Rykte: Nvidia Geforce RTX 3080 får 1 408 extra CUDA-kärnor och 10 GB grafikminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Även om grafikkorten mer än fördubblats i pris (inflationsjusterat) sen -99. Så är ju kretsarna väldigt mycket större i dag. Och innehåller otroligt mycket fler transistorer. Tror, om jag minns rätt. Att jag gav 3000 kr för mitt GF 256 ddr.

Dock så behöver man inte byta cpu lika ofta nu. En 3 år gammal cpu på den tiden, gick knappt att använda.

Tror priset per transistor är mindre idag än det var då Men ja 3000 för ett toppkort hade ju vart nåt!

Näe CPU-fronten är slöare idag än vad den är för GPU:er tråkigt men vad gör man, man sparar iaf lite cash på det. Min i3 6100 funkar fortfarande bra men är lite trög då jag börjat spela VR.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Ett okänt Nvidia kort har testats i Timespy. Wccftech säger att det är ett 3080. Det slår 2080 Ti rejält i testet. Är det däremot det större 3090/3080 Ti så är resultatet mer i linje men tidigare ökningar, +31%.
https://wccftech.com/nvidia-rtx-3080-time-spy-benchmarks/

Originalkälla;
https://hardwareleaks.com/2020/06/21/exclusive-first-look-at-...

Permalänk
Medlem

Det hade ju varit trevlig ifall Nvidia hade gått tillbaka till hur det var innan 2000-serien; att prestandan tog ett steg upp i klass men priset behölls för den klassen, dvs att 3070 är lite bättre än 2080 men har ungefär samma pris som 2070.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det hade ju varit trevlig ifall Nvidia hade gått tillbaka till hur det var innan 2000-serien; att prestandan tog ett steg upp i klass men priset behölls för den klassen, dvs att 3070 är lite bättre än 2080 men har ungefär samma pris som 2070.

Är nog så att man får fler funktioner istället för mer prestanda (om man räknar per krona). Problemet är att majoriteten inte har nytta av dessa funktioner antingen för att dom inte streamar, renderar etc. eller för att resten av systemet sätter stopp.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

"4k i ultra" antyder att man mera är intresserad av teknikprylande. Ungefär som de som tittar på 0-100 tider på sportbilar till skillnad från att faktiskt köra en. Hade det handlat om en bra spelupplevelse så är det settingsläget irrelevant.

I mitt fall är att jag vill ha det så snyggt som möjligt eftersom det ökar spelupplevelsen gällande atmosfär, att få det bästa möjligt.
Jag kan ibland vänta med att spela ett efterlängtat spel och vänta ett tag tills man har bättre grafikkort som faktiskt pressar spelet tills det yttersta.
Som t ex Horizon Zero Dawn till ps4, riktigt snyggt men det fanns mycket som kunde bli bättre grafikmässigt pga ps4:ans begrännsningar.
Nu kommer det till pc och då kommer spelet till sitt fulla potential.

Jag spelar inte multiplayer utan kör på äventyr t ex Mass Effect, Uncharted, Resident Evil, Horizon Tomb Raider mm, då är grafik, musik och atmosfär oerhört viktigt. Kan jag få upp atmosfären ett steg upp genom att köra max settings så gör det spelupplevelsen bättre.

Skrivet av EntropyQ3:

Är man erfaren går det oftast väldigt snabbt att grovoptimera sina inställningar, men jag vill varmt rekommendera lite oerfarnare PC-spelare att prova runt med olika settings, uppleva hur det i sin helhet påverkar spelet (om alls!), göra samma sak i olika spel, gärna från olika generationer, och successivt bygga upp en erfarenhetsbas. Det är faktiskt ganska intressant, och man kan upptäcka att man inte nödvändigtvis har personliga preferenser som passar i en standardinställning.

Visst är det kul att ställa in, men att kunna ställa allt på max och sedan köra är ännu mer underbart.

Skrivet av EntropyQ3:

(Jag stänger till exempel alltid av allt som fejkar gammal filmkamera - vinjettering, kromatisk aberration, lens flare, DOF, motion blur....)

Samma här, samma sak gällande sk bildförstörare(aka bildförbättrare) på tv, en tv ska helst vara kalibrerad(där tyvärr game-modes är väldigt dåliga)....

Skrivet av EntropyQ3:

Sedan är det naturligtvis OK att egentligen mest vara intresserad av prylshopping. Det finns ju trådar här som bara går ut på att visa upp det man köpte senast för andra på forumet.

Vilket är raka motsatsen till mitt beteende, jag kör på min pc så länge det går med uppgraderingar, kör med mobilen tills den knappt fungerar....
Köper inte nya prylar allt för ofta....

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Tror priset per transistor är mindre idag än det var då Men ja 3000 för ett toppkort hade ju vart nåt!

Näe CPU-fronten är slöare idag än vad den är för GPU:er tråkigt men vad gör man, man sparar iaf lite cash på det. Min i3 6100 funkar fortfarande bra men är lite trög då jag börjat spela VR.

Priset per transistor är väldigt mycket lägre idag. Och på cpu sidan gick jag från en 10 år gammal Nehalem i7 950. Som funkade utmärkt fortfarande. Den lever vidare på dotterns skrivbord. Till en 9900k förra hösten. Visst är det skillnad. Men skillnaden var större efter 3 år i början på seklet.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Tja.. Jag kan ha rätt eller fel. Vi ser under hösten .... Vem är det som behöver täcka sin forskning o utvecklingskostand då tror du? Inte AMD väl eftersom de är basen i lådorna? Och med tanke på vad lådorna troligen kommer kosta och AMD gör både cpu o gpu till dessa så kan man räkna ut att GPU priset på RDNA2 i dessa inte är speciellt högt. Så då beror det lite på hur bra RDNA2 är och till vilket pris. Vad säger att RDNA2 kommer kosta 10x mer utanför lådorna?
Kan vara så att AMD med sitt tal om disruptive menar att de kommer komma med, låt säga som exempel, några kort kring 2080ti prestanda. Lite under lite över till ett ruskigt lågt pris med dagens mått mätt. Det skulle vara extremt "disruptive" då de flesta kort som säljs nästa generation troligen ligger där i kring i prestanda. Kan de göra det? Ja självklart och göra bra vinst på det också. (syftar till att RDNA2 i den prestandaklassen redan kommer vara i lådorna o kan inte kosta speciellt mycket och tillverka).
Kan/kommer de även släppa sk big Navi till "vettigt" pris? Ja ska de vara disruptive så varför inte? Något annorlunda är i görningen hos AMD och ser man till hur de agerat med sina prollar.. med lyckat resultat så ska vi inte bli förvånade om de tar i från tåspetsarna nu gentemot Nvidia.

Jag tror AMD kommer sälja motsvarade prestanda som konsolerna till ungefär dubbla priset som en konsol, och jag tror både sony och ms går back ganska kraftigt på varje enhet om de säljs för dom pengarna som pratats om i ryktesväg. Amd får de pengarna som avtalet säger och det är högre än den del av priset som många här räknar med vad det verkar.

Det som gör nästa generation från deras sida disruptive är att de mer än dubblerar sin prestanda på single gpu på grund av (kraftigt) höjda frekvenser och dubblerat antal kärnor vilket gör att deras top-end kommer leka med 2080ti. Eftersom nvidia drar ut sin näst största gpu för att svara med bevisar det ännu mer.

Min känsla är dock fortsatt att big navi kommer kosta en bra bit över 1000$, helt enkelt för att folk är vana att betala det nu för tiden, finns ingen poäng att vara ’snäll’. Mostvarande som konsolerna (och 5700XT) bör väl då hamna kring 400$ kanske mer?

Permalänk
Medlem

3080 lär nog prestera snarlikt som 2080ti och ha ungefär liknande pris. Det är iaf vad jag tror.

Jag är överhängande pessimistiskt när det kommer till utvecklingen utifrån prestanda per krona.

Fördelen är iofs att behovet att köpa nytt minskar med tiden. Så på det sättet kan man spara pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Ett okänt Nvidia kort har testats i Timespy. Wccftech säger att det är ett 3080. Det slår 2080 Ti rejält i testet. Är det däremot det större 3090/3080 Ti så är resultatet mer i linje men tidigare ökningar, +31%.
https://wccftech.com/nvidia-rtx-3080-time-spy-benchmarks/

Originalkälla;
https://hardwareleaks.com/2020/06/21/exclusive-first-look-at-...

Om det är ett 3080 som sen kostar som ett 2080 skulle jag säga att ordningen i universum är återställd. Man kan ju alltid hoppas.

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Det hade ju varit trevlig ifall Nvidia hade gått tillbaka till hur det var innan 2000-serien; att prestandan tog ett steg upp i klass men priset behölls för den klassen, dvs att 3070 är lite bättre än 2080 men har ungefär samma pris som 2070.

Lite bättre än 2080? Snarare att 3070 skulle prestera mer eller mindre som ett 2080 Ti om vi ska se till hur 70-korten sett ut tidigare (1070 var i princip ett 980 Ti och 970 klådde 780 Ti om jag inte minns fel). Hade varit katastrof om vi fick samma prestandakräftgång igen... Hur det blir beror helt och hållet på vad amd har att komma med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Lite bättre än 2080? Snarare att 3070 skulle prestera mer eller mindre som ett 2080 Ti om vi ska se till hur 70-korten sett ut tidigare (1070 var i princip ett 980 Ti och 970 klådde 780 Ti om jag inte minns fel). Hade varit katastrof om vi fick samma prestandakräftgång igen...

Prestandan kan nog komma att öka så mycket men det har ju mest med namngivning att göra, men priserna kommer nog gå upp för mycket. 2060 var ju inte ett x60 kort om man ser till priset, så det känns som att siffrorna bara är vad som marknadsavdelningen känner för...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

3080 lär nog prestera snarlikt som 2080ti och ha ungefär liknande pris.

Haha, varför skulle de ens bemöda sig med att släppa en sån produkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

3080 lär nog prestera snarlikt som 2080ti och ha ungefär liknande pris. Det är iaf vad jag tror.

Jag är överhängande pessimistiskt när det kommer till utvecklingen utifrån prestanda per krona.

Fördelen är iofs att behovet att köpa nytt minskar med tiden. Så på det sättet kan man spara pengar.

Det ser jag som osannolikt. 3080 lär utprestera 2080Ti. Vi har dels rykten om att den kommer få den stora Ampere-kretsen, samt rykten om lika många CU's som 2080Ti fast betydligt högre klockat. Det finns även starka incitament för Nvidia att slå på stort. Det är rätt säkert att anta att det kommer bli bra prestandaökningar.

Den stora frågan är snarare till vilket pris. Inte omöjligt att 3080 kommer kosta som 2080Ti och att 3090 blir betydligt dyrare. Fast å andra sidan blir det lättare för AMD att konkurrera om pris/prestanda plus att 20-serien inte sålt alls så bra som tidigare kort. Marknaden för 10KKr-kort är inte så stor och marknaden för 20KKr-kort lär vara mycket mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Haha, varför skulle de ens bemöda sig med att släppa en sån produkt?

De har de redan gjort tidigare
2080 vs 1080ti
om man bortser från raytracing då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

De har de redan gjort tidigare
2080 vs 1080ti
om man bortser från raytracing då

Om man bortser ja... Bortser från RT, DLSS och det faktum att 2080 är snäppet snabbare ändå. Och detta utan en ordentlig nodkrympning - vilket de har denna gång.

Näe, inte en chans att de kommer ta $1200 för 3080.

Med det sagt så tappade 80-serien rätt mkt flås/betydelse med 2080/2080S. 2070 och framförallt 2070S framstår som betydligt bättre prestanda/krona och de som verkligen sukta efter mer kräm var nog mer intresserade av 2080Ti. Tror inte Nvidia är nöjda med det resultatet.

Permalänk
Medlem

Nvidia är tillbaka med sina rekord kvartal så jag vet inte varför vissa av er tror att Nvidia "behöver" ändra någonting alls...så länge motståndaren inte kan erbjuda något i toppklassen kommer de fortsätta med sina hutlösa priser. Vad gäller konsoler är det främst spel(exklusiva sådana) som avgör hur attraktiva de är ur gaming-synpunkt. Jag tror de har väldigt liten påverkan på priset på PC-komponenter.

Skrivet av Fulci:

Ett okänt Nvidia kort har testats i Timespy. Wccftech säger att det är ett 3080. Det slår 2080 Ti rejält i testet. Är det däremot det större 3090/3080 Ti så är resultatet mer i linje men tidigare ökningar, +31%.
https://wccftech.com/nvidia-rtx-3080-time-spy-benchmarks/

Originalkälla;
https://hardwareleaks.com/2020/06/21/exclusive-first-look-at-...

Är det 3080 = skitbra, annars är det katastrof

Permalänk

Bara jag som reagerar på att det ser lite skumt ut. Att Titan kortet skulle få långsammare minnen än båda småsyskonen 3090 och 3080?

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Bara jag som reagerar på att det ser lite skumt ut. Att Titan kortet skulle få långsammare minnen än båda småsyskonen 3090 och 3080?

Såg det oxå. Är väl så enkelt att 2GB-moduler inte finns tillgängliga i lika höga hastigheter som 1GB-modulerna.

Om det nu stämmer...märkligt att det inte läckt nått om GDDR6X innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

3080 lär nog prestera snarlikt som 2080ti och ha ungefär liknande pris. Det är iaf vad jag tror.

Jag är överhängande pessimistiskt när det kommer till utvecklingen utifrån prestanda per krona.

Fördelen är iofs att behovet att köpa nytt minskar med tiden. Så på det sättet kan man spara pengar.

Om ett 3080 kostar lika mycket som en 2080 Ti så lär Nvidias försäljning sjunka mer än de 45% som 2000-serien stod för. Folk har fått nog och det reflekteras i Nvidias kvartalsrapporter. "Gamers" är kräsna och extremt pålästa kunder.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

I mitt fall är att jag vill ha det så snyggt som möjligt eftersom det ökar spelupplevelsen gällande atmosfär, att få det bästa möjligt.
Jag kan ibland vänta med att spela ett efterlängtat spel och vänta ett tag tills man har bättre grafikkort som faktiskt pressar spelet tills det yttersta.
Som t ex Horizon Zero Dawn till ps4, riktigt snyggt men det fanns mycket som kunde bli bättre grafikmässigt pga ps4:ans begrännsningar.
Nu kommer det till pc och då kommer spelet till sitt fulla potential.

Jag spelar inte multiplayer utan kör på äventyr t ex Mass Effect, Uncharted, Resident Evil, Horizon Tomb Raider mm, då är grafik, musik och atmosfär oerhört viktigt. Kan jag få upp atmosfären ett steg upp genom att köra max settings så gör det spelupplevelsen bättre.

Är helt med dig om att grafiken spelar roll i äventyrsspel som inte är för hektiska, utan där man kan stanna till och titta på världen man transporterats till. Min poäng angående "ultra" settingen, är att där har utvecklaren typiskt kastat in också features som helt enkelt inte ger så mycket (eller ens något) betalt visuellt. Man kan typiskt vinna mycket på att lite selektivt ändra några av dem. Att bara sätta allt på max är helt enkelt ineffektivt.

Citat:

Visst är det kul att ställa in, men att kunna ställa allt på max och sedan köra är ännu mer underbart.

Är det 7000:- underbart att inte gå in i settings? Inte för mig. Jag har MYCKET som jag kan tänka mig att göra för de pengarna som är mer värt än den bekvämligheten. För att inte tala om att jag skulle ge mig in där i vilket fall, bara för att kika på vad som fanns att göra.

Citat:

Vilket är raka motsatsen till mitt beteende, jag kör på min pc så länge det går med uppgraderingar, kör med mobilen tills den knappt fungerar....
Köper inte nya prylar allt för ofta....

Nuförtiden köper jag datorprylar i teknikknän. När marknaden tar ett signifikant steg upp. Händer inte så ofta, det närmaste lär bli skiftet till DDR5. Om jag inte gör det för att jag tycker det är intressant, skulle jag nog lugnt kunna spela vidare på den PCn jag har hela den här konsolgenerationen ut, dvs ungefär till 2030. Känner på mig att jag ändå kommer att shoppa 2022-2023 på 5nm. I alla fall om det händer något oemotståndligt på VR-sidan. PC-marknaden har massor av uppdaterade produkter, men den faktiska nyttan av % hit eller dit är helt försumbar. Det skall till en faktor 3-4 för att det skall spela någon reell roll utöver att tillfredsställa shoppingsuget. Förr tog det tre år. Nu tar det tio.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Är det 7000:- underbart att inte gå in i settings? Inte för mig. Jag har MYCKET som jag kan tänka mig att göra för de pengarna som är mer värt än den bekvämligheten. För att inte tala om att jag skulle ge mig in där i vilket fall, bara för att kika på vad som fanns att göra.

För vissa spel ja! När nästa Mass Effect kommer då ska jag kunna maxa inställningarna på ett spel som jag kommer ägna många hundra timmar på
Säg om jag lägger 700 timmar på ett sådant spel, då kostar spelet bara 10 kr mer i timmen

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Kan bli en riktigt spännande GPU-höst men blir det för dyrt kanske jag skiter i att uppdatera GPUn och köper än av de nya konsolerna istället beroende på priset förstås. Kör man prenumerationstjänsterna så spelar det inte så stor roll att spelen är dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

För vissa spel ja! När nästa Mass Effect kommer då ska jag kunna maxa inställningarna på ett spel som jag kommer ägna många hundra timmar på
Säg om jag lägger 700 timmar på ett sådant spel, då kostar spelet bara 10 kr mer i timmen

Heh.
När nästa Mass Effect kommer vet jag en sak du kommer att få. Jävligt blanka golv. Citadels keepers kommer att vara överallt och putsa och polera.
Allvarligt talat, det som ME kanske mest av allt behövde var bättre animationer. Och ME:Andromeda drev hem poängen att grafik inte hjälper om spelkonstruktion och manus inte håller nivån. ME:Andromeda var i alla grafiska hänseenden vida överlägset den gamla trilogin. Men även om ME:A kanske inte förtjänade att sågas som skedde, så är det nästan ingen som tycker att det är ett bättre spel. Och det blir varken bättre eller sämre av att man togglar en grafiksetting.

Egentligen diskuterar vi "värde" här, och det är Gud ske pris subjektivt. Men när det faller väldigt långt ut på normalfördelningskurvan, kanske det är läge att titta sig i spegeln och ställa sig lite obekväma frågor. Är verkligen en lite mer realistisk genomlysning av min karaktärs örsnibbar i motljus i ett datorspel det som ger mig mest värde i livet? Och om det är det, vad säger det om mitt liv?

Signifikans har blivit en väldigt obekväm fråga på datorforum som detta, och det säger något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Egentligen diskuterar vi "värde" här, och det är Gud ske pris subjektivt. Men när det faller väldigt långt ut på normalfördelningskurvan, kanske det är läge att titta sig i spegeln och ställa sig lite obekväma frågor. Är verkligen en lite mer realistisk genomlysning av min karaktärs örsnibbar i motljus i ett datorspel det som ger mig mest värde i livet? Och om det är det, vad säger det om mitt liv?

Signifikans har blivit en väldigt obekväm fråga på datorforum som detta, och det säger något.

Bortsett från den smått märkliga för att inte säga löjliga frågeställningen så gör Raytracing otroligt mycket för spel, och kommer troligtvis vara den tekniken som gör mest framöver ifråga om realism. Att vi sedan kanske inte uppskattar Nvidias nuvarande prissättning och prestanda med Raytracing är en helt annan sak.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Bortsett från den smått märkliga för att inte säga löjliga frågeställningen så gör Raytracing otroligt mycket för spel, och kommer troligtvis vara den tekniken som gör mest framöver ifråga om realism. Att vi sedan kanske inte uppskattar Nvidias nuvarande prissättning och prestanda med Raytracing är en helt annan sak.

Gör det?
När det hade nyhetens behag publicerades en massa artiklar där man kunde se samma scen ljussatt med respektive utan RT. Ibland var det svårt att alls se skillnad, ibland var det skillnad, men oklart vad som faktiskt var bättre, osv. Om det är så att man måste frysa bilden, förstora till 200% och sedan titta noga för att avgöra vilken ljussättningsteknik som används, hur stor roll spelar det faktiskt?

Det är knepigt att alls diskutera signifikans här. Många som postar lever på ett eller annat sätt på att det säljs prylar, så att ifrågasätta värdet är naturligtvis kontroversiellt. Det är som att rekommendera ABX-testning på audiofil forum.

Permalänk
Medlem

@EntropyQ3:

I praktiken är det verkligen inte svårt att se skillnad. Raytracing gör sig mycket bra i realtime.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

@EntropyQ3:

I praktiken är det verkligen inte svårt att se skillnad. Raytracing gör sig mycket bra i realtime.

Ja det är en tydligt skillnad i alla fall från min erfarenhet. Även om vi idag är långt ifrån den önskvärda prestanda som behövs för att kunna använda det i grafiskt tunga spel. När grafiken i spel börjar närma sig "diminishing returns" för hur mycket pengar det kostar att producera får man titta på andra saker för att höja kvaliten, som t.ex. raytracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Gör det?
När det hade nyhetens behag publicerades en massa artiklar där man kunde se samma scen ljussatt med respektive utan RT. Ibland var det svårt att alls se skillnad, ibland var det skillnad, men oklart vad som faktiskt var bättre, osv. Om det är så att man måste frysa bilden, förstora till 200% och sedan titta noga för att avgöra vilken ljussättningsteknik som används, hur stor roll spelar det faktiskt?

Det är knepigt att alls diskutera signifikans här. Många som postar lever på ett eller annat sätt på att det säljs prylar, så att ifrågasätta värdet är naturligtvis kontroversiellt. Det är som att rekommendera ABX-testning på audiofil forum.

En av de stora grejerna med Raytracing är att det är "enklare" för speltillverkarna att göra ljussättning tex

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Köpte 980ti när det var nytt och det rullar fortfarande i en burk med 9900k. Ville byta redan vid 2000-releasen men tyckte hoppet var för litet, nu börjar det bli dags att slanta upp