplay) så har jag dragits till death stranding.
Blir ju att köra när det kommer till pc:)

Samma för mig och då har jag redan kommit en bra bit på PS4 utgåvan.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

1an är ett av mina toppspel någonsin.
Har hunnit bränna av ungefär en timme av 2:an, och känner hittills att spelet har svårt att leva upp till ens personliga förväntningar och hype.

Det är inga storymässiga spoilers nedan men sätter taggar för säkerhets skull!

Främst känner jag att det känns lite segstartat, vet inte riktigt vad jag hade för förväntningar, men mer att det skulle ha bränt på i bättre flås där 1:an slutade. Alltså inte storymässigt utan mer gameplaymässigt.

Just sånna här saker som en "tutorial" med "tryck O för att huka" osv osv, känns heeeeelt redundant 2020, framförallt i en del 2 av en spelserie.
Även andra grundläggande mechanics ska man återigen "spela sig" igenom...

Dold text
Permalänk
Avstängd

Riktigt glad att man skippade detta och kunde se katastrof-valen de gjorde i storyn innan det blev pengar i sjön.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Riktigt glad att man skippade detta och kunde se katastrof-valen de gjorde i storyn innan det blev pengar i sjön.

Kikade personligen aldrig på läckan och har kört 4.5h in i spelet nu och ja gillar't hittills. Den postapokalyptiska känslan är där igen som en smäck, bristen på ammo/hälsa är påtaglig och grafiken är verkligen på topp.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Kikade personligen aldrig på läckan och har kört 4.5h in i spelet nu och ja gillar't hittills. Den postapokalyptiska känslan är där igen som en smäck, bristen på ammo/hälsa är påtaglig och grafiken är verkligen på topp.

Ja, en av de reviews jag såg sa att man borde köpa spelet och skippa alla cutscenes

Spelet ser makalöst ut.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Har dom anställt någon som kan programmera AI ännu eller handla fighterna fortfarande mest om att kasta tegelsten?

Permalänk
Medlem

Första TLOU var för tråkig för mig och jag orkade aldrig spela klart det så blir att hoppa över andra delen för min del

Permalänk
Medlem

Hur får man bort filmbruset? Stör mig som satan. Hittar inte i settings. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag är inte intresserad att spela spel med politiskt korrekta teman