Permalänk
Medlem

Uppvärmning av villa

Hej

Tänkte att swec kunde i vanlig ordning leverera bra tips och tankar på diverse områden, så gör ett skott här:

Har idag en 1.5plans villa, 157 kvadrat byggd -87, uppvärmd av en nibe 360p frånlufsvärmepump som står för varmvatten samt värme ut i vattenburet system
Men den är rätt gammal, 2006, och har lite väl liten kompressor tycker jag så det blir mycket elpatron på vintern.

Nedre plan är relativt öppen planlösning. Övre plan med trappa upp från mitten av huset till ett allrum centralt och 4 rum + toalett uppe.
Jag leker med tanken på att sätta en luft luft nere som kanske blåser runt varm luft och så sätt täcker in hela nedervåningen. Men hur gör jag med övervåning? Sätta en där uppe med?
Sen varmvatten och liknande, vad gör ja med det? Byter ut pannan mot något form av frånluftsfläkt som drar ut luft från toaletter + kök likt idag. Men med en varmvattensberedare eller liknande där istället?
Eller ska man sikta på en ny och modern frånluftspanna igen, säg F730 från nibe? Är det några problem med att inte köra mer element under fönster? Finns det några för nackdelar med de olika systemen?

Luft luft kostar ju runt 20k för en stor nere, och möjligtvis något lägre för en lite mindre komfortvariant uppe. Men kommer det ge värme åt rummen uppe? Inte för att det behövs mycket, men med öppna dörrar kanske det går fint? Medans nibe f730 säkert landar runt 80k.

Tack för svar.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag kan tipsa om www.byggahus.se som är ett bra forum för dessa bryderier.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Hedersmedlem

Har du ett fungerande vattenburet system så skulle jag bygga vidare på det. Luft/luft är mest för att ersätta elradiatorer.

Skulle gå på luft/vatten eller borra bergvärme om inte en ny frånluftvärrmepump är aktuellt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Hej,

Jag kan tipsa om www.byggahus.se som är ett bra forum för dessa bryderier.

Tack för tips, ska kolla med den sidan.

Skrivet av OSkar000:

Har du ett fungerande vattenburet system så skulle jag bygga vidare på det. Luft/luft är mest för att ersätta elradiatorer.

Skulle gå på luft/vatten eller borra bergvärme om inte en ny frånluftvärrmepump är aktuellt.

Tack för svar, låter rimligt.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Har du ett fungerande vattenburet system så skulle jag bygga vidare på det. Luft/luft är mest för att ersätta elradiatorer.

Skulle gå på luft/vatten eller borra bergvärme om inte en ny frånluftvärrmepump är aktuellt.

Kan bara instämma.

Jag har en 80-tals med frånluft (som värmer varmvattnet) och elradiatorer.
I mitt fall så var en luft-luft av bra kvalitet ett enkelt sätt att få ner el-kostnaden, men jag lutade åt att dra in vattenburet länge.

Luft-luft är visserligen bra men det låter...och jag hatar fläktljud. Men det levererar värme billigt.
Fastna inte i specifikationer att dom är "tysta" ska du få ut någon effekt så behöver du dra på lite.

Installation av aggregat ute och inne är inte heller speciellt snyggt.

Mina 5 cent.

* Rengör trummorna som tar från luften från kök och badrum.
* Gör en service på din frånluftsvärmepump (ska göras vartannat år...ish).
* Se till att luftflöde är optimalt inställt så den suger rätt mängd luft, både för att få bra omsättning i huset men att den kan värma vattnet effektivt.

Det finns ju lite luft-vatten lösningar (bullrar) och bergvärme.
Solceller på taket kanske är en variant om du har rätt förutsättningar..

Men som du är inne på, det kanske är värt att klura på en ny värmepanna som är lite kraftigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Kan bara instämma.

Jag har en 80-tals med frånluft (som värmer varmvattnet) och elradiatorer.
I mitt fall så var en luft-luft av bra kvalitet ett enkelt sätt att få ner el-kostnaden, men jag lutade åt att dra in vattenburet länge.

Luft-luft är visserligen bra men det låter...och jag hatar fläktljud. Men det levererar värme billigt.
Fastna inte i specifikationer att dom är "tysta" ska du få ut någon effekt så behöver du dra på lite.

Installation av aggregat ute och inne är inte heller speciellt snyggt.

Mina 5 cent.

* Rengör trummorna som tar från luften från kök och badrum.
* Gör en service på din frånluftsvärmepump (ska göras vartannat år...ish).
* Se till att luftflöde är optimalt inställt så den suger rätt mängd luft, både för att få bra omsättning i huset men att den kan värma vattnet effektivt.

Det finns ju lite luft-vatten lösningar (bullrar) och bergvärme.
Solceller på taket kanske är en variant om du har rätt förutsättningar..

Men som du är inne på, det kanske är värt att klura på en ny värmepanna som är lite kraftigare.

Tack

Ju mer ja läser och ju mer ja funderar så känns det som en ny och större frånluftspanna vore det bästa. I och med förutsättningarna och det att jag använder det idag.
Sen solceller som du säger, är på g, men måste lägga om taket först. Sen har jag 60kvadrat rakt i sönderläge med 45graders vinkel som kan generera på riktigt fint

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Holic:

Tack

Ju mer ja läser och ju mer ja funderar så känns det som en ny och större frånluftspanna vore det bästa. I och med förutsättningarna och det att jag använder det idag.
Sen solceller som du säger, är på g, men måste lägga om taket först. Sen har jag 60kvadrat rakt i sönderläge med 45graders vinkel som kan generera på riktigt fint

Ett tips kanske kan vara att lägga om tak och montera solceller samtidigt. Borde bli en liten vinst då man ändå satt upp alla säkerhetsanordningar. Finns och tak med integrerade solceller men vet inte så mycket om hur bra detta är.
Enligt grannen som jobbar med försäkringsärenden inom solceller och annat så är optimerare en stor felkälla så har man ett bra oskuggat tak så kanske det kan vara värt att spara in på dessa. Paneler har skadats och även hela hus har brunnit ner pga dessa problem.

Funderar själv också på solceller då jag har ca 75m2 tak i perfekt söderläge utan något framför.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Byter du ut flvp mot annat system som luft/vatten eller bergvärme så behöver du se över ventilationen eftersom flvp är en ventilationslösning med återvinning. Då behöver du investera i ett FTX system och dra tillluftskanaler i alla sovrum och vardagsrum. Det kostar nog lika mycket som själva värmesystemet/pumpen. Bergvärme ska du ha ett borrhåll utöver värmepumpen och FTX system.

Nibe F730/F370 är en bra lösning och fullt utbytbar mot din gamla 360p.

En Luft/Luft kan du köpa oavsett för komfortvärme eller kyla på sommaren, men den kan inte ersätta ditt system du har idag. Men du kan eventuellt kapa topparna en smula på vintern när din 360p går på elpatron.

Det finns ingen anledning att byta din 360p om kompressorn går som den ska.

Permalänk
Medlem

Hej!
Vad har du för panna (eller missuppfattade jag att en sådan finns) idag? Olja/pellets?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ett tips kanske kan vara att lägga om tak och montera solceller samtidigt. Borde bli en liten vinst då man ändå satt upp alla säkerhetsanordningar. Finns och tak med integrerade solceller men vet inte så mycket om hur bra detta är.
Enligt grannen som jobbar med försäkringsärenden inom solceller och annat så är optimerare en stor felkälla så har man ett bra oskuggat tak så kanske det kan vara värt att spara in på dessa. Paneler har skadats och även hela hus har brunnit ner pga dessa problem.

Funderar själv också på solceller då jag har ca 75m2 tak i perfekt söderläge utan något framför.

Detta låter intressant: https://lindab-solarroof.com/

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Om du funderar på en lvp så finns det bara en på marknaden just nu.
Mitsubishi Hero.
Kritiken jag har mot den är att autoläget på fläkten är idiotisk men kör på fläktläge 3 av 4 vilket enligt installatören är var den arbetar effektivast.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quorthon:

Är snyggt men lät som liten effekt på storleken tak. När jag räknade på mitt så ger 70m2 ca 8000-9000Kwh.
Att tänka på är också att solceller har en kortare livslängd än ett normalt tak så räkna med att byta solcellsdelen minst två gånger innan det är dax att lägga om hela taket.

Skrivet av Litenskit:

Om du funderar på en lvp så finns det bara en på marknaden just nu.
Mitsubishi Hero.
Kritiken jag har mot den är att autoläget på fläkten är idiotisk men kör på fläktläge 3 av 4 vilket enligt installatören är var den arbetar effektivast.

Jag har två hero och de funkar kalas men appen känns som något från slutet av 1900-talet och fjärrkontrollen är inte heller jättesmidig. Det är också rätt knepigt att komma i kontakt med dem via support då allt måste gå via installatören.
Själva pumpen funkar annars bra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

När man läser sånt här är man glad att man har fjärrvärme

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Hej!
Vad har du för panna (eller missuppfattade jag att en sådan finns) idag? Olja/pellets?

Frånluftsvärmepump, det är en nibe fighter 360p. Kompressor och elpatron, som tur är inga pellets eller olja

Ni övriga, tack för många bra förslag.

Och jo, fjärrvärme har sina fördelar men man är ju bunden till monopolet som lokala företaget har. Inte direkt så man kan välja mellan olika leverantörer, likt elnätsavgiften. Men det hade varit skönt att ha fjärrvärme i vissa falll ja
Hellst vill ja ha en riktigt effektiv pump (läst stor kompressor) och solceller så borde månadskostnaden gå ner rejält.
Absolut lägsta är väll antagligen bergvärme, det lär nog vara det absolut billigaste driftkostnaden. Men dyrt att borra hål.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

När man läser sånt här är man glad att man har fjärrvärme

Jo visst är det skönt att bryta sig lös från vattenfall och istället bli låst till fjärrvärmeverket

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Billigaste lösningen borde vara att komplettera med en luft luft pump där nere och kolla så isoleringen på vinden är i bra skick, ev tillägsisolera.
Isolering är inte särskillt dyrt.

Bergvärme är en väldigt bra lösning för att få mängder med billig värme.
men i många fall så lönar det sig inte i längden för när allt är betalt o klart så är det dags för anläggningen att säcka ihop.

Solceller är lite lurigt det med, det tar ca 10-15 år att betala tillbaka kostnaden för anläggningen OM bidraget som du får för att sälja överbliven el finns kvar hela perioden. Bidraget är skattereduktionen på 0,6kr per kWh.
Utan "vinsten" i såld el är vi lätt uppe i 20+ år.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte så mycket om detta, men jag har hört att det finns luftvärmepumpar med en utomhusdel och två inomhusdelar. Det skulle kunna vara en lämplig lösning, med en inomhusdel för vardera våningsplan. En snabb googling gav dessa som exempel: https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/typ/flera-inne...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Holic:

Hej

Tänkte att swec kunde i vanlig ordning leverera bra tips och tankar på diverse områden, så gör ett skott här:

Har idag en 1.5plans villa, 157 kvadrat byggd -87, uppvärmd av en nibe 360p frånlufsvärmepump som står för varmvatten samt värme ut i vattenburet system
Men den är rätt gammal, 2006, och har lite väl liten kompressor tycker jag så det blir mycket elpatron på vintern.

Nedre plan är relativt öppen planlösning. Övre plan med trappa upp från mitten av huset till ett allrum centralt och 4 rum + toalett uppe.
Jag leker med tanken på att sätta en luft luft nere som kanske blåser runt varm luft och så sätt täcker in hela nedervåningen. Men hur gör jag med övervåning? Sätta en där uppe med?
Sen varmvatten och liknande, vad gör ja med det? Byter ut pannan mot något form av frånluftsfläkt som drar ut luft från toaletter + kök likt idag. Men med en varmvattensberedare eller liknande där istället?
Eller ska man sikta på en ny och modern frånluftspanna igen, säg F730 från nibe? Är det några problem med att inte köra mer element under fönster? Finns det några för nackdelar med de olika systemen?

Luft luft kostar ju runt 20k för en stor nere, och möjligtvis något lägre för en lite mindre komfortvariant uppe. Men kommer det ge värme åt rummen uppe? Inte för att det behövs mycket, men med öppna dörrar kanske det går fint? Medans nibe f730 säkert landar runt 80k.

Tack för svar.

Jag vill börja med att säga att jag inte har någon aning om det jag tänker föreslå, jag tänker bara rent teoretiskt och spånar.

En av fördelarna med en luft/luft-värmepump är att många även kan köras åt andra hållet för att få kyla/luftkonditionering på sommaren, något som blir mer och mer relevant allt eftersom vi får flera varma somrar.

Jag tänker så här: Varför inte montera in luft/luft som ett komplement och du lämnar din gamla anläggning som den är?

Om du monterar in en luft/luft-värmepump så kan du använda den för kyla på sommaren, samtidigt som du bara använder din befintliga värmepump för varmvatten, så kan du på vintern köra luft/luft-värmepumpen för värme samtidigt som du kör din befintliga värmepump. Att din luft/luft-värmepump jobbar på betyder att du inte behöver lika mycket elpatron.

Väl? Kommer det här ens att funka? En idé att spåna på bara tänker jag.

Hittade även denna tråd och forum vilken eventuellt kan vara till nytta för dig: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56270...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag vill börja med att säga att jag inte har någon aning om det jag tänker föreslå, jag tänker bara rent teoretiskt och spånar.

En av fördelarna med en luft/luft-värmepump är att många även kan köras åt andra hållet för att få kyla/luftkonditionering på sommaren, något som blir mer och mer relevant allt eftersom vi får flera varma somrar.

Jag tänker så här: Varför inte montera in luft/luft som ett komplement och du lämnar din gamla anläggning som den är?

Om du monterar in en luft/luft-värmepump så kan du använda den för kyla på sommaren, samtidigt som du bara använder din befintliga värmepump för varmvatten, så kan du på vintern köra luft/luft-värmepumpen för värme samtidigt som du kör din befintliga värmepump. Att din luft/luft-värmepump jobbar på betyder att du inte behöver lika mycket elpatron.

Väl? Kommer det här ens att funka? En idé att spåna på bara tänker jag.

Hittade även denna tråd och forum vilken eventuellt kan vara till nytta för dig: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56270...

Kyleffekten så vitt ja har förstått är relativt dålig, det krävs väldigt mycket energi för att kyla.
Bättre då att köpa en ren AC att rulla runt skulle ja tro då, rätta mig gärna om ja har fel.

Ja har varit inne på din ide med, men efter mer och mer övertygelse så är nog det systemet jag har idag det bästa. Även om det är dyrt. För ventilation, varvatten, värme. Gärna en ny smart som går att styra smart med så kanske man kan få ner lite till
Tack för synpunkter och tankar, alltid uppskattat
Ska läsa på mer på länken du gav.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jo visst är det skönt att bryta sig lös från vattenfall och istället bli låst till fjärrvärmeverket

Ja det är iaf lika bekvämt men billigare

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Holic:

Kyleffekten så vitt ja har förstått är relativt dålig, det krävs väldigt mycket energi för att kyla.
Bättre då att köpa en ren AC att rulla runt skulle ja tro då, rätta mig gärna om ja har fel.

Som sagt, jag vet inte heller, men jag tänker mig att en AC kör du inte många veckor på året i Sverige. Idén var mest att du får kyla "på köpet" om du kör luft/luft, snarare än att du ska behöva uppgradera din värmepump *och* köpa en AC. Den minskade effektiviteten kan därför vara lönsam i förhållande till den minskade inköpskostnaden.

Det är något man behöver räkna på innan man kan säga med säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Kyleffekten så vitt ja har förstått är relativt dålig, det krävs väldigt mycket energi för att kyla.
Bättre då att köpa en ren AC att rulla runt skulle ja tro då, rätta mig gärna om ja har fel.

Ja har varit inne på din ide med, men efter mer och mer övertygelse så är nog det systemet jag har idag det bästa. Även om det är dyrt. För ventilation, varvatten, värme. Gärna en ny smart som går att styra smart med så kanske man kan få ner lite till
Tack för synpunkter och tankar, alltid uppskattat
Ska läsa på mer på länken du gav.

En portabel AC är tämligen dyr i drift den med.
Min hero kyler då ner huset från 28 grader till 20 på någon timme.
Likaså min snart 20 år gamla Panasonic i stugan, den är däremot lite mer strömhungrig.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

@Holic
Inget fel med pellets, har fungerat klockrent för mig i snart 10 år men klart det är lite jobb som måste läggas ner en gång varannan vecka, det tar ca 10 minuter.

Men, den kompressorn du har nu, går det att byta den mot en effektivare?

Jag har ingen koll på lvp pumpar men är den för klen och har några år på nacken så ”bör” det väl gå att skicka in en större med hjälp av kunnig person?

Kan man konvertera en gammal oljepanna så bör detta vara en enkel sak, så tänker jag i alla fall men jag har inte all info om dessa, bara en tanke.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Kyleffekten så vitt ja har förstått är relativt dålig, det krävs väldigt mycket energi för att kyla.
Bättre då att köpa en ren AC att rulla runt skulle ja tro då, rätta mig gärna om ja har fel.

Ja har varit inne på din ide med, men efter mer och mer övertygelse så är nog det systemet jag har idag det bästa. Även om det är dyrt. För ventilation, varvatten, värme. Gärna en ny smart som går att styra smart med så kanske man kan få ner lite till
Tack för synpunkter och tankar, alltid uppskattat
Ska läsa på mer på länken du gav.

Luftvärmepump använder samma teknik som en Luft AC båda är ungefär lika effektiva och bättre än portabla AC.

Tror att ett vattenbaserad system är mer effektiv men de är väldigt dyra att installera jämfört med en luftvärmepump.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Som sagt, jag vet inte heller, men jag tänker mig att en AC kör du inte många veckor på året i Sverige. Idén var mest att du får kyla "på köpet" om du kör luft/luft, snarare än att du ska behöva uppgradera din värmepump *och* köpa en AC. Den minskade effektiviteten kan därför vara lönsam i förhållande till den minskade inköpskostnaden.

Det är något man behöver räkna på innan man kan säga med säkerhet.

Min ena Luft/luft är endast AC och den sitter i sovrummet. Nu på kvällarna behöver jag dra igång den i ca 20 minuter för att få temperaturen i sovrummet att gå från 29 grader ner till 20 grader. Rätt skönt faktiskt.
Har en tanke på att även montera solceller på taket så behöver jag inte heller tänka på vad det kostar att använda denna lilla lyx.

Monterar man in bergvärme så finns det också möjlighet att lägga till för att köra AC på sommaren och det sägs dessutom vara bra för borrhålet på något sätt. Tyvärr kör jag då fjärrvärme på resten som är smidigt men inte direkt ekonomiskt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

FLVP är ju både värme och vent så ska du byta till något annat måste du lägga in vent i kalkylen.

Vill/kan du inte investera i en ny FLVP just nu är ju, förutom en storstädning av systemet, en snikvariant att komplettera med en luft/luft. Ger förutom fördelen med kyla sommartid även en liten backup när FLVPn tillslut tackar för sig (vilket den givetvis kommer göra mitt i den kallaste vinternatten )

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced