Permalänk
Medlem

TV med minst 2 fulla hdmi 2.1 uttag?

Vad jag kan se så är där ingen tv (inkl. 2020 modeller) som har mer än ett fullt hdmi 2.1 uttag. Detta skulle t.ex. vara Samsung. Även om jag läst att vissa disskuterar om de faktiskt har fullt stöd. Vad jag förstår har LG modeller med flera hdmi 2.1 uttag, men att de är av en nergraderad typ med mindre bandbredd och därmed inte kan ge fullt stöd.

Min tanke var att köpa ny tv i år i samband med att de nya konsolerna släpps ifrån Sony och Microsoft. Och då vill jag ha en tv som jag kan koppla in båda konsolerna utan att behöve koppla om uttagen varje gång jag vill använda dem.

Tänkte höra om det är någon av er som har bättre koll på detta och om där faktiskt är någon modell som uppfyller kraven?

Permalänk
Medlem

Är det alltså 4k 120hz HDR du är ute efter?
Jag tror att next-gen konsolspel kommer anpassas till 1080p 120hz/fps HDR och till 4k 30-60hz/fps HDR. Till detta räcker HDMI 2.0 (med rätt stöd av TV'n också såklart).
120 fps i 4k HDR ställer extremt höga krav på prestandan, tror inte det kommer utnyttjas i praktiken av de kommande konsolspelen.

Permalänk
Medlem

Inte så att jag räknar med att många spel kommer kunna stödja 4k120hz. Men en dator lär ju kunna prestera detta inom tv:ns livstid.

Jag vill framför allt ha hdmi 2.1 för fullt stöd för alla nya funktioner som följer med. Allt ifrån vrr, allm till automatisk synk av ljudspår till externa högtalare. Vissa funktioner har kunnat integreras i en något modifierad hdmi 2.0, men inte alla. Och inte så att jag köper ny tv ofta så vill vara säker på att jag har fullt stöd för nya funktionaliteter en bra bit fram.

Jo jag överlever, kanske, med en tv utan fullt stöd, men om möjligt hade jag velat ha en med det. Som sagt vad jag kan se så ser det dåligt ut och jsg får troligen vänta tills 2021 modellerna kommer. Men om en existerande modell finns så tas tacksamt tips emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trudd:

Jag vill framför allt ha hdmi 2.1 för fullt stöd för alla nya funktioner som följer med.

Att den följer version 2.1 av HDMI standarden innebär inte automatiskt att alla funktioner hos HDMI stöds.

https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...

Permalänk
Medlem

Lg,s 2020 4K Oleds klarar 10-bit 4K vid 120Hz med RGB 4:4:4, på alla sina hdmi utgångar, det klarar man sig bra på

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Att den följer version 2.1 av HDMI standarden innebär inte automatiskt att alla funktioner hos HDMI stöds.

https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...

Nej men rimligen ett bra första steg? Och ja jag har försökt att hålla kolla på vad som stöds i praktiken. Ett heltidsjobb bara det.

Skrivet av Defender:

Lg,s 2020 4K Oleds klarar 10-bit 4K vid 120Hz med RGB 4:4:4, på alla sina hdmi utgångar, det klarar man sig bra på

Och på tal om trollen (LG). Ja verkar ju som det möjligen bara är att LG släppt supporten för 12-bit och att det inte visuellt gör någon märkbar skillnad. Men lite b att köpa en ny modell och att förra årets modell har bättre stöd (även om bara en port). Men samma kan ju sägas om Samsung.

Jag får väl se hur otålig jag blir när väl konsollerna släpps och om jag ger vika och köper tv direkt eller om jag avvaktar nästa års modeller. Tack för svaren i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trudd:

Nej men rimligen ett bra första steg? Och ja jag har försökt att hålla kolla på vad som stöds i praktiken. Ett heltidsjobb bara det.

Och på tal om trollen (LG). Ja verkar ju som det möjligen bara är att LG släppt supporten för 12-bit och att det inte visuellt gör någon märkbar skillnad. Men lite b att köpa en ny modell och att förra årets modell har bättre stöd (även om bara en port). Men samma kan ju sägas om Samsung.

Jag får väl se hur otålig jag blir när väl konsollerna släpps och om jag ger vika och köper tv direkt eller om jag avvaktar nästa års modeller. Tack för svaren i alla fall.

Menar du att LG c9/B9 bara har en HDMI 2.1 port? Det är väl fel. Enligt LGs hemsida och vad jag kan se på min LG B9

"HDMI 1 (Baksida)/3(Sida) (HDMI 2.1)"

Står inget om att bara en port är 2.1 redo. Även om jag mins rätt så har reviews nämnt att alla portar är 2.1 redo.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Menar du att LG c9/B9 bara har en HDMI 2.1 port? Det är väl fel. Enligt LGs hemsida och vad jag kan se på min LG B9

"HDMI 1 (Baksida)/3(Sida) (HDMI 2.1)"

Står inget om att bara en port är 2.1 redo. Även om jag mins rätt så har reviews nämnt att alla portar är 2.1 redo.

Du har nog rätt här. Jag som fått för mig att 2019 modellerna endast hade 1 port med fullt stöd, men verkar som det är på alla portarna, och att de strypt bandbredden på portarna på 2020 modellerna för att som de nämner ge utrymme för deras ai chip att bättre kunna utföra sitt jobb. Och som tidigare nämnts så verkar kontentan vara att man troligen inte ser skillnad på 10-bitar och 12 bitar. Speciellt inte på de existerande modellerna då panelerna där alla verkar vara 10-bitars.

Så om man skall ha båda konsollerna verkar det få bli LG som gäller i år i alla fall.

Permalänk
Medlem

@Trudd: Hej. Låter som en video @Laxpudding Thomas har på g eller redan gjort inför Black Friday 2020

Rent spontant så tror jag inte du kan hitta några HDMI 2.1 fulla uttag. (retas)

Antar att det är VRR du är ute efter då konsolerna kommer kuna prestera fler än 12fps ibland. En av nyheterna var fram dubbling. Specati G-synk första varianten. LCD paneler tycker inte om för låga hz.

Så räcker det med 2.1?

Edit:
@Trudd
Osäker här men stöder inte både PS5 och Xbox något 120hz? Så ja titta lite extra på panelen och kontrollen i den.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Bildexpert 📺

Går igenom de väsentliga HDMI 2.1-funktionerna i TV-guiden här: https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

För 2020 är det ungefär samma. Samsung har anammat eARC och lär ha högre bandbredd med FRL-stöd på alla Q-modellerna för 2020. LG har bekräftat att deras gräns går på 40 Gbps vilket är fullt rimlig för vad TV:n är kapabel till, dvs 4K/120 med 10 bitars färg. För LG går jag igenom mer vilka modeller som har vad i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/29458-lg-satsar-mer-pa-sp...

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med 2020 LG apparaterna är också att de har tagit bort stödet för DTS ljud av okänd andledning inklusive genompasering

Så är det något som skulle använda DTS så kommer man inte få något ljud allas. Vissa menar dock att det är en bugg, men jag har inte hittat information om att så skulle vara fallet.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.