Ångrat er efter byte till Android?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbesz78:

Läser rätt så mycket om mobiltelefoner så vi behöver inte diskutera fördelarna mellan IOS o Android, men jag är väldigt nyfiken på era tankar som bytt operativsystem.

Jag var relativt tidigt ute med iOS och skaffade en iPod touch 2008 för att se vad hypen med appar var för något. På den tiden hade jag en enkel Sony Ericsson som ersatt min trotjänare Ericsson T68. Det blev början på en resa med iOS genom iPhone 3GS, iPhone 4S samt iPhone 5 (som tyvärr blev stulen). Efter det har jag huvudsakligen kört Android på min mobil.

Har egentligen aldrig bytt helt, utan körde Android-platta (Android 3.2.1 Honeycomb) innan jag hade en mobil med Android. Efter jag bytte till Android på mobilen, så har jag alltid haft tillgång till iPad samt en iPhone SE för att stilla min iOS hunger.

Idag fungerar Android och iOS mer eller mindre i harmoni idag med apparna. Min Android-telefon är rootad, vilket gör att exempelvis PokéMon Go inte fungerar. Istället kör jag det på iPhone SE. PokéMon Home funkar däremot fint på min rootade Android än så länge. I början var jag även rädd att behöva köpa om appar i Play Store, men idag är nära nog alla appar som jag använder "free to play" med konton som synkar mellan enheterna

Kan inte säga att jag ångrar "bytet", utan älskar att kunna göra "allt" på min Android-lur, samtidigt som jag tar fram iPhonen när jag behöver något som "bara fungerar".

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

S7 edge hade inte samma UI som Samsung har idag. Den släptes 2016 innan Samsung började jobba med att rensa bort onödiga processer i sitt UI.
Har du en iphone från 2016 nu?

Jag har försökt byta till Iphone 2 ggr men saknar för mycket för att fastna.
En Android mobil är som en gaming pc, en iphone som en minisurfplatta, ungefär så är skillnaden för mig. Det går att göra precis vad man vill och behöver på Android, på Iphone kan man göra det Apple vill, därflr går den bort.

Nu var ju detta bara en av många Androider jag har testat och nämnde just denna eftersom personen jag svarade hade just en sådan själv och ansåg att webbläsaren flyter vid scroll. Jag har testat i stort sett varje generation av Android som kommit ut och redan när Galaxy S3 släpptes så pratade man om gpu-acceleration och att allt skulle bli lika bra som på iOS. Jag tycker dock att detta lyser med sin frånvaro och då blir det att gå tillbaka till iOS eftersom det inte finns något annat alternativ.

Jag har inte en iPhone från 2016 själv. Däremot hanterar jag dem ganska ofta då det finns många iPhone SE på jobbet och just när det gäller scroll/flyt är de ljusår bättre de senaste Androiderna jag har testat. Med det sagt så är de inte snabbare när det gäller att öppna program eller ladda webbsidor eller man man nu kan tänkas göra på telefonen.

Jag kan förstå att man saknar saker om man går från Android till iOS men för min del väger inget av detta upp det problemet jag upplever. Jag är mest förvånad varför du som verkar gilla Android så mycket har försökt att gå över till iPhone två gånger. Hur kommer det sig?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Har privat kört iphone 4S, 5SE och kör nu 8.

Jobbluren måste vara Android pga ett par egenutvecklade appar. Har testat ett gäng olika modeller och tillverkare genom åren.

Kan med lätthet säga att jag aldrig någonsin kommer köpa en Android-lur privat.

Jag föredrar enkelheten och framförallt FLYTET med iphone.

Permalänk
Medlem

Står inget om hur du sorterar appar automatiskt i bokstavsordning samt att alla nya appar ska sorteras automatiskt också. Inga mappar utan rena appar.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av Otori:

Har privat kört iphone 4S, 5SE och kör nu 8.

Jobbluren måste vara Android pga ett par egenutvecklade appar. Har testat ett gäng olika modeller och tillverkare genom åren.

Kan med lätthet säga att jag aldrig någonsin kommer köpa en Android-lur privat.

Jag föredrar enkelheten och framförallt FLYTET med iphone.

Vad för telefoner jämför du med? Det här är ju exakt. Samma visa som att folk jämför senaste MacBook pro med en gammal Acer för 7499 från Elgiganten. Samsung har inte hjälpt till i det här avseendet som släpper asdyra skitlurar t.ex.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen flitig iOS-användare då jag ogillar det rätt rejält, men mycket av "flytet" på iOS handlar väl fortfarande om att animationer, scroll osv är mycket långsammare än på Android? Det som ofta händer i webbläsaren på en Android är att allt innehåll på en sida inte är inläst, så scrollar man snabbt måste det läsas in mer innehåll och då tror folk att det är lagg.

Jag har förvisso inte bytt åt något håll, men de gånger jag använder en iPhone eller en iPad blir jag alltid frustrerad på saker som;
- Det kan vara ett helvete att hitta en inställning, och ibland finns den inte ens
- Skärmen registrerar inte när jag trycker, sjukt irriterande
- För mycket saker går inte att göra eller är galet krångligt
- Notifikationer är bara en röra
- Vissa menyer med tillhörande inställningar osv måste man swipa fram från rätt håll osv.
- Volymen går inte att justera individuellt, alltså att alarm har en volym och ringsignal en annan.
- Alla appar tar av någon anledning så stor plats, vilket har skapat mycket huvudbry när lagringen tar slut. Detta problem har jag aldrig haft med mina 10+ år med Android.
- Saknar en bakåtknapp som man alltid når med tummen och som alltid finns på samma plats

Jag har dock full förståelse för de som gillar iOS, bryr man sig inte så mycket om att kunna "personifiera" eller måste kunna göra specifika saker som är låsta funkar det väl bra. Frugan är riktig nöjd med sin iPhone och körde Android innan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Nu var ju detta bara en av många Androider jag har testat och nämnde just denna eftersom personen jag svarade hade just en sådan själv och ansåg att webbläsaren flyter vid scroll. Jag har testat i stort sett varje generation av Android som kommit ut och redan när Galaxy S3 släpptes så pratade man om gpu-acceleration och att allt skulle bli lika bra som på iOS. Jag tycker dock att detta lyser med sin frånvaro och då blir det att gå tillbaka till iOS eftersom det inte finns något annat alternativ.

Jag har inte en iPhone från 2016 själv. Däremot hanterar jag dem ganska ofta då det finns många iPhone SE på jobbet och just när det gäller scroll/flyt är de ljusår bättre de senaste Androiderna jag har testat. Med det sagt så är de inte snabbare när det gäller att öppna program eller ladda webbsidor eller man man nu kan tänkas göra på telefonen.

Jag kan förstå att man saknar saker om man går från Android till iOS men för min del väger inget av detta upp det problemet jag upplever. Jag är mest förvånad varför du som verkar gilla Android så mycket har försökt att gå över till iPhone två gånger. Hur kommer det sig?

Ljusår bättre? Jag märker inte av något dåligt flyt på min razer phone 2 och det är gammal hårdvara nu.
Vilket scenario ska jag testa för att märka av denna stora skillnad?

Min jobbtelefon (huawei mate 20 lite) däremot den hackar och håller på men det är en budget enhet vilket medför sämre nivå på allt. Ska man köpa android och vill ha bra flyt behöver man välja bra enheter det är i alla fall min erfarenhet. Med iPhone så är ju alla enheter premium från början vilket gör att de aldrig lider av slö lagring och annat som kan förstöra flytet,

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ljusår bättre? Jag märker inte av något dåligt flyt på min razer phone 2 och det är gammal hårdvara nu.
Vilket scenario ska jag testa för att märka av denna stora skillnad?

Min jobbtelefon (huawei mate 20 lite) däremot den hackar och håller på men det är en budget enhet vilket medför sämre nivå på allt. Ska man köpa android och vill ha bra flyt behöver man välja bra enheter det är i alla fall min erfarenhet. Med iPhone så är ju alla enheter premium från början vilket gör att de aldrig lider av slö lagring och annat som kan förstöra flytet,

Nu har jag ju skrivit det ett antal gånger och även i den post du citerar men det är främst webbläsarens prestanda när man scrollar jag syftar på. Jag vet inte hur andra använder sina telefoner men för min del handlar det en stor del om att läsa saker på diverse webbsidor och då är detta bland det viktigaste på telefonen. Det här kan märkas på andra ställen i telefonen men det är inte alls lika märkbart och något jag skulle ha överseende med.

Jag har testat MÅNGA olika enheter från 2012 och framåt men ingen har gjort detta lika bra som iOS. Vissa har absolut varit bättre än andra men för min del räcker det inte.

Frågan är om det inte är jag som är väldigt känslig och uppfattar detta annorlunda än många andra. Jag har redan fått bekräftat i tråden att S7 Edge flyter perfekt och min fru som tidigare hade en vanlig S7a fattade inte heller vad jag pratade om.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Nu har jag ju skrivit det ett antal gånger och även i den post du citerar men det är främst webbläsarens prestanda när man scrollar jag syftar på. Jag vet inte hur andra använder sina telefoner men för min del handlar det en stor del om att läsa saker på diverse webbsidor och då är detta bland det viktigaste på telefonen. Det här kan märkas på andra ställen i telefonen men det är inte alls lika märkbart och något jag skulle ha överseende med.

Jag har testat MÅNGA olika enheter från 2012 och framåt men ingen har gjort detta lika bra som iOS. Vissa har absolut varit bättre än andra men för min del räcker det inte.

Frågan är om det inte är jag som är väldigt känslig och uppfattar detta annorlunda än många andra. Jag har redan fått bekräftat i tråden att S7 Edge flyter perfekt och min fru som tidigare hade en vanlig S7a fattade inte heller vad jag pratade om.

Jo jag tror också ”felet” ligger hos dig, vissa är ju överkänsliga. Och du ser säkert skillnad.
”Ljusår bättre” är något jag i alla fall tolkar som att det är riktigt stor skillnad inte som att det eventuellt finns en lite skillnad om man är extra känslig.

Jag använder som sagt dagligen både iOS och android utan att reagera på att den ena skulle vara bättre med scrollfunktionen. Vilket tyder på att båda ligger på ungefär lika hög/låg nivå. Eller har iPad gen 6 en sämre scroll än övriga iOS enheter? Allt blir ju som sagt suddigt när man scrollar på denna men det tror jag beror på att det är en dålig skärm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Vad för telefoner jämför du med? Det här är ju exakt. Samma visa som att folk jämför senaste MacBook pro med en gammal Acer för 7499 från Elgiganten. Samsung har inte hjälpt till i det här avseendet som släpper asdyra skitlurar t.ex.

Lustigt hur förnärmade vissa blir så fort man föredrar en Apple-produkt.

De telefoner iphone jag specade var varken de senaste eller vassaste när jag köpte dem. Skulle aldrig köpa de senaste/vassaste iphone heller då jag inte anser de värda priset.

Det jag kör idag är alltså en gammal iphone 8, men ändå menar du att jag jämför en senaste 35.000kr dator med en gammal 7500kr?

Jag Har inte koll på alla Android-modeller jag haft genom arbetsåren. Men det har varit någon Note, en Edge, någon Huawei. Nu är det en enkel Samsung A-modell då jag sagt till chefen att det är onödigt att köpa dyrare lurar då jag ändå upplever dem lika användarmässigt.

Någon skrev här över om hur krånglig iphones inställningar är.
Jag jobbar stundtals i labbmiljöer där 4G inte får vara aktiverat.
Där kan man snacka omständigt i Android för att inaktivera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo jag tror också ”felet” ligger hos dig, vissa är ju överkänsliga. Och du ser säkert skillnad.
”Ljusår bättre” är något jag i alla fall tolkar som att det är riktigt stor skillnad inte som att det eventuellt finns en lite skillnad om man är extra känslig.

Jag använder som sagt dagligen både iOS och android utan att reagera på att den ena skulle vara bättre med scrollfunktionen. Vilket tyder på att båda ligger på ungefär lika hög/låg nivå. Eller har iPad gen 6 en sämre scroll än övriga iOS enheter? Allt blir ju som sagt suddigt när man scrollar på denna men det tror jag beror på att det är en dålig skärm.

Jag ser att du hänger upp dig på "Ljusår bättre", med tanke på att jag inte ser något problem alls på iOS eller Windows Phone när det fanns men upplever problem på alla Androidenheter så är ju försämringen "oändlig" och därav utrycket.

Att skärmen blir suddig är ju ett annat problem och det stämmer absolut. Jag upplevde en försämring på detta när jag gick från iPhone 8 till XS och oledskärm då det är mer eftersläp på skärmen. Här lär ju även högre uppdateringsfrekvens hjälpa.

Nu har jag ju inte kollat på din android så jag kan givetvis inte säga med säkerhet att problemet existerar där och det kanske är samma mellan din iPad och telefon. Jag har dock inte hittat den telefonen än och det är inte för att jag inte har försökt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jag ser att du hänger upp dig på "Ljusår bättre", med tanke på att jag inte ser något problem alls på iOS eller Windows Phone när det fanns men upplever problem på alla Androidenheter så är ju försämringen "oändlig" och därav utrycket.

Att skärmen blir suddig är ju ett annat problem och det stämmer absolut. Jag upplevde en försämring på detta när jag gick från iPhone 8 till XS och oledskärm då det är mer eftersläp på skärmen. Här lär ju även högre uppdateringsfrekvens hjälpa.

Nu har jag ju inte kollat på din android så jag kan givetvis inte säga med säkerhet att problemet existerar där och det kanske är samma mellan din iPad och telefon. Jag har dock inte hittat den telefonen än och det är inte för att jag inte har försökt.

Ja jag hänger upp mig på det eftersom du påstår att en iphone se (gamla modellen antar jag) flyter på ljusår bättre än alla androidenheter. Jag tycker det är en rejäl överdrift jag säger inte att android aldrig hackar till men det är inte så att Ios enheter är fria från hack. Jag spelade in ett litet klipp på där jag scrollar på en hemsida där min ipad tydligt hackar. (Edit IPAD model 1893)
https://youtu.be/tUKRyHrXiIs Den är dessutom bara inspelad i 60 fps. Höll tyvärr telefonen fel så videon blev uppladdad på fel håll.

Jag skulle inte kalla det dåligt flyt det är bara inte helt perfekt. De Windows phone enheter jag ägt (LG optimus 7 HTC 8x Nokia lumia 920 Nokia lumia 640 xl) var alla mycket bättre än dåtidens motsvarigheter med android men de var inte hundra procent fria från hack.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har varvat iOS och Android (kryddat med lite Windows Phone) på både telefon och platta sedan jag köpte den första iPhonen i USA när den kom. Alla operativsystem har sina för och nackdelar men för mig är iOS mitt förstaval, mest pga integrationen mellan telefon/platta/dator samt kvalitén på apparna och tjänsterna. Slänger fortfarande in en Android här och där för att testa det senaste men brukar byta tillbaka till iOS efter ett halvår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja jag hänger upp mig på det eftersom du påstår att en iphone se (gamla modellen antar jag) flyter på ljusår bättre än alla androidenheter. Jag tycker det är en rejäl överdrift jag säger inte att android aldrig hackar till men det är inte så att Ios enheter är fria från hack. Jag spelade in ett litet klipp på där jag scrollar på en hemsida där min ipad tydligt hackar. (Edit IPAD model 1893)
https://youtu.be/tUKRyHrXiIs Den är dessutom bara inspelad i 60 fps. Höll tyvärr telefonen fel så videon blev uppladdad på fel håll.

Jag skulle inte kalla det dåligt flyt det är bara inte helt perfekt. De Windows phone enheter jag ägt (LG optimus 7 HTC 8x Nokia lumia 920 Nokia lumia 640 xl) var alla mycket bättre än dåtidens motsvarigheter med android men de var inte hundra procent fria från hack.

Din video såg inte så kul ut. Har inte upplevt iOS så förutom i undantagsfall eller i vissa appar. Jag förstår att du inte tycker det är någon skillnad.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Din video såg inte så kul ut. Har inte upplevt iOS så förutom i undantagsfall eller i vissa appar. Jag förstår att du inte tycker det är någon skillnad.

Det är däremot ett värsta scenario som jag valde för att visa fenomenet. Upplever inte sådana hack som vanliga på mer lättdrivna sidor som sweclockers.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Otori:

Lustigt hur förnärmade vissa blir så fort man föredrar en Apple-produkt.

De telefoner iphone jag specade var varken de senaste eller vassaste när jag köpte dem. Skulle aldrig köpa de senaste/vassaste iphone heller då jag inte anser de värda priset.

Det jag kör idag är alltså en gammal iphone 8, men ändå menar du att jag jämför en senaste 35.000kr dator med en gammal 7500kr?

Jag Har inte koll på alla Android-modeller jag haft genom arbetsåren. Men det har varit någon Note, en Edge, någon Huawei. Nu är det en enkel Samsung A-modell då jag sagt till chefen att det är onödigt att köpa dyrare lurar då jag ändå upplever dem lika användarmässigt.

Någon skrev här över om hur krånglig iphones inställningar är.
Jag jobbar stundtals i labbmiljöer där 4G inte får vara aktiverat.
Där kan man snacka omständigt i Android för att inaktivera.

Att jämföra en android mot en annan ger ju superstora skillnader. Det är ju inte enbart prissegment, utan även tillverkare som styr kvaliteten på slutprodukten. Det stora fallet för många tillverkare, såsom Samsung är ju att mjukvaran är så otroligt besudlad.

Där diskussionen ballar ur är ju just vid android vs. X. Frågan blir ju då direkt, vilken av alla androider?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Man vänjer sig vid det mesta.

Jag gick ifrån Android -> Iphone -> Android -> Iphone.
Alltid ett par saker jag stör mig vid varje byte med Android vs IOS. Störiga saker som jag hatar med båda.

Men i slutändan hittar man på andra lösningar eller accepterar saker man inte kan ändra till slut.

Permalänk
Medlem

Ang. flytet i webbläsare så upplever jag också det som betydligt sämre på Android. Jag är mycket känslig men föredrar Android så har lärt mig leva med det.

Det jag noterat är att det skiljer mycket mellan olika tillverkare. Chrome flyter mycket sämre på min Note10 är på min Pixel.
Chrome har inte samma flyt som Samsung Internet eller Firefox som är mycket bättre. I Chrome hackar det alltid till när man börjar scrolla eftersom adressfältet fälls in, det gör att det hoppar till. Föredrar ändå Chrome eftersom det är en stor del av Android och sync mellan olika enheter är perfekt.

Det händer att det hackar till i iOS men det upplevs inte lika irriterande eftersom det inte scrollar lika snabbt (och Safari/Chrome är bättre optimerade antagligen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Någon skrev här över om hur krånglig iphones inställningar är.
Jag jobbar stundtals i labbmiljöer där 4G inte får vara aktiverat.
Där kan man snacka omständigt i Android för att inaktivera.

Jag gillar och använder både Ios och android, gillar båda två, men var tvungen att kommentera när du skriver omständigt att inaktivera 4G på android?
Svep ner rullgardinen och tryck på mobil data= klart

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

Det var längesedan jag bytte till android,
Jag tycker nog att möjligheten att välja, olika telefoner, och olika designer, både på Hard o software, istället för att låsa sig på bara 1 val är för mig en fördel till android.
Bytte jag tillbaka till iOS, skulle jag nog mest sakna möjligheterna att installera valfria appar, som tex YouTube vanced, för att bara nämna 1.

Men bäst av allt är ju att båda systemen finns, och jag är fri att välja vilken av dem jag vill.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Jag körde varannan iPhone mellan 3G och 6 och bytte därefter till android.

Tycker att det varit en sämre upplevelse men uppoffringarna har varit värt det för den extra funktionalitet som android erbjudit.

I mycket så tycker jag iOS är ikapp android vid det här laget och med tanke på att android fortfarande känns wobbligt och att jag tycker att man inte kan lita på tillverkarna av produkterna. Både vad det gäller Google och de som gör själva telefonen har gjort att jag nog tänker byta tillbaka till iPhone när min galaxy S10+ gjort sitt.

Jag är också fri från sociala medier och sånt så iMessage kommer vara värt det för mig. Att slippa skicka mms med lågupplösta bilder och video kommer bli nice.

Det som eventuellt skulle kunna göra att jag stannar på Androidtåget är om Microsofts Duo blir nice när den kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Jag gillar och använder både Ios och android, gillar båda två, men var tvungen att kommentera när du skriver omständigt att inaktivera 4G på android?
Svep ner rullgardinen och tryck på mobil data= klart

Tyvärr är det inte mobildata jag vill stänga av, utan inaktivera 4G och endast köra 2G/3G. Då måste jag:
Swipa ner, klicka på det lilla kugghjulet
Klicka Anslutning
Scrolla ner och välja Mobilnätverk
Välja Nätläge
Välja vilket läge jag vill använda.

På iPhone är det ett steg mindre, men inget swipe eller scroll och letande, varje alternativ ligger högst upp.

Permalänk
Medlem

Nu har jag en OnePlus men kommer hoppa på iPhone-tåget när iPhone 12 kommer med en 5.4 tums display. Är trött på stora mobiler!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Tyvärr är det inte mobildata jag vill stänga av, utan inaktivera 4G och endast köra 2G/3G. Då måste jag:
Swipa ner, klicka på det lilla kugghjulet
Klicka Anslutning
Scrolla ner och välja Mobilnätverk
Välja Nätläge
Välja vilket läge jag vill använda.

På iPhone är det ett steg mindre, men inget swipe eller scroll och letande, varje alternativ ligger högst upp.

Det fina med Android är att sådant är enkelt att åtgärda. Jag testade precis och fick ner det till två (tre inkl. valet) tryck enom att lägga till en Nova-widget på hemskärmen.
(Långtryck på hemskärmen --> Widgets --> Nova Activity --> Settings --> Mobile network)

Nu tog jag Nova Launcher som exempel men det finns många andra andra appar att välja bland.

Permalänk
Medlem

Tror det är en vanesak. Är man inställd på att det kommer vara skit så är det skit. Är man van vid en sak så är man. Frugan har nu haft Huawei i 2 år och tycker den är helt okej just nu. Kommer nog köpa en iPhone igen till henne så hon gillar den mer.

Med det sagt har hon haft en telefon i snart två år som kostade 3800. Då har hon bara klagat på högtalaren. Om man jämför med en iPhone så blir detta 1900 per år. En iphone måste hon behålla i 6 år för att uppnå denna summan.

Älskar mycket med Android men hade velat ha något mellanting. Min fru känner likadant. En sak som är överraskande för henne är att batteriet efter nästan 2 år är lika bra som dag ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Det fina med Android är att sådant är enkelt att åtgärda. Jag testade precis och fick ner det till två (tre inkl. valet) tryck enom att lägga till en Nova-widget på hemskärmen.
(Långtryck på hemskärmen --> Widgets --> Nova Activity --> Settings --> Mobile network)

Nu tog jag Nova Launcher som exempel men det finns många andra andra appar att välja bland.

Det tråkiga är att man måste till att installera appar för det.

Det vore så extremt mycket roligare om folk kunde acceptera varandras upplevelser och val utan att för den delen behöva försvara dem till dödagar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag var relativt tidigt ute med iOS och skaffade en iPod touch 2008 för att se vad hypen med appar var för något. På den tiden hade jag en enkel Sony Ericsson som ersatt min trotjänare Ericsson T68. Det blev början på en resa med iOS genom iPhone 3GS, iPhone 4S samt iPhone 5 (som tyvärr blev stulen). Efter det har jag huvudsakligen kört Android på min mobil.

Har egentligen aldrig bytt helt, utan körde Android-platta (Android 3.2.1 Honeycomb) innan jag hade en mobil med Android. Efter jag bytte till Android på mobilen, så har jag alltid haft tillgång till iPad samt en iPhone SE för att stilla min iOS hunger.

Idag fungerar Android och iOS mer eller mindre i harmoni idag med apparna. Min Android-telefon är rootad, vilket gör att exempelvis PokéMon Go inte fungerar. Istället kör jag det på iPhone SE. PokéMon Home funkar däremot fint på min rootade Android än så länge. I början var jag även rädd att behöva köpa om appar i Play Store, men idag är nära nog alla appar som jag använder "free to play" med konton som synkar mellan enheterna

Kan inte säga att jag ångrar "bytet", utan älskar att kunna göra "allt" på min Android-lur, samtidigt som jag tar fram iPhonen när jag behöver något som "bara fungerar".

Vad menar du med att du tar fram iphonen när du behöver något som "bara fungerar".?
Jag har en samsung s8. Menar du att den inte skulle "bara fungera"?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GLaDER:

Körde iPhone från iPhone 4 till iPhone 5s (bytte till en Nexus istället för iPhone 6). Sen dess har jag haft HTC, Nexus, Huawei och OnePlus. Igår hämtade jag ut en iPhone 11 på jobbet, så nu kör jag båda OS.

Satte igång min iPhone och började konfa lite. Mycket är smidigt men jag stötte direkt på små problem.

1. Jag vill ha alla appar på en skärm (har kört Nova launcher på det sättet i alla år). På iPhone är jag tvingad till iOS gamla vanliga grid.

2. Jag tycker att översta raden (där klockan och ikoner finns) på iPhone har för stort typsnitt. Verkar inte gå att ändra.

3. Jag kör Svorak som tangentbordslayout. På Android är det bara att skaffa SwiftKey och vips så finns Svorak att välja på. SwiftKey för iOS har inte ens Dvorak. GBoard för iOS har Dvorak, men inte Svorak.

(Listan kan bli längre, men:)

Essensen av min upplevelse är att iOS är iOS och Apple vill att du gör som Apple vill att du ska göra. På Android är jag i fokus, på min iPhone är det iOS som styr. Gillar man iOS ser jag ingen eg. anledning att byta, iPhone är en trevlig telefon, men känner man sig begränsad och inlåst är Android helt klart mer flexibelt.

Exakt de som gjorde att jag bytte till Android för jag vill designa min telefon som jag vill att den ska se ut och jag var dödligt less på IOS samma trista utseende som dom haft i alla j*vla år, nu kör jag med nova och en massa andra appar och min telefon är unik, finns förmodligen ingen annan telefon som ser lika dan ut och då menar jag mer en bara bakgrundsbilden, med Android så är de din fantasi som sätter gränsen av vad du kan skapa, aldrig mer en Apple produkt för mig, jag vill bestämma hur min telefon ska se ut.

Permalänk

Android är för mig bästa receptet för att jag skall tröttna och glömma bort enheten. Alldeles för plottrigt och omständligt att göra saker. Känns som de som gjort det är kvar i ett datortänk snarare än i ett användartänk. Att kunna customisera sönder allt bäddar bara för att ingen skall kunna hjälpa en sedan för att de inte hittar runt i din setup. Än värre när de olika telefontillverkarna skall custa sin egen variant och med en massa bloat och annan dynga.... Nej tack - aldrig mer!

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.