Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag kör också x2go. Det använder någon äldre version av NX nomachine protokollet har jag för mig då det fortfarande var open source. Funkar tillräckligt bra och är enkelt att installera då det ingår som standard i de flesta distars programvaruförråd.

jag har installerat x2go server hos mina föräldrars dator ifall de någon gång skulle behöva hjälp, dock har jag bara behövt testa att det funkar bra då de kör Debian Stable som är ett tokstabilt os på deras dator

Permalänk
Medlem

Hm, hade två olika diskar med en ren Windows 10 installation och en 10 uppgraderat från Windows 7 som slutade att boota upp efter senaste uppdateringen. Tröttnade att få till det och installerade Ubuntu 20.04 LTS istället. Valde radera hela disken (den med ett uppgraderat W10). Är det vanligt att man får prova 4 olika sätt för att äntligen kunna starta om Ubuntu? Jag har två UEFI start i UEFI-bios där Windows 10 är installerat och kan då bara dra med musen vilken som jag vill ska boota upp först. Ljud genom Nvidias HDMI har jag ännu inte fixat och terminalen hänger sig när jag ska starta upp den. Skrivbordet hoppar till inloggning även om jag håller på med någonting och CTR ALT F2 fick mig att komma tillbaka. Att bara klicka och logga in gör att systemet fastnar.

Är inte väldans imponerad ännu. Mina spec finns i sign.

Edit: nästa boot så blev musen osynlig. Funkar att klicka men man får gissa vart musen är
Och så kommer man automatiskt åter till inlogg och kan inte ta sig därifrån om man inte trycker CTR ALT F2 för att komma till terminal och boota om. Och nästa boot blev inte automatisk så nu kan jag bara köra Ubuntu i terminal. Som jag nu förstår så Ryzen 3000 serien och Nvidia grafikkort är inte ett val att köra Ubuntu på. Ändå hann jag att installera nVidias proletära innan det helt gick åt skogen
Edit 2:
https://askubuntu.com/questions/1229821/login-loop-after-inst...
Man kan inte köra auto login om man har ett Nvidias grafikkort så gjorde som på länken och stängde av det. Ser nu till och med muspekaren. Skriver det sista här på Ubuntu. Ska testa vad som händer om jag loggar ut...
... jo nu fungerar det. Och även ljudet till HDMI. Ska nu bara försöka lösa problemet med overscan men det kanske går att göra i Nvidias inställningar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

"Linux gaming is better than Windows?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Hm, hade två olika diskar med en ren Windows 10 installation och en 10 uppgraderat från Windows 7 som slutade att boota upp efter senaste uppdateringen. Tröttnade att få till det och installerade Ubuntu 20.04 LTS istället. Valde radera hela disken (den med ett uppgraderat W10). Är det vanligt att man får prova 4 olika sätt för att äntligen kunna starta om Ubuntu? Jag har två UEFI start i UEFI-bios där Windows 10 är installerat och kan då bara dra med musen vilken som jag vill ska boota upp först. Ljud genom Nvidias HDMI har jag ännu inte fixat och terminalen hänger sig när jag ska starta upp den. Skrivbordet hoppar till inloggning även om jag håller på med någonting och CTR ALT F2 fick mig att komma tillbaka. Att bara klicka och logga in gör att systemet fastnar.

Är inte väldans imponerad ännu. Mina spec finns i sign.

Edit: nästa boot så blev musen osynlig. Funkar att klicka men man får gissa vart musen är
Och så kommer man automatiskt åter till inlogg och kan inte ta sig därifrån om man inte trycker CTR ALT F2 för att komma till terminal och boota om. Och nästa boot blev inte automatisk så nu kan jag bara köra Ubuntu i terminal. Som jag nu förstår så Ryzen 3000 serien och Nvidia grafikkort är inte ett val att köra Ubuntu på. Ändå hann jag att installera nVidias proletära innan det helt gick åt skogen
Edit 2:
https://askubuntu.com/questions/1229821/login-loop-after-inst...
Man kan inte köra auto login om man har ett Nvidias grafikkort så gjorde som på länken och stängde av det. Ser nu till och med muspekaren. Skriver det sista här på Ubuntu. Ska testa vad som händer om jag loggar ut...
... jo nu fungerar det. Och även ljudet till HDMI. Ska nu bara försöka lösa problemet med overscan men det kanske går att göra i Nvidias inställningar.

Jag övergav nVidia för många år sedan då det innebar på tok för mycket strul för mina ändamål när det handlar om faktiskt kunna använda Linux i min vardag.
Intel eller AMDs grafiklösningar fungerar bäst för desktopanvändande (min egen åsikt baserat på det senaste decenniet av egna erfarenheter)
nVidia må har de bäst presterande grafikkorten och riktigt bra drivrutiner, när man väl fått dem att fungera vill säga, men för mig innebar det strul vid i princip varje uppdatering av Linux-kärnan.
Så jag tröttnade duktigt mycket på att återuppfinna hjulet varje gång det hände så sedan dess har jag kört på Open Source AMD drivrutiner.
Multi-screen, 2D/3D accelereation, Vulkan, ljud över HDMI/DP, rubbet fungerar utmärkt och utan någon som helst config och jag kan installera om hela system/uppdatera dem på 5 minuter utan att behöva ägna en tanke åt att något kan sluta fungera. Så har det fortsatt nu under c:a 6 års tid utan avbrott så i den aspekten kan jag skriva under på att "It just works!".

Ett tips om du har någorlunda nya komponenter i systemet och inte nödvändigtvis måste köra just Ubuntu p.g.a. utveckling el. liknande är att hellre använda dig av en "Rolling-release" distro.
T.ex. Manjaro, Solus. då dem ofta har mycket modernare anpassningar och uppdateras med nytt kontinuerligt allteftersom det släpps.
D.v.s. du behöver inte tänka på "point releases" som t.ex. Ubuntu 19.04, Ubuntu 19.10, Ubuntu 20.04 etc. utan på en rolling-release du ligger automatiskt på den senaste versionen av hela OS:et efter varje ny uppdatering då systemets byggstenar hela tiden byts ut mot nyare versioner (-och ofta bättre presterande) komponenter. Det innebär det mest underhållsfria system jag hittills har testat.

https://www.addictivetips.com/ubuntu-linux-tips/best-rolling-...

Misstolka mig inte nu för Ubuntu är alla gånger en bra distro för dem som vill ha ett system som förändras minimalt sedan det släppts. Därmed är det mumma för utvecklare av stabila system som vill ha en bra byggplattform för olika tjänster.
Jag kör Ubuntu själv men då i kombination med Solus eller Manjaro där det lämpar sig på ny hårdvara.

Utvecklingstakten för Ubuntu lämpar sig dock mindre bra om du har komponenter som är nyare än Linux-kärnan de baserar sin version på. Ubuntu 20.04 använder en Linux-kärna som släpptes i november förra året (2019).
-Är Ubuntu ett stabilt OS?
Absolut!
-Saknar det nya funktioner och optimerade drivrutiner?
Absolut!

Det är ett annorlunda ekosystem som man behöver fördjupa sig i en aning, för att lättare inse vad rätt verktyg skulle vara för dina ändamål men framförallt att Linux-världen inte står och faller med huruvida just Ubuntu fungerar på din burk eller inte.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Har fått en gratisdator (Asus VivoBook) som inte har någon riktigt SSD utan bara en eMMC på 32GB, (AtomTM + 2GB RAM) den har windows 10 installerat men pga den otroligt lilla "hårddisken" så flyter windows väldigt dåligt.

Funderar på att blåsa bort windows helt och sätta in något litet linuxsystem istället.
Vad skulle ni rekommendera?
Exakt modell: https://www.amazon.com/ASUS-VivoBook-E200HA-US01-GD-Portable-...

Alla tips mottages tacksamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Har fått en gratisdator (Asus VivoBook) som inte har någon riktigt SSD utan bara en eMMC på 32GB, (AtomTM + 2GB RAM) den har windows 10 installerat men pga den otroligt lilla "hårddisken" så flyter windows väldigt dåligt.

Funderar på att blåsa bort windows helt och sätta in något litet linuxsystem istället.
Vad skulle ni rekommendera?
Exakt modell: https://www.amazon.com/ASUS-VivoBook-E200HA-US01-GD-Portable-...

Alla tips mottages tacksamt

På grund av den låga mängden ramminne skulle jag rekommendera något med en lätt desktop environment (DE). Ett förslag på en sådan distribution är xubuntu. Det är baserat på Ubuntu men med Xfce som DE.

Med xubuntu uppfyller du med din dator de rekommenderade systemkraven.

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stan Carley:

Har fått en gratisdator (Asus VivoBook) som inte har någon riktigt SSD utan bara en eMMC på 32GB, (AtomTM + 2GB RAM) den har windows 10 installerat men pga den otroligt lilla "hårddisken" så flyter windows väldigt dåligt.

Funderar på att blåsa bort windows helt och sätta in något litet linuxsystem istället.
Vad skulle ni rekommendera?
Exakt modell: https://www.amazon.com/ASUS-VivoBook-E200HA-US01-GD-Portable-...

Alla tips mottages tacksamt

Zorin Lite.

Systemkrav.
CPU 700 MHz Single Core - 64-bit or 32-bit
RAM 512 MB
Storage 8 GB
Display 640 × 480 resolution

https://zorinos.com/download/#lite

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@anon301768: Tack för svaret, ser väldigt lovande ut

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stan Carley:

@Guggen64: Tack för svaret, ser väldigt lovande ut

Jag kör Ultimate versionen och är extremt nöjd, sitter mer med Linux nu en med Windows, kör dual boot men använder nästan inte Windows längre.

Permalänk
Medlem

@anon301768: Dubbelbotning kommer inte vara nåt alternativ för min minidator då windows tar alldeles för mkt plats.
Vad upplever du för fördelar mellan ulti och lite?
Kollat på några youtube-jämförelser och om man bortser från rent estetiska skillnader så ser jag inte någon vinning med ulti.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stan Carley:

@Guggen64: Dubbelbotning kommer inte vara nåt alternativ för min minidator då windows tar alldeles för mkt plats.
Vad upplever du för fördelar mellan ulti och lite?
Kollat på några youtube-jämförelser och om man bortser från rent estetiska skillnader så ser jag inte någon vinning med ulti.

Jag körde Core versionen först i några månader men sen köpte jag ultimate och den största skillnaden är väl att du kan välja fler olika desktops, totalt 6 olika jämfört med gratis versionen som har 2 och sedan så var de förinstallerat typ alla program man behöver, ca 40 olika bra program som så klart går att hämta gratis men eftersom jag inte är någon expert på program till Linux så har dom plockade ihop dom bästa programmen som finns till Linux, flera olika redigeringsprogram både för film, musik och 3d saker, massa bra kontorsprogram och mängder med spel.

Skillnaden för mig var att med vanliga gratis versionen så måste man själv installera alla program och jag vet inte vilka som är bäst så nu slapp jag de, de enda jag installerade var Mega Sync och mitt Tutanota mail program, allt annat fanns förinstallerat och klart, lätt värt ca 500 kr för att slippa leta upp allt som var förinstallerat, fanns inget jag behövde installera.

Gällande dual boot så förstår jag att du inte kan köra de men jag gör som sagt de, har Windows till spel och lite andra saker, har köpt en del program som jag använder i Windows men efter de att jag installerat Ultimate så insåg jag att flera liknande program som jag köpt till Windows fanns i Ultimate versionen så nu använder jag Windows till spel men 9 gånger av 10 så bootar jag in i Linux då jag startar datorn, är mycket nöjd, har testat många olika Linux distron genom åren men Zorin är lätt den versionen jag gillar mest, många gånger så har jag avinstallerat Linux och bara kört Windows för att jag tröttnat på Linux men nu har jag äntligen hittat ett vettigt och bra Linux som jag kommer fortsätta med och vore de inte för spel biten så skulle jag avinstallera Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag körde Core versionen först i några månader men sen köpte jag ultimate och den största skillnaden är väl att du kan välja fler olika desktops, totalt 6 olika jämfört med gratis versionen som har 2 och sedan så var de förinstallerat typ alla program man behöver, ca 40 olika bra program som så klart går att hämta gratis men eftersom jag inte är någon expert på program till Linux så har dom plockade ihop dom bästa programmen som finns till Linux, flera olika redigeringsprogram både för film, musik och 3d saker, massa bra kontorsprogram och mängder med spel.

Skillnaden för mig var att med vanliga gratis versionen så måste man själv installera alla program och jag vet inte vilka som är bäst så nu slapp jag de, de enda jag installerade var Mega Sync och mitt Tutanota mail program, allt annat fanns förinstallerat och klart, lätt värt ca 500 kr för att slippa leta upp allt som var förinstallerat, fanns inget jag behövde installera.

Gällande dual boot så förstår jag att du inte kan köra de men jag gör som sagt de, har Windows till spel och lite andra saker, har köpt en del program som jag använder i Windows men efter de att jag installerat Ultimate så insåg jag att flera liknande program som jag köpt till Windows fanns i Ultimate versionen så nu använder jag Windows till spel men 9 gånger av 10 så bootar jag in i Linux då jag startar datorn, är mycket nöjd, har testat många olika Linux distron genom åren men Zorin är lätt den versionen jag gillar mest, många gånger så har jag avinstallerat Linux och bara kört Windows för att jag tröttnat på Linux men nu har jag äntligen hittat ett vettigt och bra Linux som jag kommer fortsätta med och vore de inte för spel biten så skulle jag avinstallera Windows.

Mitt mål är att datorn bara ska ha två program, en webbläsare och ett minimalistiskt program för text (notes/anteckningar).

Tack för din avancerade utläggning men den här lilla minidatorn har ett helt annat syfte.
Inga spel och ingen redigering osv (den hårdvaran finns helt enkelt inte).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Har fått en gratisdator (Asus VivoBook) som inte har någon riktigt SSD utan bara en eMMC på 32GB, (AtomTM + 2GB RAM) den har windows 10 installerat men pga den otroligt lilla "hårddisken" så flyter windows väldigt dåligt.

Funderar på att blåsa bort windows helt och sätta in något litet linuxsystem istället.
Vad skulle ni rekommendera?
Exakt modell: https://www.amazon.com/ASUS-VivoBook-E200HA-US01-GD-Portable-...

Alla tips mottages tacksamt

Debian unstable med netinstall brukar vara en idé i de flesta fall. Har kört det i femton år med ett tiotal krascher, senast för fyra fem år sedan, då JAG blev lite wild and crazy.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Finns det någon tråd "Vi som kör Linux och gör bort oss"?

Min conky installation var broken så jag tänkte fixa den med aptitude. Det gick sådär och jag klickade runt lite i menyerna och tryckte på knappen Install/Remove en gång men den sade bara att conky höll tillbaka, sen tryckte jag igen och då började aptitude avinstallera alla paket på datorn. Det tog några sekunder innan jag fattade att det inte var en autoremove och lyckades trycka ctrl+c, sedan tog det ytterligare ett x antal paket innan den stoppade.
När jag startade om så kom jag bara till commandline -_-. Den lyckades få med sig både wm och xinit och en massa annat som är bra att ha.
Tog någon timme att få tillbaka en bruklig dator igen.
Man märker väl med tiden om något saknas, annars får det bli total ominstallation av min kära lubuntu 20.04.

Permalänk
Medlem

Jag har en tv-dator som windows update lyckades förstöra, så mitt val var att antingen installera om w10, eller prova linux, så jag körde in Pop!_OS i den istället, installationen tycker jag gick bra, inga problem där. Tycker för övrigt att det är väldigt simpelt att installera linux distros.

När den sen skulle användas som tv-dator så gick det sämre. Den är kopplad till min förstärkare med HDMI från en äldre AMD-gpu, och den höll på att tjorva med förstoring på bilden. Sen så var aldrig uppspelning av youtube och netflix bra nog, alltid lite ryckig bild. Så tyvärr så blev det en till ominstallation av w10.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Finns det någon tråd "Vi som kör Linux och gör bort oss"?

Min conky installation var broken så jag tänkte fixa den med aptitude. Det gick sådär och jag klickade runt lite i menyerna och tryckte på knappen Install/Remove en gång men den sade bara att conky höll tillbaka, sen tryckte jag igen och då började aptitude avinstallera alla paket på datorn. Det tog några sekunder innan jag fattade att det inte var en autoremove och lyckades trycka ctrl+c, sedan tog det ytterligare ett x antal paket innan den stoppade.
När jag startade om så kom jag bara till commandline -_-. Den lyckades få med sig både wm och xinit och en massa annat som är bra att ha.
Tog någon timme att få tillbaka en bruklig dator igen.
Man märker väl med tiden om något saknas, annars får det bli total ominstallation av min kära lubuntu 20.04.

Vet inte om aptitude lägger sin logg i någon annan fil men släng en kik i /var/log/apt/history.log eller någon av de komprimerade .gz filerna där (zcat/zless är nice för det) så borde det stå exakt vad som avinstallerades tror jag.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

@Jpau94:
Jo misstänkte att det skulle finnas en logg någonstans.
Jag bara ominstallerade metapaketet för Lubuntu-Desktop så trillade det som saknades på plats igen. Det är en stor fördel med "färdiga" distar - även om det var några paket jag fick rensa efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Finns det någon tråd "Vi som kör Linux och gör bort oss"?

Min conky installation var broken så jag tänkte fixa den med aptitude. Det gick sådär och jag klickade runt lite i menyerna och tryckte på knappen Install/Remove en gång men den sade bara att conky höll tillbaka, sen tryckte jag igen och då började aptitude avinstallera alla paket på datorn. Det tog några sekunder innan jag fattade att det inte var en autoremove och lyckades trycka ctrl+c, sedan tog det ytterligare ett x antal paket innan den stoppade.
När jag startade om så kom jag bara till commandline -_-. Den lyckades få med sig både wm och xinit och en massa annat som är bra att ha.
Tog någon timme att få tillbaka en bruklig dator igen.
Man märker väl med tiden om något saknas, annars får det bli total ominstallation av min kära lubuntu 20.04.

Det här var länge sen, men skulle installera ett program (kompilera från källkod) och det gick inte för libc var för gammal. Så kompilerar glatt upp en nyare version av libc, installerar och programmet bygger.

Allt funkar OK till det är dags för omstart. Då länkas det nya libc in som standard libc i stället för det gamla vilket resulterar i att ett stort antal program slutar fungera, bl.a login.

Lösningen blev att leta fram en bootbar-floppy (skrev ju det var för länge sen) och radera den nya versionen av libc, sen funkade burken igen.

Permalänk
Medlem

Så jag uppgraderade äntligen till en all-AMD laptop och hoppades kunna köra Linux på den. Tyvärr verkar inte fingeravtrycksläsaren upptäckas varken i Fedora eller Ubuntu. Får inte alternativet till att registrera fingeravtryck i Settings/Accounts. Måste man installera någon driver manuellt eller är det helt kört? För tillfället har jag gett upp och kör återigen Windows

Edit: det är en Lenovo IdeaPad 5 14" btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Så jag uppgraderade äntligen till en all-AMD laptop och hoppades kunna köra Linux på den. Tyvärr verkar inte fingeravtrycksläsaren upptäckas varken i Fedora eller Ubuntu. Får inte alternativet till att registrera fingeravtryck i Settings/Accounts. Måste man installera någon driver manuellt eller är det helt kört? För tillfället har jag gett upp och kör återigen Windows

Edit: det är en Lenovo IdeaPad 5 14" btw.

Ett första steg är att försöka identifiera hårdvaran.
Kör lsusb och/eller lspci i terminalen och se vad du får fram.

Har själv inte ens försökt få min fingeravtrycksläsare att fungera då jag inte använder sådan oavsett OS.

Permalänk
Medlem

Vilken runda jag kört nu, herregud. Varit sugen på att byta till Linux för jobbet länge men inte kommit till skott föränn nu. Testat linux i olika vändor innan men alltid vart nått som jag inte fått ordning på som gjort att jag bytt tillbaks till Windows.

Installerade Pop Os först(har en laptop med Nvidia, Pop Nvidia rekommenderas läste jag då Nvidias drivers är struliga). Fungerade bra men gillar inte gnome, bestämde mig istället för att lägga in KDE Neon. Neon USBn bootade först inte, var tvungen att lägga in "nomodeset" för att få det att fungera. Körde in det med kryptering o LVM i setup. Fick tillslut ordning på installation hyfsat bra, sen notifierades jag om en update till 20.04, körde in den och rebootade, funkade bra. Nästa reboot sket sig allt.

Bestämde mig för att installera om Neon utan kryptering. Satte upp allt igen. Funkade OK förutom att timeshift hängde hela datorn, kollade på alternativ till timeshift. Slutade med att den installationen hängde sig då och då o strulade, antog det var pga nvidia drivers/stöd och valde att installera Pop os igen, fast byta till KDE.

Körde på detta och har konfigurerat upp installationen. Installationen har funkat rätt bra förutom att KDE(?) hängt sig ibland. Ville lägga in dual boot så slängde in grub och grub customizer, vilket blev en mardröm då den bootade rätt in i grub prompten. Strulade länge med detta men fick ej ordning på det(använde boot rescue etc etc), valde lägga in refind bootloader istället. Visade sig fungera ännu sämre då den bootade in i en vit skärm med endast logo. Tilt! Avinstallerade då grub och refind och konfigurerade standard bootloadern i pop os att dualboota, fungerade bra.

Har en laptop med 3700x utan OC stöd i bios och den måste undervoltas för att gå tyst, lyckades efter många om och men få igång ett python script(zentates-linux) som undervoltar CPUn, yay.

Sen frös OSet och jag kände att nej nu får det fanimej räcka för idag.

Vill verkligen gilla linux och få det att fungera och "komma över tröskeln" så man kan börja använda det som daily driver och jobb OS och gradvis lära sig mer och mer, men fan det gör det inte lätt för mig.

Detta blev ett högst random inlägg men kände att jag behövde skriva av mig Får ta upp linuxandet snart igen! Har ni nått tips på hur jag kan felsöka vad det är som skapar random lockupsen? testade ctrl+win+f2(ctrl+alt+f2 etc också) men det gick inte heller.

Permalänk
Medlem

@bergla: Låter som att du kanske behöver en nyare kärna för att ditt system ska vara stabilare. Så mitt tips är att testa Fedora där får du nyare kärna och dom har en KDE spin om du inte gillar Gnome. Nackdelen är dock med fedora att du själv måste lägga till rpmfusion för att få paket som är non-free t.e.x nvidia driver men rpmfusion.org har steg hur man aktiverar repot.

Alternativt fortsätta köra PopOS men lägga in ubuntu-mainline kärna men dom är inte så testade vad jag vet så problem kan lätt uppstå, även problem med DKMS för nvidia driver är lite struligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

@bergla: Låter som att du kanske behöver en nyare kärna för att ditt system ska vara stabilare. Så mitt tips är att testa Fedora där får du nyare kärna och dom har en KDE spin om du inte gillar Gnome. Nackdelen är dock med fedora att du själv måste lägga till rpmfusion för att få paket som är non-free t.e.x nvidia driver men rpmfusion.org har steg hur man aktiverar repot.

Alternativt fortsätta köra PopOS men lägga in ubuntu-mainline kärna men dom är inte så testade vad jag vet så problem kan lätt uppstå, även problem med DKMS för nvidia driver är lite struligt.

Okej, tack för tipset skall kolla in det. Det luriga är dock att jag har denna datorn fast med annat brand(är en clevo i grunden) https://system76.com/laptops/serval , det är ju system76 som gör Pop Os så det borde vara kompatibelt..

Startade Pop OS Recovery, det startar upp men GUI låser sig efter typ 20 sec. Tryckte CTRL F1, det senaste i loggen är att den försöker loada något med Bluetooth men de blir error, kan läsa loggen och skifta mellan F1 o F2 men går inte skriva in nya kommandon.. Är denna installationen körd då eller kan den gå att rädda via live cd?

Permalänk

@bergla:

Nej, det är (med nästan hundraprocentig säkerhet) inte kärnan som är felet här. Komponenter som inte funkar ur box kan bero på distributionens val i inställningar för kärnan, men systemfrysningar beror med nästan hundraprocentig säkerhet på hårdvaruproblem eller dåliga inställningar. Särskilt som du säger att du kör en Clevomodell som används framgångsrikt av System76. De har för bra rykte i Linuxvärlden för att ha hela serier som uppför sig på sättet du beskriver, vilket hade varit fallet om detta hade berott på ett generellt problem i Pop!_OS mot deras hårdvara.

Det du kan försöka göra är ju för säkerhets skull att jämföra komponentlistan i din laptop mot dem som används i System76-laptops (det kan exempelvis skilja sig med Wifi- eller Bluetoothkretsar). Ett tips är att kolla på forum och wikis om folk skrivit om din laptopmodell i samband med Arch - det gänget är ruskigt duktiga på dokumentation, och tack vare dem eliminerade jag exempelvis ett störande problem med min Lenovo x260, där en strömsparfunktion mot grafikkretsen fick skärmuppdateringen att frysa ett par sekunder då och då.

Permalänk
Medlem

@Det Otroliga Åbäket: Låter som en bra ide, tack! Går det att inaktivera Bluetooth via live cd? Använder inte det nu ändå.

Permalänk
Medlem

@bergla: Brukar gå att stänga av i BIOS/UEFI

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

@nick-li: Min laptop har ganska begränsat BIOS så finns tyvärr inte möjlighet till det. Tröttnade och la in Manjaro 64bit KDE nu, so far so good!

Permalänk
Medlem

Tails OS: trådbunden nätverkslösning funkar inte, os:et tar inte det... det står bara att det ansluter i en evighet... sen error

måste köra på wifi tyvärr - och har ingen wifi router

Permalänk
Medlem

jag gömmer mig bakom Tails OS - hitta mig om ni kan

det enda jobbiga är att Spotify inte fungerar