Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cheben:

Hej

Det är nog värt att du definierar vad "krypterat" innebär, annars är det jättesvårt att ge dig ett bra svar. Skall det vara end-to-end, eller räcker det att leverantören lovar krypterat på disk? Om end-to-end, vad skall vara krypterat och skall det vara automatiskt?

Bra fråga. Jag är ny på det här med kryptering så inte ens tänkt på att det finns olika former av kryptering.

Tror jag blev lite klokare av https://swe.moc9.com/end-end-encryption och efter att ha läst det så vill jag nog svara ja på end-to-end kryptering.

Viktigast är väl att ämnet, innehållet och ev. bilagor krypteras, men jag krypterar gärna även var och när något skickas (metadata). Helst automatiskt då jag tror att jag kan missa eller missbedöma när jag ska använda det.

Skrivet av filbunke:

Problemet med + är ju att det är enkelt att se vilken del av epostadressen som används för att hålla kolla på källan och att automatisera att ta bort det. Skall det fungera något bättre så krävs det att man kan ställa in att epost till en adress utan + filtreras bort och att man bara tillåter epost från adresser man aktiverar. Då kan man filtrera en hel del skräppost och det som når en kan man sedan identifera källan för och sen kan man deaktivera dessa.
(En bättre lösning vore en egen dömän eller en epostleverantör som ger en en subdomän, och att man sen fritt kan skapa nya epostaddresser.)

Sant, tänkte på det också, men det finns ju alltid en chans att de inte noterar plustecknet.

Förstår inte riktigt hur du menar att man kan identifiera källan genom att filtrera bort post till en adress utan + och bara tillåta post från adresser man aktiverar? Jag förstår att det sorterar bort skräpposten dock. Det krävs väl flera unika adresser då?

Det där med egen domän och skapa unika adresser förstår jag, men det är ju mer jobb att skapa unika adresser jämfört med ett + i sin adress, men jag förstår att det är bättre för att säkerställa källan. Tror att en annan lösning på problemet är att använda https://anonaddy.com/ även om det främst är för att undvika spam snarare än att identifiera källan.

Skrivet av cheben:

Fixar Posteo verkligen krypto av allt innehåll utan att förlora POP3/MIME kompabilitet? Det låter suspekt om du frågar mig (som i, de berättar inte hela historien. Är det som protonmail bridge, men server side?). (En notis är även att pluginen de pratar om inte har blivit uppdaterad sen 2016, iaf på github)

Jag själv är protonmail användare sen några år tillbaka. Använder mest bridge på Linux för att hantera mailen. Jag blev lite sugen att skaffa mig en posteolåda där för de saker som inte kan använda protonmail (embedded saker. Jävligt bra pris måste jag säga!), men i min mening så låter det som att Posteo och Protonmail inte har samma mål och därför svåra att jämföra rakt av. Det jag ser än så länge verkar vara

  • Hantering av privat nyckel för PGP. Posteo låter användaren ansvara för den. Protonmail ansvara för din privata. Det är trots allt deras "Unique selling point"

  • Posteo stödjer POP3/IMAP. Protonmail bara genom bridge pga punkten ovan

  • Posteo har extra kryptostöd som extra för de som vill. Protonmail är byggt runt sin grundidé att gömma PGP för användaren

  • Posteo har valt att inte stödja egen domän ( ) för att helt slippa lagra den potentiella metadatan

  • Posteo försöker inte skapa ett eget ekosystem, och behöver inte det riktigt heller

  • Posteo kostar mindre, men har inte gratiskonton

Från ovan så känns det som att Posteo riktar sig mer till de som vill ha mer kontroll, men det för med sig mer jobb för användaren. Jag skulle inte säga att den ena är strikt bättre eller mer prisvärd än den andra. Men beroende på vad ens krav är finns det ett bästa val.

Tack för mer information. Betyder det att krypteringen sker automatiskt med ProtonMail eftersom de ansvarar för användarens PGP? Sker ej automatiskt med Posteo?

Det som talar emot ProtonMail skulle vara att de inte stödjer egen domän och priset (om man vill använda deras bridge). Dock undrar jag över metadatan, den som alltså Posteo ska kryptera. Vad innebär det att ProtonMail inte lagrar metadatan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Mjo. Alla e-posttjänster har ju sina fördelar och nackdelar, men jag tycker jag nästan endast ser fördelar med posteo. De enda nackdelarna jag har med posteo, är importeringen av kalender- och kontakter-data, samt kunna synkronisera den data med min telefon. De verkar endast stödja en enda app för just CalDAV och CardDAV, vilket suger. Får fortsätta använda mig av fruux tills vidare.

Du ställde för övrigt en fråga först av allt i ditt inlägg. Vem använder POP3 nu för tiden? Men ja, allt funkar klockrent för mig och jag har aktiverat all kryptering för hela mitt konto.

Ang frågan. Det skulle såklart stå IMAP, inte MIME.... Som du säger, vem använder POP3 idag

Och det låter lite... skumt att det inte beskriver det nogrannare då. De säger att

Citat:

As soon as you activate crypto mail storage in the settings of your account, Posteo generates a personalised key pair for you. We then use this to encrypt all email data (content, attachments and metadata) that exists in your account. This happens using the part of the key pair that is responsible for “encrypting”. Each email is individually encrypted

Men IMAP fungerar utan problem/modifikation. Det implicerar att de har något som kör på servern som dekrypterar datan innan det skickas till en klient. Detta baserat på ens lösenord (som då borde vara från samma man använder för inlogg, annars skulle klienten protestera). Det är inte superawsome. Inte katastrofalt, mycket bättre än de flesta andra, men

Citat:

. We have implemented our crypto mail storage such that from a technical standpoint, the encryption initiated by Posteo users can not be removed by Posteo.

Skulle jag säga är lätt missledande. De väljer att inte spara info som kan användas för att dekryptera. Men du skickar all data som behövs (lösenord).

Man lägger mycket vikt på detta, samt att anställda inte hittar på dumheter isåfall

Citat:

In addition, we had the legal situation clarified beforehand. The result: in Germany, unlike in the UK or the USA, for example, can not be compelled to “break” encryption

Helt OK för vad jag skulle använda det till. Jag vill bara ha skydd utöver vanlig email. Men jag tror det är värt att hålla i åtanke. Någon får gärna rätta mig ifall jag har fel, men jag kan verkligen inte se att det fungerar på annat sätt.

Protonmail skickar faktiskt inte lösen från webbläsaren. De använder en annan teknik som bevisar att du känner till lösen utan att visa det. Det är fortfarande en viss risk att använda webbclienten (man litar på att webbsidan du laddar inte gör annat än vad man tror), men använder man strikt appar/bridge är risken mindre pga att den inte går att rikta mot enskilda användare och att koden bara uppdateras när du säger det är OK.

Skrivet av anon315148:

Bra fråga. Jag är ny på det här med kryptering så inte ens tänkt på att det finns olika former av kryptering.

Tror jag blev lite klokare av https://swe.moc9.com/end-end-encryption och efter att ha läst det så vill jag nog svara ja på end-to-end kryptering.

Viktigast är väl att ämnet, innehållet och ev. bilagor krypteras, men jag krypterar gärna även var och när något skickas (metadata). Helst automatiskt då jag tror att jag kan missa eller missbedöma när jag ska använda det.

Allt end-to-end? Då behöver du titta på annat än email tyvärr. Protonmail och Posteo krypterar innehåll+bilaga. Ämnesrad endast posteo

Skrivet av anon315148:

Tack för mer information. Betyder det att krypteringen sker automatiskt med ProtonMail eftersom de ansvarar för användarens PGP? Sker ej automatiskt med Posteo?

Jag har inte använt Posteo än, så jag kan bara gå efter vad de säger på sin infosida. Jag avböjer därför från att svara

Ja, protonmail krypto sker automatiskt mellan protonmail användare/användare du manuellt lagt till nycklar för. Jag har för mig att använda keyservers är på g. Externa användare utan PGP nycklar kan du kryptera till, men då behöver man sätta ett lösenord, och skicka detta till mottagaren via annan kanal. Görs manuellt.

[/ul]

Skrivet av anon315148:

Det som talar emot ProtonMail skulle vara att de inte stödjer egen domän och priset (om man vill använda deras bridge). Dock undrar jag över metadatan, den som alltså Posteo ska kryptera. Vad innebär det att ProtonMail inte lagrar metadatan?

Protonmail stödjer egna domäner. Det är en plus feature. Standard plus tillåter en extra domän. Bridge+domän ingår i samma "paket". Protonmail har metadata kvar. Den är såklart krypterad på hårddiskarna ifall någon snor disken, men skyddas inte från organisationen. Det är den metadata som email behöver. Avsändare, mottagare, tid, ev ämnesrad. Vill du inte att denna metadata finns behöver du använda något annat än standard email.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cheben:

Allt end-to-end? Då behöver du titta på annat än email tyvärr. Protonmail och Posteo krypterar innehåll+bilaga. Ämnesrad endast posteo
Jag har inte använt Posteo än, så jag kan bara gå efter vad de säger på sin infosida. Jag avböjer därför från att svara

Ja, protonmail krypto sker automatiskt mellan protonmail användare/användare du manuellt lagt till nycklar för. Jag har för mig att använda keyservers är på g. Externa användare utan PGP nycklar kan du kryptera till, men då behöver man sätta ett lösenord, och skicka detta till mottagaren via annan kanal. Görs manuellt.

[/ul]
Protonmail stödjer egna domäner. Det är en plus feature. Standard plus tillåter en extra domän. Bridge+domän ingår i samma "paket". Protonmail har metadata kvar. Den är såklart krypterad på hårddiskarna ifall någon snor disken, men skyddas inte från organisationen. Det är den metadata som email behöver. Avsändare, mottagare, tid, ev ämnesrad. Vill du inte att denna metadata finns behöver du använda något annat än standard email.

Mitt svar är nog så krypterat som möjligt, utan att krångla till det. Dock blir jag förvirrad av vad du skriver, då flera klienter inklusive ProtonMail påstås använda end-to-end kryptering. Dock ska de ju inte kryptera metadata som nämnts i tråden.

"Med kryptering från slutet till slutet krypterar datorn data innan den skickas överallt. I det ögonblick som det lämnar vilken enhet du använder, är det redan en massa gibberish som ingen kan läsa! Det är inte förrän data når sin slutdestination att den dekrypteras och läses." (https://swe.moc9.com/end-end-encryption)

På vilket sätt uppfyller inte de olika klienterna detta? Menar du att de "När du skickar krypterad information skickar din dator redan den okrypterade data någonstans för att krypteras." (https://swe.moc9.com/end-end-encryption) och sen till slutdestinationen? Vad är då end-to-end kryptering som används i marknadsföringen?

Angående det där med domäner ber jag om ursäkt, läste fel. Trodde du skrev ProtonMail, men du skrev Posteo.

Angående Posteo så påstås de ju kryptera metadatan? Så på vilket sätt blir inte det end-to-end kryptering?

"En svaghet med PGP är att krypteringen bara gäller informationen, själva texten och filerna, i e-postmeddelandet. Men metadata om när och var e-posten skickades går fortfarande att se." (https://internetstiftelsen.se/guide/digitalt-sjalvforsvar-en-...)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Ja, men precis. Jag använder dock tillfälliga e-postadresser, genererade av AnonAddy. Därifrån kan jag skapa en tillfällig adress, ange att all e-post ska skickas till min riktiga e-postadress, när de skickar den till den tillfälliga adressen. Om jag får för mycket spam, så tar jag enkelt bort den tillfälliga adressen och poff - inget mer spam

Använder AnonAddy till så många konton jag bara kan. Om jag ska byta e-postadress någon gång, så kan jag byta mottagningsadress och då byts det för alla mina konton där jag har den tillfälliga adressen ^^ Det finns dock en hake, såklart. Om jag vill ändra den tillfälliga adressen, så måste jag ändra på alla de konton där adressen används. Dock en självklar hake, men ändå.

Äntligen kommit igång med AnonAddy. Skapade konto både hos Tutanota och ProtonMail för att se vad jag gillar. Fokuserar främst på ProtonMail nu.

Bäst av allt är nog ändå AnonAddy. Så smidigt att skapa unika adresser as I go. Dock har jag problem med att skapa filter på ProtonMail. Skapat ett filter där mottagaren är anonaddy alternativ anonaddy.com och en etikett. Dock blir inga inkommande mail till mina AnonAddy adresser märkta med etiketten. Vad gör jag för fel? Vill snabbt och enkelt kunna se och sortera allt som kommer från AnonAddy i ProtonMail.

Medveten om att jag får ha max ett filter gratis hos ProtonMail. Undrar om det är samma hos Tutanota eller bättre/sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Mitt svar är nog så krypterat som möjligt, utan att krångla till det. Dock blir jag förvirrad av vad du skriver, då flera klienter inklusive ProtonMail påstås använda end-to-end kryptering. Dock ska de ju inte kryptera metadata som nämnts i tråden.

"Med kryptering från slutet till slutet krypterar datorn data innan den skickas överallt. I det ögonblick som det lämnar vilken enhet du använder, är det redan en massa gibberish som ingen kan läsa! Det är inte förrän data når sin slutdestination att den dekrypteras och läses." (https://swe.moc9.com/end-end-encryption)

På vilket sätt uppfyller inte de olika klienterna detta? Menar du att de "När du skickar krypterad information skickar din dator redan den okrypterade data någonstans för att krypteras." (https://swe.moc9.com/end-end-encryption) och sen till slutdestinationen? Vad är då end-to-end kryptering som används i marknadsföringen?

Angående det där med domäner ber jag om ursäkt, läste fel. Trodde du skrev ProtonMail, men du skrev Posteo.

Angående Posteo så påstås de ju kryptera metadatan? Så på vilket sätt blir inte det end-to-end kryptering?

"En svaghet med PGP är att krypteringen bara gäller informationen, själva texten och filerna, i e-postmeddelandet. Men metadata om när och var e-posten skickades går fortfarande att se." (https://internetstiftelsen.se/guide/digitalt-sjalvforsvar-en-...)

Hej! Tappade visst bort detta ett tag.

Citat:

Mitt svar är nog så krypterat som möjligt, utan att krångla till det. Dock blir jag förvirrad av vad du skriver, då flera klienter inklusive ProtonMail påstås använda end-to-end kryptering. Dock ska de ju inte kryptera metadata som nämnts i tråden.

"Med kryptering från slutet till slutet krypterar datorn data innan den skickas överallt. I det ögonblick som det lämnar vilken enhet du använder, är det redan en massa gibberish som ingen kan läsa! Det är inte förrän data når sin slutdestination att den dekrypteras och läses." (https://swe.moc9.com/end-end-encryption)

Och de påståenderna stämmer, för Innehåll i meddelandet

Citat:

På vilket sätt uppfyller inte de olika klienterna detta? Menar du att de "När du skickar krypterad information skickar din dator redan den okrypterade data någonstans för att krypteras." (https://swe.moc9.com/end-end-encryption) och sen till slutdestinationen? Vad är då end-to-end kryptering som används i marknadsföringen?

Angående det där med domäner ber jag om ursäkt, läste fel. Trodde du skrev ProtonMail, men du skrev Posteo.

Angående Posteo så påstås de ju kryptera metadatan? Så på vilket sätt blir inte det end-to-end kryptering?

Problemet med att kryptera metadata "end-to-end", speciellt om det skall vara med email är först och främst Hur skall leverantören veta var emailet skall skickas?.
Du skulle absolut kunna kryptera metadatan och sen dra iväg meddelandet, men det kommer inte komma fram eftersom mottagare är krypterad. Det finns även en del andra metadatabitar som behöver vara i plain text om meddelandet skall vara kompatibelt med standarder för email, och det är saker som avsändare, tid och server samt ofta lite grejer för säkerhet. Du kan absolut kryptera det efter leverans, men då är det inte längre end-to-end. Metadatan skickades från dig i plain text, och blev krypterad någonstans på vägen av någon som inte är du.

Det finns system att dölja viss metadata, men då är det inte riktigt email längre (Signal end-to-end krypterar tex avsändaren). För protonmail har det valts att det skall vara "email, krypterat som PGP standarden förväntar sig men enkeltatt använda". Det valet har fördelar och nackdelar

Det kan bli lite förvirrande, men jag tycker att det är viktigt att lägga tid på att hålla isär begreppen för att inte ge folk orealistiska förväntningar.

Sen, angående ditt sista inlägg. Det borde fungera. Jag sorterar email så. Hur ser ditt filter ut?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cheben:

Hej! Tappade visst bort detta ett tag.

Och de påståenderna stämmer, för Innehåll i meddelandet

Problemet med att kryptera metadata "end-to-end", speciellt om det skall vara med email är först och främst Hur skall leverantören veta var emailet skall skickas?.
Du skulle absolut kunna kryptera metadatan och sen dra iväg meddelandet, men det kommer inte komma fram eftersom mottagare är krypterad. Det finns även en del andra metadatabitar som behöver vara i plain text om meddelandet skall vara kompatibelt med standarder för email, och det är saker som avsändare, tid och server samt ofta lite grejer för säkerhet. Du kan absolut kryptera det efter leverans, men då är det inte längre end-to-end. Metadatan skickades från dig i plain text, och blev krypterad någonstans på vägen av någon som inte är du.

Det finns system att dölja viss metadata, men då är det inte riktigt email längre (Signal end-to-end krypterar tex avsändaren). För protonmail har det valts att det skall vara "email, krypterat som PGP standarden förväntar sig men enkeltatt använda". Det valet har fördelar och nackdelar

Det kan bli lite förvirrande, men jag tycker att det är viktigt att lägga tid på att hålla isär begreppen för att inte ge folk orealistiska förväntningar.

Sen, angående ditt sista inlägg. Det borde fungera. Jag sorterar email så. Hur ser ditt filter ut?

Tack för ditt inlägg. Jag behöver bli mer insatt i detta känner jag men tänker att det blir en bra början med ProtonMail och ev. Tutanota. Sysslar inte med något hemlighetsmakeri utan är mer intresserad.

Angående filter, skulle tydligen valt avsändare och inte mottagare, då funkade det. Förutom att man enkelt kan stänga av en adress om den får spam så får jag även en överblick över vilka sidor jag signat upp på genom att ge de unika alias. Toppen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Äntligen kommit igång med AnonAddy. Skapade konto både hos Tutanota och ProtonMail för att se vad jag gillar. Fokuserar främst på ProtonMail nu.

Bäst av allt är nog ändå AnonAddy. Så smidigt att skapa unika adresser as I go. Dock har jag problem med att skapa filter på ProtonMail. Skapat ett filter där mottagaren är anonaddy alternativ anonaddy.com och en etikett. Dock blir inga inkommande mail till mina AnonAddy adresser märkta med etiketten. Vad gör jag för fel? Vill snabbt och enkelt kunna se och sortera allt som kommer från AnonAddy i ProtonMail.

Medveten om att jag får ha max ett filter gratis hos ProtonMail. Undrar om det är samma hos Tutanota eller bättre/sämre?

Underbart! Själv har jag fastnat för Posteo. Har provat både ProtonMail och Tutanota. Älskar idéen med Tutanota, men nästan avskyr deras design. Runt överallt - precis överallt (mja) - så man blir ju helt knasig!

Yepp. AnonAddy är en väldigt smidig tjänst Gick dock över helt till Posteos aliasfunktion (max 2 aliases helt gratis, därefter $0.10 per alias (max 20st)). AnonAddy är ju mer för de som vill prenumerera på nyhetsbrev och annat smått och gott, typ, vilket jag inte är så förtjust i Men helt klart en suverän tjänst!

Angående filtreringen, så tror jag att du måste ställa in AnonAddy-adressen som du har fixat ho dom. Se om du kan skapa ett filter för just en domännamn (i det här fallet anonaddy.com). Om det går, testa att skicka ett e-postmeddelande till den adressen och se om filtret fungerar.

Om det inte fungerar, så vet jag inte riktigt, men testa den där potentiella lösningen, så tar vi efter det

Uppdatering
Läste nu att du har fått filtreringen att fungera

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Underbart! Själv har jag fastnat för Posteo. Har provat både ProtonMail och Tutanota. Älskar idéen med Tutanota, men nästan avskyr deras design. Runt överallt - precis överallt (mja) - så man blir ju helt knasig!

Yepp. AnonAddy är en väldigt smidig tjänst Gick dock över helt till Posteos aliasfunktion (max 2 aliases helt gratis, därefter $0.10 per alias (max 20st)). AnonAddy är ju mer för de som vill prenumerera på nyhetsbrev och annat smått och gott, typ, vilket jag inte är så förtjust i Men helt klart en suverän tjänst!

Angående filtreringen, så tror jag att du måste ställa in AnonAddy-adressen som du har fixat ho dom. Se om du kan skapa ett filter för just en domännamn (i det här fallet anonaddy.com). Om det går, testa att skicka ett e-postmeddelande till den adressen och se om filtret fungerar.

Om det inte fungerar, så vet jag inte riktigt, men testa den där potentiella lösningen, så tar vi efter det

Uppdatering
Läste nu att du har fått filtreringen att fungera

Jag valde att testa både ProtonMail och Tutanota då de har gratisaltnerativ. Ingen lust att betala för en mailtjänst i dagsläget. Ska jag betala vet jag dock att ProtonMail inte tillhör en av de billigare alternativen.

Jag använder i dagsläget AnonAddy för det mesta, vet inte om det är "fel" då jag främst vill använda min krypterade mail för myndighetskontakt och liknande. Du får gärna berätta hur du gör med olika medlemssidor. Kör du två mailadresser istället och varför? Tänker att man med AnonAddy har större chans att stänga av en sida om man upptäcker att den genererar spam, lite svårare om en adress används på fler sidor?

Ja, jag lyckades få till filteringen tillslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jag valde att testa både ProtonMail och Tutanota då de har gratisaltnerativ. Ingen lust att betala för en mailtjänst i dagsläget. Ska jag betala vet jag dock att ProtonMail inte tillhör en av de billigare alternativen.

Jag använder i dagsläget AnonAddy för det mesta, vet inte om det är "fel" då jag främst vill använda min krypterade mail för myndighetskontakt och liknande. Du får gärna berätta hur du gör med olika medlemssidor. Kör du två mailadresser istället och varför? Tänker att man med AnonAddy har större chans att stänga av en sida om man upptäcker att den genererar spam, lite svårare om en adress används på fler sidor?

Ja, jag lyckades få till filteringen tillslut.

Ja, självklart Jag använder ju till exempel inte ProtonMail för att det kostar som attans när man väl vill uppgradera ens konto.

Om man själv tycker att det är smidigast och säkrast, så är det inget fel alls Jag slutade dock att använda AnonAddy då e-postadressen var för lång och för krånglig. Ville ha en enkel och kort. Använder endast en enda e-postadress för att hålla det simpelt, trots att jag använder mig av Bitwarden.

Hade AnonAddy-adressen då när jag var kund hos Bahnhof (bytte internetleverantör efter att de sa ja till datalagring i och med den nya datalagringslagen). Var då tvungen att säga "ja, en lång e-postadress med anonaddy.com i slutet". Det blev lite tröttsamt i längden.

AnonAddy är dock oerhört användbart när man ska fylla i e-postadressen för något nyhetsbrev. Får man för mycket spam då, så kan man enkelt ta bort den tillfälliga e-postadressen via AnonAddy Supersmidigt!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Ja, självklart Jag använder ju till exempel inte ProtonMail för att det kostar som attans när man väl vill uppgradera ens konto.

Om man själv tycker att det är smidigast och säkrast, så är det inget fel alls Jag slutade dock att använda AnonAddy då e-postadressen var för lång och för krånglig. Ville ha en enkel och kort. Använder endast en enda e-postadress för att hålla det simpelt, trots att jag använder mig av Bitwarden.

Hade AnonAddy-adressen då när jag var kund hos Bahnhof (bytte internetleverantör efter att de sa ja till datalagring i och med den nya datalagringslagen). Var då tvungen att säga "ja, en lång e-postadress med anonaddy.com i slutet". Det blev lite tröttsamt i längden.

AnonAddy är dock oerhört användbart när man ska fylla i e-postadressen för något nyhetsbrev. Får man för mycket spam då, så kan man enkelt ta bort den tillfälliga e-postadressen via AnonAddy Supersmidigt!

Jag förstår. Skulle nog inte ha valt ProtonMail heller om jag skulle betala.

Min AnonAddy-adress är inte så lång för jag skapade en adress med endast två tecken så det är (a)xx.anonaddy.com ("xx" bara ett exempel). Dock hade jag inte tänkt att ge ut den så ofta, mer för att signa upp på medlemssidor. Är det något mer fysiskt dvs en myndighet eller en teleoperatör så tänkte jag uppge min krypterade mail istället. Så jag skiljer på online och offline (nu är teleoperatör kanske inget fysiskt så men de har mitt personnummer och de skickar ut faktura varje månad).

Inte satt mig in i lösenordshanterare än (I know!) men det är nästa sak jag ska ta tag i. Försöker bara städa upp bland mina medlemssidor och komma på något system. Fast nu när jag tänker efter, oavsett AnonAddy eller ej, så behöver jag nog två stycken ändå. För jag vill inte blanda ihop det, just nu vidarebefordrar jag från AnonAddy till min ProtonMail, vilket inte känns optimalt.

Nyhetsbreven är få för min del, signar oftast bara upp för att få en rabattkod.

Permalänk
Inaktiv

@Airikr Om jag ska betala för en mailtjänst så vill jag ha möjlighet att välja en egen adress alltså namn@domain.se men det gick väl inte med Posteo? Tips på andra (prisvärda) krypteringstjänster som erbjuder detta? Tror ProtonMail erbjuder det om man betalar men de är ju klart dyrare än t.ex. Posteo. Kan även erkänna att jag inte är så insatt i kryptering eller behöver något superavancerat så det är viktigare att tjänsten är smidig att använda, men ändå mer respektfull än t.ex. Gmail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jag förstår. Skulle nog inte ha valt ProtonMail heller om jag skulle betala.

Min AnonAddy-adress är inte så lång för jag skapade en adress med endast två tecken så det är (a)xx.anonaddy.com ("xx" bara ett exempel). Dock hade jag inte tänkt att ge ut den så ofta, mer för att signa upp på medlemssidor. Är det något mer fysiskt dvs en myndighet eller en teleoperatör så tänkte jag uppge min krypterade mail istället. Så jag skiljer på online och offline (nu är teleoperatör kanske inget fysiskt så men de har mitt personnummer och de skickar ut faktura varje månad).

Inte satt mig in i lösenordshanterare än (I know!) men det är nästa sak jag ska ta tag i. Försöker bara städa upp bland mina medlemssidor och komma på något system. Fast nu när jag tänker efter, oavsett AnonAddy eller ej, så behöver jag nog två stycken ändå. För jag vill inte blanda ihop det, just nu vidarebefordrar jag från AnonAddy till min ProtonMail, vilket inte känns optimalt.

Nyhetsbreven är få för min del, signar oftast bara upp för att få en rabattkod.

Har inte utforskat AnonAddy så värst mycket. Får nog ta och göra det Att vidarebefodra all e-post från AnonAddy till ens e-postserver är ju vad AnonAddy är till för egentligen.

Tycker du ska kika på en lösenordshanteringstjänst, och då främst på Bitwarden (då den är säkrast jämfört med 1Password, Safe in Cloud, LastPass och de andra). Bitwarden är säkrast tack vare att deras källkod är öppen för alla att se. Du kan även välja att installera Bitwarden på din egna server, om du till förmodan inte litar på att all din data ligger i deras server. Sjukt smidig tjänst!

Skrivet av anon315148:

@edgren Om jag ska betala för en mailtjänst så vill jag ha möjlighet att välja en egen adress alltså namn@domain.se men det gick väl inte med Posteo? Tips på andra (prisvärda) krypteringstjänster som erbjuder detta? Tror ProtonMail erbjuder det om man betalar men de är ju klart dyrare än t.ex. Posteo. Kan även erkänna att jag inte är så insatt i kryptering eller behöver något superavancerat så det är viktigare att tjänsten är smidig att använda, men ändå mer respektfull än t.ex. Gmail.

Väldigt förståeligt. Nä, tyvärr går inte det via Posteo :/ Tutanota erbjuder den funktionaliteten, men då får du stå ut med att inte använda IMAP, då de inte erbjuder den tjänsten (men de har en datorklient, trots allt). Allt ska gå via deras egna klient för bästa möjliga säkerhet, vilket är bra, men samtidigt lite frustrerande. Tänk om man älskar deras tjänst, men avskyr deras klienter? Nåväl.

Jag är inte heller så insatt i kryptering (alltså, rent tekniskt). Går efter om det är 128-bit eller 256-bit AES-kryptering. Om det är det (eller annan kryptering, så som Signal Protocol eller MTProto), så är man säker... fram tills AES-krypteringen knäcks.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Har inte utforskat AnonAddy så värst mycket. Får nog ta och göra det Att vidarebefodra all e-post från AnonAddy till ens e-postserver är ju vad AnonAddy är till för egentligen.

Jag menar att jag vill ha en ytterligare mailadress till allt från t.ex. AnonAddy utöver min krypterade. Anledningen är att jag inte vill att det ska blandas ihop med viktig mail till min krypterade mailadress.

Skrivet av Airikr:

Tycker du ska kika på en lösenordshanteringstjänst, och då främst på Bitwarden (då den är säkrast jämfört med 1Password, Safe in Cloud, LastPass och de andra). Bitwarden är säkrast tack vare att deras källkod är öppen för alla att se. Du kan även välja att installera Bitwarden på din egna server, om du till förmodan inte litar på att all din data ligger i deras server. Sjukt smidig tjänst!

Ska kika på Bitwarden, den nämns bland andra här: https://www.cnet.com/how-to/best-password-manager-to-use-for-...

Hade annars övervägt LastPass också eller ev. iCloud Keychain (Mac och iOS användare men ogillar tanken på att låsa mig till ett ekosystem).

Skrivet av Airikr:

Väldigt förståeligt. Nä, tyvärr går inte det via Posteo :/ Tutanota erbjuder den funktionaliteten, men då får du stå ut med att inte använda IMAP, då de inte erbjuder den tjänsten (men de har en datorklient, trots allt). Allt ska gå via deras egna klient för bästa möjliga säkerhet, vilket är bra, men samtidigt lite frustrerande. Tänk om man älskar deras tjänst, men avskyr deras klienter? Nåväl.

Jag är inte heller så insatt i kryptering (alltså, rent tekniskt). Går efter om det är 128-bit eller 256-bit AES-kryptering. Om det är det (eller annan kryptering, så som Signal Protocol eller MTProto), så är man säker... fram tills AES-krypteringen knäcks.

Inte bekantat mig med Tutanota än men annars såg jag att Disroot erbjuder egen domän utan extra kostnad. De känns lite mindre kända dock? https://disroot.org/en

Permalänk
Avstängd

hushmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Hade annars övervägt LastPass också eller ev. iCloud Keychain (Mac och iOS användare men ogillar tanken på att låsa mig till ett ekosystem).

Inte bekantat mig med Tutanota än men annars såg jag att Disroot erbjuder egen domän utan extra kostnad. De känns lite mindre kända dock? https://disroot.org/en

Personligen försöker jag att undvika de tjänster som inte låter en se hur ens personuppgifter och personlig data hanteras och lagras, det vill säga i stort alla företag som har en stängd källkod. Microsoft, Facebook, Apple och Google är fyra av de största.

Disroot är för de "paranoida" användarna, som kräver maximal integritet och öppen källkod rakt igenom. Så det är en bra tjänst Om jag hade mer ork, så skulle jag högst troligt att använda mig av Disroot istället för bland annat Posteo. Nu är jag dock inte en av de som är så paranoid. Försöker hålla mig till en respektabel nivå.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WhiteOnyx:

hushmail.com

Tack för tips.

Skrivet av Airikr:

Personligen försöker jag att undvika de tjänster som inte låter en se hur ens personuppgifter och personlig data hanteras och lagras, det vill säga i stort alla företag som har en stängd källkod. Microsoft, Facebook, Apple och Google är fyra av de största.

Disroot är för de "paranoida" användarna, som kräver maximal integritet och öppen källkod rakt igenom. Så det är en bra tjänst Om jag hade mer ork, så skulle jag högst troligt att använda mig av Disroot istället för bland annat Posteo. Nu är jag dock inte en av de som är så paranoid. Försöker hålla mig till en respektabel nivå.

Jag vill gärna använda öppen källkod också men när det gäller min dator (och telefon) så känner jag att det tar för mycket av min tid. Har saker jag vill få gjort och känner inte att det blir enkelt med Linux eller t.ex. LineageOS. Aldrig varit så djupt intresserad av operativsystem utan vill bara "att det funkar" och har valt att lägga mina äpplen i Apples korg. Trivs väldigt bra med framför allt macOS trots att jag är medveten om att det är ett slutet ekosystem. Försöker dock att inte låsa in mig i deras tjänster mer än nödvändigt.

Visste inte att Disroot var för de "paranoida" användarna, trodde mer det var gratis med egen domän men blev osäker nu (tror det stod något med supportande användare vilket jag tror betyder betalande). Jag får se över de olika tjänsterna lite mer. Lite tråkigt att inte kunna ha egen domän men inte sugen på att betala i dagsläget. Antar Gmail är lockande då allt sånt är möjligt utan kostnad, eller kostnaden är väl sin integritet då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jag vill gärna använda öppen källkod också men när det gäller min dator (och telefon) så känner jag att det tar för mycket av min tid. Har saker jag vill få gjort och känner inte att det blir enkelt med Linux eller t.ex. LineageOS. Aldrig varit så djupt intresserad av operativsystem utan vill bara "att det funkar" och har valt att lägga mina äpplen i Apples korg. Trivs väldigt bra med framför allt macOS trots att jag är medveten om att det är ett slutet ekosystem. Försöker dock inte låsa in mig i deras tjänster mer än nödvändigt.

Visste inte att Disroot var för de "paranoida" användarna, trodde mer det var gratis med egen domän men blev osäker nu (tror det stod något med supportande användare vilket jag tror betyder betalande). Jag får se över de olika tjänsterna lite mer. Lite tråkigt att inte kunna ha egen domän men inte sugen på att betala i dagsläget. Antar Gmail är lockande då allt sånt är möjligt utan kostnad, eller kostnaden är väl sin integritet då.

Mjo. Kan förstå dig på den delen. Jag vill gärna tillbaka till Facebook, Discord och andra tjänster, men tänker då på deras integritetskränkning. Det finns många bra tjänster som inte har en öppen källkod eller är integritetsvänlig. Konfigurerade morsans första iPhone (senaste SE-telefonen) och blev "smått" äcklad över Apples kontrollbehov. Var man inte inloggad på ditt Apple ID-konto, så fick du inte använda telefonen över huvud taget. Det gick inte att skippa det steget som i Android.

Du kan använda din egna domän via Disroot Om jag sa tvärtom, så menade jag det inte och får då ursäkta mig.

Ja, ditt personliga liv (privatliv) är din kostnad till Google. De läser alla dina e-postmeddelanden för att göra Gmail personlig för just dig. Kan dock inte tänka mig att riktiga personer gör det, utan att Google har byggt en AI som gör det jobbet, men ändå.

Bara ur ren och skär nyfikenhet, varför är du inte sugen på att betala för en domän som kostar som vanligast 129 kr per år 10,75 kr per månad)?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Mjo. Kan förstå dig på den delen. Jag vill gärna tillbaka till Facebook, Discord och andra tjänster, men tänker då på deras integritetskränkning. Det finns många bra tjänster som inte har en öppen källkod eller är integritetsvänlig. Konfigurerade morsans första iPhone (senaste SE-telefonen) och blev "smått" äcklad över Apples kontrollbehov. Var man inte inloggad på ditt Apple ID-konto, så fick du inte använda telefonen över huvud taget. Det gick inte att skippa det steget som i Android.

Du kan använda din egna domän via Disroot Om jag sa tvärtom, så menade jag det inte och får då ursäkta mig.

Ja, ditt personliga liv (privatliv) är din kostnad till Google. De läser alla dina e-postmeddelanden för att göra Gmail personlig för just dig. Kan dock inte tänka mig att riktiga personer gör det, utan att Google har byggt en AI som gör det jobbet, men ändå.

Bara ur ren och skär nyfikenhet, varför är du inte sugen på att betala för en domän som kostar som vanligast 129 kr per år 10,75 kr per månad)?

Aldrig fastnat för Facebook så de har inte varit svåra att avstå ifrån, är väldigt privat av mig även IRL så Facebook känns väldigt onaturligt för mig. Den enda som har fått mig att gå on/off på Facebook är möjligheten att snabbt och enkelt få kontakt med kundsupport hos företag.

Jag använder appar som kräver konto både i Android och iOS, så för mig spelar det mindre roll om jag loggar in hos Apple eller Google (även fast jag inbillar mig att Apple bryr sig lite mer om min integritet då de inte är ett mjukvaruföretag på samma sätt som Google). Dock använder jag inte mitt Apple-kontot för mycket mer än appar och Apple support. Då jag inte har några känsliga bilder så kan jag låta molnet göra en backup, fast ju nu har jag det avstängt men det kan åka på vid behov (smidighet).

Du påstod aldrig att jag inte kunde använda min egen domän via Disroot, det var bara något jag läste senare.

Precis som du skriver så är det nog Googles AI som läser igenom ens e-postmeddelanden, skulle krävas enorma resurser (människor) om allt skulle läsas av fysiska personer.

Vad menar du med att jag inte är villig att betala för en domän? Jag menar betala för en mailtjänst där man får använda sin egen domän, men det kanske är vad du menar? Anledningen att jag inte vill betala för en mailtjänst i dagsläget beror dels på att jag inte är så bekant med tjänsterna än och dels för att det svider lite när jag vet att jag kan få det "gratis" i Gmail. Tar man bort integritetsbiten så är Gmail annars en trevlig mailtjänst (även om jag ogillar hur allt är sammankopplat i ett Google-konto).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Aldrig fastnat för Facebook så de har inte varit svåra att avstå ifrån, är väldigt privat av mig även IRL så Facebook känns väldigt onaturligt för mig. Den enda som har fått mig att gå on/off på Facebook är möjligheten att snabbt och enkelt få kontakt med kundsupport hos företag.

Då är du en av dom som har kunnat hållit sig från Fecesbook Bra!

Skrivet av anon315148:

Du påstod aldrig att jag inte kunde använda min egen domän via Disroot, det var bara något jag läste senare.

Jaha! Okej, hehe.

Skrivet av anon315148:

Vad menar du med att jag inte är villig att betala för en domän? Jag menar betala för en mailtjänst där man får använda sin egen domän, men det kanske är vad du menar? Anledningen att jag inte vill betala för en mailtjänst i dagsläget beror dels på att jag inte är så bekant med tjänsterna än och dels för att det svider lite när jag vet att jag kan få det "gratis" i Gmail. Tar man bort integritetsbiten så är Gmail annars en trevlig mailtjänst (även om jag ogillar hur allt är sammankopplat i ett Google-konto).

Ja, du skrev ju "egen domän" och även "egen adress". Egen domän innebär att man köper en domän (till exempel serenum.org) och använder den till sin e-postadress (till exempel hi@serenum.org). Att du inte vill betala för en e-posttjänst kan jag som sagt förstå

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Ja, du skrev ju "egen domän" och även "egen adress". Egen domän innebär att man köper en domän (till exempel serenum.org) och använder den till sin e-postadress (till exempel hi@serenum.org). Att du inte vill betala för en e-posttjänst kan jag som sagt förstå

Jag kanske var lite otydlig. Menar alltså betala för en e-posttjänst. Domän betalar jag redan för (fler än en dessutom).

Skapade en outlook-adress för medlemssidor som jag vidarebefordrar till (från AnonAddy) för att separera det från viktigare saker till min krypterade mail. Ska testa ProtonMail ett tag, sen Tutanota och sen kanske något annat. Får nog behålla min Gmailadress ett tag till då den är använd över en lång tid, men jag ska börja använda en egen domän (så jag kan testa olika tjänster utan att konstant behöva byta adress).

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag kört Protonmail lite men känner att jag skulle vilja ha min egen e-postadress. Vidarebefordrar just nu allt till min egen e-postadress till Protonmail, men jag kan inte ha min egen e-postadress som avsändare om jag inte betalar. Kollade nu vad Protonmail kostar och känner att det är för dyrt bara för att komma åt denna funktionen.

Så jag tänkte ge mig på Tutanota nu då de var mycket billigare. Har dock en fråga angående Tutanota. På Protonmail kan jag uppge en återställningsadress (annan e-postadress) men Tutanota verkar bara ge mig en återställningskod. Varför är det så? Kan verken välja en annan e-postadress eller mitt telefonnummer som återställningsmetod. Nu lär jag inte glömma mitt lösenord och visst kan jag skriva ut återställningskoden, men det känns ändå sådär.

Inte kommit igång med någon lösenordshanterare ännu. Har dock inga dåliga lösenord och kommer ihåg alla.

Permalänk
Inaktiv

Tutanota är otroligt bra, jag är betalande kund och använder de i Linux, Windows och i min mobil, jag har skrotat allt annat, använder gmail som skräpkonto.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon301768:

Tutanota är otroligt bra, jag är betalande kund och använder de i Linux, Windows och i min mobil, jag har skrotat allt annat, använder gmail som skräpkonto.

Kommer behålla min Gmail då den är använd över lång tid, och i övrigt en bra adress. Dock har jag planer på att överge den även om den kommer att finnas kvar.

Permalänk
Inaktiv

Ni som har ProtonMail, kan man ha olika avsändarnamn på sina alias/adresser?

Med avsändarnamn menar jag Namn <namn@exempel.se>? Tutanota erbjuder endast ett avsändarnamn oavsett om man har flera alias/adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Ni som har ProtonMail, kan man ha olika avsändarnamn på sina alias/adresser?

Med avsändarnamn menar jag Namn <namn@exempel.se>? Tutanota erbjuder endast ett avsändarnamn oavsett om man har flera alias/adresser.

Jag kan verifiera att det går att sätta unikt namn och signatur på varje adress för sig om man har Protonmail PLUS.

https://protonmail.com/support/knowledge-base/display-name-an...

Men det verkar inte gå att ha flera olika namn/signaturer på samma adress, vilket hade varit användbart om man exempelvis skulle vilja ha en svensk och en engelsk signatur.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gnurk:

Jag kan verifiera att det går att sätta unikt namn och signatur på varje adress för sig om man har Protonmail PLUS.

https://protonmail.com/support/knowledge-base/display-name-an...

Men det verkar inte gå att ha flera olika namn/signaturer på samma adress, vilket hade varit användbart om man exempelvis skulle vilja ha en svensk och en engelsk signatur.

Tack så mycket för info. Försökte söka på det själv men hittade inte sidan du länkar.

Ja, fler namn/signaturer på samma adress hade också varit användbart. På Tutanota kan jag dock inte välja olika namn till olika adresser vilket är värdelöst. Saknar även en del andra självklara funktioner som finns på ProtonMail.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att IMAP/POP3 inte är standard (gratis) hos Proton Mail. Det stod inget om det när man fick välja gratis eller bettal nivå.
Har tänkt flyttta över allt det generella till Proton och då man har Live, Gmail och nu då även Proton så skulle det vara trevligt att kunna samla allt på samma ställe. Men blir nog ändå bettalande kund i fjamtiden om jag är nöjd med tjänsten i övrigt.
Hade ju dock gärna sett en första bettal nivå för enbart detta.

EDIT:
Såg nu att ett extra program behövs för IMAP/POP3. Ska jag bettala för detta stödet så ska det inte behövas ett program utöver epost klienten. Förstår att det har med krypteringen att göra. Men pgp stöd finns ju att fixa till ex. Thunderbird.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv

Jag kommer att gå tillbaka till Tutanota. Protonmail är absolut trevligt men det är Tutanota också. Dessutom gillar jag att Tutanotas datorklient är gratis även om jag i mitt fall kommer att betala för att kunna använda egen domän. Tutanotas prissättning är dock mycket mer rimlig än Protonmails.

Permalänk
Medlem

Vill man göra det riktigt enkelt för sig så installerar man bara tillägget för Firefox eller Chrome "Mailvelope", fungerar hur bra som helst med Gmail och andra tjänster(även Nextcloud). Certifikatet har du på din egna dator, och givetvis så väljer man Firefox om nu är ute efter personlig integritet.

Permalänk
Skrivet av anon315148:

Jag kommer att gå tillbaka till Tutanota. Protonmail är absolut trevligt men det är Tutanota också. Dessutom gillar jag att Tutanotas datorklient är gratis även om jag i mitt fall kommer att betala för att kunna använda egen domän. Tutanotas prissättning är dock mycket mer rimlig än Protonmails.

Nackdelen med Protonmail är att deras gratisvariant har en signatur som inte går att ställa av om man inte uppgraderar till betalkonto, irriterande.
Jag hittade ingen funktion där det gick att ställa av det på gratiskonto.

Känns lite som att de försöker "tvinga" på att man ska uppgradera kontot.