Permalänk

CPU fastnade i heatsink

Jag tänkte byta fläkt från amd wraith prism på min 3900x men när jag drog ut den så var CPU fast i heatsink alla pins ser ok ut. Jag har försökt att värma kylpastan med hårtork samt tagit tandtråd och rödsprit men den kommer inte loss. Jag råkade också spilla rödsprit på cpu pins. Vad ska jag göra för att få lös den? Bör jag göra någonting åt spillan?

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk
Sötast

greppa sida på den med valfritt verktyg och rotera den, bör komma av rätt lätt.

Permalänk
Medlem

Testa andvända tandtråd annars.

Visa signatur

Chassi: Fractal Define R6 Kyling: Corsair h150i Pro 360 Cpu: 9900k
Mb: Gigabyte Aourus Master z390 Gpu: 1060 6gb
Ram: 16gb Gskill Trident Z Psu: Seasonic focus+ 750w gold

Permalänk
Medlem

Sånt som händer ibland med AMDs CPUer. Tricket är att vrida kylaren medan man lyfter av den.
Men som lösning på ditt problem så kan du ta en vanlig matkniv och trycka försiktigt emellan CPU och kylare för att skapa luftfickor. Sen är det bara att plocka bort CPU. Kylpastan blir som ett lim mellan CPU och heatsink.
Rödspriten är inget du egentligen behöver bry dig om. Om allt är torrt är det bara att tuta och köra. Skulle du bara extra nojjig kan du köpa isopropanol och göra rent allt med.

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk

CPU känns lite för känslig för att använda kniv och verktyg på. Är ni säkra? Tandtråden verkar inte komma in under CPUn.

Permalänk
Medlem

Ta tag i kanterna på CPUn med fingrarna och rotera den, alternativt smörkniv i plast som du kilar in mellan kylare och CPU

Permalänk
Medlem

@Gabbe Labbe: Ovansidan på CPU är en värmespridare som inte är så ömtålig. Bara pinsen blir intakta är det inga problem.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbe Labbe:

CPU känns lite för känslig för att använda kniv och verktyg på. Är ni säkra? Tandtråden verkar inte komma in under CPUn.

Tips till nästa gång, ha datorn igång så att CPU blir varm, stäng av och sedan rotera kylaren istället för att dra rakt upp. Då låssnar den mycket lättare.

Permalänk

Jag prövade allt som ni tipsade om men den sitter stenhårt. Tror att jag får lämna in den på service så får någon annan lösa det åt mig.

Permalänk
Medlem

Du har inte någon form utav rakblad? IHS och botten på kylaren kan man använda lite mer kraft på då ytorna inte är så värst ömtåliga samtidigt vill man inte att en AMD cpu flyger av med tanke på pinsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbe Labbe:

Jag prövade allt som ni tipsade om men den sitter stenhårt. Tror att jag får lämna in den på service så får någon annan lösa det åt mig.

och vad tror du dem kommer göra då?
Mest troligt värma den och sen vrida, var inte så rädd, få ett ordentligt grepp om IHS och vrid så kommer den komma loss.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

@fesen @Nagelfar

...ni vet att tråden är 3 veckor gammal va?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

@fesen @Nagelfar

...ni vet att tråden är 3 veckor gammal va?

Jag vill veta hur det gick. Spänningen är olidlig.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Om ingen tipsat om detta än bör man väl kunna använda en värmepistol eller hårtork(?!) för att värma upp skiten. Tycker att ett rakblad bör kunna komma bra in mellan också.

Vill förövrigt också veta hur det gick med detta.

Permalänk
Medlem

Jag körde ett cpu stress test innan jag tog av stock kylaren. Vred försiktigt och den kom loss.

Precis som dom andra är jag med nyfiken av att höra hur det gick

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Jag har gjort samma miss. Fruns hårtork gjorde att det gick att vrida loss CPUn och isopropanol fixade bort resterna av kylpastan. Vill oxå veta hur det gick...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Djhg2000:

@fesen @Nagelfar

...ni vet att tråden är 3 veckor gammal va?

Det är inga problem att tillföra ny info till en gammal tråd.

Permalänk

Det blev så att jag ringde upp en person som tog 100 kr för att ta lös den genom att ta en fiberduk och skruvmejsel och trycka lös CPU:n (han använde fiberduken som skydd).

Men sen när jag skulle stoppa in den så råkade jag böja en massa piggar och blev väldigt oroligt. Men jag lyckades böja tillbaka dem med hjälp av ett rakblad och nu så fungerar det felfritt. Inget jag vill göra igen dock.

Permalänk
Medlem

Glad att jag läste om AMD’s klisterpasta innan jag byggde ihop datorn och bytte till AS5

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Glad att jag läste om AMD’s klisterpasta innan jag byggde ihop datorn och bytte till AS5

Tror inte AMD gör någon "klisterpasta"

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anton studs:

Tror inte AMD gör någon "klisterpasta"

Inte klister per se, men den förapplicerade kylpastan på just Wraith Prism är extremt benägen att skapa en sugkoppseffekt mot processorn och rycka den ur sockeln vid avmontering.

Permalänk
Medlem

Att skiten sitter fast betyder bara att det har uppnåtts ordentlig kontakt

AMD behöver bara byta ut skiten dom använder som pasta på en CPU som har pinnar. Det finns bättre grejer för ändamålet, men det kostar några kronor extra för AMD.

Om man i tillägg kör några rundor med realbench innan man ska ta ur cpu så går det lätt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Inte klister per se, men den förapplicerade kylpastan på just Wraith Prism är extremt benägen att skapa en sugkoppseffekt mot processorn och rycka den ur sockeln vid avmontering.

Ni får göra en video som visar hur man avmonterar cpukylare på bästa sätt, och ha med i eran datorbyggar guide det lär ju vara nybörjarna som råkar ut för detta (själv skyldig med en athlon 6000+) .

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Det är inga problem att tillföra ny info till en gammal tråd.

Så läge den inte är 8 år gammal.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Tror inte AMD gör någon "klisterpasta"

Nu var det bildligt jag menade givetvis.
Läste att den ofta sitter rejält hårt efter ett tag, vilket uppenbarligen stämmer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ni får göra en video som visar hur man avmonterar cpukylare på bästa sätt, och ha med i eran datorbyggar guide det lär ju vara nybörjarna som råkar ut för detta (själv skyldig med en athlon 6000+) .

En mycket bra idé! Har även tankar på att göra en video som täcker hur man ska göra om det redan är för sent och processorn nu sitter fast på undersidan av kylaren. Har själv lyckats med bragden att rycka upp processorn ur sockeln ett antal gånger när det varit stressigt i testlabbet.

Permalänk

Jag köpte en 3200G, använde originalkylaren en vecka. När det skulle av trodde jag att jag glömt någon skruv. Satt riktigt ordentligt. Måste vara något i AMDs pasta som gör att det fastnar. Har aldrig varit med om det tidigare.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det är inga problem att tillföra ny info till en gammal tråd.

Absolut inte, tyckte det var lite sent att komma med den sortens svar tre veckor efter att OP sa att han skulle lämna in den bara.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS