Permalänk
Medlem

Jag köpte hus utan fiber eller möjlighet till adsl, var mycket annat som behövde tid i början så körde wifi-hotspot från mobilen för det lilla jag tog mig tid för.
Efter drygt ett år fick jag tag på rätt person hos nätägaren (de första sa felaktigt att det inte var förberett för fiber i kvarteret, men när jag påpekade att bägge grannarna hade fiber ringde de upp någon som hade koll på riktigt), handgrävde över tomten till fiberskåpet och sen kom en tekniker med fiber och annan utrustning. Tror de tog 7k för det

I övrigt håller jag med kören som inte vill vara utan!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

STORT tack till alla som svarat! Kul också att se att min mest aktiva tråd någonsin visade sig inte bli något dator relaterat, utan istället husfrågor!

Vi har bestämt oss för att inte bli avskräckta av fiberlösheten. Huset är för bra i övrigt!

MEN, vi ligger sömnlösa likt förbannat... Vi har satt in oss i bostadsmarknaden på riktigt nu när vi är så nära på att slå till. Om bostadsmarknaden hade varit en aktie, så hade man helt enkelt inte köpt just nu. Marknaden ligger några få procent ifrån den absolut toppen sedan 90-talet. Många faktorer hotar bostadspriserna, höjda räntor, slopandet av ränteavdraget, arbetslöshet pga corona, med fler!

Ni som nyligen köpt bostad, hur ser ni på framtiden? Att köpa detta hus betyder 600k mindre på sparkontot, samt 2.8miljoner i lån, 85% belåningsgrad. Om man istället väntar 3-5år och marknaden ligger still alt går ned några procent, så kan man hoppa på bostadsmarknaden med en betydligt lägre belåningsgrad.

Vi älskar huset, men har kalla fötter på grund utav den 600%iga ökningen sedan mitten av 90talet...

Ni som bor i bostadsrätter samt hus, hur mycket har ni i lån? Är 2.8miljoner stört högt för två 24åringar?

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/os...

Har en jobbarkollega som har väntat i säkert 20 år på att huspriserna ska gå ner.

Skulle inte säga att 2.8 mille är så mycket i dag om ni kan spara lite. När jag köpte för 1.3 mille så var det bara min lön och räntan var över 10% då. Klart det inte blir mycket över till annat i början, i ert läge skulle jag tex försöka amortera ned till 50% så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem

Fanns det VDSL? Något som går att använda vill man ju ha tills fiber kan installeras.

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla inlägg här kommer hur det fungerade hos mig...

tldr; Funkar ADSL eller 4g hos dig kör på det, men om det inte funkar installera fiber!

Köpte hus av pensionärer, fiberföreningen missade skicka ut papper till mig så missade att haka på när deras drive kostade 15000:-

Mjeh... tänkte jag, adsl hos morsan och farsan funkade bra.

Körde med adsl men varje gång något tyngre fordon körde över vägen där koppartråden låg gick internet ner, och dålig hastighet över lag...
Bytte till 4g telia "framtidens fasta mobila bredband" hade full signalstyrka men fick bara ut 14 ner vid bästa förhållanden och när masten blev full blev jag utkastad och fick starta om routern december 21 hade jag 1 min uppkoppling sedan fick jag starta om (tog 5 min) och så höll det på

Nu har jag fått fiber installerat för 24000:- det var det värt...

Bor dock ut i en liten by och inte Stockholm, men lycka till!

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fanns det VDSL? Något som går att använda vill man ju ha tills fiber kan installeras.

Tanten använde tills nyligen telejacket i huset för internet, vilken typ av xDSL det är har jag ingen aning om

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Har en jobbarkollega som har väntat i säkert 20 år på att huspriserna ska gå ner.

Skulle inte säga att 2.8 mille är så mycket i dag om ni kan spara lite. När jag köpte för 1.3 mille så var det bara min lön och räntan var över 10% då. Klart det inte blir mycket över till annat i början, i ert läge skulle jag tex försöka amortera ned till 50% så fort som möjligt.

Det är ju både betryggande och oroväckande att det är just så många som väntat på att marknaden ska ''rasa'' eller dippa under så lång tid. Anledningen att tro att det ska rasa har ju pågått väldigt länge, men det har fortsatt att ticka uppåt i rask takt. Med andra ord så är nog inte marknaden mer hälsosam idag än tidigare, när det redan då fanns indikationer på nedgång.

Är det någon som sitter på någon bra länk eller info, om hurvida priser är uppblåsta eller om värdet är det faktiska värdet av bostäder runt kring stor-städerna? Ett hus är ju alltid värt så mycket som någon är beredd att betala för det. Men om det inte finns någon som vill betala för det, är det någon som vet hur man kan kolla det FAKTISKA värdet på huset samt tomt? Taxeringsvärdet baseras ju på hur marknaden såg ut för 2 år sedan, så även taxeringsvärdet kan ju även det vara uppblåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Tanten använde tills nyligen telejacket i huset för internet, vilken typ av xDSL det är har jag ingen aning om

Sök på adressen så ser du!

Det är nog bara Telia eller Telenor som har VDSL idag. Ser du Bredband 60, Bredband 40 eller Bredband 30 med 12 Mbit/s uppströms (du kan ringa tjänsteleverantören för att bekräfta) så är det VDSL2. Stor skillnad mot vanlig ADSL2+ (där du kanske får ut 10-20 Mbit/s ner och 1-2 Mbit/s upp) och fullt tillräckligt för att klara sig. Precis det mitt första inlägg i tråden handla om, att söka på adressen för att se dina alternativ.

Permalänk
Medlem

Syrran betalade under 20k att bli ansluten efter alla andra. Finns fiber i gatan utanför huset så är det ganska rimliga pengar.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Det är ju både betryggande och oroväckande att det är just så många som väntat på att marknaden ska ''rasa'' eller dippa under så lång tid. Anledningen att tro att det ska rasa har ju pågått väldigt länge, men det har fortsatt att ticka uppåt i rask takt. Med andra ord så är nog inte marknaden mer hälsosam idag än tidigare, när det redan då fanns indikationer på nedgång.

Är det någon som sitter på någon bra länk eller info, om hurvida priser är uppblåsta eller om värdet är det faktiska värdet av bostäder runt kring stor-städerna? Ett hus är ju alltid värt så mycket som någon är beredd att betala för det. Men om det inte finns någon som vill betala för det, är det någon som vet hur man kan kolla det FAKTISKA värdet på huset samt tomt? Taxeringsvärdet baseras ju på hur marknaden såg ut för 2 år sedan, så även taxeringsvärdet kan ju även det vara uppblåst.

Priset mäklaren satt är antagligen nära. Alternativt får man kolla sålda hus i området på hemnet.

Sedan finns det ingen anledning att amortera mera än minimum idag. Amortera ner till 50% är meningslöst. Bättre trycka in dom pengarna på börsen.

Om 15 år så värderar du om huset och vips så är lånet helt magiskt vara 50% av marknadsvärdet.

Låsa pengar i en bostad är bara korkat. Bättre att ha buffert. Hög ränta har aldrig varit riktigt hög mera än några få månader. Inom ett år är man tillbaka på rimliga nivåer.

Google lite, Swedbank har historiska räntor per månad om man letar.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Det är ju både betryggande och oroväckande att det är just så många som väntat på att marknaden ska ''rasa'' eller dippa under så lång tid. Anledningen att tro att det ska rasa har ju pågått väldigt länge, men det har fortsatt att ticka uppåt i rask takt. Med andra ord så är nog inte marknaden mer hälsosam idag än tidigare, när det redan då fanns indikationer på nedgång.

Är det någon som sitter på någon bra länk eller info, om hurvida priser är uppblåsta eller om värdet är det faktiska värdet av bostäder runt kring stor-städerna? Ett hus är ju alltid värt så mycket som någon är beredd att betala för det. Men om det inte finns någon som vill betala för det, är det någon som vet hur man kan kolla det FAKTISKA värdet på huset samt tomt? Taxeringsvärdet baseras ju på hur marknaden såg ut för 2 år sedan, så även taxeringsvärdet kan ju även det vara uppblåst.

Hur man ser på värdet beror ju på vad man gör och hur länge man tänker bo på stället.

Finns vissa hantverkare som köper hus med renoveringsbehov för kanske 2 mille, renoverar under 1-2 år och sen säljer för 3 mille för att köpa nytt med renoveringsbehov. Blir bra inkomst då det bara är 22% skatt på vinsten.

Störta faran jag ser med att värdet går ner är att banken vill ha tillbaka delar av lånet och kan man inte fixa det har man ju problem, därför bra att få ned belåningen. Dock i dagsläget bättre sätta pengarna på börsen i stället för att amortera men blir det kris har börs och huspriser en tendens att följas åt, så är ju mera riskabelt. Går räntan upp högre än avkastningen på börsen så amorterar man istället.

Blir man arbetslös och bor i hyres/bostadsrätt så riskerar man bli vräkt om man inte klarar hyran. Med hus gäller det att klara räntan på lånen, men finns ingen värd/förening eller nåt som hindrar en att hyra ut eller så.

Ska man flytta och köpa nytt så har troligen det nya gått ned lika mycket som det man säljer för, så vinst om man ska ha större/dyrare förlust om man ska ha mindre/billigare.

Innan man satte tak för fastighetsskatten (samt döpte om den till avgift) och tog bort förmögenhetsskatten så ville många ha så lågt värde som möjligt för att minska skatten.

Permalänk
Medlem

I stockholm är det väl bara att köra 5G nu? Det kommer du ju klara dig rätt bra på.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

I stockholm är det väl bara att köra 5G nu? Det kommer du ju klara dig rätt bra på.

Huset är inte i Stockholm, och du kan inte köpa en router med 5G eller ett mobilt bredbandabonnemang med stöd för 5G. Det är i dagsläget inte mycket mer än Stockholms kommun som har 5G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Ok, vi har ett fall där ett yngre par köper ett hus. Första huset. Byggt 1969. Tidigare ägaren en gamling.

Något säger mig att vi har ett par som rätt kvickt inte kommer att ha tid för varken streamande eller spelande. Något säger mig att dom om ett år kommer att ha köpt verktyg som dom idag inte har en susning om vad dom heter, än mindre hur man använder dom.

Om sedan naturen får ha sin gång dröjer det nog inte länge innan den lilla fritid som blev kvar har försvunnit in i en dimma av blöjbyten och dålig nattsömn.

4G räcker gott.

nja som en som genomgått det du skriver kan jag säga att bra anslutning är ännu viktigare i dessa sammanhang, varför? för att varva ner efter du har renoverat och sysslat med barnen hela dagen då behöver man få 1-2 timmar av stream eller spelande på kvällen
för att du ska kunna repetera detta varje dag det kommande årtiondet. funkar inte skiten när du ska varva ner blir det inget annat än något du kommer irritera dig på som gör att du förmodligen kommer sova sämre och dagen efter är du trött och irriterad vilket lär ta ut sin rätt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Det är ju både betryggande och oroväckande att det är just så många som väntat på att marknaden ska ''rasa'' eller dippa under så lång tid. Anledningen att tro att det ska rasa har ju pågått väldigt länge, men det har fortsatt att ticka uppåt i rask takt. Med andra ord så är nog inte marknaden mer hälsosam idag än tidigare, när det redan då fanns indikationer på nedgång.

Är det någon som sitter på någon bra länk eller info, om hurvida priser är uppblåsta eller om värdet är det faktiska värdet av bostäder runt kring stor-städerna? Ett hus är ju alltid värt så mycket som någon är beredd att betala för det. Men om det inte finns någon som vill betala för det, är det någon som vet hur man kan kolla det FAKTISKA värdet på huset samt tomt? Taxeringsvärdet baseras ju på hur marknaden såg ut för 2 år sedan, så även taxeringsvärdet kan ju även det vara uppblåst.

Ni verkar vara kloka med tänkande om pengar vi är likadana själva, då klarar man sig och behöver inte äta nudlar. Men tänk på att Alltid planera för att En blir arbetslös och går på akassa i kanske 6 månader. Beroende på vad ni jobbar med å har för utbildning. Samt om ni inte har barn så räkna med att ni får minst En (har ni pratat om det så räkna med 2). Har ni fortfarande råd att bo kvar i huset så kör på. Är det på gränsen men ni klarar 6-12 månader på en inkomst + akassa så kör på. Men skulle det tryta efter 1-2 månader om en blev arbetslös så skulle jag ta en funderare och troligen avstå.

Hör titt som tätt att folk får panik, måste flytta, inga pengar till utemat, blöjor etc. Allt för en av dem blev arbetslösa eller de skaffade 2 extra barn som de inte hade innan.. "höhö det tänkte vi inte på men barn e ju kul att få". etc etc.

Men när jag läst dina svar, så hade jag inte varit orolig att säga: kör på. ni verkar ha bra koll och sund inställning till det ekonomiska.
lycka till med husköp!

Edit: PS. Jag hade aldrig köpt ett hus själv dock som inte har eller kommer garanterat få fiber 4G (trådlöst överlag, wifi) är ett komplement för kabel/fiber. Inte ersättare.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Huset är inte i Stockholm, och du kan inte köpa en router med 5G eller ett mobilt bredbandabonnemang med stöd för 5G. Det är i dagsläget inte mycket mer än Stockholms kommun som har 5G.

Ok, då missupfattade jag första inlägget.

Citat:

Jag och flickvännen är i budkrig gällande ett hus i Stockholmstrakterna, en kåk modell 1969, som vid tillfället då fibern drogs in i hushållen hade en mycket gammal tant boende i sig utan några som helst avsikter att gå ombord fiber-tåget. (Förstår henne, 80+ tanter klarar sig nog utmärkt på 4g...)

Sorry.

5G router

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Den säljs inte här än, och kostar ca 4500 kr utan externa antenner. Går givetvis att importera, men så vitt jag vet så är 5G inte aktivt på mobilt bredbandabonnemangen, utan bara obegränsade mobilabonnemangen.

Tele2 kör bara Stockholms innerstad, Telia säger att det ska täcka centrala Stockholm idag. TS pratar om att bo utanför Stockholms kommun, gissningsvis 10-25 km från närmsta mast med 5G.

Permalänk
Medlem

5G kan man glömma. Baserat på TS uppgifter skulle jag gissa att huset befinner sig i skogen utanför Åkersberga

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Även om 5G inte är aktuellt idag så bör man nog kunna räkna med det inom ett år eller två, kan man fram till dess klara sig med 4G så finns det i varje fall en plan om fiber inte är möjligt.

Bor i hus idag med möjlighet till fiber men med kostnad om ca 70 000kr, tanken var från början att skaffa men annat har prioriterats högre och nu håller jag tummarna för att 5G ska vara good enough.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Även om 5G inte är aktuellt idag så bör man nog kunna räkna med det inom ett år eller två, kan man fram till dess klara sig med 4G så finns det i varje fall en plan om fiber inte är möjligt.

Bor i hus idag med möjlighet till fiber men med kostnad om ca 70 000kr, tanken var från början att skaffa men annat har prioriterats högre och nu håller jag tummarna för att 5G ska vara good enough.

5G är inte magi. Är 4G halvtaskigt så kommer 5G inte vara mycket bättre. Dra in fiber! Enda sättet att inte bli frustrerad på ojämn hastighet och ping tider.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HenrikM:

Skulle aldrig köpa hus utan fiber eller direkt möjlighet till fiber.

Samma här, kikat på hus i två år och ingen indragen fiber ger ett lägre budtak såvida inget riktigt speciellt dyker upp. Men då folk varit så snåla och inte skött sina fastigheter så har de flesta inte installerat när det var som billigast utan lägger kostnaden på nästa ägare.

Villa utan möjlighet till fiber år 2020 är långt under vad man bör förvänta sig. Tacksamt nog så har husen iallafall vatten och avlopp samt el indraget iallafall...

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla svar, men ring och kolla vad det kan kosta och ta med det i budgeten för vad ni är villig att betala för huset? Så gjorde vi med fjärrvärmen som inte var indragen när vi köpte vårat hus.

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Brukar dom inte spärra att man inte kan bjuda mindre än 5k ?
För jag har ett par kompisar när dom köpte sitt hus fick man inte höja mindre än 5k kanske olika på olika förmedlingar?

Mäklare blir varnade för sånt. https://fmi.se/anmalan-tillsyn/tillsynsbeslut-och-praxis/sok-...

"Hanteringen av budgivningen är inte reglerad i lag. Enligt god fastighetsmäklarsed har en mäklare emellertid en undantagslös skyldighet att ta emot och vidarebefordra inkomna bud till sin uppdragsgivare till dess att ett överlåtelseavtal har undertecknats.
Det finns inget krav på att en budgivare måste lägga ett bud på en viss nivå för att få vara med i en budgivning. Ett meddelande innehållande en sådan begränsning för en spekulant från en mäklare medför en uppenbar risk för att intressenter avstår från att lämna bud. Mäklarens skyldighet att vidarebefordra inkomna bud till säljaren kan inte brytas genom instruktioner från säljaren att mäklaren ska sortera bort bud med visst innehåll (jämför Kammarrättens dom den 9 september 2008 i mål nr 7165-07 och den 7 mars 2013 i mål nr 2593-12 samt Fastighetsmäklarinspektionens beslut i ärende dnr 2014-1806).
Det är utrett i ärendet att NN, enligt säljarnas instruktion, informerade budgivare om att eventuella bud skulle överstiga tidigare lagt bud med minst 25 000 kr. En spekulant har en ovillkorlig rätt att få sitt intresse och eventuella bud framförda till säljaren, varför NN agerande har inneburit en begränsning för budgivare att få framföra anbud till säljarna. Att anmälarens bud som understeg säljarnas önskade budintervall slutligen framfördes till säljarna förändrar inte Fastighetsmäklarinspektionens bedömning, eftersom det är klarlagt att anmälarens önskan om att lämna lägre bud än 25 000 kr först nekades av NN och bifölls först efter att anmälaren tog direktkontakt med den ena säljaren. NN:s hantering av budgivningen står enligt Fastighetsmäklarinspektionens uppfattning i strid med 8 § fastighetsmäklarlagen. Förseelsen utgör grund för en varning."

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

5G är inte magi. Är 4G halvtaskigt så kommer 5G inte vara mycket bättre. Dra in fiber! Enda sättet att inte bli frustrerad på ojämn hastighet och ping tider.

Nej, självklart är det inte magi det handlar om. I vårt fall så har vi full till nästan full täckning hos samtliga operatörer så vi har goda förutsättningar för 4G. Hade vi inte haft den täckningen idag så hade jag inte hoppats på 5G heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Nej, självklart är det inte magi det handlar om. I vårt fall så har vi full till nästan full täckning hos samtliga operatörer så vi har goda förutsättningar för 4G. Hade vi inte haft den täckningen idag så hade jag inte hoppats på 5G heller.

Okej :).

Många beskriver 5G som ”best thing since sliced bread”. Kikar man på LTT video där man testar så kan man få upp mot 850mbit med line of sight till tornet men ping är ändå runt 37ms. Så fortfarande inget man vill spela på.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Okej :).

Många beskriver 5G som ”best thing since sliced bread”. Kikar man på LTT video där man testar så kan man få upp mot 850mbit med line of sight till tornet men ping är ändå runt 37ms. Så fortfarande inget man vill spela på.

Nej, det är nog mer att om 4G är på gränsen så kanske det tippar över till ok med 5G tänker jag.
Såg bilder från när tidningen mobil testade tres my nät i 2100mhz, alltså inte optimal 5G, där hade de 5ms i ping (men mobil är mobil och skriver inte en rad om svarstider i sin artikel).

Nu var detta bredvid masten och förmodligen innan så många andra uppkopplade mot de nya masterna när testen gjordes, men jag har en förhoppning att jag ska kunna fimpa min ADSL och ersätta med 5G istället. Har man dessutom fri surf på alla enheter så kan man ha lite manuell lastbalansering mellan sina olika devices för att få optimal svarstid när man spelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Okej :).

Många beskriver 5G som ”best thing since sliced bread”. Kikar man på LTT video där man testar så kan man få upp mot 850mbit med line of sight till tornet men ping är ändå runt 37ms. Så fortfarande inget man vill spela på.

5g bersår av många olika tekniker, men just latensförbättring ingår i nästan alla delar. Dessutom ökas tillgänglig bandbredd i alla frekvensband som används och även signalstyrka och räckvidd blir bättre för att lägre frekvensband öppnas (gamla tv utrymmet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Nej, det är nog mer att om 4G är på gränsen så kanske det tippar över till ok med 5G tänker jag.
Såg bilder från när tidningen mobil testade tres my nät i 2100mhz, alltså inte optimal 5G, där hade de 5ms i ping (men mobil är mobil och skriver inte en rad om svarstider i sin artikel).

Nu var detta bredvid masten och förmodligen innan så många andra uppkopplade mot de nya masterna när testen gjordes, men jag har en förhoppning att jag ska kunna fimpa min ADSL och ersätta med 5G istället. Har man dessutom fri surf på alla enheter så kan man ha lite manuell lastbalansering mellan sina olika devices för att få optimal svarstid när man spelar

Har man bra täckning så kan 5G Så kan man nog ersätta ADSL

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

5g bersår av många olika tekniker, men just latensförbättring ingår i nästan alla delar. Dessutom ökas tillgänglig bandbredd i alla frekvensband som används och även signalstyrka och räckvidd blir bättre för att lägre frekvensband öppnas (gamla tv utrymmet)

Visst är det en förbättring men jämfört dom nyaste 4G standards så är skillnaden kanske inte enorm.

https://www.google.se/amp/s/www.forbes.com/sites/bobodonnell/...

Även läst att low latancy inte är aktiv i det som rullas ut just nu (gissar därför LTT får 40ms ping). Antagligen är det för man kör hög interleve/felkorrigering för att hålla en högre hastighet. Orkar inte leta rätt på en källa då jag skriver på mobilen men det finns på Google om man letar ;).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Visst är det en förbättring men jämfört dom nyaste 4G standards så är skillnaden kanske inte enorm.

https://www.google.se/amp/s/www.forbes.com/sites/bobodonnell/...

Även läst att low latancy inte är aktiv i det som rullas ut just nu (gissar därför LTT får 40ms ping). Antagligen är det för man kör hög interleve/felkorrigering för att hålla en högre hastighet. Orkar inte leta rätt på en källa då jag skriver på mobilen men det finns på Google om man letar ;).

Jag gissar att det LTT testat är mmWave eller liknande hög-bandbredd, hög-frekvens, tekniker. Då behövs ’line of sight’ och det mesta kan helt störa ut signalen, enda lösningen är att ha extremt många master. Det är en lösning för idrottsarenor, stationer och centrala storstäder. För att fungera i villaområden där man gärna vill ha täckning inomhus och oavsett om man tittat på masten eller är vänd åt andra hållet behövs helt andra tekniker och framförallt lägre frekvenser.

Permalänk
Medlem

Update! Det blev husköp. Kraftigt skuldsatt och lätt förtvivlad, men ändå lyrisk och exalterad! Blir spännande att se om IPonly lyckas dra in fiber eller inte. Uppdaterar väl med det om 6-24 månader