Sony avtäcker Playstation 5-designen – får en digital modell

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Wow! Är det ett skämt eller finns den? Perfekt tillbehör till PS5?

Det är ju expansions-grafikkortet man sätter på toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Fegar förövrigt inte. Har sagt att Sonys designval är betydligt roligare, designern gick helt klart väldigt mkt mer än 14 sekunder på sig.

Tiden det tog att formge är nog lätt att missta för den som inte arbetar som formgivare, och tror det är meningslöst att spekulera i den. Det som ytligt sätt ser enkelt ut, kan ofta inneburit mer tanke och arbete att ta fram (inte enbart gällande formgivning).

På liknande sätt så säger en del andra i vissa forum (dock inte jag) att PS5 formgavs av en 14-åring.*

Men som sagts innan: smaken är som baken; den skiljer sig. Tror inte vi kommer längre där (inte seriöst ivf.).

Dock bra att vi tycker helt olika; vore trist om alla i världen hade samma smak eller samma åsikter (även om jag har släppt all seriös diskussion om PS5 vs XBSX i just denna tråden, och med just dig - tror vi sagt allt till varandra som är värt att förmedla).

*Det tycker jag dock personligen att det är en lite väl både elak och orealistisk kommentar.

Skrivet av ipac:

Jag kan på rak arm inte komma på någon konsol som är snygg. Men designmässigt så säger jag nog PS1.

Kan iofs. hålla med dig om att PS1 är snygg (första versionen), även om jag gillar PS2 klart mycket bättre.

God kväll!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Wow! Är det ett skämt eller finns den? Perfekt tillbehör till PS5?

Det är ett officiellt tillbehör för de som vill ytterligare förbättra ventilationen. Till för att undvika att konsolen throttlar lika mycket och gör att den kan hålla högre och jämnare FPS utan dippar. Sätts på i toppen av PS5:an, men kräver dock lite mer höjd i TV-bänken (111 cm totalt med konsol under).

Men vad gör man inte för max prestanda.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hur tänker du nu?

Nej de ska ge bort spelen. Inte fula med free to play. Det vore bäst för konsumenten.

Realistiskt? Givetvis inte, men det var du som börja... Att "ge" bort incitamenten att köpa den egna konsolen (dvs att släppa sina spel till andra konsoler) är väldigt orealistiskt eftersom hela konsolekonomin bygger på att folk ska hålla sig till den egna konsolen.

Citat:

Grejen är att Sony och Microsoft ignorerat datorspelare, så hade begränsat sin marknad att sälja sina spel och tjänster till.

Vi tar det igen, vad vi vet idag: Sony ignorerar i det närmaste datorspelare. MS gör det givetvis inte. Varför skriver du som om de två har samma strategi?

Citat:

Visst kanske de säljer något fler konsoler (hårdvara med tveksamma och låga marginaler) om de gjort allt exklusivt för de, men då hade å andra sidan minskat sin försäljning av spel (mjukvara med höga marginaler) och tjänster (också höga marginaler).

Alltså, EN till kund såld konsol = potentiellt håva in pengar på spel (både egna och tredjeparts), nätbutik utan konkurrenter, tillbehör och nättjänster.

De når inte alla med den strategin. Men de kommer vara väldigt försiktiga med minsta grej som kan få denna konsol att inte bli såld. Enskilda spel till "onåbara kunder" är inte nödvändigtvis så viktigt i sammanhanget.

Ja, om man nu inte redan har intressen i "alternativ-plattformen" då... Då är det om inte win-win så iaf helt ok.

Citat:

Microsoft och Sony har gjort sin matteläxa och affärsanalys. De är inte korkade.

Näe, att DE har räknat rätt tvivlar jag inte på...

Permalänk
Skrivet av ipac:

Jag kan på rak arm inte komma på någon konsol som är snygg.

Nya Atarin är inte så dum

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej de ska ge bort spelen. Inte fula med free to play. Det vore bäst för konsumenten.

Realistiskt? Givetvis inte, men det var du som börja...

[ kort och snabbt svar - skall strax lägga mig - för att undvika missförstånd och onödiga diskussioner om detta ]

Inte. Det var du som startade med att de skall ge bort spelen (inte alls jag).

Gissade eller antog då att du då avsåg "free to play"-spel (som vi nu både verkar vara eniga om är ett gissel).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Håller med. Riktigt snygg och lyckad formgivning.

(Synd att konsolen, och de bakom, väsentligen är en bluff och scam.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

På liknande sätt så säger en del andra i vissa forum (dock inte jag) att PS5 formgavs av en 14-åring.*

Japp men jäklar att han fick gott om tid på sig iaf. Ett helt sommarlov, minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

[ kort och snabbt svar - skall strax lägga mig - för att undvika missförstånd och onödiga diskussioner om detta ]

Inte. Det var du som startade med att de skall ge bort spelen (inte alls jag).

Gissade eller antog då att du då avsåg "free to play"-spel (som vi nu både verkar vara eniga om är ett gissel).

Det var du som började med orealistiska saker som är "bäst för konsumenten".

Permalänk
Medlem

PS5 på fabriksgolvet. Tycker inte den ser så stor ut som alla säger:

Ok då

Dold text
Permalänk

Undrar hur stor del av designen är vinklad åt luftflöde. Ska bli intressant och se hur den ser ut inuti. Spawnwave lär ju plocka isär den så fort han får lägga vantarna på en.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med.

Det är en jävla kundfientlig, och monopolistisk, strategi som storföretag kör med. Detta för att låsa in oss kunder, så vi får mindre val, mindre konkurrens, och tvingas in i hörn.

Något man verkligen borde bojkotta (men som kan vara svårt i verkligheten att motstå som enskild konsument, men man bör försöka).

Om det inte vore för de "exklusiva spelen"... vad skulle det då finnas för anledning att välja en specifik konsol?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Om det inte vore för de "exklusiva spelen"... vad skulle det då finnas för anledning att välja en specifik konsol?

Det kan väl finnas massvis av anledningar att välja en framför den andra. Jag har bara kört på XB senaste generationen men det har inget att göra med deras exklusiva titlar, snarare med att jag gillar kontrollen, att integrationen med min Windows PC är bra (cross play, game pass etc.), att priset var mer rimligt än för PS när jag köpte och att den stöder UHD BR. Hade det handlat om exklusiva titlar hade jag förstås köpt en Playstation för de har bäst sådana och XBoxens tenderar att finnas till Windows också.

Permalänk
Avstängd

Såg en annons för en laddstolpe som var väldigt lik PS5 i designen, så jag kände mig tvungen att lägga upp den här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

@jOnÄTÄn:

Bryr man sig inte om prestanda, exklusiva titlar eller något sådant så är det såklart sant att det bara är designen som spelar roll. Men så är väll sällan fallet och framförallt inte här.

Exklusiva titlar är ju bara enormt negativt, och utfall ifrån storföretag som vill sätta konkurrens ur spel. Klart antikonsument!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Exklusiva titlar är ju bara enormt negativt, och utfall ifrån storföretag som vill sätta konkurrens ur spel. Klart antikonsument!

Ser inte vad som är så farligt med det. Det står var och en fritt att låta bli att köpa titlarna. Vore iofs lite som att ha ett Netflix abonnemang och bojkotta allt Netflix Original-material men ingen blir ju tvingad iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ser inte vad som är så farligt med det. Det står var och en fritt att låta bli att köpa titlarna. Vore iofs lite som att ha ett Netflix abonnemang och bojkotta allt Netflix Original-material men ingen blir ju tvingad iaf.

Säger inte att du skall behöva bojkotta varken Sony eller Netflix (eller Microsoft).

Vad jag dock säger är att det faktiskt är negativt för dig som konsument när företag styr marknaden genom denna typ av tilltag (eller andra former av marknadsinlåsningar, eller tilltag som tex. kartellbildning).

Denna typ av konstgjord styrning och marknadspåverkan hämmar dina val som konsument.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/