köpråd till civ. ingenjör informationsteknik

Permalänk
Medlem

köpråd till civ. ingenjör informationsteknik

Hej hallå allihopa
Till hösten hoppas jag bli antagen till Uppsala Universitet då som civilingenjör med inriktning på informationsteknologi och undrar om någon vet vad som är lämpligt att införskaffa i datorväg? Har en stationär PC hemma som kan användas vid behov men denna är nog lite för klumpig att bära med sig till lektioner

Har senaste dagarna suttit och läst typ alla trådar jag kan hitta om detta + kollat lite youtube om det och det verkar som att en MacBook skulle vara ett bra val? Rekommenderar ni i sådant fall basversionen av MacBook Pro 13.3" 2020 eller räcker det kanske med en MacBook Air 2020 med en i5? De ser ju på papper typ likadana ut specmässigt men antar att det ligger nåt i de där extra tusenlapparna för en MacBook Pro.

Kom gärna med andra förslag också! Det viktigaste för mig är portabilitet och att skiten inte bara ger upp på mig efter 2 år

Permalänk
Medlem

Läs denna:
https://www.macrumors.com/2020/05/12/ipad-pro-vs-macbook-air-...

Min röst faller på Air för ditt behov!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@Mindfighter: Ska läsa den! Tror du att en Air orkar med 5 år?

Permalänk
Inaktiv

Lite lurigt att köpa en Mac med bytet till ARM runt hörnet. Jag väntar med spänning på WWDC imorgon.

För en student är en iPad ett vasst alternativ, finns väldigr bra appar för föreläsningsanteckningar. Kör redan ARM så i dagsläget ett säkrare alternativ än Mac. För just informationsteknik så måste det nog ändå bli en Mac.

Vad gäller val av Intel-CPU så tycker jag inte det spelar så stor roll. Enkeltrådat har dom alla väldigt liknande prestanda och informationsteknik är mest enkeltrådat. Ingen Intel-CPU är heller idag lika snabb i enkeltrådat som senaste CPU i A-serien från Apple själva.

Edit - enaste skvallret i ämnet:

https://9to5mac.com/2020/06/21/kuo-13-3-inch-macbook-pro-and-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av frogmilk:

@Mindfighter: Ska läsa den! Tror du att en Air orkar med 5 år?

Garanterat! Min från 2013 är fortfarande snabb, bara batteriet som blivit trött med åren.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon214822:

Lite lurigt att köpa en Mac med bytet till ARM runt hörnet. Jag väntar med spänning på WWDC imorgon.

För en student är en iPad ett vasst alternativ, finns väldigr bra appar för föreläsningsanteckningar. Kör redan ARM så i dagsläget ett säkrare alternativ än Mac. För just informationsteknik så måste det nog ändå bli en Mac.

Vad gäller val av Intel-CPU så tycker jag inte det spelar så stor roll. Enkeltrådat har dom alla väldigt liknande prestanda och informationsteknik är mest enkeltrådat. Ingen Intel-CPU är heller idag lika snabb i enkeltrådat som senaste CPU i A-serien från Apple själva.

Då TS ska läsa IT är jag tvungen att rekommendera en "riktig" dator och inte en leksak som iPad är. Har haft tre stycken sedan 2010 och är fortfarande mycket nöjd, men jag hade aldrig kunnat klara mig med en iPad i min utbildning (civilingenjör i datateknik, så liknande TS).

Det viktiga, skulle jag säga, är bra skärm, bra tangentbord och låg vikt. Därmed är nog en MacBook Air inte helt fel, om man tycker om den sortens tangentbord förstås. Notera dock att den exempelvis saknar vanliga USB-portar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på en pc om jag var i din sits 13 eller 14 tum, tunn och lätt. Du kommer släpa den till och från skolan många gånger, så de punkterna väger rätt tungt

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Lite lurigt att köpa en Mac med bytet till ARM runt hörnet. Jag väntar med spänning på WWDC imorgon.

För en student är en iPad ett vasst alternativ, finns väldigr bra appar för föreläsningsanteckningar. Kör redan ARM så i dagsläget ett säkrare alternativ än Mac. För just informationsteknik så måste det nog ändå bli en Mac.

Vad gäller val av Intel-CPU så tycker jag inte det spelar så stor roll. Enkeltrådat har dom alla väldigt liknande prestanda och informationsteknik är mest enkeltrådat. Ingen Intel-CPU är heller idag lika snabb i enkeltrådat som senaste CPU i A-serien från Apple själva.

Oj då, får nog läsa på lite om det där. Hade inte varit så kul att lägga 15k på en Pro för att det nästa år ska komma nåt ännu bättre för samma pris

Skrivet av Murvar:

Garanterat! Min från 2013 är fortfarande snabb, bara batteriet som blivit trött med åren.

Har hört att Apples datorer har en redig livslängd! Kan mycket väl bli en Air till slut eftersom att jag antar att tyngre uppgifter ändå kommer utföras på skolans egna datorer

Skrivet av Alling:

Då TS ska läsa IT är jag tvungen att rekommendera en "riktig" dator och inte en leksak som iPad är. Har haft tre stycken sedan 2010 och är fortfarande mycket nöjd, men jag hade aldrig kunnat klara mig med en iPad i min utbildning (civilingenjör i datateknik, så liknande TS).

Det viktiga, skulle jag säga, är bra skärm, bra tangentbord och låg vikt. Därmed är nog en MacBook Air inte helt fel, om man tycker om den sortens tangentbord förstås. Notera dock att den exempelvis saknar vanliga USB-portar.

Kollade på en iPad Pro tills jag insåg att det med största sannolikhet inte går att programmera på en sån. Får åka iväg och testa lite olika tangentbord på närmsta Elgiganten eller Media Markt då!

Permalänk
Medlem

Fördelen med en Mac är ju att du kan köra vilket OS som helst ink MacOS.
Hade tittat på Dell XPS 13 och Surface Laptop 3 for business också. Sedan har ju Lenovo en miljard laptops varav många håller mycket hög kvalitet, Thinkpads är ju dock flaggskeppen.

Här tycker jag är en bra grundlista på Prisjakt att utgå ifrån
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s446038787&o=produ...

Det som sedan spelar roll är upplösning/skärmstorlek, vikt samt utgångar, exempelvis vilken form av extern displayutgång det finns kan vara viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Jag skulle kört på en pc om jag var i din sits 13 eller 14 tum, tunn och lätt. Du kommer släpa den till och från skolan många gånger, så de punkterna väger rätt tungt

Man får ju absolut mer för pengarna i PC världen, har dock hört att det är smidigare med en Mac på informationsteknik pga att OSX är baserat på Unix eller nåt sånt 0: Är det kanske inte alls så mycket krångligare på en PC? 0:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Jag skulle kört på en pc om jag var i din sits 13 eller 14 tum, tunn och lätt. Du kommer släpa den till och från skolan många gånger, så de punkterna väger rätt tungt

En PC kan inte köra MacOS men en Mac kan köra Windows!

Permalänk
Medlem

Vänta tills hösten när du har tillgång till studentrabatter och köp då i stället. Bästa köp just nu är ett gäng kollegieblock med helvita sidor och häftet med övningar till matte-proppen. Inte lika sexigt, men nyttigare.

Med Tiger Lake på väg ut på Intel-sidan och ökande tillgång på AMDs Ryzen 4000-laptopar är Apple snart ännu mer akterseglade än vanligt på tekniksidan. Och sedan har vi ARM-problematiken som redan nämnts.

Inget fel på MacOS, men jag hade satsat på nånting som funkar med Linux och fått mer maskin för pengarna i stället. Linux behöver du ändå bekanta dig med inför arbetslivet. MacOS används ju bara på klienter så dom delarna lär du dig ändå på Linux.

Apple har oftast grym byggkvalitet, det får man medge, speciellt nu när dom har fixat tangentborden. Med det sagt... Det finns en rätt rörig recension av Pro med i7 jämfört med Air med i5 på Linus Tech Tips. Runt 3:25 visas vad dom faktiskt jämför, om jag fattar rätt. Dom går rätt jäkla varmt. XPS 13 som används som jämförelse i recensionen är en klassiker att köra Linux på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frogmilk:

Oj då, får nog läsa på lite om det där. Hade inte varit så kul att lägga 15k på en Pro för att det nästa år ska komma nåt ännu bättre för samma pris
Har hört att Apples datorer har en redig livslängd! Kan mycket väl bli en Air till slut eftersom att jag antar att tyngre uppgifter ändå kommer utföras på skolans egna datorer
Kollade på en iPad Pro tills jag insåg att det med största sannolikhet inte går att programmera på en sån. Får åka iväg och testa lite olika tangentbord på närmsta Elgiganten eller Media Markt då!

Håller med dig på alla tre punkterna. Om nu Apple går över till ARM så kan det iofs innebära rejäla rabatter på utgående Intel-baserade modeller, i synnerhet begagnade kommer nog slumpas bort väldigt billigt.

Kan intyga bra livslängd på Apple-prylar. Kan mycket väl vara billigare i långa loppet, särskilt om man håller sig till snik-modellerna och duckar svindyra värsting-modeller.

Programmering på en iPad lär vara kört inte bara nu utan även ett bra tag framöver. Xcode lär lanseras på iPad imorgon men det är fortfarande långt kvar till en Mac i funktionalitet. En iPad, egentligen användning av penna, passar grymt bra till anteckningar på föreläsningar. För studenter som läser typ medicin, fysik, matematik, samhällsvetenskap eller språk är det suveränt att t.ex. kunna rita fritt. En iPad kan också fotografera tavlan eller helt enkelt spela in föreläsningen. För IT kan man tänka sig typ grafik, diagram, flödesschema och dokumentation men knappast mer än så.

Permalänk
Medlem

Med majuppdateringen av Win10 och WSL2 är riktigt bra, men just livslängden talar för Mac, en fem år gammal Mac är fortfarande Ok, en fem år gammal PC-laptop är oftast skräp (glappande trackpads o.s.v.). ARM-bytet betyder mindre för dig under utbildning och även om iPad inte är någon leksak längre @lars_celander (kör personligen iPad+Magic Keyboard som laptop numer utan några större problem) så passar nog en riktig x86 laptop bättre under utbildningen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Fördelen med en Mac är ju att du kan köra vilket OS som helst ink MacOS.
Hade tittat på Dell XPS 13 och Surface Laptop 3 for business också. Sedan har ju Lenovo en miljard laptops varav många håller mycket hög kvalitet, Thinkpads är ju dock flaggskeppen.

Här tycker jag är en bra grundlista på Prisjakt att utgå ifrån
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s446038787&o=produ...

Det som sedan spelar roll är upplösning/skärmstorlek, vikt samt utgångar, exempelvis vilken form av extern displayutgång det finns kan vara viktigt.

Lenovo har jag hört mycket bra om, så ska absolut kolla in dem också. Dell XPS var jag riktigt sugen på för ett par år sen så kan vara värt att kolla där också, dock har jag hört att några har haft ganska mycket problem med dem

Skrivet av KAD:

Vänta tills hösten när du har tillgång till studentrabatter och köp då i stället. Bästa köp just nu är ett gäng kollegieblock med helvita sidor och häftet med övningar till matte-proppen. Inte lika sexigt, men nyttigare.

Med Tiger Lake på väg ut på Intel-sidan och ökande tillgång på AMDs Ryzen 4000-laptopar är Apple snart ännu mer akterseglade än vanligt på tekniksidan. Och sedan har vi ARM-problematiken som redan nämnts.

Inget fel på MacOS, men jag hade satsat på nånting som funkar med Linux och fått mer maskin för pengarna i stället. Linux behöver du ändå bekanta dig med inför arbetslivet. MacOS används ju bara på klienter så dom delarna lär du dig ändå på Linux.

Apple har oftast grym byggkvalitet, det får man medge, speciellt nu när dom har fixat tangentborden. Med det sagt... Det finns en rätt rörig recension av Pro med i7 jämfört med Air med i5 på Linus Tech Tips. Runt 3:25 visas vad dom faktiskt jämför, om jag fattar rätt. Dom går rätt jäkla varmt. XPS 13 som används som jämförelse i recensionen är en klassiker att köra Linux på.

Hade inte tänkt köpa något förrän tidigast 9 juli då antagningsbeskedet kommer då. Apple har ju 10% för studenter i princip året om vilket alltid är trevligt men det är nog smart som du säger att vänta in diverse rabatter osv som brukar komma med terminsstart! Det fina med Apple är ju just byggkvaliteten och att "det bara funkar" vilket alltid är trevligt, dock är det riktigt mycket pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Vänta tills hösten när du har tillgång till studentrabatter och köp då i stället.

...och apple kör back-to-school erbjudanden, man brukar väl få ett par beats-lurar på köpet då som student.

Verkar bli airpods i år:
https://9to5mac.com/2020/06/15/apple-back-to-school-promotion...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Håller med dig på alla tre punkterna. Om nu Apple går över till ARM så kan det iofs innebära rejäla rabatter på utgående Intel-baserade modeller, i synnerhet begagnade kommer nog slumpas bort väldigt billigt.

Kan intyga bra livslängd på Apple-prylar. Kan mycket väl vara billigare i långa loppet, särskilt om man håller sig till snik-modellerna och duckar svindyra värsting-modeller.

Programmering på en iPad lär vara kört inte bara nu utan även ett bra tag framöver. Xcode lär lanseras på iPad imorgon men det är fortfarande långt kvar till en Mac i funktionalitet. En iPad, egentligen användning av penna, passar grymt bra till anteckningar på föreläsningar. För studenter som läser typ medicin, fysik, matematik, samhällsvetenskap eller språk är det suveränt att t.ex. kunna rita fritt. En iPad kan också fotografera tavlan eller helt enkelt spela in föreläsningen. För IT kan man tänka sig typ grafik, diagram, flödesschema och dokumentation men knappast mer än så.

Då kan det ju faktiskt vara värt att vänta på ARM även om det är en Intel man införskaffar, vi får se! Har en iPad Pro från typ 2017 hemma som jag köpte för att rita osv på och det är riktigt trevligt med Apple Pencil faktiskt. Dock är det, precis som du säger, långt kvar innan en iPad går att användas till 100% som en laptop.

Skrivet av Mindfighter:

Med majuppdateringen av Win10 och WSL2 är riktigt bra, men just livslängden talar för Mac, en fem år gammal Mac är fortfarande Ok, en fem år gammal PC-laptop är oftast skräp (glappande trackpads o.s.v.). ARM-bytet betyder mindre för dig under utbildning och även om iPad inte är någon leksak längre @lars_celander (kör personligen iPad+Magic Keyboard som laptop numer utan några större problem) så passar nog en riktig x86 laptop bättre under utbildningen.

Skriver detta på en Thinkpad x270 som jag fick i ettan av gymnasiet och den visade ålder redan efter två år så det är väl lite därför också som jag är sugen på en Mac Har en kompis som fick en MacBook Air årsmodell 2014 i början av gymnasiet istället och den funkar fortfarande hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frogmilk:

Skriver detta på en Thinkpad x270 som jag fick i ettan av gymnasiet och den visade ålder redan efter två år så det är väl lite därför också som jag är sugen på en Mac

Yupp och då är Thinkpad x200-serien en av mina personliga favoriter på PC-sidan vad gäller hållbarhet och smidigt format.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frogmilk:

Då kan det ju faktiskt vara värt att vänta på ARM även om det är en Intel man införskaffar, vi får se!
<klipp>

Det får vara rejält prutat på en Intel för att det skall löna sig, den kommer ju snabbt att bli 'legacy' och livslängden kan bli kort oavsett hur bra byggkvaliteten är.

Jag tror alltså att övergången blir snabb, man har redan stora volymer på iPhone och iPad så logistiken med ARM för Mac är nog rätt enkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Vänta tills hösten när du har tillgång till studentrabatter och köp då i stället. Bästa köp just nu är ett gäng kollegieblock med helvita sidor och häftet med övningar till matte-proppen. Inte lika sexigt, men nyttigare.

Denne man säger sanningen.

Skrivet av frogmilk:

Hade inte tänkt köpa något förrän tidigast 9 juli då antagningsbeskedet kommer då. Apple har ju 10% för studenter i princip året om vilket alltid är trevligt men det är nog smart som du säger att vänta in diverse rabatter osv som brukar komma med terminsstart! Det fina med Apple är ju just byggkvaliteten och att "det bara funkar" vilket alltid är trevligt, dock är det riktigt mycket pengar

Förstår inte varför du ens funderar på att köpa då, 9 juli, långt innan du har behovet, eller vet hur dit behov kommer att se ut.

Vad har du att vinna på det?

Du kanske inte behöver någon maskin på länge. Eller alls.

Vänta *åtminstone* på officiell information från skolan om att du behöver ha en laptop, innan du köper nåt.

Nu är det ett tag sedan jag pluggade, men jag gissar första kurserna kommer vara matterepetition och att det dröjer innan du får labbuppgifter som kräver någon direkt datorkraft.

Under tiden har du möjlighet att höra dig för med personer från högre årskurser om det finns några kurser/labbar som ställer krav på vad du har.

När du väl får behov av datorkraft - specellt om du pluggar ML - är det inte säkert att ens en dyr laptop räcker till. Mer troligt använder du laptoppen som terminal för att remota in mot en beräkningsserver.

- Disclaimer: Pluggade D, KTH

Visa signatur

Gammal och gnällig