Permalänk
Medlem

Portabel AC inför sommaren 2020

Ja, snart är det dags att dra igång den svalkande och bullrande kylmaskinen igen. Jag har just nu två, en Matsui några år gammal och en Whirlpool, två år. Funderar nu på en maskin med två slangar för att få bättre effekt.
För närvarande sitter luftslangen i en bit masonit som kläms i fönstret lite klumpigt och jag undrar på tätningen AirLock 100 och 200. När man stänger fönstret, är det någon del av tätningen som kläms eller hamnar tyget helt utanför fönstrets tätningsytor? Fönstret öppnas inåt.

Permalänk
Skrivet av robby:

Ja, snart är det dags att dra igång den svalkande och bullrande kylmaskinen igen. Jag har just nu två, en Matsui några år gammal och en Whirlpool, två år. Funderar nu på en maskin med två slangar för att få bättre effekt.
För närvarande sitter luftslangen i en bit masonit som kläms i fönstret lite klumpigt och jag undrar på tätningen AirLock 100 och 200. När man stänger fönstret, är det någon del av tätningen som kläms eller hamnar tyget helt utanför fönstrets tätningsytor? Fönstret öppnas inåt.

Har airlock hemma med fönster som öppnas utåt och då kläms inte tyget någonstans utan går att stänga fönstret precis som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgen1998:

Har airlock hemma med fönster som öppnas utåt och då kläms inte tyget någonstans utan går att stänga fönstret precis som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Från vilken leverantör köpte du airlocken? Har letat och letat men inte hittat någon leverantör som svarar på email.

Permalänk
Skrivet av Curik:

Från vilken leverantör köpte du airlocken? Har letat och letat men inte hittat någon leverantör som svarar på email.

Köpte via Amazon förra sommaren, kommer tyvärr inte ihåg vem det va ifrån men va en tysk leverantör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna tvåslangade AC (som är den enda tvåslangade AC:n jag hittade i Europa) https://www.trotec24.se/maskiner/klimatisering/Lokal-luftkond... i November 2019. Totala summan gick på 6200 kr. Jag beställde Airlock paketet också där man kan täppa till fönstret med ett skydd som har hål i sig där man trycker in slangarna. Mycket pengar kanske man kan tycka men värt det, en AC lär ju hålla länge och dubbelslangade ska vara bäst. Tog bara några dagar att få varan. Tung som fan dock men UPS var snälla och la in den i hissen men att bära den till lägenheten var inte så kul.

Har inte hunnit testa den ännu då det bara är februari nu men nu jävlar ska jag kunna sova den här sommaren. Har varit helt sjukt i min lilla lägenhet som ligger högst upp och i söderläge. Närmare 30 grader på sommaren i lägenheten. Har fått hälla vatten på handduk och lägga den i frysen och sen ligga på den i sängen för att få en chans till att sova, men inte ens det funkar särskilt bra. Nu jävlar ska jag kunna sova i alla fall. Och inte bara det, kunna vistas i lägenheten över huvud taget. Lycka till att hyresvärdar skulle göra något även om de egentligen måste enligt lag när det är för varmt under en lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasolo:

Jag köpte denna tvåslangade AC (som är den enda tvåslangade AC:n jag hittade i Europa) https://www.trotec24.se/maskiner/klimatisering/Lokal-luftkond... i November 2019. Totala summan gick på 6200 kr. Jag beställde Airlock paketet också där man kan täppa till fönstret med ett skydd som har hål i sig där man trycker in slangarna. Mycket pengar kanske man kan tycka men värt det, en AC lär ju hålla länge och dubbelslangade ska vara bäst. Tog bara några dagar att få varan. Tung som fan dock men UPS var snälla och la in den i hissen men att bära den till lägenheten var inte så kul.

Har inte hunnit testa den ännu då det bara är februari nu men nu jävlar ska jag kunna sova den här sommaren. Har varit helt sjukt i min lilla lägenhet som ligger högst upp och i söderläge. Närmare 30 grader på sommaren i lägenheten. Har fått hälla vatten på handduk och lägga den i frysen och sen ligga på den i sängen för att få en chans till att sova, men inte ens det funkar särskilt bra. Nu jävlar ska jag kunna sova i alla fall. Och inte bara det, kunna vistas i lägenheten över huvud taget. Lycka till att hyresvärdar skulle göra något även om de egentligen måste enligt lag när det är för varmt under en lång tid.

Förstår inte varför det inte finns fler modeller med TVÅ slangar.

De som INTE har två slangar är rent ut sagt värdelösa och helt meningslösa att använda. Jag har en själv. Finns inget positivt med den faktiskt... mycket väsen och slöseri med energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Förstår inte varför det inte finns fler modeller med TVÅ slangar.

De som INTE har två slangar är rent ut sagt värdelösa och helt meningslösa att använda. Jag har en själv. Finns inget positivt med den faktiskt... mycket väsen och slöseri med energi.

En slang enheter är ju bara lite mindre effektiva då de plockar in luft via någonstans ifrån. Man måste också täta lite bättre där man för ut slangen. Min enslangsenhet lyckades hålla 55 (räknar bort de områdena som hade dörrar stängda) kvadrat hyfsat kallt, och sovrummet där den stod riktigt kallt.

Nackdelen med båda är ju dock att de väsnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

En slang enheter är ju bara lite mindre effektiva då de plockar in luft via någonstans ifrån. Man måste också täta lite bättre där man för ut slangen. Min enslangsenhet lyckades hålla 55 (räknar bort de områdena som hade dörrar stängda) kvadrat hyfsat kallt, och sovrummet där den stod riktigt kallt.

Nackdelen med båda är ju dock att de väsnas.

De skapar ju ett undertryck i lägenheten som måste jämnas ut. Hur? Varm luft utifrån..
Tvåslangade är mycket mer effektiva.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

De skapar ju ett undertryck i lägenheten som måste jämnas ut. Hur? Varm luft utifrån..
Tvåslangade är mycket mer effektiva.

Som jag sa är de lite mer effektiva men även enslangade funkar bra. Det mest kännbara med ACn är att den håller luftfuktigheten nere så att en tvåslangsvariant kanske når en något lägre jämnviktstemp kommer inte vara natt och dag.

Permalänk
Medlem

På Trotecs sidor ser man att den tvåslangade drar 1,3 kW för att ge 3,5 kW kyla. De enslangade drar 1,4 kW för att ge samma kyla, så det är inte så stor skillnad. Men jag vill ändå ha två slangar.
I beskrivningen för den tvåslangade står det att den är 25% bättre. Vete tusan hur de räknar.

Permalänk
Inaktiv

Blir vädret lika kasst som i somras lär de inte behövas någon AC, var mindre en 10 dagar som jag hade de så pass varmt så de var jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Blir vädret lika kasst som i somras lär de inte behövas någon AC, var mindre en 10 dagar som jag hade de så pass varmt så de var jobbigt.

Jo man får ju hoppas på en sval sommar igen. Det var helt underbart nu ifjol.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funderar på att beställa en cortina silent g som var testvinnare förra året sett till ljudnivå. Någon som vet om något bättre kommit ut sedan förra året (sett till framför allt ljudnivå)?

När värmen kommer igång i maj lär det vara för sent så det är bäst att passa på medan man kan få en modell man faktiskt vill ha.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Tänkt köpa Electrolux ChillFlex Pro EXP35U538CW nu i vår, frågan är om det kommer att släppas någon ny som är bättre eller om det finns någon annan som ni rekommenderar? Känns som denna är en utav det bästa om inte den bästa just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgen1998:

Tänkt köpa Electrolux ChillFlex Pro EXP35U538CW nu i vår, frågan är om det kommer att släppas någon ny som är bättre eller om det finns någon annan som ni rekommenderar? Känns som denna är en utav det bästa om inte den bästa just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi köpte en Pro Gold istället för Silver tillsammans med ett fönsterkit från Trotect24

Både vi och grannen som köpte en silver upplever guld som mycket tystare samt att den kyler betydligt bättre.
Det skiljer inte mycket i ljudnivå/kyleffekt på pappret men skillnaden i drift är markant, vi sov med gold igång i vårat inte så stora sovrum medans sambos syster (som också köpte en silver) knappt startade sin då den lät så mycket under dagen när dom hade den igång i vardagsrummet i sin lägenhet.

Undvik för allt i världen Electrolux egna fönsterkit!
Det är verkligen skit till skillnad från Trotecs som håller tätt så att varmluften stannar ute.

Permalänk
Medlem

Kan man beställa en modell med TVÅ slangar någonstans idag eller måste man modifiera en modell med EN slang själv?

Blir det varmt så gör inte modellerna med endast en slang så mycket nytta.

Permalänk

Jag skulle inte rekomendera att köpa från Trotec, jag köpte en AC därifrån förra januari och fick den efter midsommar, läs gärna reviews om Trotec först, Betyg: 2,4 - ‎570 recensioner. Men visst, AC:n jag köpte funkar bra men tänk på att de kommer troligtvis bli ett osmidigt köp, jag skulle nog åka till Elgiganten eller liknande om jag skulle köpa ny AC.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av nait:

Vi köpte en Pro Gold istället för Silver tillsammans med ett fönsterkit från Trotect24

Både vi och grannen som köpte en silver upplever guld som mycket tystare samt att den kyler betydligt bättre.
Det skiljer inte mycket i ljudnivå/kyleffekt på pappret men skillnaden i drift är markant, vi sov med gold igång i vårat inte så stora sovrum medans sambos syster (som också köpte en silver) knappt startade sin då den lät så mycket under dagen när dom hade den igång i vardagsrummet i sin lägenhet.

Undvik för allt i världen Electrolux egna fönsterkit!
Det är verkligen skit till skillnad från Trotecs som håller tätt så att varmluften stannar ute.

Trotecs har årets bästa betyg som företag. ...

https://www.google.com/search?q=Trotec+GmbH&oq=Trotec+GmbH&aq...,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Då vet jag. ...

Permalänk
Medlem

Installerade mitt Airlock 100 häromdagen från trotec, funkar klockrent.
Se bara till att själva dragkedjan inte kläms när du stänger annars är det inga problem.

Beställde 2st Airlock 100, har en över om det skulle vara intressant för någon?
(var tänkt och installera en i vardera sovrum)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aframoo:

Installerade mitt Airlock 100 häromdagen från trotec, funkar klockrent.
Se bara till att själva dragkedjan inte kläms när du stänger annars är det inga problem.

Beställde 2st Airlock 100, har en över om det skulle vara intressant för någon?
(var tänkt och installera en i vardera sovrum)

Tog mig 3-4 försök att få det rätt men det är säkert jag som är för dum att fixa det snabbt. Funkar bra nu när det är uppsatt dock! Det läcker ut luft där slangarna är så jag får lägger två t-shirts där, en där uppe och en där nere så håller det tätt.

Jag undrar varför luft sugs in i min lägenhet när jag har tvåslangad ac, det ska ju förhindra undertryck. Kanske inte funkar till 100%. Jag känner ju att den både blåser ut och in.

I alla fall så skulle jag gärna köpa en remsa från dig man sätter fast runt fönstret för airlocken, jag har inte mycket kvar efter lite failade försök

Permalänk
Medlem

Jag använder en Electrolux chillflex Pro som jag och sambon köpte förra året för ca 6000:-, Jag jobbar natt så den står även på mitt på dagen när jag sover och sover nästan bättre när den är igång, dels pga kylan som blir (16c som lägst) och att det blir som ett skönt ljud som ett kylskåp som är igång.

enda nackdelen är varmluftsslangen som är lite klumpig.

Har sparat mig många timmar godnattssömn (på dagen också). Rekommenderas!

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasolo:

Tog mig 3-4 försök att få det rätt men det är säkert jag som är för dum att fixa det snabbt. Funkar bra nu när det är uppsatt dock! Det läcker ut luft där slangarna är så jag får lägger två t-shirts där, en där uppe och en där nere så håller det tätt.

Jag undrar varför luft sugs in i min lägenhet när jag har tvåslangad ac, det ska ju förhindra undertryck. Kanske inte funkar till 100%. Jag känner ju att den både blåser ut och in.

I alla fall så skulle jag gärna köpa en remsa från dig man sätter fast runt fönstret för airlocken, jag har inte mycket kvar efter lite failade försök

Ventilationen i huset ger ett visst undertryck då det drar luft genom ventilerna. De små hålen runt slangarna blir nya "ventiler". Öppnar man ett fönster märker man det inte lika mycket då luftflödet sprids ut på ett mycket större hål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Ventilationen i huset ger ett visst undertryck då det drar luft genom ventilerna. De små hålen runt slangarna blir nya "ventiler". Öppnar man ett fönster märker man det inte lika mycket då luftflödet sprids ut på ett mycket större hål.

Aha det visste jag inte, tack!

Permalänk
Avstängd

Här är vad 2-slangs-modeller gör annorlunda:

- De har 1 slang för utblås av varm luft, vilket är värmen som fångats upp av maskinen.
- Och 1 slang för intag av uteluft för att kyla motor och grejer inuti maskinen (de blir varma och måste kylas).
- Rumsluften används inte. Den bara dras in i maskinen, passerar förbi elementet som justerar temperaturen (fångar upp värme eller tillför värme) och sedan åker den "air conditionerade" luften ut i rummet igen.
- Värmen eller kylan som fångats upp av elementet tas om hand med helt separat luft som kommer utifrån och blåses över elementet för att normalisera dess temperatur och hjälpa den bli av med eller tillföra värme beroende på maskinens operationsläge.

Här är vad 1-slangs-modeller gör annorlunda:

- På 1-slangs-modeller stjäler de istället luft ifrån ditt rum, den fina luft den nyss kylt ner alltså, och använder den för att kyla/värma motorn och elementet i maskinen.
- Och sedan blåser den ut en stor del av din luft ur rummet genom fönstret, i utblåset.
- Resultatet är alltså att du gradvis blir av med luften i rummet eftersom det inte tillförs ny luft utifrån.

Här är nackdelarna med portabel AC med enbart 1 slang:

- 30-40% mindre effektiv på att kyla luften. (En AC med dubbel-slang är 40-70% mer effektiv.)
- Drar mer ström. (En AC med dubbel-slang drar bara 67% så mycket ström som 1-slangs AC kräver.)
- Låter mycket mer eftersom enheten får jobba dubbelt så hårt.
- Skapar undertryck i rummet så att det dras in luft från alla andra rum och springor för att fylla vakumet. Det innebär att t.ex. toalukt dras in i ditt rum. Och självklart är luften som dras in i rummet VARM.
- Du kommer höra vinden vina genom springorna i stängda dörrar, nyckelhål och fönsterkarmar.

Här är fördelarna:

- Bara 1 slang.

Här är anledningen att alla har slutat tillverka 2-slangs-modeller:

- "Åmygåd asså, en slang är så obehaglig och ful, varför skulle jag vilja ha en modell med TVÅ slangar??? Detta är ju inte en brasa! Varför behöver maskinen ens en skorsten!??? Jag vill ha en modell HELT UTAN slangar!!"
- En av de mest populära söktermerna på Google är "portabel ac utan slangar". Som om de magiskt kan göra av med värmen utan att blåsa ut den ur rummet.
- Detta visar intelligensen i den stora massan. Rättare sagt, bristen på intelligens.
- Och därför, gott folk, finns det inga 2-slangs-enheter längre. För ingen köpte dem helt enkelt. Så det var inte lönt att tillverka dem längre.
- När ni sedan ser recensioner som säger att deras "vackra" 1-slangsenheter "är ju skit och funkar bah inte typ liksom asså vadårå!! 1/5 stjärnor, låter ju så illa och kyler dåligt!!" så kan ni bara skratta åt hur korkade människor är.

Jag vill lämna denna planeten.

Här är en sida som mycket bra beskriver varför 2 slangar BEHÖVS:

http://www.climax-air.com/dual-hose-portable/ (arkiv: https://archive.ph/nRwyb)

Och här är en video om ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=_-mBeYC2KGc

EU-byråkraterna och de Svenska mupparna i regeringen håller ju alltid på att bannlysa saker som drar för mycket ström och är dåligt för miljön (bl.a. min TV har nu en konstant varning så fort man ökar ljusstyrkan, pga att EU kräver att man varnas när enheter drar mer ström). Men tydligen skiter EU och Sverige i att bannlysa 1-slangs portabel AC, som är en ren jävla scam som knappt fungerar och inte borde få lov att ens existera.

Finns dock folk som har konverterat 1-slangs-modeller till 2 slangar genom att göra om hålet som drar in luft för mekaniken, till ett slanghål istället, så att även den luften kommer utifrån. Men det är ett jäkla jobb: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=72163...

Hade man haft en 3D printer så kan man kanske ta bort det locket och skriva ut ett nytt med slangadapter istället.

Vad gäller färdiga produkter... det bästa ni kan hitta på Svenska marknaden för en lägenhets-AC (dvs icke fast installation) är split-luftkonditionering vilket består av en utedel och en innedel. Utedelen är en stor fläkt man placerar på balkongen/terassen, och sedan drar en ca 2-3 meter lång luftkabel in i rummet där innedelen/airconditionern står. Innedelen används enbart för att kyla/värma inneluften. Och utedelen används enbart för att kyla/värma motorn och elementet i maskinen. Detta ger maximal effektivitet. Finns inget som är mer effektivt än att hela den mekaniken som behöver luft står utomhus! De enheterna skickar ej ut din fina inomhusluft. Och de är supertysta. Priset är dock 3-4x högre (räkna med 18 tusen kronor). Och det är inte alla som kan ställa en enhet på balkongen, om man t.ex. vill kyla ett sovrum. Suck.

PS: Bor man i villa eller liknande så är en värmepump bäst. Men de måste monteras på väggen utomhus.

Oavsett vilken AC ni skaffar så kom ihåg att räkna ut rätt BTU (kylstyrka) för erat rum. T.ex. med detta verktyg: https://www.calculator.net/btu-calculator.html För om ni har för stark BTU så kyls rummet för snabbt och luften blir superfuktig. Och har ni för låg BTU så kyls bara en bit av rummet.

För de som bara vill ha snabb info så har tillverkaren Klarstein följande bra riktlinjer:

- Minsta rumsstorlek: 4 kvadratmeter. Kyleffekt: 5000-8000 BTU
- Minsta rumsstorlek: 12 kvadratmeter. Kyleffekt: 9000-10500 BTU
- Minsta rumsstorlek: 15 kvadratmeter. Kyleffekt: 12000-18000 BTU
- Denna lista visar minsta storlek där en enhet är acceptabel att användas. Så om ni t.ex. har ett 10 kvadratmeter rum, ska ni absolut INTE skaffa 9000+ BTU. Ni ska hålla er till 5000-8000 området, som listan visar.

Upptäckte för övrigt att om ni inte tittar på ett välkänt märke typ Electrolux eller LG, så är alla andra tillverkare "Same Same Shit From China". Tillverkarna Klarstein och Tristar och Andersson (svenskt märke) bara köper in identiska enheter från Kina och sätter sina egna namn på dem. Det är nog rätt vanligt. Så gör research innan ni köper låg kvalitet. Ska ni köpa de billiga så köp fan vilken som helst för allihopa är identiska av samma kinesiska fabrik. De här har identiska kontrollpaneler men Klarstein tar mycket mer betalt för sin variant: https://www.tristar.eu/en-gb/tristar-products/climate-control... och https://www.klarstein.se/Inomhusklimat/AC-och-Luftkonditioner... och https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5075190 (Andersson, NetOnNet's "egna märke") och https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond... (Argo Celos, samma produkt igen men ännu billigare haha). Notera även att vissa modeller har "Smart app WiFi" funktioner men kommunicerar då via server i kina som heter EWBE, vilket är otrevligt att ha i sitt hemnätverk.

Tyvärr är Electrolux AC-enheter fysiskt gigantiska (34kg och stora) och startar vid 9000 BTU, så om man vill kyla ett sovrum med en behändig enhet (18kg och små) så måste det bli någon av kina-alternativen som jag precis nämnde. Men de i sin tur har extremt låg kvalitet och om man tittar på NetOnNet's Andersson-variants recensioner så säger de flesta att den gick sönder inom en vecka: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond... Hah... Men en del har haft den i flera år så man kanske har tur.

Personligen blev det till slut den cylinderformade högkvalitetsmodellen https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4675311 (Electrolux Well P7) för att få kvalitet som håller länge och är så tyst som en sån här enhet kan vara. Orkar inte med kinaskräp som går sönder plötsligt.