Köpa iPhone 11 eller vänta på nya iPhone 12?

Permalänk
Medlem

Köpa iPhone 11 eller vänta på nya iPhone 12?

Tjena,

Jag fick precis ett mejl från Elgiganten och deras sommarrea är igång. De säljer iPhone 11 64GB med 15 gb surf för 399:- i månaden, vilket låter väldigt billigt i mina öron. På t ex Comviq kostar den (med 10 gb surf) 549:- i månaden samt hos 3 549kr/mån (15gb).

Nyligen så annonserad Elgiganten ut iPhone XS för 395:- i månaden som jag tänkte slå till på, men avvaktde pga att jag vill köpa iPhone 12, men detta erbjudande med iPhone 11 känns väldigt lockade.

Anser ni att det är värt att köpa denna iPhone 11 64GB med 15gb surf för 399kr/mån?

Jag vill ta fina bilder på mina resor samt ha en telefon som har bra batteritid och är framtidssäkrad...

Permalänk
Medlem

iPhone 12 verkar potentiellt bli en ganska stor uppgradering. WWDC är ju imorgon dock så eventuellt får du veta mer om den då. Det är möjligt att det sker senare i höst dock.

iPhone XS och iPhone 11 är ju extremt snarlika förövrigt och jag tycker inte någon av dem känns särskilt moderna om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

iPhone 12 verkar potentiellt bli en ganska stor uppgradering. WWDC är ju imorgon dock så eventuellt får du veta mer om den då. Det är möjligt att det sker senare i höst dock.

Jag misstänker att den kommer att bli uppskjuten. Men ja, jag håller med om att iPhone 12 kommer att bli en ganska stor uppgradering, men jag undrar vad priset kommer att landa på? Åtminstone 499kr/mån? Kanske går ner en aning till början på nästa år?

Jag TROR inte att det kommer att vara en jättestor skillnad på processorerna (inte vad som kommer märkas av i alla fall), det kanske snarare blir bättre kamera (mer AR utvecklad) samt OLED skärm.. men är det värt att vänta i ett halvår samt betala minst 2-3tkr mer?

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med 64GB så är det ju bara att slå till om du inte kan vänta.
Vi vet att Iphone 11 tar bra bilder, framtidssäker lär den vara med tanke på vilken prestanda den har och hur apple hanterat äldre enheter de senaste åren.
Iphone 12 kommer antagligen bli lite bättre på det mesta men också kosta mer.

Behöver du en ny telefon idag? (altså ska du göra någon resa där du tänkt fota innan Iphone 12 kommer?) Annars kan du ju vänta in Iphone 12 anser du inte den vara värd de extra pengarna så lär ju 11an reas ut.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är du nöjd med 64GB så är det ju bara att slå till om du inte kan vänta.
Vi vet att Iphone 11 tar bra bilder, framtidssäker lär den vara med tanke på vilken prestanda den har och hur apple hanterat äldre enheter de senaste åren.
Iphone 12 kommer antagligen bli lite bättre på det mesta men också kosta mer.

Behöver du en ny telefon idag? (altså ska du göra någon resa där du tänkt fota innan Iphone 12 kommer?) Annars kan du ju vänta in Iphone 12 anser du inte den vara värd de extra pengarna så lär ju 11an reas ut.

Jag använder i dagsläget iPhone 7 Plus som jag är relativt nöjd med. Dock så betalar jag 249kr/mån för ett abonnemang (utan bindningstid) samt att det inte riktigt tar laddning, vilket är ganska jobbigt..

Någon som har koll på vad instegsversionen av nya iPhone modeller brukar ligga på i månaden? Jag menar, vad kostade t ex iPhone 11 när det släpptes? Jag misstänker runt 499kr/mån?

Permalänk
Medlem

12 Pro och Pro Max ryktas bli försenade till till oktober/november. Kanske även 12:an kommer något senare än september.
Vi kan nog räkna med lite annan design i år (skarpare kanter), 5G och 120 Hz-display i Pro-varianterna. Tror inte det kommer vara lika mycket skillnader mellan den vanliga 11:an och 12:an.

Permalänk
Medlem

@Proluial: Det borde vara billigare att köpa telefonen löst och använda lågprisoperatörer som Vimla än att köpa på avbetalning hos någon av de stora.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Jag misstänker att den kommer att bli uppskjuten. Men ja, jag håller med om att iPhone 12 kommer att bli en ganska stor uppgradering, men jag undrar vad priset kommer att landa på? Åtminstone 499kr/mån? Kanske går ner en aning till början på nästa år?

Jag TROR inte att det kommer att vara en jättestor skillnad på processorerna (inte vad som kommer märkas av i alla fall), det kanske snarare blir bättre kamera (mer AR utvecklad) samt OLED skärm.. men är det värt att vänta i ett halvår samt betala minst 2-3tkr mer?

Jag har ingen aning om vad telefoner kostar från operatörerna nu för tiden då jag alltid köper telefoner separat så där har jag svårt att spekulera.

Det är sällan ren CPU- och GPU-prestanda som är mest intressant. Det är istället skärmen, kameran, ny funktionalitet, etc. som ofta är mest intressant. Skärmen på iPhone XS och iPhone 11 är som bäst "ok", men egentligen inget att hurra för och hör enligt min åsikt hemma på en lågpris-telefon. Kameran och övrig funktionalitet är ju bra dock.

Frågan är vad du har för telefon nu och om den fortfarande kommer leverera det du vill fram tills du kan köpa en iPhone 12?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag har ingen aning om vad telefoner kostar från operatörerna nu för tiden då jag alltid köper telefoner separat så där har jag svårt att spekulera.

Det är sällan ren CPU- och GPU-prestanda som är mest intressant. Det är istället skärmen, kameran, ny funktionalitet, etc. som ofta är mest intressant. Skärmen på iPhone XS och iPhone 11 är som bäst "ok", men egentligen inget att hurra för och hör enligt min åsikt hemma på en lågpris-telefon. Kameran och övrig funktionalitet är ju bra dock.

Frågan är vad du har för telefon nu och om den fortfarande kommer leverera det du vill fram tills du kan köpa en iPhone 12?

Jag har iPhone 7 Plus och det kommer att överleva, men jag måste ladda den hela tiden samt kolla så att landslagen sitter i ordentligt (glapp i uttaget) så det är lite störande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

@Proluial: Det borde vara billigare att köpa telefonen löst och använda lågprisoperatörer som Vimla än att köpa på avbetalning hos någon av de stora.

iPhone 11 kostar 7954kr (331kr/mån) plus att jag gärna vill ha minst 15 GB surf, vilket kostar runt 250kr. Så då landar jag på 580kr/mån, jämfört med 399kr/mån på Elgiganten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

12 Pro och Pro Max ryktas bli försenade till till oktober/november. Kanske även 12:an kommer något senare än september.
Vi kan nog räkna med lite annan design i år (skarpare kanter), 5G och 120 Hz-display i Pro-varianterna. Tror inte det kommer vara lika mycket skillnader mellan den vanliga 11:an och 12:an.

Nää precis.. och jag tänkte köpa standard varianten

Permalänk
Medlem

Kan du leva med att vänta lite så kanske ett batteribyte kan vara värt att göra? Kostar inte många hundralappar och gör såklart stor skillnad för helhetsupplevelsen.

Har du testat att försiktigt rengöra eller använda tryckluft i lightningkontakten?

Permalänk
Medlem

Jag brukar joxa med tandpetare i laddhålet och fiska ut fickludd. (Översätt inte den meningen till tyska) Gör underverk för kontakten.

Permalänk
Medlem

Postar detta här för skoj skull.
Hörde idag från en person som sa sig ha info (arbetar inom branschen) att nya iPhone kommer i 4 modeller:

- iPhone 12 Mini
- iPhone 12
- iPhone 12 Pro
- iPhone 12 Pro Max

Ska bli kul att se om det stämmer.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Postar detta här för skoj skull.
Hörde idag från en person som sa sig ha info (arbetar inom branschen) att nya iPhone kommer i 4 modeller:

- iPhone 12 Mini
- iPhone 12
- iPhone 12 Pro
- iPhone 12 Pro Max

Ska bli kul att se om det stämmer.

Jobbar inom "branschen"? Dessa rykten har varit offentliga för vem som helst att kolla upp och ute på "world wide web" flera månader.

Sammanfattning här:
https://www.macrumors.com/2020/10/06/apple-iphone-event-octob...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Jobbar inom "branschen"? Dessa rykten har varit offentliga för vem som helst att kolla upp och ute på "world wide web" flera månader.

Sammanfattning här:
https://www.macrumors.com/2020/10/06/apple-iphone-event-octob...

Haha där ser man. Trodde inte att något var bekräftat än.
Bra att du var mer insatt. Själv hade jag noll koll då jag bara gjorde en snabb googling innan jag postade.

Edit: Personen jag pratade med är återförsäljare av mobilskal och dylikt. De hade fått namnen bekräftade iaf, alltså 12 Mini, 12, 12 Pro och 12 Pro Max.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch