Sony avtäcker Playstation 5-designen – får en digital modell

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det kan man ju, kanske (om man inte har så stor koll) tro, men det är sällan ingenjörer kan åstadkomma design och formgivning på den nivån.

Visst är det lite "IKEA" och design som inte sticker ut, men det är nog högst medvetet vald strategi av både marknadsavdelning och formgivare.

Själv så tycker jag XBSX är snygg, men inte den snyggaste konsolen genom tiderna (det är för mig PS2 och XB1S).

Nu skrev jag ju iofs inte att den var designad av ingenjörerna...bara att det såg så ut. Det är förstås oxå design och det är tydligt att de (till skillnad från Sony) verkligen vill knyta an till föregående generation. Men man skulle likväl kunna säga att de inte gjort nått designarbete alls utan bara använt den stil de använt tidigare, förpackat i en låda enl de nya fysiska förutsättningarna.

Vilken nivå talar du om? Det här skulle vem som helst av mekanisterna på mitt jobb kunna snickra ihop. Faktum är att det är väldigt troligt att de skulle, när väl innehållet är definerat/designat, komma fram till snarlikt resultat (minus bumpen i gallret, tror inte det har nån funktion) efter det vi jobbar med alltid tas fram med fuktion och minimalism i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Hade varit skönt om Sony gick Microsofts väg och slopade exklusiva titlar mer och mer (med nya spel), tycker inte om att man måste vara låst till Playstation för att spela vissa spel, hade varit grymt spelen kunde komma till PC också, jag förstår själv inte hur man kan gilla en sådan låsning.

Sen när slopade MS exklusiva titlar? Att de släpper till MS produkterna xbox eller windows ger dem inget välgörenhetspris direkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Sen när slopade MS exklusiva titlar? Att de släpper till MS produkterna xbox eller windows ger dem inget välgörenhetspris direkt.

Det har jag inte sagt heller att det ger dem något välgörenhetspris, däremot uppskattar jag att kunna spela spelen på PC, därav min ursprungskommentar. Jag vet inte riktigt vad du ville tillföra med din kommentar, jag borde ha skrivit ”konsol-exklusiva” titlar så kanske du hade känt dig mer tillfreds.

Permalänk
Medlem

Själv önskar jag att alla PC eller Windows-exklusiva spel borde portas till konsolerna och Linux. Det finns ju många fler spel (flera magnituder mer) som är PC-exklusiva än vad det finns spel som är konsol-exklusiva.

Permalänk
Medlem

@martinot: Jag tycker att både streamad media och fysisk media fyller sin funktion.
Lite surt med streamad media är att det inte är konsument som bestämmer vad som den kan konsumera eller hur länge. Min senaste "nagel" i ögat är att jag provade på EA Access (eller va den nu hette). Jag band upp mig för ett år, laddade ner några spel. Jag va väl ca 75% färdigt i spelet när EA helt plötslgit drog bort spelet. Trots att jag hade spelet installerat så blev det en ruta "Spelet finns inte, vill du fortsätta spela köp". Så för mig en mediaspelare (xbox/playstation) utan uhdbr 2020 är inte en komplett mediaspelare.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Det har jag inte sagt heller att det ger dem något välgörenhetspris, däremot uppskattar jag att kunna spela spelen på PC, därav min ursprungskommentar. Jag vet inte riktigt vad du ville tillföra med din kommentar, jag borde ha skrivit ”konsol-exklusiva” titlar så kanske du hade känt dig mer tillfreds.

Vad jag vill tillföra diskussionen är förstås att poängtera att bara för att MS inte är konsol-exklusiva så är det inte så realistiskt att önska sig att Sony gör samma sak; det är en äpplen vs päron situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Vet jag inte om jag tycker?
Bara för man väljer kosnol efter vilka spel man gillar så betyder ju inte det att man inte är nyfiken på hur den ser ut 🤷🏻‍♂️

Säger (och har inte sagt) något emot det. Då har du läst fel.

Vad jag ironiserar över är de som, mer eller mindre, säger att man inte skall kommentera vad man tycker om designen - om en nyhet och i en tråd som handlar om just designen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tycker det är helt godkänt. Sony har alltid designat konsoler som är praktiska att placera i ett hem. De kan alltid både stå och ligga och passar därmed in på en liten bänkyta ståendes eller i ett smalare utrymme i TV-bänken vid behov.

PS3 var ju inte smidig. Polare hade velat ställa i rack med andra komponenter på, men gick inte så bra (samma problem med XB360 skall tilläggas för att vara rättvis).

PS4 Pro var ju inte någon direkt lyckad design gällande ljudmässigt och värmemässigt.

Återstår att se hur "smidig" och lättplacerad PS5 blir i verkligheten.

Ser inte allt för bra ut (tycker jag det verkar som), men återstår som sagt att se när den är ute.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Orka design på något sånt här. Det är en spelmaskin till TV:n inte en sportbil. Jag vill ha inlevelse i spelet inte någon självlysande klump konstant distraherande i ögonvrån. PS4 Slim/Pro var typ den perfekta designen i mitt tyckte, väldigt diskret men ändå väldigt snygg och stilren.

1. Du proklamerar att design är ointressant, och att andra inte skall orka med att tycka till om design.
2. Du kommenterar i en tråd som endast handlar om design.
3. Du skriver att du gillar designen på PS4.

Ironi - på hög nivå.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nu skrev jag ju iofs inte att den var designad av ingenjörerna...bara att det såg så ut. D

Bilderna jag postade, tagna från IKEAs senaste produktkatalog, var en referens till din kommentar "Det är ju inte direkt Xboxens design som härskar på IKEA liksom.".

Sedan är det självklart att ingen (inte ens du) tror att ingenjörerna designat (så mycket sänker jag inte min åsikt ens om dig!).

Poängen är att det inte alls ser "ingenjörsdesignat" ut, ut något gjort av en högst medveten formgivare. Precis som hos IKEA.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Sen när slopade MS exklusiva titlar? Att de släpper till MS produkterna xbox eller windows ger dem inget välgörenhetspris direkt.

Jag tycker det är mycket positivt när Microsoft, och nu även Sony, allt mer lämnar konsolexlulisvitet bakom sig, och erbjuder spelen både för dator och konsol.

Visst hade det varit ännu bättre om de släppt alla titlar för varandras konsoler, men att börja släppa de för PC är en god start ivf. Då kan vi som (oftast) föredrar PC har möjlighet at spela i bättre FPS, och med möjlighet till bättre grafik. Enbart trevligt!

Sedan är det självklar för alla att både Microsoft och Sony absolut inte är några välgörenhetsorganisationer (och skall så heller inte vara). De gör detta för att de inser:

1. De kan sälja till en större kundbas (både konsolspelare och PC-spelare).

2. Det är låga (ibland tom. negativa) marginaler på hårdvara. Mjukvara och tjänster har mycket högre vinstmarginaler, och det är något som både Microsoft och Sony är högst medvetna om.

Därav att vi äntligen börjar se lite mindre inlåsningar för oss konsumenter.

Något vi kunder och spelare tjänar på, men även Microsoft/Sony. Win-win!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@martinot: Jag tycker att både streamad media och fysisk media fyller sin funktion.
Lite surt med streamad media är att det inte är konsument som bestämmer vad som den kan konsumera eller hur länge. Min senaste "nagel" i ögat är att jag provade på EA Access (eller va den nu hette). Jag band upp mig för ett år, laddade ner några spel. Jag va väl ca 75% färdigt i spelet när EA helt plötslgit drog bort spelet. Trots att jag hade spelet installerat så blev det en ruta "Spelet finns inte, vill du fortsätta spela köp". Så för mig en mediaspelare (xbox/playstation) utan uhdbr 2020 är inte en komplett mediaspelare.

Håller med. Tror absolut att det finns framtid för streamad media. Stort fan av både Netflix och Spotify. Tror det på sikt kommer bli bra även för spel

Men kvalitet och konsumentvillkor måste vara rimliga.

Att dra bort ett spel på det sättet som du råkade ut för ovan tycker jag inte är OK tycker jag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Själv önskar jag att alla PC eller Windows-exklusiva spel borde portas till konsolerna och Linux. Det finns ju många fler spel (flera magnituder mer) som är PC-exklusiva än vad det finns spel som är konsol-exklusiva.

Lite semantik här kanske en del tycker, men mycket viktig principiell skillnad:

Med inlåsning/exklusivitet så avser jag fall där storbolag som Sony och Microsoft betalar och kompenserar/mutar spelstudios för att de inte skall släppas (i praktiken förbjuds) på andra plattformar. Ett dj-vla ofog, med sådan dålig inlåsning och i mitt tycke otillbörlig påverkan på marknaden.

Jag menat inte att man skall tvinga alla bolag att med tvång behöva släppa alla titlar till alla konsoler, operativsystem och manicker på hela jorden. Ett sådant tvång vore högst fel och orimligt tycker även jag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Säger (och har inte sagt) något emot det. Då har du läst fel.

Vad jag ironiserar över är de som, mer eller mindre, säger att man inte skall kommentera vad man tycker om designen - om en nyhet och i en tråd som handlar om just designen.

Aha då missförstod jag dig, nee klart man ska 😁

Permalänk
Avstängd

Håller tummarna för att den kommer i svart.

Permalänk

Röd led vore häftigare då.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

1. Du proklamerar att design är ointressant, och att andra inte skall orka med att tycka till om design.
2. Du kommenterar i en tråd som endast handlar om design.
3. Du skriver att du gillar designen på PS4.

Ironi - på hög nivå.

Ehhh, nej, du misstolkar mitt inlägg. All formgivning är design men min poäng är att jag inte köper att göra en så spacead, iögonfallande supercar-design för en spelmaskin. Överdesign eller design för designens skull om man så vill. Både på grund av vad det är—inte en Lamborghini—och hur den ska användas—när jag spelar vill jag ha full fokus på spelet. Står den sen i skuggan i en tv-bänk eller bakom skåpdörrar gör det ju saken ännu mer poänglös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Bilderna jag postade, tagna från IKEAs senaste produktkatalog, var en referens till din kommentar "Det är ju inte direkt Xboxens design som härskar på IKEA liksom.".

Sedan är det självklart att ingen (inte ens du) tror att ingenjörerna designat (så mycket sänker jag inte min åsikt ens om dig!).

Poängen är att det inte alls ser "ingenjörsdesignat" ut, ut något gjort av en högst medveten formgivare. Precis som hos IKEA.

Ehm, nu blandar du ihop mig med någon annan.

Vet inte vad du tror "ingenjördesignat" innebär men jo, det påminner väldigt mkt om vad "mina" ingenjörer skulle hitta på - om de fick uppdraget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vet inte vad du tror "ingenjördesignat" innebär men jo, det påminner väldigt mkt om vad "mina" ingenjörer skulle hitta på - om de fick uppdraget.

Dina duktiga ingenjörer borde arbeta som professionella formgivare (god smak och formkänsla)!

De mindre bra kan du skicka till Sony - så känner de sig hemma...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag tycker det är mycket positivt när Microsoft, och nu även Sony, allt mer lämnar konsolexlulisvitet bakom sig, och erbjuder spelen både för dator och konsol.

Det återstår som sagt att se. Oklart vad Sonys "utspel" med Horizon får för fortsättning.

Blir det nått mer så lär det innebära nått mer än bara att de släpper spel iaf.

Att MS breddar sig med att göra Windows mer smakfullt är dock ingen större ögonbrynshöjare.

Citat:

Visst hade det varit ännu bättre om de släppt alla titlar för varandras konsoler, men att börja släppa de för PC är en god start ivf. Då kan vi som (oftast) föredrar PC har möjlighet at spela i bättre FPS, och med möjlighet till bättre grafik. Enbart trevligt!

Det hade varit ännu bättre om de gav bort spelen... Men att ta betalt för spelen ingår i affärsmodellen för konsol. Precis som det ingår i affärsmodellen att försöka knyta kunden till sin plattform/sitt operativ. Om man tror att de kommer ta bort det är man nog lite naiv...

Citat:

Sedan är det självklar för alla att både Microsoft och Sony absolut inte är några välgörenhetsorganisationer (och skall så heller inte vara). De gör detta för att de inser:

1. De kan sälja till en större kundbas (både konsolspelare och PC-spelare).

2. Det är låga (ibland tom. negativa) marginaler på hårdvara. Mjukvara och tjänster har mycket högre vinstmarginaler, och det är något som både Microsoft och Sony är högst medvetna om.

MS/Sony/Nintendo är mkt väl medvetna om att pengarna finns i mjukvara, tillbehör och tjänster ja, det är just därför vi har exklusiva titlar idag! Och i förlängningen varför de (MS möjligen undantagna) gick in i konsolmarknaden (och varför den ens existerar) från första början.

Citat:

Något vi kunder och spelare tjänar på, men även Microsoft/Sony. Win-win!

Det tror du ja. Att man potientiellt kan sälja fler titlar om man släpper till fler plattformar än den/de egna, din punkt 1 ovan, kunde en 3-åring räkna ut för såväl 10 som 20 år sen. Ändå har det inte gjorts, inte funderat på varför alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Dina duktiga ingenjörer borde arbeta som professionella formgivare (god smak och formkänsla)!

De mindre bra kan du skicka till Sony - så känner de sig hemma...

Handlar inte om smak eller formkänsla alls, har att göra med att designar produkterna efter hur de behöver se ut, inte efter ett subjektivt tyckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Handlar inte om smak eller formkänsla alls, har att göra med att designar produkterna efter hur de behöver se ut, inte efter ett subjektivt tyckande.

Formgivning är inte lätt; och det handlar oftast om den svåra konsten att kombinera både funktion och estetik.

Sedan; om du seriöst tycker PS5 är snyggare formgiven än XBSX, så säger det väldigt mycket... om din smak.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Sedan; om du seriöst tycker PS5 är snyggare formgiven än XBSX, så säger det väldigt mycket... om din smak.

Har nog inte ens sagt nått om "snyggheten" på PS5. Bara att XSX design är slapp och tråkig.

Men om du tycker XSX är ett sånt bedårande exempel på minimalistisk designarbete så finns det nog skäl att misstro din insikt i ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Har nog inte ens sagt nått om "snyggheten" på PS5. Bara att XSX design är slapp och tråkig.

Du fegar... erkänner inte öppet vad du tycker...

Men vad man som säger man tycker är sämre... säger ibland lika mycket om vad man tycker är bättre - speciellt om det är mellan två alternativ!

Skrivet av ipac:

Men om du tycker XSX är ett sånt bedårande exempel på minimalistisk designarbete så finns det nog skäl att misstro din insikt i ämnet.

Den är snygg (av vad jag sett på begränsat med bilder), men absolut inte min favorit.

Mina favoriter gällande formgivning av konsoler är snarare XB1S och PS2. De är riktigt grymt snygga!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Moderator
Forumledare

Hörreni folket, kan vi inte ta och snygga till diskussionen lite?

Vi kan ju sluta stämpla meningsmotståndare som ”negativ etikett X” och istället ha en trevlig diskussion?

Det låter väl mysigare? *polerar hammaren lite diskret*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det hade varit ännu bättre om de gav bort spelen...

Hur tänker du nu?

Det tror jag inte. Blir bara en massa "free to play" med köp inuti spelen. Detta tycker jag oftast leder till sämre spel, och ingen utveckling som jag personligen gillar (vet inte vad du fick det ifrån?). Snarare tvärt om; hoppas att denna typ av spel kommer gå tillbaka, men det är nog kanske att hoppas på för mycket.

Skrivet av ipac:

Men att ta betalt för spelen ingår i affärsmodellen för konsol.

Free to play vs att ta betalt för spel är absolut två helt olika affärsmodeller, men det är inte unikt för konsol. Gäller även lika mycket på PC och mobil (kanske ännu mer på just mobil upplever jag det som, utan att ha siffror att back upp det med).

Skrivet av ipac:

Precis som det ingår i affärsmodellen att försöka knyta kunden till sin plattform/sitt operativ. Om man tror att de kommer ta bort det är man nog lite naiv...

MS/Sony/Nintendo är mkt väl medvetna om att pengarna finns i mjukvara, tillbehör och tjänster ja, det är just därför vi har exklusiva titlar idag! Och i förlängningen varför de (MS möjligen undantagna) gick in i konsolmarknaden (och varför den ens existerar) från första början.

Det tror du ja. Att man potientiellt kan sälja fler titlar om man släpper till fler plattformar än den/de egna, din punkt 1 ovan, kunde en 3-åring räkna ut för såväl 10 som 20 år sen. Ändå har det inte gjorts, inte funderat på varför alltså?

Grejen är att Sony och Microsoft ignorerat datorspelare, så hade begränsat sin marknad att sälja sina spel och tjänster till.

Visst kanske de säljer något fler konsoler (hårdvara med tveksamma och låga marginaler) om de gjort allt exklusivt för de, men då hade å andra sidan minskat sin försäljning av spel (mjukvara med höga marginaler) och tjänster (också höga marginaler).

Microsoft och Sony har gjort sin matteläxa och affärsanalys. De är inte korkade.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hörreni folket, kan vi inte ta och snygga till diskussionen lite?

Vi kan ju sluta stämpla meningsmotståndare som ”negativ etikett X” och istället ha en trevlig diskussion?

Det låter väl mysigare? *polerar hammaren lite diskret*

Jo. Det blev dessutom mycket på "repeat" kände jag (samma tugg om igen, från bådas våra sidor).

Släpper den (alltid svårt med smak och personliga omdömen), och tar den intressanta diskussionen vidare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Wow! Är det ett skämt eller finns den? Perfekt tillbehör till PS5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du fegar... erkänner inte öppet vad du tycker...

Men vad man som säger man tycker är sämre... säger ibland lika mycket om vad man tycker är bättre - speciellt om det är mellan två alternativ!

Den är snygg (av vad jag sett på begränsat med bilder), men absolut inte min favorit.

Mina favoriter gällande formgivning av konsoler är snarare XB1S och PS2. De är riktigt grymt snygga!

Jag kan på rak arm inte komma på någon konsol som är snygg. Men designmässigt så säger jag nog PS1. Linjerna/cirklarna bildade en väldigt tydlig identitet - DET var en designer som gjort sitt jobb.

Fegar förövrigt inte. Har sagt att Sonys designval är betydligt roligare, designern gick helt klart väldigt mkt mer än 14 sekunder på sig.