Minsta möjliga ATX-chassi som säljs i Sverige? Förslag sökes!

Permalänk
Medlem

Minsta möjliga ATX-chassi som säljs i Sverige? Förslag sökes!

Hej.

Är på jakt efter att byta ut mitt fula chassi mot en mindre variant. Jag vill dock inte gå ner mig till MITX, utan gärna stanna kvar i ATX-området av budgetskäl. Har ni något chassi att tipsa om, kanske som ni själv använt eller om ni läst bra om det på internet?

Permalänk
Medlem

P300A tror jag är ungefär lika stort som mitt mATX chassi men för ATX moderkort. Så möjligtvis de?

Permalänk
Medlem

När jag undersökte detta förra året kom jag fram till att Raijintek Thetis var minsta chassit med plats för ATX-moderkort. Bra byggkvalitet men inte optimalt luftflöde.

Permalänk
Medlem

@HarryBee: Cerberus X

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@HarryBee: Cerberus X

Mvh

Åh jag har kollat på den flertal gånger. 265 dollar är överkomligt men det blir så sjukt mycket med frakten. Antar att det inte finns någon återförsäljare i Sverige?

Permalänk
Medlem

Fractal designs chassin gillar jag. Deras Define c är ju relativt liten, sen har dom nya define 7. Relativt små, men fortfarande rymliga.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Jag förstår att du undviker kostnaden av mITX men varför inte mATX? Skiljer ganska lite i pris mellan mATX och ATX och får ner storleken redan där. Där finns flera bra chassin som drar ner storleken mer.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag förstår att du undviker kostnaden av mITX men varför inte mATX? Skiljer ganska lite i pris mellan mATX och ATX och får ner storleken redan där. Där finns flera bra chassin som drar ner storleken mer.

Men måste jag inte köpa nytt moderkort då? Jag använder alla 4 RAM slots idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Men måste jag inte köpa nytt moderkort då? Jag använder alla 4 RAM slots idag

Jo, ett mATX chassi har inte plats för ett normalstort ATX-moderkort. Däremot så har de allra flesta mATX moderkort också 4 ram-slots, medans mITX går ner till 2 slots.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av walkiii:

Fractal designs chassin gillar jag. Deras Define c är ju relativt liten, sen har dom nya define 7. Relativt små, men fortfarande rymliga.

62 liter kan inte rimligen räknas som "relativt litet". Du måste mena Define 7 Compact?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

62 liter kan inte rimligen räknas som "relativt litet". Du måste mena Define 7 Compact?

Självklart compact. Jag kom på att jag glömde skriva det, men orkade inte ändra. haha

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Åh jag har kollat på den flertal gånger. 265 dollar är överkomligt men det blir så sjukt mycket med frakten. Antar att det inte finns någon återförsäljare i Sverige?

Det finns väl en europeisk återförsäljare?

Annars är Chimera CX2 på väg, det sitter jag själv och väntar på.

Edit: här kan du köpa Cerberus I juropa https://www.density.sk/

Permalänk
Medlem

BeQuiet's PURE BASE 500DX är ju ganska liten för att vara ATX.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo