Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Vad ligger de på just nu på Aliexpress? Länka gärna den du beställde
De kanske förklarade men det finns 2 olika keycap sets från de och ena är bara en senare som ser bättre ut enligt mig. Jag hade de med mig till jobbet där jag inte hade någon musmatta under och den rör sig inte alls omkring såvida du inte flyttar på den. Den har 4st rubberfeet som är tillräckliga. När jag beställde den så skapade jag ett nytt konto på Wish och fick välkomsterbjudande på 15% plus att jag fick ytterligare 5% så betalade totalt 620kr men nu kanske de har blivit mer populärare. I vilket fall tycker jag att det är en värdig entry för att komma in i Keebs-världen.

Jag gillade faktiskt Anne Pro 2, köpte 2st, och hade en svart med gats röda samt en vit med gats bruna. Man upptäcker förr eller senare begränsningar och vad man tycker om ifall man tidigare har haft en 60 bräda med QMK exempelvis men en grej som jag störde mig var att inte kunna markera med piltagenterna som jag är van vid. Ex att hålla ned vänster pil+ctrl+shift för att markera ord i en mening. Det gick inte så var tvungen att köra home istället men man upptäcker sånt efteråt. Vid gaming funkade det faktiskt bättre än förväntat, lirar enbart MMORPG så det funkade trådlöst för min del och batteritiden är superb enligt min mening. Vilken färg beställde du och vilka switchar?

Jag beställde från den här säljaren:
https://www.aliexpress.com/item/4000591182977.html?spm=a2g0s....

Jag tror att jag betala antingen 670 eller 760 inklusive frakt. Beställde det 8:e Maj men har inte kommit än :'(

Jag beställde vit med blåa gateron switchar. Men har även beställt ett annat tangentbord samt gateron yellow switchar som jag tänkte skulle bli lite mer av ett projekt men så jag får testa både clicky och linear.

Låter bra att den inte rörde sig. Tror den kommer passa mig bra. Gillade också att det skulle gå att omprogrammera det mesta. Så tänker att om man saknar piltangenterna kanske jag omprogrammerar höger Shift och tangenterna man kan tapa för att få piltangenter till att va helt piltangenter i layer 1 och sina riktiga knappar i layer 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axeskill:

Jag beställde från den här säljaren:
https://www.aliexpress.com/item/4000591182977.html?spm=a2g0s....

Jag tror att jag betala antingen 670 eller 760 inklusive frakt. Beställde det 8:e Maj men har inte kommit än :'(

Jag beställde vit med blåa gateron switchar. Men har även beställt ett annat tangentbord samt gateron yellow switchar som jag tänkte skulle bli lite mer av ett projekt men så jag får testa både clicky och linear.

Låter bra att den inte rörde sig. Tror den kommer passa mig bra. Gillade också att det skulle gå att omprogrammera det mesta. Så tänker att om man saknar piltangenterna kanske jag omprogrammerar höger Shift och tangenterna man kan tapa för att få piltangenter till att va helt piltangenter i layer 1 och sina riktiga knappar i layer 2.

Kul! Du får återkoppla efteråt hur du tycker om det.

Nice det är också mitt tips! Att testa lite olika för att se vad man tycker om. Yes det är också en större fördel när det kommer till programmet till skillnad från andra faktiskt. Annars är det QMk som gäller.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

Hej

Idag har jag Corsair Corsair Gaming Strafe RGB MX Silent Red (gamla versionen, inköpt 2016)
funderar på att köpa antingen Corsair Gaming Strafe MK.2 RGB MX Silent Red (nya versionen)
eller ett Corsair Gaming K70 MK.2 RGB MX Silent Red
vad är skillnaden mer än att det ena är i plast och det andra aluminium?
Jag är en EXTREM vanemänniska så jag våndas över att behöva byta tangentbord och behöva "lära" mig ett nytt.
Tyvärr verkar mitt gamla ha utgått och det kanske inte är någon skillnad mot dessa jag fundera på?

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Skrivet av persson_orka:

Hej

Idag har jag Corsair Corsair Gaming Strafe RGB MX Silent Red (gamla versionen, inköpt 2016)
funderar på att köpa antingen Corsair Gaming Strafe MK.2 RGB MX Silent Red (nya versionen)
eller ett Corsair Gaming K70 MK.2 RGB MX Silent Red
vad är skillnaden mer än att det ena är i plast och det andra aluminium?
Jag är en EXTREM vanemänniska så jag våndas över att behöva byta tangentbord och behöva "lära" mig ett nytt.
Tyvärr verkar mitt gamla ha utgått och det kanske inte är någon skillnad mot dessa jag fundera på?

Fortsätt med strafe om det är så extremt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av persson_orka:

Hej

Idag har jag Corsair Corsair Gaming Strafe RGB MX Silent Red (gamla versionen, inköpt 2016)
funderar på att köpa antingen Corsair Gaming Strafe MK.2 RGB MX Silent Red (nya versionen)
eller ett Corsair Gaming K70 MK.2 RGB MX Silent Red
vad är skillnaden mer än att det ena är i plast och det andra aluminium?
Jag är en EXTREM vanemänniska så jag våndas över att behöva byta tangentbord och behöva "lära" mig ett nytt.
Tyvärr verkar mitt gamla ha utgått och det kanske inte är någon skillnad mot dessa jag fundera på?

Om det är så pass extremt så skulle jag rekommendera att fortsätta. Dock tar det emot jääääkligt mycket då jag personligen tycker att det är pengar i sjön med alla speltangentbord som skriker gaming

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

Hej! jag har sökt med ljus å lykta efter någon som har Kailh Box navy/royal brytare i lager. men tycks inte hitta någon som har. är de någon tangentbords fantast här i tråden som kan tipsa vart man kan få tag på dessa. alternativt färdigt tangentbord med dessa brytare! hade varit extremt uppskattat privat person som företag.

Många tack på förhand.

Visa signatur

BeQuiet DX500X || i7-9800x || Noctua NH-D15 || Msi x299 SLI plus || Crucial ballistix 32 GB 2666MHz CL16 || MSI geforce RTX 2070 super trio X || PNY SSD 480gb || toshiba 7200rp 3x2tb

Permalänk
Skrivet av MicroPhsycos:

Hej! jag har sökt med ljus å lykta efter någon som har Kailh Box navy/royal brytare i lager. men tycks inte hitta någon som har. är de någon tangentbords fantast här i tråden som kan tipsa vart man kan få tag på dessa. alternativt färdigt tangentbord med dessa brytare! hade varit extremt uppskattat privat person som företag.

Många tack på förhand.

Från kina
https://kprepublic.com/collections/switch/products/novelkey-k...

Från Storbritannien
https://mechboards.co.uk/shop/switches/kailh-box-thick-click-...

Permalänk
Medlem

Hej Sweclockers,

Jag är ute efter ett tangentbord som är så tyst som möjligt. De får gärna ha belysning och justerbara knappar

Helst från någon svensk butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarkus:

Hej Sweclockers,

Jag är ute efter ett tangentbord som är så tyst som möjligt. De får gärna ha belysning och justerbara knappar

Helst från någon svensk butik.

För att skapa en förståelse så antar jag med "tyst som möjligt" att de inte är klickiga?

För att vi ska kunna hjälpa dig är det nog enklast ifall du svarar på dessa kriterier
Formfaktor, ANSI/ISO, trådad/trådlöst, switchar?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Har just nu ett Microsoft Tangentbord 600 som jag är nöjd med men samtidigt är sugen på att byta ut det.

Är ute efter ett trådat fullstort tangentbord (svensk/nordisk layout) med i första hand relativt tysta mekaniska switchar, men membranswitchar (eller nån hybridvariant) skulle kunna funka också. Vill inte ha för mycket klickljud men är fullt medveten om att de flesta kommer låta lite mer än mitt nuvarande..
Multimediaknappar samt en USB utgång där jag kan koppla in min mus när batteriet börjar bli lågt är högt på önskelistan.
RGB och Makroknappar är en bonus.
Hade tänkt mig maxpris på ca 1000kr

Corsair K55 ligger nära min kravbild men saknar den extra önskade USB-utgången.
Gillar även Logitech G512 (samt liknande Logitech-modeller), inte minst designen, men är osäker på Romer-G switcharnas kvalitet och ljudnivå.

Vad har ni för tips?

Permalänk

Hej har nu tröttnat på att all smuts syns med mina upphöjda tangenter och tänkte kolla om det finns ngra tangentbord i old-school kommunal-grå stil?
Mina krav är följande:
Estetik: Tangentbord i skoldatasalen anno 1998
Storlek: Fullstort med numpad
Brytare: Röda eller bruna
Svenska tecken
Volymkontroll.

Bakgrundsbelysning inget krav men uppskattas , behöver inte vara rgb utan bara så man hittar >¿~ tecknen på natten 😃

Alla tips uppskattas

Permalänk
Medlem

Tjenare, vad tror folk om detta tangentbord? https://www.inet.se/produkt/6101939/varmilo-va69-special-edit...

Ute efter:

  • bra kvalité

  • nordisk layout

  • bakgrundsbelysning (RGB+white)

  • 65% storlek

  • Mx blues

Blir första mekaniska tangentbord för mig

Visa signatur

The quieter you become, the more you are able to hear

Permalänk
Skrivet av Lantea:

Tjenare, vad tror folk om detta tangentbord? https://www.inet.se/produkt/6101939/varmilo-va69-special-edit...

Ute efter:

  • bra kvalité

  • nordisk layout

  • bakgrundsbelysning (RGB+white)

  • 65% storlek

  • Mx blues

Blir första mekaniska tangentbord för mig

Det är ungefär så bra ett tangentbord kan bli om du inte räknar in custum byggen. 👍

Permalänk
Medlem

Jag väntar själv på det tangentbordet 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av madman_ozzy:

Hej har nu tröttnat på att all smuts syns med mina upphöjda tangenter och tänkte kolla om det finns ngra tangentbord i old-school kommunal-grå stil?
Mina krav är följande:
Estetik: Tangentbord i skoldatasalen anno 1998
Storlek: Fullstort med numpad
Brytare: Röda eller bruna
Svenska tecken
Volymkontroll.

Bakgrundsbelysning inget krav men uppskattas , behöver inte vara rgb utan bara så man hittar >¿~ tecknen på natten 😃

Alla tips uppskattas

IBM Model M

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Någon som använder "Keychron K2 Wireless RGB Blue" https://www.inet.se/produkt/6101407/keychron-k2-wireless-rgb-.... Vad tycker du om den isf?

Visa signatur

The quieter you become, the more you are able to hear

Permalänk

Behöver ett nytt tangentbord

Hej allesammans hoppas ni alla har det bra i dessa tider.

Jag behöver nu köpa ett nytt tangentbord pga att det nuvarande håller på att ge sig.
Detta blir mitt första mekaniska tangentbord. Jag har följande krav.

Storlek: 100%
Fysisk layout: ISO
Trådlöst eller trådat: Vilket som men helst trådat.
Bakgrundsbelyst eller inte: Vill helst ha bakgrundsbelyst men inget krav.
RGB(W) eller inte: Gärna men inget krav
Brytarpreferenser: Gärna Cherry Blue men andra switchar funkar ochså bra.
Budget: 1500.

Sedan har jag ett udda krav, jag är gravt synskadad och behöver därför ett mellanrum mellan caps lock och A-tangenten eller
något liknande som gör det enkelt för mig att hitta på tangentbordet.

Ha de gött o tack på förhand:)

Mvh Joel

Permalänk
Skrivet av thevisionary:

Hej allesammans hoppas ni alla har det bra i dessa tider.

Jag behöver nu köpa ett nytt tangentbord pga att det nuvarande håller på att ge sig.
Detta blir mitt första mekaniska tangentbord. Jag har följande krav.

Storlek: 100%
Fysisk layout: ISO
Trådlöst eller trådat: Vilket som men helst trådat.
Bakgrundsbelyst eller inte: Vill helst ha bakgrundsbelyst men inget krav.
RGB(W) eller inte: Gärna men inget krav
Brytarpreferenser: Gärna Cherry Blue men andra switchar funkar ochså bra.
Budget: 1500.

Sedan har jag ett udda krav, jag är gravt synskadad och behöver därför ett mellanrum mellan caps lock och A-tangenten eller
något liknande som gör det enkelt för mig att hitta på tangentbordet.

Ha de gött o tack på förhand:)

Mvh Joel

Det är väldigt svårt att hitta tangentbord med "stepped caps lock" som det kallas. Framförallt nya.
Så antingen om du kan söka på begagnat marknaden eller så byter du ut din caps lock mot en 1u tangent(storleken på en vanlig tangent) och på så vis skapar ett mellanrum.

Om du kan tänka dig den lösningen så är https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/one-2-skyline-... ett alternativ.

Permalänk

@StuntmanMike: Tack för snabbt svar. Att köra 1u är ett bra alternativ. Ursäkta för en dum fråga men var får jag tag i en sådan tangent. Tack än en gång:)

Permalänk
Medlem

Tangentbord med kavlitetskänsla

Hej, Nu har det blivit dags för en uppgradering av tangentbordet och efter att varit en sväng på inet så tycker jag varmilo känns bra och robusta.

Men är lite kluven över vilken modell jag ska välja, kraven är egentligen bara fullstort och bruna/svarta brytare, allt annat är bara en bonus:

Några modeller som jag sett är:
Varmilo VA104M Calc MX Brown - just nu rea på inet, men inbyggd miniräknare känns lite konstigt?
Varmilo VA109 Ink Rhyme MX Brown
Varmilo VA109 Moonlight MX Brown
Varmilo VA109 RGBK MX Brown
Varmilo VA109M Charcoal MX Brown

Om någon har lite koll på de olika modellerna:
Vad är egentligen skillnaden på VA109 modellerna, är det bara keycapsen som skiljer sig?
Vad innebär ett M i modellbeteckningen?

Permalänk
Skrivet av thevisionary:

@StuntmanMike: Tack för snabbt svar. Att köra 1u är ett bra alternativ. Ursäkta för en dum fråga men var får jag tag i en sådan tangent. Tack än en gång:)

Antingen tar du en av de du aldrig använder på tangentbordet, typ pause.
Ett billigt alternativ är https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/custom-r4-padlock-backlig...
Ducky brukar skicka med extra tangenter för WASD,, men står inget om det för det jag länkade dig innan.

@Pro9 med inbyggd kalkylator så behöver du inte öppna upp programmet på datorn för att kunna kalkylera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lantea:

Någon som använder "Keychron K2 Wireless RGB Blue" https://www.inet.se/produkt/6101407/keychron-k2-wireless-rgb-.... Vad tycker du om den isf?

Jag hade den tidigare och sålde den med en gång, den är alldeles för hög i framkant för mig

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

Någon som har erfarenhet av Ducky One 2 TKL Skyline och Varmilo VA88M Moonlight? Ska användas för arbete mer än lek, mest programmering. Kommer att åka med i väskan till och från jobbet en hel del. Verkar vara två bra produkter men har inte riktigt koll på mjukvaran i dem? Är de likvärdiga? Kan man mappa om tangenter? Exempelvis caps lock till escape? Hur väl funkar de med MacOS?

Permalänk
Skrivet av Eldacar of Arnor:

Någon som har erfarenhet av Ducky One 2 TKL Skyline och Varmilo VA88M Moonlight? Ska användas för arbete mer än lek, mest programmering. Kommer att åka med i väskan till och från jobbet en hel del. Verkar vara två bra produkter men har inte riktigt koll på mjukvaran i dem? Är de likvärdiga? Kan man mappa om tangenter? Exempelvis caps lock till escape? Hur väl funkar de med MacOS?

Kan inte svara på detta, men är inte HHKB något intressant?

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Kan inte svara på detta, men är inte HHKB något intressant?

Kanske det kan vara. Provade ett CM SK621 och tyckte att jag saknade piltangenterna mycket. (Och insåg att röda brytare inte är något för mig!) Finns det säljare i Sverige eller iallafall EU?

Permalänk
Skrivet av Eldacar of Arnor:

Kanske det kan vara. Provade ett CM SK621 och tyckte att jag saknade piltangenterna mycket. (Och insåg att röda brytare inte är något för mig!) Finns det säljare i Sverige eller iallafall EU?

Nej jag har inte forskat i ämnet, men när jag jag läser på div "keyboard-forum" så verkar det vara mycket omtyckt.

Och lättare att ta med sig i väskan.

Angående piltangenter så lär man sig att använda lagren rätt snabbt (fn+wasd tex)

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Kan inte svara på detta, men är inte HHKB något intressant?

HHKB alla dagar i veckan ifall fokus är på programmering men övrig användning fungerar minst lika bra.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldacar of Arnor:

Kanske det kan vara. Provade ett CM SK621 och tyckte att jag saknade piltangenterna mycket. (Och insåg att röda brytare inte är något för mig!) Finns det säljare i Sverige eller iallafall EU?

För Pro 2 finns amazon men är väldigt ofta slutsålda. Annars mechmarket eller kollar med mig beroende vad man är intresserad av

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Skrivet av Dashio:

För Pro 2 finns amazon men är väldigt ofta slutsålda. Annars mechmarket eller kollar med mig beroende vad man är intresserad av

Har som sagt inte undersökt det själv, men jag trodde version 3 var en "in stock" grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Har som sagt inte undersökt det själv, men jag trodde version 3 var en "in stock" grej.

De kommer i vågor men finns just nu endast i USA så proxy är det som gäller

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE