Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

@backspace: Dedär såg riktigt gött ut faktiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Förvänta dig inte att höra någon skillnad. Sjukt mycket placebo inblandat i DACs / förstärkare.

Fick hem K5 Pron, hör ingen skillnad mot K3an men är sjukt nöjd ändå. K3 var så liten att den ramla runt när man skulle justera volymen. Nu med K5an så står den den där står.
Känns också skönt att ha bra med kräm om man vill uppgradera lurarna till något mer tungdrivet i framtiden

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Fick hem K5 Pron, hör ingen skillnad mot K3an men är sjukt nöjd ändå. K3 var så liten att den ramla runt när man skulle justera volymen. Nu med K5an så står den den där står.
Känns också skönt att ha bra med kräm om man vill uppgradera lurarna till något mer tungdrivet i framtiden

Najs. Jag har också K5 Pro. Brukar ligga på knappt en kvarts varv med lägsta gain med ett par Sennheiser HD650. Så kraften räcker och blir över.

Enda jag stör mig på är det blåa skenet jag får i ögonen från volymratten. Har satt lite eltejp iför tills jag kommit på hur jag ska lösa det. Funderat på att öppna upp och bryta av lamphelvetet men vet inte om jag vågar skruva isär den, vill inte riskera att bli utan ljud atm.

Om nån öppnat upp K5an får ni gärna komma med lite guidening. Har inte tummen mitt i hand men vill gärna inte skruva med nåt där jag inte är säker på hur enheten är utformad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

Fick hem ett par kennerton magni förra veckan.. och en bättre begagnad moon 430ha med dac kortet idag..
blir lite finfin musiklyssning framöver

Bra där!!

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Najs. Jag har också K5 Pro. Brukar ligga på knappt en kvarts varv med lägsta gain med ett par Sennheiser HD650. Så kraften räcker och blir över.

Enda jag stör mig på är det blåa skenet jag får i ögonen från volymratten. Har satt lite eltejp iför tills jag kommit på hur jag ska lösa det. Funderat på att öppna upp och bryta av lamphelvetet men vet inte om jag vågar skruva isär den, vill inte riskera att bli utan ljud atm.

Om nån öppnat upp K5an får ni gärna komma med lite guidening. Har inte tummen mitt i hand men vill gärna inte skruva med nåt där jag inte är säker på hur enheten är utformad.

Jag har min under skärmarna så jag ser inte ledbelysningen
Däremot undrar jag om det är någon skillnad på gainlägena?
Får man bättre ljud om man tex kör på gain nr 3 jämfört med 2 eller blir det för mycket kräm då?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Jag har min under skärmarna så jag ser inte ledbelysningen
Däremot undrar jag om det är någon skillnad på gainlägena?
Får man bättre ljud om man tex kör på gain nr 3 jämfört med 2 eller blir det för mycket kräm då?

Gain höjer volymen, inte ljudkvalitén. Dock uppfattas högre ljud oftast som bättre ljud. Men vill man ha högre ljud så brukar jag vrida på volymreglaget, och därigenom får jag bättre ljud Har du låg gain och maxvolym men fortfarande inte får tillräckligt högt i lurarna så får du höja gain.

Permalänk
Medlem

Ibland är det skillnad vid samma volym dock. Men i regel klyvs hårstrån

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ibland är det skillnad vid samma volym dock. Men i regel klyvs hårstrån

Ja om man nu hör skillnad så väljer man ju bara det som låter bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Fick hem K5 Pron, hör ingen skillnad mot K3an men är sjukt nöjd ändå. K3 var så liten att den ramla runt när man skulle justera volymen. Nu med K5an så står den den där står.
Känns också skönt att ha bra med kräm om man vill uppgradera lurarna till något mer tungdrivet i framtiden

Jag ångra mig Lyssnade på musik nån timme igår och det är större skillnad än jag trodde från början.
Mycket fylligare ljud, bättre tryck i basen Sjukt nöjd

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Jag ångra mig Lyssnade på musik nån timme igår och det är större skillnad än jag trodde från början.
Mycket fylligare ljud, bättre tryck i basen Sjukt nöjd

K5 Pro låter "bättre" för att den har mer kraft att ge till dina hörlurar. K3:an har inte det och påverkar troligen frekvenskurvan för dina hörlurar. Hade dem kunnat ge samma kraft så hade dem troligen låtit väldigt lika.

Permalänk
Medlem

Letar efter ett par in ear med 3.5 eller blåtand som får plats i öronen innanför en mc-hjälm, gärna med lite "hörselskydd" i.
Gjort ett halvhjärtat försök på prisjakt men inte hittat något.

Något tips?

PS. Helst under 2500kr.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Skrivet av Nauie:

Letar efter ett par in ear med 3.5 eller blåtand som får plats i öronen innanför en mc-hjälm, gärna med lite "hörselskydd" i.
Gjort ett halvhjärtat försök på prisjakt men inte hittat något.

Något tips?

PS. Helst under 2500kr.

Shure SE215 kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Shure SE215 kanske?

Provat dem nyligen, passar inte alls bra under hjälmen

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Skrivet av Nauie:

https://i.imgur.com/T6yuRge.jpg
Provat dem nyligen, passar inte alls bra under hjälmen

Hm, det är ju märkligt. 215 har ju en väldigt platt passform i de allra flesta öron ( typ alla ) Och om inte dom passar så har jag svårt att rekommendera något annat

Permalänk

Har ett par Hifiman he-400i vars pads som jag har fått utbytta två gånger som än en gång gått i bitar efter bara några månaders användning. Garantin har gått ut så letar efter ersättare. Har ni något tips?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Hm, det är ju märkligt. 215 har ju en väldigt platt passform i de allra flesta öron ( typ alla ) Och om inte dom passar så har jag svårt att rekommendera något annat

Inget fel på passformen men under hjälmen blir de inte så bekväma för mig. Tight fit på hjälmen Skulle gärna hitta några som liknar "vanliga och billiga" in ear, men som har bra ljud och lite dämpning.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Skrivet av Nauie:

Inget fel på passformen men under hjälmen blir de inte så bekväma för mig. Tight fit på hjälmen Skulle gärna hitta några som liknar "vanliga och billiga" in ear, men som har bra ljud och lite dämpning.

Jag har testat Sennheiser CX 3.00 och Creative EP-630 under min hjälm. Båda dessa passar utan något större besvär för mig. När jag letade hörlurar så tittade jag på produktbilderna och jämförde kabelstorlek med resterande hörlur för att se relativ storlek och hur mycket de stack ut "bakåt". Till Sennheiser köpte jag Comply foam tips för bättre passform och ljudisolering. Annars hade de en förmåga att glida ur när man tog på sig hjälmen.

Ljudet då? Sådär, har haft ett par Shure innan och de går ju såklart inte att jämföra med. Å andra sidan, hur bra behöver det låta? Vindbrus och motorljud tar udden av det mesta. De duger till att lyssna på musik och ljudböcker när man är ute och kör.

Nu för tiden kör jag med Cardo packtalk och ett par hörselskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Letar efter ett par in ear med 3.5 eller blåtand som får plats i öronen innanför en mc-hjälm, gärna med lite "hörselskydd" i.
Gjort ett halvhjärtat försök på prisjakt men inte hittat något.

Något tips?

PS. Helst under 2500kr.

apple airpod pro? ca 2600kr webhallen senast jag kollade bra eller dåligt för mc har jag inte provat..

men får jag testa din mc kan du testa mina hörlurar

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Någon som vet om kudden på huvudbygeln på HD600 även passar på HD650?

Permalänk
Medlem

fick hem ett par kennerton valis idag... fan inte dumma.. gillar man magni-lurarna (som jag gör) så kommer man nog med stor sannorlikhet även gilla vali lurarna.. fantastiskt trevliga att lyssna på än så länge.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

@nidas: Det är rätt så svårt att hitta något om Magni eller Vali men de flesta pratar mest om Thror, deras flaggskepp. Hur låter Vali om man jämnför de med Sennheiser 650 eftersom både är öppna lurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moondragon84:

@nidas: Det är rätt så svårt att hitta något om Magni eller Vali men de flesta pratar mest om Thror, deras flaggskepp. Hur låter Vali om man jämnför de med Sennheiser 650 eftersom både är öppna lurar?

william murdock har rätt trevliga recensioner på bägge versionerna av vali samt lite om magni.. hur de låter jämfört med sennheiser 650 har jag inte mycket att säga om då jag inte lyssnat på en sennheiserlur ur de dyrare segmenten på 15 år eller så.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av kroXofant:

Nu för tiden kör jag med Cardo packtalk och ett par hörselskydd.

Börjar luta starkt åt det för mig med ju mer jag letar.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Skrivet av Nauie:

Börjar luta starkt åt det för mig med ju mer jag letar.

Det är väldigt bekvämt. Byta låt, ändra volym osv direkt från hjälmen är mycket trevligt. Ljudet är sämre än in ear, du lyssnar genom hörselskydd... Men bekvämlighet överväger för mig. Har ett par hörselskydd med filter för att höra musiken lite bättre.

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Någon som vet om kudden på huvudbygeln på HD600 även passar på HD650?

Skulle bli väldigt förvånad om den inte gjorde det.

Permalänk
Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

@Lizardman: Ja, det där är ett bra tillfälle för den som vill ha en riktig TOTL lur.

Permalänk
Skrivet av Lizardman:

Annonsen ser lite skum ut, med lurar för 18000 förväntar man sig lite bättre bilder än detta och lite mer info. Men kanske bara jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moondragon84:

@nidas: Det är rätt så svårt att hitta något om Magni eller Vali men de flesta pratar mest om Thror, deras flaggskepp. Hur låter Vali om man jämnför de med Sennheiser 650 eftersom både är öppna lurar?

Lite för länge sen man testade hd 650 men vet jag skulle ta magni alla dagar i veckan. Gillar öppna lurar men jag kan smärtfritt gå från HD 800S till Magni och det är en sjuklig bedrift för slutna lurar.

Såg detta idag https://kennerton.com/shop/gjallarhorn-gh-50/

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x