Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

I Sverige får man inte göra fel, därför kommer du aldrig höra att han gjort fel, även om han tycker det själv, då det skulle vara politiskt självmord.

Gott om mord har där skett under coronaperioden, dock inga politiska självmord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Gott om mord har där skett under coronaperioden, dock inga politiska självmord.

Det sker tyvärr mord dagligen, men på vilket vis har coronaperioden gjort att den ökat?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Bassen87: Skicka gärna ett pm om du känner att du blivit orättvist behandlad

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Att känna sig trygg med mask.

Skrivet av Frispel:

Du belyser faktiskt rätt bra ett av de tänkta problemen med ansiktsmasker. Du känner dig tryggare med ansiktsmask när du passerar nära en person med ansiktsmask. Det i förlängningen riskerar att man blir ännu mindre benägen att hålla de rekommenderade avstånden.

Sedan är ju frågan om användningen av ansiktsmasker hjälper så pass mycket att det överväger de potentiella nackdelarna, men det är väl där som forskarvärlden är lite splittrad just nu. Sverige och Finland har ju konstaterat att det INTE hjälper, många andra länder har konstaterat ATT det hjälper. Den enda egentliga slutsatsen man kan dra av det är att forskningsläget inte är direkt glasklart...

Faran av falsk trygghet med mask är bara en ursäkt för att masker saknades som vissa gått på hårt. Samma argument kan användas om säkerhetsbälten, krockkuddar, övergångsställen, motorcykelhjälm, balkong räcken, flytväst, handskar, penicillin, dubbla körfält, ytterdörren mm.
Det var för en månad sedan farligt att testa för infektion och antikroppar enligt Tegnell.

Mer oroande blir det om Tegnell börjar prata om att det är fel att vaccinera sig eftersom det skulle tyda på att Sverige inte lyckats köpa något vaccin.
Risk för att detta skrivits längre upp i tråden. Tråden är lång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bom:

Tydligen har man i Italien hittat coronavirus i avloppsvatten redan i december. I Milano hittade man coronavirus i prover från avloppsvatten som togs 18 december och i Bologna i januari.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5eec8cfc4efc4700188c0...

Det kan mycket väl ha funnits i Sverige också tidigare än man trott.

Jag har skrivit tidigare i tråden att jag tror utbrottet startade i Wuhan redan i Oktober.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Här har vi ditt bevis, Anders Tegnell, att munskydd bara är i vägen om man ska ha en skön utekväll och få i sig något gott medan man snackar lite strunt.
St. Mark's Place, East Village New York (June 19, 2020)

En video som visar vart en del av både handskar och ansiktsmasker hamnar efter de används.
Ett nygammalt hot mot miljön?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Intressant att se hur utländska medier rapporterar om Sveriges strategi.

Permalänk
Medlem

@landahl: En av kommentarerna till videon som jag inte vet om det stämmer.

Skrivet av Melanchthon Bernil:

This reporter, who is from Belgium, why did she not compare Sweden vs her country Belgium who locked down but has the worst number of deaths at 9,683 as of June 19, 2020 compared to Sweden's 5,053? The population of Sweden is 10 million, whereas Belgium has 11.6 million people

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@landahl: En av kommentarerna till videon som jag inte vet om det stämmer.

Belgien är ett mindre land än Sverige och dom bor mycket tätare också, det är mycket mer rättvist att jämföra Sverige med Danmark, Norge och Finland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Belgien är ett mindre land än Sverige och dom bor mycket tätare också, det är mycket mer rättvist att jämföra Sverige med Danmark, Norge och Finland.

Hahaha så vi kan bara jämföra med länder som har "bättre" statistik. Mhmmm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Hahaha så vi kan bara jämföra med länder som har "bättre" statistik. Mhmmm.

Du missuppfattar mig. Våra nordiska grannländer är väldigt lika Sverige dvs glesbefolkade. Belgien är ett mycket litet tätbefolkat land. Dom bor mycket tätare per capita än Sverige. Det är ju lika dumt som när Anders Tegnell skulle försvara våra höga dödstal och jämförde med tex New York att dom var mycket värre.

Permalänk
Medlem

@landahl

Okej, låt oss säga att det inte är "lämpligt" att jämföra Belgien med Sverige pga. för många olika faktorer.
Vad sägs som att istället jämföra Belgien med... säg...grannlandet Nederländerna?

Nederländerna:
Yta: 41 500 km2 (varav 18% är vatten)
Befolkning: 17,4 miljoner.
Befolkningstäthet: 419 inv/km2
Antal döda pga. Covid-19: ~6000

Belgien:
Yta: 30 500 km/2
Befolkning: 11,2 miljoner
Befolkningstäthet: 369 inv/km2 (så lägre än Nederländerna.)
Antal döda pga. Covid-19: ~9700

Båda länderna har haft hård lockdown.
Båda länderna är kulturellt och socialt lika (halva Belgien är bokstavligt talat fyllt med "holländare")
Båda länderna har snarlik befolkningstäthet (Belgien t.om. lite lägre.)

Trots detta så har Belgien 50% 62% fler dödsfall i Covid-19 än Nederländerna. Hur förklarar belgarna det?
Ur ett nederlänskt perspektiv är Belgien säkert ett lika stort misslyckande som Sverige är för t.ex. Finland.

Jag varken försvarar eller kritiserar Sveriges "strategi" här, jag försöker bara belysa att det nog inte bara är så enkelt som att säga "Sverige suger omegalul", för bevisligen är vi inte det enda landet som har fler dödsfall än vad vi "borde" ha.
Vi kan säkert (delvis) skylla våra höga siffror på ingen lock down och bristande rutiner/utrustning inom t.ex. äldrevården, men vad ska ett land som Belgien skylla på när holländarna knackar på och undrar vad det var som gick snett?

Edit: Fixade en siffra. 62% fler dödsfall ska det vara, inte 50%.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

@landahl

Okej, låt oss säga att det inte är "lämpligt" att jämföra Belgien med Sverige pga. för många olika faktorer.
Vad sägs som att istället jämföra Belgien med... säg...grannlandet Nederländerna?

Nederländerna:
Yta: 41 500 km2 (varav 18% är vatten)
Befolkning: 17,4 miljoner.
Befolkningstäthet: 419 inv/km2
Antal döda pga. Covid-19: ~6000

Belgien:
Yta: 30 500 km/2
Befolkning: 11,2 miljoner
Befolkningstäthet: 369 inv/km2 (så lägre än Nederländerna.)
Antal döda pga. Covid-19: ~9700

Båda länderna har haft hård lockdown.
Båda länderna är kulturellt och socialt lika (halva Belgien är bokstavligt talat fyllt med "holländare")
Båda länderna har snarlik befolkningstäthet (Belgien t.om. lite lägre.)

Trots detta så har Belgien 50% 62% fler dödsfall i Covid-19 än Nederländerna. Hur förklarar belgarna det?
Ur ett nederlänskt perspektiv är Belgien säkert ett lika stort misslyckande som Sverige är för t.ex. Finland.

Jag varken försvarar eller kritiserar Sveriges "strategi" här, jag försöker bara belysa att det nog inte bara är så enkelt som att säga "Sverige suger omegalul", för bevisligen är vi inte det enda landet som har fler dödsfall än vad vi "borde" ha.

Edit: Fixade en siffra. 62% fler dödsfall ska det vara, inte 50%.

Du jämför ett tätbefolkat land med ett annat som båda har haft lockdown. Jag jämför Sverige med våra 3 nordiska grannländer vilket talar sitt tydliga språk. Det är alltså 3 mot ett och samtliga grannländer ligger på en annan nivå vad gäller dödstal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Du missuppfattar mig. Våra nordiska grannländer är väldigt lika Sverige dvs glesbefolkade. Belgien är ett mycket litet tätbefolkat land. Dom bor mycket tätare per capita än Sverige. Det är ju lika dumt som när Anders Tegnell skulle försvara våra höga dödstal och jämförde med tex New York att dom var mycket värre.

Skrivet av landahl:

Du jämför ett tätbefolkat land med ett annat som båda har haft lockdown. Jag jämför Sverige med våra 3 nordiska grannländer vilket talar sitt tydliga språk. Det är alltså 3 mot ett och samtliga grannländer ligger på en annan nivå vad gäller dödstal.

Man kan inte jämföra Sverige med övriga nordiska länder då de inte rapporterar dödsfallen lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Du jämför ett tätbefolkat land med ett annat som båda har haft lockdown. Jag jämför Sverige med våra 3 nordiska grannländer vilket talar sitt tydliga språk. Det är alltså 3 mot ett och samtliga grannländer ligger på en annan nivå vad gäller dödstal.

Och Belgien ligger på en annan nivå än Nederländerna vad gäller dödstal - trots att de inte borde. (båda tätbefolkade, båda har haft lockdown, båda är väldigt lika kulturellt och socialt.)
Kan du inte ens försöka se likheten mellan dessa två länder och Sverige och de övriga nordiska länderna?

Sverige har mycket högre dödstal än övriga nordiska länder, men borde inte ha det - varför?
Belgien har mycket högre dödstal än Nederländerna, men borde inte ha det - varför?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Och Belgien ligger på en annan nivå än Nederländerna vad gäller dödstal - trots att de inte borde. (båda tätbefolkade, båda har haft lockdown, båda är väldigt lika kulturellt och socialt.)
Kan du inte ens försöka se likheten mellan dessa två länder och Sverige och de övriga nordiska länderna?

Sverige har mycket högre dödstal än övriga nordiska länder, men borde inte ha det - varför?
Belgien har mycket högre dödstal än Nederländerna, men borde inte ha det - varför?

Jag förstår vad du vill komma fram till och jag håller delvis med men statistiken talar ändå för att regeringen och framförallt fhm har fört en fel strategi. 3 mot 1 visar mer sanningen än 1 mot 1.

Du håller säkert med Ann Linde också eller?

"En av de mer pinsamma intervjuer jag sett faktiskt.
Detta är trots allt en utrikesminister som representerar vårt land.
Hon uppvisar på dålig engelska ett obehagligt förnekande, och otrevlig arrogans. Skyller ifrån sig och försöker lägga skuld på andra."

Richard Herrey

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NickeLT2:

Faran av falsk trygghet med mask är bara en ursäkt för att masker saknades som vissa gått på hårt. Samma argument kan användas om säkerhetsbälten, krockkuddar, övergångsställen, motorcykelhjälm, balkong räcken, flytväst, handskar, penicillin, dubbla körfält, ytterdörren mm.
Det var för en månad sedan farligt att testa för infektion och antikroppar enligt Tegnell.

Mer oroande blir det om Tegnell börjar prata om att det är fel att vaccinera sig eftersom det skulle tyda på att Sverige inte lyckats köpa något vaccin.
Risk för att detta skrivits längre upp i tråden. Tråden är lång.

Det är av yttersta vikt att du skiljer på användningen av mask kontra saker som bilbälte, flytväst, osv,. eftersom bilolyckor inte har någon koppling alls till huruvida säkerhetsbälten används eller inte, bara vad som händer med de drabbade. Dvs., att du bär flytväst ökar eller minskar inte någon annans säkerhet förknippat med bärandet av flytvästar.

Däremot saker som att bära mask kontra inte kan ha direkt inverkan på smittspridning/påverkan på andra människor precis som huruvida du tvättar händerna eller inte när du kommer hem efter besök på offentliga platser där tagit på offentliga ytor, och så vidare, eller när du byter från en offentlig plats till en annan och huruvida du tvättar händerna emellan eller inte.

Falsk analogi är det att jämföra bärandet av masker, tvätta händerna ofta, social distansering, och användningen av säkerhetsbälte, hjälmar, flytvästar, och liknande skyddsutrustning. Virus kan spridas via människor och därmed av människors val av olika icke-bra handlingar. Bilolyckor och drunkningar kan inte "spridas" på samma sätt.

Vad vitt jag läst om bärandet av masker så har de minimal påverkan eftersom majoriteten av människor som bär dem inte kan bära dem rätt, inte ta på sig dem rätt, inte ta av sig dem rätt. Så fort du tar av dig din mask offentligt och inte i en påvisad sanerad miljö så har du förlorat hela syftet med den. Så himla strikt är användningsprotokollen att bära masker om du vill göra det på samma sätt som föreskrivs av exempelvis forskare vid biologi- och kemilabb.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det är av yttersta vikt att du skiljer på användningen av mask kontra saker som bilbälte, flytväst, osv,. eftersom bilolyckor inte har någon koppling alls till huruvida säkerhetsbälten används eller inte, bara vad som händer med de drabbade. Dvs., att du bär flytväst ökar eller minskar inte någon annans säkerhet förknippat med bärandet av flytvästar.

Däremot saker som att bära mask kontra inte kan ha direkt inverkan på smittspridning/påverkan på andra människor precis som huruvida du tvättar händerna eller inte när du kommer hem efter besök på offentliga platser där tagit på offentliga ytor, och så vidare, eller när du byter från en offentlig plats till en annan och huruvida du tvättar händerna emellan eller inte.

Falsk analogi är det att jämföra bärandet av masker, tvätta händerna ofta, social distansering, och användningen av säkerhetsbälte, hjälmar, flytvästar, och liknande skyddsutrustning. Virus kan spridas via människor och därmed av människors val av olika icke-bra handlingar. Bilolyckor och drunkningar kan inte "spridas" på samma sätt.

Vad vitt jag läst om bärandet av masker så har de minimal påverkan eftersom majoriteten av människor som bär dem inte kan bära dem rätt, inte ta på sig dem rätt, inte ta av sig dem rätt. Så fort du tar av dig din mask offentligt och inte i en påvisad sanerad miljö så har du förlorat hela syftet med den. Så himla strikt är användningsprotokollen att bära masker om du vill göra det på samma sätt som föreskrivs av exempelvis forskare vid biologi- och kemilabb.

Ansiktsmask hindrar att sprida smittan det är bevisat, däremot hjälper den kanske inte om man är frisk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Ansiktsmask hindrar att sprida smittan det är bevisat, däremot hjälper den kanske inte om man är frisk.

Ansiktsmask är ingen 100% garanti eftersom det finns alltid en risk att hosta igenom partiklarna medan social distansering genom att undvika folk totalt mer eller mindre är det. Du får det att låta som om det bara är att slänga på sig en ansiktsmask så är allt annat per automatik inga faktorer längre. Som sagt: majoriteten av brukarna kan inte använda ansiktsmasker på rätt sätt pga. strikta användningsprotokoll.

Om brukarna av ansiktsmaskerna dessutom börjar upphöra med andra rekommenderade åtgärder (tvätta händerna innan de tar sig själva i ansiktet och gärna undviker att peta sig i ansiktet överhuvudtaget, hosta i engångsnäsdukar som slänges säkert, desinficera regelbundet användna offentliga ytor, samt social distansering så ofta som det går) så blir ansiktsmaskerna ännu sämre skydd, istället för bättre, än om de inte användes överhuvudtaget.

Det bästa är att i sådana fall bära ansiktsmask och ändå bete sig som du inte bär någon ansiktsmask(!).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ansiktsmask är ingen 100% garanti eftersom det finns alltid en risk att hosta igenom partiklarna medan social distansering genom att undvika folk totalt mer eller mindre är det. Du får det att låta som om det bara är att slänga på sig en ansiktsmask så är allt annat per automatik inga faktorer längre. Som sagt: majoriteten av brukarna kan inte använda ansiktsmasker på rätt sätt pga. strikta användningsprotokoll.

Om brukarna av ansiktsmaskerna dessutom börjar upphöra med andra rekommenderade åtgärder (tvätta händerna innan de tar sig själva i ansiktet och gärna undviker att peta sig i ansiktet överhuvudtaget, hosta i engångsnäsdukar som slänges säkert, desinficera regelbundet användna offentliga ytor, samt social distansering så ofta som det går) så blir ansiktsmaskerna ännu sämre skydd, istället för bättre, än om de inte användes överhuvudtaget.

Det bästa är att i sådana fall bära ansiktsmask och ändå bete sig som du inte bär någon ansiktsmask(!).

Så du idiotförklarar mer eller mindre väldigt många människor som använder mask. I flera länder är det obligatoriskt att använda mask i tex mataffär, tunnelbana etc. Inget är 100% men det är bättre att ha skydd än inget alls. Det finns inga vetenskapliga bevis för det du påstår om folks hantering av masker och att det möjligtvis skulle sprida smittan mer att bära mask. Vi står långt ifrån varandra inom detta men jag respekterar såklart dina åsikter.

Jag har märkt att många här håller på fhm och regeringen ungefär som man håller på ett fotbollslag. Om man inte håller med så är det nästan som att man är en landsförrädare. Tråkigt att det ska behöva va så. Jag älskar Sverige som land men jag avskyr regeringen som styr.

Permalänk
Medlem

Jag idiotförklarar samtliga puckon som använder ansiktsmask utan att ha minsta förståelse hur de ska användas.

Ta bara tröttmössorna som ideligen drar dem upp och ner för mun/näsa och låter den hänga på hakan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Så du idiotförklarar mer eller mindre väldigt många människor som använder mask. I flera länder är det obligatoriskt att använda mask i tex mataffär, tunnelbana etc. Inget är 100% men det är bättre att ha skydd än inget alls. Det finns inga vetenskapliga bevis för det du påstår om folks hantering av masker och att det möjligtvis skulle sprida smittan mer att bära mask. Vi står långt ifrån varandra inom detta men jag respekterar såklart dina åsikter.

Jag har märkt att många här håller på fhm och regeringen ungefär som man håller på ett fotbollslag. Om man inte håller med så är det nästan som att man är en landsförrädare. Tråkigt att det ska behöva va så. Jag älskar Sverige som land men jag avskyr regeringen som styr.

Snarare "konstruktivt kritiserar" jag den stora massan. Att bära ansiktsmask för det tänkta ändamålet i detta fall innebär mer än vad de flesta insett först. Ta bara det simpla faktumet att det kommer att klias och svettas hos de flesta nu i värmen som lätt kommer att överstiga 40 grader om bara någon vecka. Detta är inte protokollämplig användning av ansiktsmasker mot COVID-19.

Jag har själv använt skyddsmask, i annat syfte än COVID-19, med både grovpartikel- och kolfilter inne på en fabrik i sommarvärmen och det tog tid att vänja sig och ändå då vill man peta och ha sig vilket går för sig i det specifika fallet, men inte med COVID-19.

Jag har som sagt var inget emot de som använder ansiktsmask och fortfarande beter sig på sådant vis som om de inte bär mask, dvs., följer övriga rekommendationer. Jag håller för det mesta med FHM. Regeringen har jag andra åsikter om men detta är inte en tråd om politik även om det går att glida in på det konstant vilket vi avstår från.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

@landahl

Okej, låt oss säga att det inte är "lämpligt" att jämföra Belgien med Sverige pga. för många olika faktorer.
Vad sägs som att istället jämföra Belgien med... säg...grannlandet Nederländerna?

Nederländerna:
Yta: 41 500 km2 (varav 18% är vatten)
Befolkning: 17,4 miljoner.
Befolkningstäthet: 419 inv/km2
Antal döda pga. Covid-19: ~6000

Belgien:
Yta: 30 500 km/2
Befolkning: 11,2 miljoner
Befolkningstäthet: 369 inv/km2 (så lägre än Nederländerna.)
Antal döda pga. Covid-19: ~9700

Båda länderna har haft hård lockdown.
Båda länderna är kulturellt och socialt lika (halva Belgien är bokstavligt talat fyllt med "holländare")
Båda länderna har snarlik befolkningstäthet (Belgien t.om. lite lägre.)

Trots detta så har Belgien 50% 62% fler dödsfall i Covid-19 än Nederländerna. Hur förklarar belgarna det?
Ur ett nederlänskt perspektiv är Belgien säkert ett lika stort misslyckande som Sverige är för t.ex. Finland.

Jag varken försvarar eller kritiserar Sveriges "strategi" här, jag försöker bara belysa att det nog inte bara är så enkelt som att säga "Sverige suger omegalul", för bevisligen är vi inte det enda landet som har fler dödsfall än vad vi "borde" ha.
Vi kan säkert (delvis) skylla våra höga siffror på ingen lock down och bristande rutiner/utrustning inom t.ex. äldrevården, men vad ska ett land som Belgien skylla på när holländarna knackar på och undrar vad det var som gick snett?

Edit: Fixade en siffra. 62% fler dödsfall ska det vara, inte 50%.

62% är dock inte så stor skillnad, eller om det nu är dryga 100%, men snackar vi 300% eller något så kanske. Sverige har väl ca 1000% fler döda än Norge, justerat för befolkningsmängd. Räknar man bort Stockholmsområdet ser Sverige mycket bättre ut än just nu, såklart, men de länder som liknar Sverige mest (Norge, Finland) har helt annan utveckling. Det är ganska rimligt att våra omgivande länder är skeptiska till att tillåta svenska turister som dessutom inte är vana vid att hålla avstånd, använda ansiktsmask, eller bete sig som folk. Klustersmitta, tja, så tycks det vara, och det beror väl tydligen på att Covid-19 inte är extremt smittsamt vid kortare kontakter, men vid längre nära kontakt är smittan om inte 100% säker så ändå ganska hög.

Återigen, på sikt kanske det blir ungefär lika många döda, men, Sverige borde som sagt stoppat nöjesresor, utlandsresor, längre inrikesresor, mycket tidigare för att minimera antalet inkörsportar. Typ 1 mars eller nåt, jag brukar dilla om det datumet för då var det helt uppenbart.

Tycker f.ö helt utan koppling till resonemang i tråden att nedanstående artikel är tänkvärd; väldigt många är väldigt dåliga på att hålla ens ett väldigt rimligt avstånd.
https://www.aftonbladet.se/a/Vb0mO4/70-plussare-som-vill-hall...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Min farsa har varit den mest nojjiga att få corona - helt isolerat sig senaste månaderna. Bara handlat och gått till jobbet (där han knappt träffar människor) hållit avstånd och konstant spritat händerna.

Just nu ligger han på intensivvård med bekräftat fall av corona. Med största sannolikhet är det vi övriga i familjen som smittat honom.. Inte kul att ha på samvetet. Tänk på det allihopa där ute. Även om ni kanske inte är så försiktiga för eran egen skull - var det för de äldre.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Apropå vilka länder man ”får” jämföra med. Visst är Belgien mycket mer tätbefolkat än Sverige, inte ens en tiondel av Sveriges yta och dessutom något fler till antalet. Men det jag tycker man missar är att i Sverige bor vi inte jämt spridda över landets yta, utan de flesta av oss bor i en stad eller tätort. Man kan till exempel knappast kalla Stockholm, där vi haft flest dödsfall, för glesbefolkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Min farsa har varit den mest nojjiga att få corona - helt isolerat sig senaste månaderna. Bara handlat och gått till jobbet (där han knappt träffar människor) hållit avstånd och konstant spritat händerna.

Just nu ligger han på intensivvård med bekräftat fall av corona. Med största sannolikhet är det vi övriga i familjen som smittat honom.. Inte kul att ha på samvetet. Tänk på det allihopa där ute. Även om ni kanske inte är så försiktiga för eran egen skull - var det för de äldre.

Nu har han blivit sämre, de har sövt ned honom och han ligger i respirator. Fullt frisk man, inte ens 60 år gammal.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Nu har han blivit sämre, de har sövt ned honom och han ligger i respirator. Fullt frisk man, inte ens 60 år gammal.

Tråkigt att höra. Får hoppas han tar sig igenom.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Vi är tätt befolkade även runt Stockholm där problemen är störst, och det var väldigt många som reste under perioden när smittan etablerades här. Att grannländerna klarade sig bättre beror på att deras reseperiod var typ veckan före och efter kritiska perioden och frågan är också hur många - i Sverige var det nästan 1 miljon resenärer över gränsen under den kritiska tidsperioden....

Numera kan man på FHM-sidor se på spridningen på regional och kommunal nivå och då inser man ganska snabbt att det är inte jämnrött i hela Götaland, Skåne eller Stockholm heller för den delen - utan utbrotten är väldigt koncentrerade till enskild kommun eller plats och det är rätt lugnt i området runt om. Viruset har helt klart klustertendenser och där det träffar härjar det hårt medans alla runt omkring kan sitta på sidan och titta på - typ.

Förstår man detta så inser man att det handlar mer om tur om man fått in 'supermittarna' eller inte i samhället och samma sak när det gäller de olika antal dödsfall sedd mellan länder. - det handlar med om man fick hagelsvärmen av supersmittarna eller inte för respektive land - väl etablerat så hjälper inte hård nedlåsning, utegångsförbud etc. utan det är bara att vänta på att det värker ut - tyvärr med dödsfall i konsekvens.

Mekanismerna hur det smittar är heller inte fullt utredd då smittgraden kan vara så låg att inte ens familjemedlemmar smittar mellan sig - för att någon individ helt plötsligt lyckas smitta 20 st i en folksamling med sin bara närvaro en kortare stund. Fungerar Covid analogt som en svamp?? - dvs. först är det som ett mycel som växer och är relativt ofarlig och låg smittsamhet - därefter fruktkroppar (det vi kalla svamp i dagligt tal) och mycket sporer spridda under kort tid - kanske bara någon timmer tid och plötsligt väldigt hög smittgrad - kanske tom. luftburen under kort tid?

Man börjar undra, ju...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Nu har han blivit sämre, de har sövt ned honom och han ligger i respirator. Fullt frisk man, inte ens 60 år gammal.

Tråkig utveckling, hoppas det går bra.

Men hur säker är du på att han inte har underliggande sjukdom eller dolt fel?

Har en i bostadsområdet (65 år och fullt frisk) som drabbades av corona och låg 12 dagar i respirator, totalt 1 månad på sjukhus. Han hade ett hjärtbekymmer.
Edit: Han är nu fullt frisk men fick använda rullator i början samt tog ett tag innan han kunde prata eller ens äta på egen hand.

Farsan till syrrans ex gick i förtidspension. Hade inte ens varit förkyld sista fem åren. Gjorde en stor hälsoundersökning via jobbet vid årsskiftet han gick i pension, frisk som en nötkärna. Under påsken föll han bara ihop, dog på ögonblicket av ”plötslig hjärtdöd”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Min farsa har varit den mest nojjiga att få corona - helt isolerat sig senaste månaderna. Bara handlat och gått till jobbet (där han knappt träffar människor) hållit avstånd och konstant spritat händerna.

Just nu ligger han på intensivvård med bekräftat fall av corona. Med största sannolikhet är det vi övriga i familjen som smittat honom.. Inte kul att ha på samvetet. Tänk på det allihopa där ute. Även om ni kanske inte är så försiktiga för eran egen skull - var det för de äldre.

Håller tummar och tår för din fader! Krya!