Permalänk
Medlem

Speldator för ~20k

Jag skulle behöva lite köpråd för en speldator för ~20k. Priset är inte extremt noga men vill gärna hålla mig däromkring.

Det jag skulle ha datorn till är att spela spel, och gärna kunna spela de nyaste spelen med höga grafikinställningarna. Så gärna en dator som kommer klara av spel bra ett bra tag framöver. Om möjligt får datorn gärna ha lite lägre ljudnivå men det är inget krav om det kommer på bekostnad av prestanda.

Spel jag för tillfället spelar en del innefattar MMO:s, Dark souls 3, Monster hunter world etc. Men vill kunna spela t.ex. FF7-remaken på höga inställningar när den kommer till PC.

För grafikkortet hade jag tänkt mig någon av AMD:s, då jag inte haft några dåliga erfarenheter från dem. Tänkte eventuellt vattenkylning också om det finns någon smidig lösning (aldrig haft vattenkylning förr).

Är tyvärr rätt dålig på hårdvara generellt, så skulle behöva lite tips på hurdan speldator du skulle bygga ihop med det jag skrev ovan i åtanke?

Som sagt är jag rätt dålig på hårdvara, så är väldigt tacksam för all hjälp ni kan ge!

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bygg/DaWQa

Väldigt snabbt ihop slängt som ett exempel.
Men för de du beskriver så sätt så behöver du inte lägga 20k, skulle nog räcka med 10-15 så länge du inte spelar på en massiv skärm. En billigare dator räcker den också ganska så länge.
Men har du stor budget så, någon annan kommer nog rätta mig med ett bättre exempel. Andra har bättre koll på hur Ryzen 3600 vs 3900x prestanda mot pengarna.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för ett snabbt svar! Ska kolla noggrannare på det där strax. Ja, jag har ju lite mer budget nu så tänkte att det vore skönt med en speldator där jag bara kan köra på med bästa grafiken i dom flesta spelen. Spelar ibland med TV:n som spelskärmen så är ibland jag kör med större skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arwex:

Tack så mycket för ett snabbt svar! Ska kolla noggrannare på det där strax. Ja, jag har ju lite mer budget nu så tänkte att det vore skönt med en speldator där jag bara kan köra på med bästa grafiken i dom flesta spelen. Spelar ibland med TV:n som spelskärmen så är ibland jag kör med större skärm.

Ja skulle kanske sagt högre upplösning istället ^^
Kör du 1440p och större vill man pumpa lite mer pengar på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zephonim:

Ja skulle kanske sagt högre upplösning istället ^^
Kör du 1440p och större vill man pumpa lite mer pengar på grafikkortet.

Haha, jag hade lite planer på att skaffa en mer högupplöst skärm i samband med detta köp. Men har inte riktigt börjat titta på skärmarna än.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Medlem

Den kombinationen av moderkort och CPU skulle jag avråda ifrån.
Det moderkortet (Gigabyte X570 Gaming X) har ganska dålig VRM-lösning. Det är inte någon bra kombination tillsammans med en strömhungring CPU som Ryzen 3900X. Dessutom så är det en onödigt kraftfull CPU om man bara skall spela.

Mitt förslag är snarare
https://www.inet.se/datorbygge/b1162819/18k

Windows ingår inte i det här bygget. Går ju att lägga till, eller så kanske du kan fixa det på egen hand.

Grafikkortet är riktigt inte det allra kraftfullaste på marknaden, men bör räcka långt. Behövs det snabbare så kan det vara läge att vänta tills nästa generation grafikkort släpps - vilket troligen sker under hösten.

Permalänk
Medlem

Skulle ha gjort så här:

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Viking

Tycker faktiskt att alla dessa rekommendation är onödigt dyra.
Enligt dina behov behöver du absolut inte dyrare hårdvara än så här, det här är mest prisvärt också.
X570 och 2080 super bl.a är riktigt onödigt i det här fallet.
Skulle starkt rekommendera det här istället:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik_T:

Den kombinationen av moderkort och CPU skulle jag avråda ifrån.
Det moderkortet (Gigabyte X570 Gaming X) har ganska dålig VRM-lösning. Det är inte någon bra kombination tillsammans med en strömhungring CPU som Ryzen 3900X. Dessutom så är det en onödigt kraftfull CPU om man bara skall spela.

Mitt förslag är snarare
https://www.inet.se/datorbygge/b1162819/18khttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1162819/18k

Windows ingår inte i det här bygget. Går ju att lägga till, eller så kanske du kan fixa det på egen hand.

Grafikkortet är riktigt inte det allra kraftfullaste på marknaden, men bör räcka långt. Behövs det snabbare så kan det vara läge att vänta tills nästa generation grafikkort släpps - vilket troligen sker under hösten.

Processorn är inte mycket dyrare och är en av dom bästa som går att få tag på. Man kan helt klart kalla den framtidssäkrad. Han kan ha många program igång och datorn kommer inte slöa ner. Värd sitt pris. Angående moderkortet så håller denna testaren inte med dig:

Citat:

The Gigabyte X570 Gaming X is the most affordable X570 powered motherboard Gigabyte has to offer. At 170 USD it ought to handle anything from 4 to 16 Cores CPUs. And power it does deliver! 12 50 amps Power Stages, 5 True CPU phases, and premium cooling components, it can truly compete with its more expensive siblings!

Likaså detta testet har inga klagomål på vrm-lösningen eller att den inte skulle klara av 3900X, tvärtom:

Citat:

The good news is, the GIGABYTE X570 Gaming X cuts corners, but it cuts them in all the right places. You don’t have a paper thin, wavy PCB that looks like cooked bacon with the stability of raw bacon. You do get a reasonably good VRM implementation with a decent number of phases. It isn’t an overbuilt and utterly ridiculous implementation like you’ll see on GIGABYTE’s highest end offerings.
Overclocking
However, you can run a 3900X or even a 3950X on ths board
Given the performance and overclocking, the GIGABYTE X570 Gaming X is fantastic for the money. It’s well built, stable and it just worked. The GIGABYTE X570 Gaming X earns our silver award for being generally well made, stable, decent at overclocking and an overall solid value for the money.

https://www.thefpsreview.com/2020/04/10/gigabyte-x570-gaming-...

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Viking
Skrivet av KrilleD:

Processorn är inte mycket dyrare och är en av dom bästa som går att få tag på. Man kan helt klart kalla den framtidssäkrad. Han kan ha många program igång och datorn kommer inte slöa ner. Värd sitt pris. Angående moderkortet så håller denna testaren inte med dig:
https://www.youtube.com/watch?v=ELHzKf0vyuM

Likaså detta testet har inga klagomål på vrm-lösningen eller att den inte skulle klara av 3900X, tvärtom:
https://www.thefpsreview.com/2020/04/10/gigabyte-x570-gaming-...

Det där moderkortet är ändå ett utav de absolut sämsta av alla x570. Det spelar ingen roll vad andra säger, det blir inte bättre för det. Sedan är de flesta b550-korten bättre än många x570, vet faktiskt inte ett ända b550 som är sämre än x570 gaming x. Så i det här fallet är b550 det självklara valet.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Tycker faktiskt att alla dessa rekommendation är onödigt dyra.
Enligt dina behov behöver du absolut inte dyrare hårdvara än så här, det här är mest prisvärt också.
X570 och 2080 super bl.a är riktigt onödigt i det här fallet.
Skulle starkt rekommendera det här istället:
https://komponentkoll.se/bild/DYjOU.png

Detta är ett kanonbygge! Finns ingen anledning att spendera 5-7000:- mer, det kommer bara ge marginellt bättre prestanda tack vare ett 2080 Super istället för RX 5700 XT, medan en 3900X knappt kommer ge något mer än fler kärnor som man inte har användning för i spel. Bättre att köra på denna som Donnerstal rekommenderar och lägga extra krut på en riktigt fet skärm eller möjligtvis spara till det släpps nya grafikkortsgenerationer i slutet på året som förväntas vara riktigt jävla bra i jämförelse med dagens kort, då är det bara sälja detta kort och stoppa i ett nytt om man känner att man vill ha än mer prestanda

Vill du ha max prestanda för pengarna IDAG, så kör på ett 2080 Super, men jag tycker iaf inte det känns prisvärt med tanke på att det är typ dubble priset, för 15-20% mer prestanda.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Trevligt med en dator för 20K, blir fint oavsett alternativ du väljer. Om du ska överklocka så se till att ha bra kylning (värt oavsett egentligen). Intels CPU'er är trevliga att överklocka med ett ASUS moderkort. Har ingen koll på AMD.

2080 SUPER är ett riktigt fint kort om du vill ha det bästa idag, annars finns det bra något sämre men betydligt billigare alternativ som redan har nämnts.

Glöm inte att ha åtminstone 3200Mhz minnen (så du inte köper 2666Mhz) och 1 eller 2 NVME M.2 SSD (inte SATA SSD) så blir det här riktigt fint.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donnerstal:

Det där moderkortet är ändå ett utav de absolut sämsta av alla x570. Det spelar ingen roll vad andra säger, det blir inte bättre för det. Sedan är de flesta b550-korten bättre än många x570, vet faktiskt inte ett ända b550 som är sämre än x570 gaming x. Så i det här fallet är b550 det självklara valet.

Agree to disagree.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Medlem

Oj! Tråden exploderade! Tack så mycket för alla era svar, riktigt bra diskussioner med. Jag får ta och gå igenom dessa lite mera imorrn när jag har något mer tid.