Säga upp sig från sitt sommarjobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Vissa delar kan inte förhandlas bort, du får inte försämra för arbetstagaren.

Sökte lite på det du skriver om att den är dispositiv vilket stämmer till viss del enligt https://lawline.se/answers/ar-arbetstidslagen-dispositiv

Där står följande:
.

Jadå, det är fina lagar vi rabblar upp men inget av det betyder ett smack.
Det är bokslutet och kvartalsrapporten som betyder något. Om bolaget inte kan uppvisa ett positivt kassaflöde med vinst så är det på fallrepet oavsett fackliga interventioner, bolaget kommer göra allt för att vända den utvecklingen, även om det så behöver gå ut över arbetstagarnas rättigheter.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd

@twit: Det har jag gjort i snart 40 år (egen firma)

Permalänk
Inaktiv

Ja sa upp mig från mitt sommarjobb efter 2 dagar utan problem, då de var ett liknande jobb som jag tidigare blivit utbränd i så kanske de var lite speciellt och därför enklare att sluta vad vet jag.

Men jag hade då skrivit ett avtal att jag skulle jobba 3 månader men nu blev de som sagt bara 2 dagar och jag kunde helt enkelt inte fortsätta för då skulle jag blivit sjukskriven igen, de som hände var att jag blev avstängd från A kassa i 45 dagar men den smällen tog jag eftersom jag insåg att jag aldrig kan jobba med något liknande mer i mitt liv så lite positivt blev de av allt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Jadå, det är fina lagar vi rabblar upp men inget av det betyder ett smack.

Det betyder jävligt mycket och frångår arbetsgivaren detta ska det omedelbart lyftas till facket!

Permalänk

Jag skulle inte ens våga vilja generalisera över åldersgrupper alls. Har mött många bland de "äldre" åren (50-70) som verkligen brinner för sitt arbete, samtidigt som jag träffat lika många yngre som också gör allt för att visa framfoten. Samtidigt tycker jag att många i min egen ålder (25-30) oftast sjukar sig mer, speciellt när de säger upp sig. Folk i den högre åldersgruppen är dock ibland väldigt duktiga på att ta lååånga pauser, och ska samtidigt ut och röka en gång i timmen.

Nej, jag vågar inte generalisera. Inser att många här redan ser på mig som ett exempel på den lata ungdomen, vilket jag själv tycker är ganska humoristiskt eftersom jag själv tycker att jag är en person som vill alltid prestera mitt bästa och visa vad jag går för. Därtill tycker jag inte att någon ska ta skit av arbetsgivare bara för att "man kanske gilar det till slut", speciellt inte när det trots allt bara handlar om ett (av många) sommarjobb.

Permalänk

@anon301768: Tycker att det låter starkt av dig att du tog det beslutet. Det är inte lätt att göra det, men hälsan måste få gå först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

Jag gör jobbet jag blev lovad att göra, dvs brevbärare genom postnord. Däremot jobbar jag mer än 40h/vecka utan rast trots att jag skrev på för en tjänst på 80%. Jag känner att arbetet ger mig mer stress än vad jag trodde. Därför vill jag säga upp mig, vilket mitt avtal ger mig rätt att göra, jag är bara rädd för att chefen kommer hävda något avtalsbrott eftersom jag sa att jag kunde jobba hela perioden.

Varför jobbar du utan rast och mer övertid än du måste?

Du gör det bara utan att någon frågar eller säger du inte emot?
Hur är era regler om övertid? Låter som att företaget bryter mot dem om du är tvingad att jobba så mycket. Är i samma bransch och vi kan bara bli tvingade en timme övertid per dag och verkligen inte varje dag.

Skrivet av MisterTipp:

Jag förstår inte hur jag skulle kunna hinna rast. Jag måste dela ut till ett relativt stort område. Slingan är dessutom gjord för att cyklas, men jag tvingas köra bil för att ingen pallat fixa cyklarna och lära upp mig på det. Det betyder att en stor del av min runda går ut på att jag kör fem meter, slänger mig ut ur bilen med paket, post och reklam, springer fem meter till brevlådan, sen tillbaka till bilen för att köra fem meter fram tills nästa hus. Denna delen av slingan består av ungefär 70x3 hushåll samt mindre sidogator som man ska köra in. Det betyder också att slingan inte ligger rätt sorterat, så jag som ny förväntas lägga all post i rätt i ordning, veta exakt vilken ordning allt kommer i, samt hinna köra ut allt på 6h. Jag hinner aldrig bli klar, och därefter ska jag köra tömningar hos ombud. Det är helt omöjligt.
När jag kommer hem från jobb kan jag inte slappna av för jag stör mig på att jag inte hinner samt försöker memorera ordningen på alla jävla adresser.

Nä, jag hade nog presterat bättre med sortering eller liknande. Vi får se vad chefen säger, jag hoppas hon är sympatisk.

Du parkerar bilen, slänger upp fötterna och äter en matlåda samtidigt som du ser lite youtube eller någon serie.
Sen när rasten är över jobbar du vidare. Alternativt drar på en restaurang med någon kompis eller kollega och äter lunch (sämre val i dessa tider).

Sen tar det typ 2-3 veckor att komma in ett sånt här jobb. Vissa kräver 1-2 månder innan de börjar få in någon rutin. Man går från att köra en rutt på 9h till 4h ganska fort om man är snabb

Helt klart värt att byta jobb om du känner att det förstör dig dock.

Skrivet av pytonOrm:

just precis det jag gör har ingen rast många företag har inte det ens tror du det är skola eller vad ?
enda gången jag får vila på frukost samt lunch på 30 minuter om dagen

"Har inga raster" Skriver sen direkt en mening om dina två raster.
Rofl.

Så 45min om dagen du har rast då? Ganska glassigt

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MisterTipp:

@Guggen64: Tycker att det låter starkt av dig att du tog det beslutet. Det är inte lätt att göra det, men hälsan måste få gå först.

Har man hamnat i den sitsen att man blivit utbränd då går hälsan före allt och då menar jag allt, man måste hela tiden känna efter vilken ork man har och man har fått lära sig att säga NEJ oftare en förr.

Nu har jag haft den turen att jag fått vara arbetslös länge och jag mår bättre en jag gjort på länge och jag har sluppit att sjukskriva mig, är mer en 4 år sedan men jag känner av de fortfarande ibland så tillbaka till 100% kommer man nog aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

inte för o va sån men dagens ungdomar är lata o inte vill jobba för det inte passar dom medans andra skulle döda för o få jobb det är svårt idag o få ens jobb för många...

Skrivet av twit:

Skulle du själv vara beredd att jobba 7½-8½ timme om dagen utan rast?

Skrivet av pytonOrm:

@twit:

just precis det jag gör har ingen rast många företag har inte det ens tror du det är skola eller vad ?

enda gången jag får vila på frukost samt lunch på 30 minuter om dagen

Dessutom på vissa företag har man rätt till betald Friskvård upp till 30 minuter 2 ggr dagen skulle man inte ta ena dagen har man rätt 1 timma det står även i avtal mm. beroende på var man jobbar

Skrivet av twit:

Då har du ju raster.

Som twit skriver du tar 2 längre raster per dag, vad har skolan med någonting att göra?
Jag har själv suttit i TS situation under nästan hela mitt arbetsliv har jag skippat raster med undantag för en väldigt kort lunch "ibland" lägg på enormt mycket övertid på det , nu försöker jag ta åtminstone 15-30min lunch och känner jag för det tar jag en 10-15min på förmiddagen och 10-15min på eftermiddagen sagt nej till övertid , det är arbetsgivarens uppgift att planera så att tiden räcker till men som du skriver själv du tar ju redan raster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

@sarlucic: Tack så mycket! Vill inte gå in i för många detaljer, men gick igenom en stresschock förra sommaren (dock tror jag inte jag gick in i väggen, vet inte helt skillnaden). Det var ganska mycket som hände på en gång i mitt liv, och det hela slutade med en sjukskrivning och terapi. Spenderade större delen av sommaren med att vara ett tomt skal. Det var väldigt obehagligt. Jag pendlande mellan total uppgivenhet och apati, till panikångest. Riktigt fruktansvärt. Jag tror inte jag kommer gå in i en liknande period igen, men jag känner på mig att kroppen börjar varna.

Det där med stress är väldigt individuellt. Man tror man är en maskin, men man kommer till en gräns där man stressar så mycket att man blir dissociativ och försvinner liksom, tills man ligger på golvet en dag och kan inte andas samtidigt som väggarna börjar närma sig.

Kan starkt rekommendera alla som känner på sig att man stressar för mycket att ta det på allvar. För alla fungerar det inte att bara "jobba på".

Du va på gränsen att braka in i väggen totalt men du lyckades hejda det. När man bränner ut sig totalt så sover man bara och har ingen ork alls.

Inom industrin som jag jobbat så har jag sett en del fall där de som riktigt bränner ut sig/går in i väggen så är de borta minst 1år innan de kommer tillbaka om de kommer tillbaka vet några som har aldrig kunnat göra samma arbete igen efter sin sjukskrivning.

Att bränna ut sig är inte att leka med.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

@hellmix: Nej, man ska vara jävligt försiktigt med sådant.

Har för övrigt skrivit till min chef att jag önskar att säga upp mig och att få nya arbetsuppgifter under uppsägelsetiden. Tack för all feedback allesammans!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hellmix:

När man bränner ut sig totalt så sover man bara och har ingen ork alls.

Nej inte alls. När man är ordentligt utbränd så sover man inte alls (insomnia) och får reglera hjärtrytmen och blodtrycken med hjälp av betablockerare, som i sin tur stör sömnrytmen ännu mer

Ja, det har blivit en hel del förändringar i hur alla ser på sina arbetsplatser idag än hur det såg ut för 20ish år sedan. Det är inte alla som har en stabil inkomst idag och alla verkar inte vilja ha det heller.

Permalänk
Skrivet av anon25463:

Nej inte alls. När man är ordentligt utbränd så sover man inte alls (insomnia) och får reglera hjärtrytmen och blodtrycken med hjälp av betablockerare, som i sin tur stör sömnrytmen ännu mer

Ja, det har blivit en hel del förändringar i hur alla ser på sina arbetsplatser idag än hur det såg ut för 20ish år sedan. Det är inte alla som har en stabil inkomst idag och alla verkar inte vilja ha det heller.

Själv tycker jag det verkar som de flesta mest av allt önskar ett bra jobb som de trivs med. Har aldrig hört någon prata om att de inte vill ha en stabil inkomst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

@Semjonov: Detta är inte mitt första sommarjobb. Har referenser sen tidigare, samt ett jobb jag gör under terminerna på universitetet. Detta var bara jag som ville prova något nytt, och insåg att det inte var som jag förväntade mig. Blev t.ex. lovade en tjänst på 80%, eller cirka 32h/vecka enligt kontraktet, men jag snittar nog 7.5-8.5h arbete varje dag, utan rast. Jobbet ger mig även mycket stress, vilket jag har haft problem med förr. Vill bara säga upp mig, jobba mina sista fyra veckor, sen aldrig har med företaget att göra igen.

Isåfall bryter arbetsgivaren mot kollektivavtal, du får inte jobba så länge utan rast. Så, gå till chefen säga att du måste få jobba 80% enligt kontrakt, vägrar han så bara säg upp dig.

Visa signatur

Hej alla barn !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MisterTipp:

Själv tycker jag det verkar som de flesta mest av allt önskar ett bra jobb som de trivs med. Har aldrig hört någon prata om att de inte vill ha en stabil inkomst?

Själv tycker jag att en stabil inkomst kommer i första hand. Vem vill torka skit på äldreomsorgen och samtidigt tycker att man trivs med det? Bara ett exempel av flera hundratals jobb där en stabil inkomst kommer i första hand.

EDIT: Det är ju klart. Så länge sociala betalar så kan man ju alltid avsäga sig jobb som man inte "orkar med"

Permalänk
Medlem

På min mors jobb (vården) så gick hennes sommarjobbare och skulle fylla på bilen, sedan kom hon aldrig tillbaka. 🤓

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Skulle du själv vara beredd att jobba 7½-8½ timme om dagen utan rast?

Så är det för många inom t ex restaurangbranschen. Inte ovanligt att jobba 8-12h om dagen, kväll och helg utan rast, OB på runt 5 spänn. Dessutom drar många arbetsgivare 100kr för lunchen oavsett om man äter eller ej av restaurangens mat. Men dom måste ha pengar så dom står ut ändå. Det är därför det är rätt vanligt med t ex rökning, drickande och andra preparat för att dom ska klara det.

Risk för off topic nu men jag hoppas att många som nu blivit varslade från sina serviceyrken fokuserar på att skaffa bättre jobb eller ställa högre krav på sina nya jobb. Vissa klarar att jobba 12h men långt ifrån alla. Dessutom ska man ju bli ordentligt kompenserad iaf. Nu är det dessutom massa permiteringsfusk på g där anställda förväntas utföra 5h arbetsuppgifter på 3h t ex. En riktigt rutten bransch är vad det är.

Permalänk
Skrivet av anon25463:

Själv tycker jag att en stabil inkomst kommer i första hand. Vem vill torka skit på äldreomsorgen och samtidigt tycker att man trivs med det? Bara ett exempel av flera hundratals jobb där en stabil inkomst kommer i första hand.

EDIT: Det är ju klart. Så länge sociala betalar så kan man ju alltid avsäga sig jobb som man inte "orkar med"

Jag är övertygad om att det finns folk inom äldreomsorgen som faktiskt brinner för sitt jobb och känner att de bidrar till samhället på ett bra sätt!

Och det är väl klart att man kan har rätt att sluta på jobb man inte trivs med, om man har möjligheten att göra det. Jag tycker inte man ska gå hela sitt vuxna liv på ett jobb man vantrivs med om man har möjligheten att göra något åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Nej inte alls. När man är ordentligt utbränd så sover man inte alls (insomnia) och får reglera hjärtrytmen och blodtrycken med hjälp av betablockerare, som i sin tur stör sömnrytmen ännu mer

Ja, det har blivit en hel del förändringar i hur alla ser på sina arbetsplatser idag än hur det såg ut för 20ish år sedan. Det är inte alla som har en stabil inkomst idag och alla verkar inte vilja ha det heller.

Skriver bara som jag har sett och hört av de som har fått det bekräftat av läkare och de har sagt att de har bara vilja sova/vila etc men man får ingen ro så det blir moment 22. Alla får ju inte det och man kan diskutera i en oändlighet hur det påverkar kroppen etc nu skrev jag en generell symtom som jag har fått det beskrivet vad de har gjort för att hitta tillbaka från utbränningen och det har varit att ta det lugnt och vila/sova etc..

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Själv tycker jag att en stabil inkomst kommer i första hand. Vem vill torka skit på äldreomsorgen och samtidigt tycker att man trivs med det? Bara ett exempel av flera hundratals jobb där en stabil inkomst kommer i första hand.

EDIT: Det är ju klart. Så länge sociala betalar så kan man ju alltid avsäga sig jobb som man inte "orkar med"

Jobbade några somrar / vintrar på äldreboende när jag var yngre. Är absolut givande, får höra många roliga historier av gamlingarna och de är överlag väldigt tacksamma för hjälp. Inte svårt att se meningen i det. Sedan finns det ju givetvis rena paketet men så är det ju bara.

Gäller att särskilja på jobb som är givande för individen, för där tror jag vården är svårslagen, men ha en arbetsgivare (kommun/landsting) som värderar jobbet till ca 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Så är det för många inom t ex restaurangbranschen. Inte ovanligt att jobba 8-12h om dagen, kväll och helg utan rast, OB på runt 5 spänn. Dessutom drar många arbetsgivare 100kr för lunchen oavsett om man äter eller ej av restaurangens mat. Men dom måste ha pengar så dom står ut ändå. Det är därför det är rätt vanligt med t ex rökning, drickande och andra preparat för att dom ska klara det.

Det kanske ÄR så, men det betyder inte att det rätt, eller ens okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det kanske ÄR så, men det betyder inte att det rätt, eller ens okej.

Jag sa inte att det var okej, bara att det är väldigt utbrett. Som arbetstagare finns det tyvärr ingen hjälp att få. Börjar man klaga hos chefen tappar man jobbet och får snabbt rykte om sig om "dålig arbetsmoral" och liknande när förhållandena egentligen är inhumana.

Permalänk
Avstängd

Tycker jag läst hela tråden men kanske jag missat något: vad sade chefen när du påtalade att du inte hinner med rundan på den tid du har enligt avtal (80%)? Förstår inte riktigt tanken på att säga upp sig om man inte har diskuterat problemet med sin chef innan. Om man har tagit den diskussionen och inte kommer till någon samsyn så kan det ju vara aktuellt att säga upp sig.

Men jag anta'r att du redan diskuterat detta med chefen och inte fått någon förståelse för dina synpunkter. Eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ibymafayhas:

Jobbade några somrar / vintrar på äldreboende när jag var yngre. Är absolut givande, får höra många roliga historier av gamlingarna och de är överlag väldigt tacksamma för hjälp. Inte svårt att se meningen i det. Sedan finns det ju givetvis rena paketet men så är det ju bara.

Gäller att särskilja på jobb som är givande för individen, för där tror jag vården är svårslagen, men ha en arbetsgivare (kommun/landsting) som värderar jobbet till ca 0.

Du missade hela poängen där.
Svårt att jämföra päron och äpplen. Att jobba på ett äldreboende är alldeles olika beroende på om det gäller demenspatienter, delegering, sjukdomar etc. Kan gamlingarna berätta historier så kan de oftast klara av sig själva också i det stora hela förutsatt att de kan klara av de dagliga sysslorna. Jobb inom vården suger, speciellt om det är kommunalt. Dåligt betalt och ännu sämre villkor. Dock så har vi våra hjältar som gör sitt jobb dag ut och dag in utan att klaga på dåliga arbetsförhållande, och i min värld som jag har sett det så är det alltid de som är 40+ som gör detta. Skulle vilja se en 16 åring göra samma jobb utan att klaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Tycker jag läst hela tråden men kanske jag missat något: vad sade chefen när du påtalade att du inte hinner med rundan på den tid du har enligt avtal (80%)? Förstår inte riktigt tanken på att säga upp sig om man inte har diskuterat problemet med sin chef innan. Om man har tagit den diskussionen och inte kommer till någon samsyn så kan det ju vara aktuellt att säga upp sig.

Men jag anta'r att du redan diskuterat detta med chefen och inte fått någon förståelse för dina synpunkter. Eller?

Jag ställde samma fråga tidigare i tråden men fick inget svar så jag antar att inget samtal har ägt rum med chefen angående problemet.

Permalänk

Missade att du frågade om det.

Jag har tagit upp det med chefen. I min slinga ingår moment som bara kan göras efter en viss tidspunkt, vilket gör det omöjligt för mig att jobba de tiderna som var sagda. Jag påtalade detta och det de sa då var att de skulle fundera på det, men fick inte veta något mer konkret. Har även påtalat för chefen att jag känner mig väldigt stressad och har svårt att hinna med, men har inte riktigt fått något svar då heller.
Så jag vet inte helt vad jag ska tro. De andra som började samtidigt med mig verkar sitta i samma sits, och om jag ska vara helt ärlig tror inte jag de är kvar hela sommaren heller.

Permalänk
Medlem

@MisterTipp: personen som har jobbet i vanliga fall, hur lång tid tar det för den personen?

Permalänk

Jag gjorde slingan tillsammans med den personen ett tag. Vi hann i princip aldrig bli klar utan att jobba konstant utan paus och för min del blev det även mycket övertid eftersom jag skulle jobba 80%.
Det hela känns väldigt dåligt planerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

jag hoppas hon är sympatisk.

R.I.P
Det var kul att lära känna dig

Skrivet av MisterTipp:

men gick igenom en stresschock förra sommaren

Tror jag ska lära ut en liten livsfilosofi som du kan ha stor nytta av

Är du skitnödig, skit!
Är du hungrig, ät!
Är du trött, sov!
Och framförallt gör inget idag som du kan skjuta upp till morgondagen istället!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av MisterTipp:

Jag vill säga upp mig från mitt sommarjobb, som inte alls var hur det var beskrivet. En sak som jag oroar mig för är dock att jag fick jobbet eftersom jag sa till min chef att jag kunde jobba hela perioden. Nu vill jag dock säga upp mig i förtid. Enligt mitt kontrakt regleras uppsägning av kollektivtalet, som ger mig rätt till fyra veckors uppsägningstid.
Min fråga är: vad är "mest bindande"? Kan jag begå kontraktsbrott genom att säga upp mig trots att jag sa att jag kunde arbeta? Eller har jag rätt att säga upp mig i enlighet med mitt kontrakt och kollektivavtal?

Jag skulle undvika säga upp mig men om du förklarar vad du tycker är fel kanske vi förstår och kan ge bättre råd.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB