EU inleder utredning mot Apple gällande konkurrenshämmande åtgärder

Permalänk

Industristandard

30% är nog enligt mig oskäligt högt vilket i sin tur tar maten från bordet av både små och stora utvecklare. Däremot tycker jag inte det är rimligt att bara skylla på Apple då samma 30% hittas på andra digitala plattformar.

- Play Store (android)
- Steam
- Facebook
- Microsoft Store

Finns förstås sådana som Epic Games Store som bryter standarden och tar bara 12%

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

I allmänhet är det absolut så, men just här tror jag inte att Apple behöver oroa sig. Spotify är inte stora för att de är bäst utan för att de var först (vilket de var för att skivbolagen inte licensierade sin musik på det sättet till någon annan under en period, vilket är det största konkurrensproblemet, men det kan vi ta en annan gång). Alla andra tjänster har samma musik, och ibland också i bättre kvalitet och i en bättre app. Måste man byta för att man byter telefon så tror jag man gör det. Däremot blir det ju ett problem om en massa andra lämnar också - om säg Netflix drar så är det helt klart ett problem, och där tror jag att Apple i all tysthet hade vikt sig om de måste.

Problemet är väl just att många av tjänsteleverantörerna är i extrem beroendeställning av Apple (och google också för den delen). Spotify och Netflix är rejält beroende av att finnas på IOS då denna platform sannolikt direkt eller indirekt står för en stor del av deras intäkter. Visst skulle det kännas för Apple om Netflix lämnade och ev. även Spotify till en viss grad men om det är något som Apple har så är det kapitalstyrka. Spotify och Netflix som dock båda är aktiebolag har sannolikt inte råd att lämna plattformen utan att det skulle bli rejält ifrågasättande från ägare. Visst skulle de kunna leva vidare inom Android och andra plattformar problemet är att en stor del av allt som spenderas på/i appar görs inom IOS trots betydligt mindre användarbas än Andriod, d.v.s. detta är sannolikt inte ett alternativ för dessa bolag. Alltså hamnar vi i problemet att bolagen vill ta del av den köpvilliga användarbas som Apple har byggt upp men vill inte betala det pris Apple kräver för detta. Frågorna som återkommer är vilken summa som är rimlig för Apple/Google att ta ut för att tillåta användning av deras plattform men kanske mer hur de begränsar konkurrensen via denna.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Skrivet av huttala:

Ja, man får ju hoppas på att Apple åker på en smäll här och att även Google åker på samma smäll direkt efteråt.

Det är ju lite som om Microsoft skulle ta 30% av alla företag som har program som går att installera i Windows.

Tycker det är bra att Apple granskas, men det där sista var väl ingen bra liknelse? Det skulle snarare vara som om Microsoft tog 30% av alla företag som vill distribuera sin mjukvara via Microsoft Store, vilket de vad jag förstått också gör? 🤔

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tycker det är bra att Apple granskas, men det där sista var väl ingen bra liknelse? Det skulle snarare vara som om Microsoft tog 30% av alla företag som vill distribuera sin mjukvara via Microsoft Store, vilket de vad jag förstått också gör? 🤔

Fast det är ju inte heller samma sak.

Om Microsoft också bara skulle tillåta att man installerade saker via Microsoft Store, och om man sedan tex installerade Steam via Microsoft Store, så skulle Microsoft ta 30% av vad man betalade för spelen, och om Steam fick inte skriva i appen att man kunde köpa spel via deras hemsida.

Då hade det varit mer samma sak.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av filbunke:

Fast det är ju inte heller samma sak.

Om Microsoft också bara skulle tillåta att man installerade saker via Microsoft Store, och om man sedan tex installerade Steam via Microsoft Store, så skulle Microsoft ta 30% av vad man betalade för spelen, och om Steam fick inte skriva i appen att man kunde köpa spel via deras hemsida.

Då hade det varit mer samma sak.

Ptja, både Google och Apple tvingar ju användare att använda sig av deras store.
Med Android kan man ju trots allt gå förbi detta, men att sideloada apps är ingenting vanligt folk gör.
Så enda alternativet (för 99% av användarna) är att använda Googles respektive Apples egna stores.

I Windows är det snarare ett undantag att folk använder deras store, så det är inte ens i närheten av samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ptja, både Google och Apple tvingar ju användare att använda sig av deras store.
Med Android kan man ju trots allt gå förbi detta, men att sideloada apps är ingenting vanligt folk gör.
Så enda alternativet (för 99% av användarna) är att använda Googles respektive Apples egna stores.

Är det inte bara Apple som tvingar? D.v.s. att man måste "jailbreak":a enheten för att lyckas ladda in program förbi Apple Store såvida man inte är en utvecklare?

I Android har jag bara behövt trycka på att acceptera var gång jag installerar ett program via APK filer. Har inte behövt "root":a enheterna alls. Och "sideload":a en APK via ADB behövs bara om man har en en spärr via någon MDM(==arbetsgivare) i sin Android enhet som inte tillåter installationer utanför deras MDM-klient / Google Play.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zinkethaking:

30% är nog enligt mig oskäligt högt vilket i sin tur tar maten från bordet av både små och stora utvecklare. Däremot tycker jag inte det är rimligt att bara skylla på Apple då samma 30% hittas på andra digitala plattformar.

- Play Store (android)
- Steam
- Facebook
- Microsoft Store

Finns förstås sådana som Epic Games Store som bryter standarden och tar bara 12%

De där 30% har inte skvatt med kostnader att göra, det är helt enkelt vad som går att ta ut. Har mest med matematiken för relativa storlekar att göra. Om man sänker från 30% till 20% så minskar lönsamheten för Apple etc mycket snabbare än vad lönsamheten ökar för säljaren när deras andel går från 70% till 80%. Mest klassisk prissättningsteori applicerad på situationen med ett maktövertag och ingen konkurrens, typ beskattning eller en maffias beskyddarverksamhet.

Skulle tippa att det flesta som tar ut 30% skulle klara sig gott på 3%. Så attans dyrt är det inte att hålla igång en app-butik. Skulle antagligen fungera utmärkt med 0% och att förlita sig på reklamintäkterna.

Hur mycket har det kostat att utveckla allt vad som finns på en app store jämfört med att utveckla den hemsidan?

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Fast det är ju inte heller samma sak.

Om Microsoft också bara skulle tillåta att man installerade saker via Microsoft Store, och om man sedan tex installerade Steam via Microsoft Store, så skulle Microsoft ta 30% av vad man betalade för spelen, och om Steam fick inte skriva i appen att man kunde köpa spel via deras hemsida.

Då hade det varit mer samma sak.

Skrivet av huttala:

Ptja, både Google och Apple tvingar ju användare att använda sig av deras store.
Med Android kan man ju trots allt gå förbi detta, men att sideloada apps är ingenting vanligt folk gör.
Så enda alternativet (för 99% av användarna) är att använda Googles respektive Apples egna stores.

I Windows är det snarare ett undantag att folk använder deras store, så det är inte ens i närheten av samma sak.

Hmm... Sant. Men det gäller att hålla isär begreppen. Man är ju inte heller tvungen att köpa sitt Spotify-abonnemang (m.m.) via Apples App Store för att använda det med sin iOS- enhet.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tycker det är bra att Apple granskas, men det där sista var väl ingen bra liknelse? Det skulle snarare vara som om Microsoft tog 30% av alla företag som vill distribuera sin mjukvara via Microsoft Store, vilket de vad jag förstått också gör? 🤔

Microsoft tar bara 30% på spel relaterade appar annars är det 15% för alla andra appar eller 5% ifall man laddar ner genom en direktlänk.

Så mycket bättre modell för utvecklare ifall vi jämför med Apple inte perfekt avgiften på spel är fortfarande hög.

https://www.windowscentral.com/microsoft-store-now-gives-app-...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

https://www.apple.com/ios/app-store/principles-practices/

Snarlika priser ändå mellan Microsoft store och Apple Store.
30% på spel och appar som man betalar för. Många kostar inget att ha i app store och en del kostar 30% första året och därefter 15%

Permalänk
Medlem

Apple har alltid varit fula.
Hade bojkottat dem bara för sånahär saker.

Nu räcker det ju med att de har iOS för att bojkotta dem men iaf.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Veni:

Är det inte bara Apple som tvingar? D.v.s. att man måste "jailbreak":a enheten för att lyckas ladda in program förbi Apple Store såvida man inte är en utvecklare?

I Android har jag bara behövt trycka på att acceptera var gång jag installerar ett program via APK filer. Har inte behövt "root":a enheterna alls. Och "sideload":a en APK via ADB behövs bara om man har en en spärr via någon MDM(==arbetsgivare) i sin Android enhet som inte tillåter installationer utanför deras MDM-klient / Google Play.

Du har helt rätt, jag som utrycker mig dumt.
Vi menar samma sak. Däremot kommer det ju upp varningar när man ska installera APKs från annat än Play Store, och man måste ju hitta grejerna på nätet också, vilket inte är riktigt lika lätt som med windows program eftersom allt ändå görs genom Play Store då det blivit standard.

Måste man inte också aktivera developer mode för att installera apks vid sidan av play store? Har ingen aning själv för developer mode är något jag aktiverar så fort jag får tag på en ny telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Måste man inte också aktivera developer mode för att installera apks vid sidan av play store?

Nej. Du behöver bara aktivera okända källor, vilket numera måste göras per app och inte systemnivå länge. Du får en "varning/info" om att du behöver aktivera okända källor för denna app, innan du kan installera. T.ex har du hämtat hem en APK fil via Chrome, så måste du sen aktivera att Chrome får installera okända källor och sen bara installera appen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

@Dizzö: Utveckla gärna. Annars låter du bara som en bitter gammal gubbe. Hur har Apple alltid varit fula? Att men sen väljer bort ett operativ system kan man väl inte kalla bojkott. I så fall bojkottar jag alla bilmärken förutom BMW. Bojkottar alla andra mobiltelefoner förutom Samsung. Alla andra tv märken förutom Panasonic osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phoenix_1976:

@Dizzö: Utveckla gärna. Annars låter du bara som en bitter gammal gubbe. Hur har Apple alltid varit fula? Att men sen väljer bort ett operativ system kan man väl inte kalla bojkott. I så fall bojkottar jag alla bilmärken förutom BMW. Bojkottar alla andra mobiltelefoner förutom Samsung. Alla andra tv märken förutom Panasonic osv.

Dåligt att jämföra infotainment i en bil och operativsystem i en TV som man inte alls använder på samma sätt eller ens en uns lika mycket som sin mobil.

Och sen nej du behöver inte bojkotta alla andra förutom Samsung för alla andra har också Android förutom då just iPhones där du har iOS och är så mycket mer begränsad.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Dåligt att jämföra infotainment i en bil och operativsystem i en TV som man inte alls använder på samma sätt eller ens en uns lika mycket som sin mobil.

Och sen nej du behöver inte bojkotta alla andra förutom Samsung för alla andra har också Android förutom då just iPhones där du har iOS och är så mycket mer begränsad.

Jag jämförde inte själva operativet i bilens infotainmentsystemet utan själva bilmärkena i sig. Likaså med tv och mobil. Det jag funderade på var ditt uttryck att du bojkottar något pga att du ogillar operativet. Man kan väl helt enkelt säga att man väljer bort något för att det inte faller en i smaken. Men när det gäller just Apple så kan folk inte bara säga så. Ska alltid kastas in bojkott pga..... eller att de är djävulen själva. Eller att de är fula mm.
Föredrar och kör android och Samsung. Men kan tycka att Apple är ett rätt imponerande företag ändå. Sen kan man ju alltid diskutera om Alphabet är så mycket bättre än Apple eller tvärt om. Men det verkar vara svårt att göra i ett forum utan skällsord och påhopp.
Känner själv hur man dras med i en rätt låg nivå själv ibland. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phoenix_1976:

Jag jämförde inte själva operativet i bilens infotainmentsystemet utan själva bilmärkena i sig. Likaså med tv och mobil. Det jag funderade på var ditt uttryck att du bojkottar något pga att du ogillar operativet. Man kan väl helt enkelt säga att man väljer bort något för att det inte faller en i smaken. Men när det gäller just Apple så kan folk inte bara säga så. Ska alltid kastas in bojkott pga..... eller att de är djävulen själva. Eller att de är fula mm.
Föredrar och kör android och Samsung. Men kan tycka att Apple är ett rätt imponerande företag ändå. Sen kan man ju alltid diskutera om Alphabet är så mycket bättre än Apple eller tvärt om. Men det verkar vara svårt att göra i ett forum utan skällsord och påhopp.
Känner själv hur man dras med i en rätt låg nivå själv ibland. 😊

Jag bojkottar Apple pga hur de är rätt fula som företag och sen för jag ogillar iOS och sen för att livsstilen som de flesta har med sina iPhones är så fjantig. "jAg HaR eN iPhOnE nU mÅr JaG BrA" typ.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Måste man inte också aktivera developer mode för att installera apks vid sidan av play store? Har ingen aning själv för developer mode är något jag aktiverar så fort jag får tag på en ny telefon.

Nix. Bara besvara dialogrutan som kommer upp med att Du vill tillåta APK installationen. Har fungerat i Android 6 och 8(har inte provat 7:an eller högre än 8:an). I 4.4.x eller lägre så kunde man ställa in i inställningarna så att man slapp frågan var gång. Kan vara någon minimal skillnad mellan olika OEM:er.

Utvecklingsläge slår jag på vid behov, om jag måste avlusa något Androidprogram eller gå förbi en MDM som enbart tillåter installation ifrån Google Play / Airwatch / Intune m.m.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Som jag skrev ovan så tycker jag att det är absurt att företag inte får informera om att det går att prenumerera på något annat sätt. Behövs ingen utredning om det - ta bort det bara.

Vad gäller 30% blir det mer intressant. Apple tar 30% av allt i App Store, och i gengäld har de utlägg - utlägg för bandbredd, och utlägg för kreditkortsavgifter. Utlägg för kreditkorten OK, det är inte så många pengar och går att kvantifiera, men utlägg för bandbredden är en annan sak. Apple bjuder på bandbredden för gratis-appar, oavsett hur mycket de drar och hur ofta de uppdateras. Facebook drar ut 200 MB till alla sina användare med mycket korta intervall för att de testar grejer i appen, och gör det utan att betala. Det kostar Apple, och Apple täcker den kostnaden med 30% på betal-appar. Om de inte längre får ta det, behöver de på något sätt få in de pengarna från Facebook osv. Det är här jag menar att det blir intressant och att ett beslut inte är så självklart som det kan tyckas vid första anblick. Därför tror jag att det kommer att dras i långbänk, och därför är det synd att EU blandar ihop de två sakerna.

Det Apple tar betalt för är betalningsförmedling, något man skaffat sig ensamrätt på, inte bandbredd för nedladdning i deras App Store. Det senare är "gratis", läs betalas av konsumenterna när de köper sina överprissatta Iphones.

Skrivet av phedd:

Nu handlade det ju dock om att inte alla är stora kedjor. Det förändrar inte det faktum att en etablering av McDonald's/Burger King/Max i Knäckebröhult antagligen slår ut "Connys Burger Grill". Inte bara dåligt för Conny utan även för "mångfalden"/variationen. Som vi ser med städer där typ Starbucks öppnar fem caféer i ett och samma kvarter endast för att utmanövrera andra fik.

Syftet med lagstiftningen är att skydda konsumenterna, inte små företag. Så länge konsumenten kan välja mellan McDonalds, Burger King och Max så spelar det ingen roll om Connys Burger Grill blir utkonkurrerad.

Skrivet av MsSmith:

Fast det är väl inte så konstigt?
Samma princip gäller på Booking.com, Expedia eller andra samlingsplatser där allt mellan 10% och 50% är vanliga summor. Ingen annons på Booking.com säger att det är billigare att boka direkt med hotellet men oftast är det så. Alternativa app stores finns väl inte för att det ska vara en viss kvalitet på apparna eller för att exkludera en viss typ av appar.

Om jag skulle resa till ett okänt mål och tycka mitt boende är viktigt så kollar jag upp vilka relevanta hotell som finns via booking.com och sedan vänder jag mig oftast direkt till de hotell jag tycker är intressanta för att se vad deras pris är. På samma sätt använder man prisjakt för att hitta bästa pris på samma produkt och det verkar i mitt tycke rimligt att även göra samma saker för tjänster så som Spotify och där med ta lite eget ansvar för sitt agerande istället för att klaga på att någon annan tar mer betalt istället för att bara byta direkt till Spotify.

Det finns många ställen att boka hotell på, men bara ett ställe där man kan köpa appar för iOS.

Att det inte finns några alternativa App Stores beror förstås på att detta inte skulle gynna Apple, jämför med Android där det finns alternativ till Googles Play Store (eftersom olika handset-tillverkare inte vill vara helt beroende av Google). Syftet är förstås att denna konstruktion ger all makt till Apple på bekostnad av app-utvecklarna vilket i sin tur gör det möjligt att ta ut höga avgifter, vilket i slutändan drabbar kunderna.

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Jag bojkottar Apple pga hur de är rätt fula som företag och sen för jag ogillar iOS och sen för att livsstilen som de flesta har med sina iPhones är så fjantig. "jAg HaR eN iPhOnE nU mÅr JaG BrA" typ.

Jag förstår inte hur Apple är värre än någon annan sett till helheten.

Bojkottar vi konsoler också då det bara går att installera spel från butikerna Microsoft och Sony tillhandahåller?

Vad är det som är så illa med iOS kontra Android?
Tycker själv det har tillräckligt med möjligheter nuförtiden.

Anser även en del verkar ha liknande inställning till sin Samsung-telefon sen en tid tillbaka. Hur folk förhåller sig till olika varumärken är inget sätt jag känner ska påverka min bedömning av produkterna eller företaget i sig.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma