Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Tre skärmdumpar med HyperThreading avaktiverad, ser ganska lika ut va? : https://imgur.com/a/JD7omgt

Dom skiljer lite mot tidigare skärmdumpar:

a) Den totala CPU användningen anges nu vara cirka +25%.
b) Övriga kärnor syns nu att dom jobbar mer när den ena kärnan går till 100%.

Rent krasst borde Du ha "fått" något ut ur att kärnan faktiskt jobbar mer nu med HT avslaget.

Jag har en ASUS RIVE till speldatorn men har samma CPU liggandes på skrivbordet så jag kan inte testa exakt äpple mot äpple då det sitter för stunden en Ivy Bridge i burken. Plus att jag ser inte att man kan testa varken Mullvad eller NordVPN gratis.

1) Har Du provat med en annan webbläsare?
2) Har Du provat med faktiska nerladdningar som t.ex. en Ubuntu ISO via torrent(µTorrent 1.8.1-2.2.1 eller Deluge 1.3.15)?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Veni:

Dom skiljer lite mot tidigare skärmdumpar:

a) Den totala CPU användningen anges nu vara cirka +25%.
b) Övriga kärnor syns nu att dom jobbar mer när den ena kärnan går till 100%.

Rent krasst borde Du ha "fått" något ut ur att kärnan faktiskt jobbar mer nu med HT avslaget.

Jag har en ASUS RIVE till speldatorn men har samma CPU liggandes på skrivbordet så jag kan inte testa exakt äpple mot äpple då det sitter för stunden en Ivy Bridge i burken. Plus att jag ser inte att man kan testa varken Mullvad eller NordVPN gratis.

1) Har Du provat med en annan webbläsare?
2) Har Du provat med faktiska nerladdningar som t.ex. en Ubuntu ISO via torrent(µTorrent 1.8.1-2.2.1 eller Deluge 1.3.15)?

Nja, enligt speedtest så ligger jag fortfarande runt 150mbit, plus eller minus några mbit. Det känns som att det ligger en spärr i windows för detta. Jag har testat med IE edge, chrome och firefox. Ligger ungefär på samma där. Maximalt jag kommer via torrents ligger på ca 22mb/s.
Min router är en asus rt-ac68u (kör ej VPN från routern pga ännu sämre fart). När jag fick min 1gbit lina för några dagar sedan så låg jag på ca 200mbit när jag gjorde speedtest. SAtte NAT accelerator på auto (var off) och hamnade på en gång på 940mbit. Samma grej känns just nu med Windows och VPN, att det är en fjuttig inställning någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

att det är en fjuttig inställning någonstans

Prova att köra in en Windows installation på en helt separat lagringsenhet och ha dina ordinarie lagringsenheter urkopplade. Varken uppdatera Windows eller aktivera den. Provkör din VPN från en sådan "ren" installation.

Om det fungerar då, då har Du ett gediget arbete på att leta fram den där fjuttiga inställningen någonstans. Eller vilken mjukvara det är som skapar en "liten" konflikt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Veni:

Prova att köra in en Windows installation på en helt separat lagringsenhet och ha dina ordinarie lagringsenheter urkopplade. Varken uppdatera Windows eller aktivera den. Provkör din VPN från en sådan "ren" installation.

Om det fungerar då, då har Du ett gediget arbete på att leta fram den där fjuttiga inställningen någonstans. Eller vilken mjukvara det är som skapar en "liten" konflikt.

Håller på och installera Windows 10 via virtualbox. Just nu. Tänkte testa vad jag får då för fart.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta får jag just nu via mobilen och surfshark vpn. Ungefärlig dubbelt så snabbt än via datorn

https://i.imgur.com/phk86Dq

Permalänk
Hedersmedlem

Fick ett 3 dagars testkonto från Mullvad så att jag kan testa.

Laddade ner Wireguard från wireguard.com/install och körde sedan installationsfilen från Mullvad och får detta som bästa hastighet. Testade med alla wireguard servrar och fick i stort sett samma hastighet från alla:

Alla server

Hastighet

Permalänk
Medlem

Med PIA beta-klienten som krävs för att kunna använda Wireguard får jag stadigt ca 300-400 Mbit jämfört med 100-150 Mbit utan, samt att det verkar variera mer utan Wireguard-protokollet.
Jag skall dock inte förnya PIA-abonnemanget eftersom de köpts upp och fått mycket tveksamma ägare.

Permalänk
Medlem

Har du gjort basicgrejerna dvs uppdaterat Windows + drivrutiner? Det ger säkert ingenting men alltid bra att kunna bocka av på listan :).

Har för mig att det var någon gammal Windows-uppdatering som kunde bråka med VPN.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Fick ett 3 dagars testkonto från Mullvad så att jag kan testa.

Hur fick Du tag på testkontot?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matte56:

Har du gjort basicgrejerna dvs uppdaterat Windows + drivrutiner? Det ger säkert ingenting men alltid bra att kunna bocka av på listan :).

Har för mig att det var någon gammal Windows-uppdatering som kunde bråka med VPN.

Japp, har senaste drivrutinerna och updates. Det var det första jag gjorde

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Veni:

Hur fick Du tag på testkontot?

Jag mailade support och frågade

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag installerat Windows 10 med virtualbox och det verkar inte heller hjälpa något. Ligger ungefär samma hastigheter som tidigare (djupt suck).

Jag har helt slut på ideer just nu och det känns nästan som att det bara är att ta och acceptera de hastigheter man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Nu har jag installerat Windows 10 med virtualbox och det verkar inte heller hjälpa något. Ligger ungefär samma hastigheter som tidigare (djupt suck).

Jag har helt slut på ideer just nu och det känns nästan som att det bara är att ta och acceptera de hastigheter man får.

Här är ett knäppt förslag. Kommersiella VPN-klienten Viscosity brukade ha en virtuell NIC förr i tiden som var grovt snabb och effektiv. Fick ut nära gigabit på en gigabitlina och det med en i5 3450.

Det är version 1.5.10 jag åsyftar och har för mig när man installerar att man får valet om man ska installera legacy eller den "nya". Och då är det alltså den gamla som enl min erfarenhet var mycket bättre.

Obs detta var på windows 7-tiden. Vet inte om gamla klienten fungerar bra på ex windows 10. Jag vet heller sen inte om den tjänst du önskar kan pejlas in på Viscosity men har för mig ex. ipredator fungerar.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Nu har jag installerat Windows 10 med virtualbox och det verkar inte heller hjälpa något. Ligger ungefär samma hastigheter som tidigare (djupt suck).

Jag har helt slut på ideer just nu och det känns nästan som att det bara är att ta och acceptera de hastigheter man får.

Har Du bryggat vNIC mot pNIC?
Eller körde Du någon vNAT lösning?

Jag är inte alls kunnig på Virtualbox, men i VMWare(Workstation, ESXi, m.m.) så kan man välja olika varianter.
En som bryggas mot det fysiska nätverkskortet är att föredra för att slippa så mycket av värdens inställningar för nätverkskortet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddis:

Här är ett knäppt förslag. Kommersiella VPN-klienten Viscosity brukade ha en virtuell NIC förr i tiden som var grovt snabb och effektiv. Fick ut nära gigabit på en gigabitlina och det med en i5 3450.

Det är version 1.5.10 jag åsyftar och har för mig när man installerar att man får valet om man ska installera legacy eller den "nya". Och då är det alltså den gamla som enl min erfarenhet var mycket bättre.

Obs detta var på windows 7-tiden. Vet inte om gamla klienten fungerar bra på ex windows 10. Jag vet heller sen inte om den tjänst du önskar kan pejlas in på Viscosity men har för mig ex. ipredator fungerar.

Testade viscosity med mullvads openvpn fil och kom upp rätt bra. Fick hastigheter runt 170mbit via openvpn, vilket jag annars brukar ligga på runt 50-80. Men ändå så är det i ungefär samma klass som IKEV2
Synd att det inte gick att få något snabbare.

Hittade ingen legacy version dock, utan körde med senaste

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Veni:

Har Du bryggat vNIC mot pNIC?
Eller körde Du någon vNAT lösning?

Jag är inte alls kunnig på Virtualbox, men i VMWare(Workstation, ESXi, m.m.) så kan man välja olika varianter.
En som bryggas mot det fysiska nätverkskortet är att föredra för att slippa så mycket av värdens inställningar för nätverkskortet.

Dessa inställningar kör jag med. Ganska ny inom virtualbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Testade viscosity med mullvads openvpn fil och kom upp rätt bra. Fick hastigheter runt 170mbit via openvpn, vilket jag annars brukar ligga på runt 50-80. Men ändå så är det i ungefär samma klass som IKEV2
Synd att det inte gick att få något snabbare.

Hittade ingen legacy version dock, utan körde med senaste

Testa den med legacy. Finns här såg jag (står listad som sista kompatibla med XP men ptja windows 7 fungerade den garanterat med)
https://www.sparklabs.com/viscosity/legacydownloads/

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Dessa inställningar kör jag med. Ganska ny inom virtualbox

https://i.imgur.com/q8C3rrK.jpg

Ser bra ut. Den anger att den är bryggad, så det går inte att köra bättre såvida inte man kan göra en "direktkoppling" mellan VM och pNIC(då tappar förvisso värden kortet under tiden).

Verkar som om man får lägga fokus på varför en kärna får jobba 100% vid VPN körning när hastigheten testas.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddis:

Testa den med legacy. Finns här såg jag (står listad som sista kompatibla med XP men ptja windows 7 fungerade den garanterat med)
https://www.sparklabs.com/viscosity/legacydownloads/

testade den för winxp, openvpn kom upp i 80-90mbit /s jämfört med nya versionen där jag fick 150-170mbit. Har aldrig kommit upp i så snabba hastigheter med openvpn förr!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Veni:

Ser bra ut. Den anger att den är bryggad, så det går inte att köra bättre såvida inte man kan göra en "direktkoppling" mellan VM och pNIC(då tappar förvisso värden kortet under tiden).

Verkar som om man får lägga fokus på varför en kärna får jobba 100% vid VPN körning när hastigheten testas.

Ja, någonstans runt 150mbit verkar vara gränsen för en kärna. Skumt att datorn inte använder flera kärnor för VPN, hade nog löst problemet om datorn använda flera kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Fick ett 3 dagars testkonto från Mullvad så att jag kan testa.

Laddade ner Wireguard från wireguard.com/install och körde sedan installationsfilen från Mullvad och får detta som bästa hastighet. Testade med alla wireguard servrar och fick i stort sett samma hastighet från alla....

Skrivet av Veni:

Verkar som om man får lägga fokus på varför en kärna får jobba 100% vid VPN körning när hastigheten testas.

Om Wireguard gav honom "kass" fart så bör det vara något annat som spökar? Eller?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Om Wireguard gav honom "kass" fart så bör det vara något annat som spökar? Eller?

Jag har dessvärre inte kikat på några skärmdumpar på hur hans CPU jobbar när han provar Wireguard. Har Du kikat på dom?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att vi kan lägga ner detta nu. Jag får helt enkelt stå ut med att med VPN så får jag ut betydligt längre hastigheter än vad andra får. Jag har kopplat VPN anslutningen till min Virtualbox VM på min server, så där kan anslutningen vara igång 24/7.

STORT TACK till alla som försökte hjälpa till

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Själv använder jag Integrity VPN via Bahnhof(1000-1000)med sitt nya wireguard. Har 958 ner, 942 upp. Med Integrity VPN(wireguard) 908 ner, 820 upp.
https://www.speedtest.net/my-result/d/1ba7e413-b4fa-4321-9c0c...

Hallå, kör du wireguard klienten i en egen router eller Windows-klienten, linux, etc?
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Mullvad via Wireguard så fick jag ut 950/950 innan jag nedgraderade till 500 Mbit/s. Nu ligger jag på stabila 600/600.

Sorry att jag postar 2ggr irad nu, jag såg först efter jag gjorde föregående post att man kan multi-quote
Detta i WIndows, linux? dedikerad router med vilken hårdvara?
Jag har liknande problem som denna kille, gjorde precis en tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av box4mm:

Hallå, kör du wireguard klienten i en egen router eller Windows-klienten, linux, etc?
Tack

Själv körde jag 1 gig-linan (fick ut 620 utan VPN) och med Wireguard låg de ofta i 580-610 om jag körde Wireguard i routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av box4mm:

Sorry att jag postar 2ggr irad nu, jag såg först efter jag gjorde föregående post att man kan multi-quote
Detta i WIndows, linux? dedikerad router med vilken hårdvara?
Jag har liknande problem som denna kille, gjorde precis en tråd.

Wireguard i Windows
Testade inte så mycket i routern då jag inte fick till configen rätt, men fick runt 750 Mbit/s på en Edgerouter 5 PoE via Wireguard på Mullvad.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av box4mm:

Hallå, kör du wireguard klienten i en egen router eller Windows-klienten, linux, etc?
Tack

Tja. Kör med klienten i Windows. Har inte testat ännu att köra i routern.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

NordVPN svensk server ~230/260Mbps med Telenor 250/250Mbps

Provade för skojs skull mot Nya Zeland: https://www.speedtest.net/my-result/d/a613973e-2bca-4da9-8fac...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless