Veckans fråga: Vilken komponent uppgraderar eller byter du oftast?

Permalänk
Medlem

Hm, fick fundera lite då det varierar en del.

Men om man tänker på "uppgraderar" så är det nog helt klart SSD och av olika orsaker.
Dels hjälper jag folk och uppgraderar deras maskiner med större och snabbare diskar, kan då bli av med de äldre/mindre diskarna eftersom. Men även för att höja nivån på hela maskinparken (många maskiner) när det är bra läge att byta.

Hela bruksmaskinen (el den jag tänkt ha till det) byts också ibland när jag hittar någon ny som ser lockande ut. Intressant hur långt de s k minidatorerna kommit i allmän prestanda.

Spelmaskin däremot blir det väldigt sällan, då blir det byte av hela maskinen och en riktigt rejäl. Nuvarande är från -09 även om både minne, disk och grafikkort är utbytta något år senare. Har väntat lääänge på att större och mer högupplösta skärmar samt grafikkort som orkar driva dem ska komma. Då blir det att beta av backloggen på sisådär 13 år av PC-spel (kört PS3).

Permalänk
Medlem

Grafikkort ca 1, 5 år i snitt mellan uppgraderingar. Chassi byter jag ofta med.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Byter cpu, ram och moderkort oftare än grafikkorten men sen spelar jag nog inte lika mycket krävande spel som andra gör.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte besvara frågan.
1. Uppgraderar komponenter vid behov, vilket brukar innebära >3 år oavsett komponent.
Senaste åren har det blivit en hel del byten och rockader då dels delar från min dator hamnat i nybyggen till barnen och dels har andra delar gått sönder i förtid eller bytts av andra pressande skäl.
2. Frågan tillåter bara att välja en komponent, men om man inte byter så ofta innebär byte av CPU även tvingande byte av moderkort och RAM.

Den komponent jag byter mest sällan är definitivt floppy-drive. Den har inte bytts på >25 år!
Nätaggregat och chassie har också definitivt >10 år beräknad livslängd i min dator. (Båda närmar sig 10 år i ålder, och jag har inga som helst planer på att byta förrän moderkorten lämnar standarden för ATX strömförsörjning.)

Permalänk
Medlem

Uppgradering är väl mer eller mindre 90-tal
Nu bygger jag en bra stark dyr burk, behåller den 5-10år och sedan bygger jag en ny.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Du är inte ensam! Kört krympsvängen: ATX->mATX->ITX och ett gäng chassin på vägen. Nu har jag haft mitt Louqe Ghost sen förra sommaren och känner (faktiskt) inget behov av att byta chassi, helt enkelt hittat ”hem”. (tills något mindre och coolare släpps då... )

Har gjort samma grej och sitter också med ett Ghost nu. Förbokade dock ett sånt här för ett tag sedan. Okej, nu har jag slutat
Hjälp!

Permalänk
Medlem

Grafikkort har det varit för min del, mest för att dem har gått sönder och fått nya på garantin. Köpte ett gtx 670 gick sönder fick ett 960, köpte ett 1080ti som gick sönder fick ett 2080 super.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Ni (6st) som byter nätagg oftast, why?

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Jag kör till det rasar och förnyar den prylen, är inte behov av någon gamingdator eller barnbelysning

Permalänk
Medlem

SSD/HDD har det blivit. Senast köpte jag till en 4TB extern HDD och på tur står att byta en 2TB intern HDD till en 4TB intern HDD. Sen jag köpte datorn 2011 har det annars blivit 2 nya grafikkort, uppgradering av minne 2 gånger, en uppgradering av CPU och ett nytt nätaggregat.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Chassi, nätagg, mb, cpu, minne 10år utan byte.
Skärm 1 byte på 10år.
Graffa 2 byten på 10år.
HDD/SSD 4 byten på 10år.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

SSD/HDD har bytts och uppgraderats mest. Senaste året har jag köpt tre st 860 EVO (2 TB totalt), en Crucial MX500 2TB, samt en extern Crucial X8 500GB. Målet är att helt bli fri från hårddiskar så småningom då de enligt mig inte hör hemma i en modern dator. Nästa köp blir en M.2-enhet.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

När jag tänker efter så har jag bytt alla komponenter i min nuvarande dator en gång var vid olika tillfällen (och därmed kanske det inte kan räknas som samma dator).

Det tråkiga när man byter någon enstaka komponent är att någon annan står på tur, i alla fall om man väntar så länge mellan gångerna som jag gör. Det som går att spara en längre tid är väl PSU och chassi så klart.

Om jag skullle uppgradera min dator igen så blir det byte av allt utom chassi. Blir det ingen uppgradering så kommer jag köra tills någon komponent dör och sen byta ut den mot något begagnat Har insett att jag spelar så sällan att det inte är rimligt att lägga stora summor på en burk som i slutändan bara används som HTPC.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Jag har haft fyra stationära datorer sen 1994 (P60, AthlonXP 2100+ (AIUHB - kommer aldrig glömma den steppingen ), Phenom II X3 och nu senast Ryzen 5 1600). Här uppgraderas det inte i onödan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Byter oftast processor och hårddiskar nu för tiden då man alltid köper 1080TI, 2080TI etc

Permalänk
Medlem

Vilken komponent uppgraderar eller byter du oftast?

1. Lagring (SSD/SSHD/HDD)
2. Minne
3. Grafikkort

Lagring är det jag oftast uppgraderat/utökat/kompletterat.
Är inte helt säker på om jag uppgraderat minne eller grafikkort oftast.
Tror det blivit minne fler gånger totalt genom åren sen min första PC. Men är väl ganska jämnt där.

Saker som moderkort, processor, chassi, nätagg har vanligtvis blivit i samband med att det blivit en helt ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Jag har haft fyra stationära datorer sen 1994 (P60, AthlonXP 2100+ (AIUHB - kommer aldrig glömma den steppingen ), Phenom II X3 och nu senast Ryzen 5 1600). Här uppgraderas det inte i onödan.

Att gå från en Pentium 60 till en Athlon XP 2100+ måste ju varit brutalt stor skillnad.
När Athlon XP var ny måste det varit lite som om du har bil och du stampar gasen i botten efter att bytt bil.
Om din gamla och nya bil haft ungefär samma vikt, fast din gamla bil haft ca 100hk och din nya bil haft ca 400hk.

Idag skulle man inte tycka att en XP 2100+ är speciellt snabb.
(Medan en 400hk bil fortfarande är hyfsat snabb om den inte väger 3000kg+)
Men om du skaffade XP 2100+ när den var ny och gick från en Pentium 60 så måste det varit en WOW känsla i början ?

Permalänk
Medlem

Oftast blir det att lägga till 1 SSD än att man byter ut, annars brukar jag byta CPU och MB samtidigt som jag byter grafikkort.

Dock ska jag bryta min egen trend och byta ut CPU, MB och c: driven vid nästa uppgradering och behålla mitt 1080ti då jag inte spelar så ofta längre.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Kylning var ju rätt tråkig komponent att ha med. Dessa byter man ju som popcorn vs CPU/Grafikkort. Beror ju på om de börjar väsnas osv.

Röstade för grafikkort. Brukar bli 2-3 byten minst per CPU

Permalänk
Medlem

Lagring, utan tvekan. Kylning byts i regel i samband med byte av CPU/RAM/moderkort (vilka tenderar att uppgraderas så sällan att jag blir så illa tvungen att byta alltihop, undantaget senaste bytet då jag kunde återanvända RAM från föregående men passade på att fylla på med 32GB till, så det gick på ett ut. ). Chassi än mer sällan än så (2 chassibyten de senaste 15 åren). Skärmar är väl lite samma sak det ... köpte två nya i år, och de förra köpte jag 2007 eller så.
Nätagg har bytts något oftare än chassi, men jag tror att jag har köpt tre de senaste 17-18 åren.
Lagringsmedia däremot, det skulle jag nog säga har utökats/bytts ut allra oftast. Det är åtminstone en sådan frekvens på det att jag inte kan säga med mer än 5 enheters säkerhet hur många jag köpt de senaste 15 åren, till skillnad mot alla andra delar där jag nog utan större problem skulle kunna backtracka allt till 2003 åtminstone. Innan dess är det lite mer osäkert då det gick åt en jäkla massa moderkort och processorer där när man var ung, dum, och aktivt överklockande.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag brukade byta grafikkort 1-2 gånger innan resten fick gå vidare men senaste gångerna har blivit hela datorn.
Utöver att peta in fler SSD’s då men tycker inte det räknas som uppgradering.

Räknar dock med återgång till att uppgradera grafikkortet på senaste burken (med 3800X), eventuellt CPU om 4000-serien imponerar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag köper alltid senaste värstingdatorn och spelar på den tills jag känner att det är dags för ny dator.
Ger sedan min gamla dator till någon bekants barn då mina gamla datorer oftast brukar vara aktuella fortfarande.

Back in the days när jag inte hade råd att byta allt på en gång så var det väl grafikkortet som uppdaterades oftast samt nya minnen och hårddiskar såklart.

Permalänk
Medlem

Har bytt CPU 2 gånger sen 2014 men mitt Titan Z fungerar fortfarande problemfritt

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Hårddiskar. Har väl totalt blivit 7st.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

@UndaC: "Undertecknad tillhör skaran mindre begåvade som köper det absolut dyraste som finns"

He he ... fuck you! (referens till Randy i South Park under Tegridy-säsongen)

Maximal grafikprestanda i spel har jag varit ute efter i ganska många år nu, så när Nvidia (eller förhoppningsvis men antagligen inte AMD) fiser ur sig nästa värsting så kommer jag med all sannolikhet köpa.

Det har blivit ganska många grafikkort över åren.

  1. Matrox Mystique 220

  2. 2-3 kort som jag inte minns namnet på, under perioden då jag inte brydde mig om prestanda alls. Ett av dem var ett Radeon-nånting tror jag. Kan ha haft något GeForce också.

  3. 7600 GT (passivt kyld)

  4. HD 3850 (passivt kyld)

  5. HD 4870 (som jag våldförde mig på men även underklockade vid idle för lägsta möjliga ljudnivå)

  6. HD 4890 (men det var bara för att jag dräpte mitt 4870 med överklockningsövervåld)

  7. HD 5870

  8. HD 7870

  9. 290X

  10. 780 Ti

  11. Ytterligare en 780 Ti (för SLI)

  12. 2x980 (SLI)

  13. 2x980 Ti (SLI)

  14. 2x1080 (SLI)

  15. 2080 Ti (ett ensamt, främst för att slippa SLI men givetvis även pga den totalt sinnesjuka prisnivån)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Att gå från en Pentium 60 till en Athlon XP 2100+ måste ju varit brutalt stor skillnad.
När Athlon XP var ny måste det varit lite som om du har bil och du stampar gasen i botten efter att bytt bil.
Om din gamla och nya bil haft ungefär samma vikt, fast din gamla bil haft ca 100hk och din nya bil haft ca 400hk.

Idag skulle man inte tycka att en XP 2100+ är speciellt snabb.
(Medan en 400hk bil fortfarande är hyfsat snabb om den inte väger 3000kg+)
Men om du skaffade XP 2100+ när den var ny och gick från en Pentium 60 så måste det varit en WOW känsla i början ?

Tror inte han använde sin pentium 60 när han köpte sin Athlon. Tog väl snarare en paus från pc. För på den tiden var pentium 60 helt oanvändbar.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja säga att det bara är grafikkortet som verkligen fått en uppgradering på de snart 7 åren jag haft min stationära dator. Gick från ett Nvidia 770 2GB VRAM till Nvidia 1060 6GB VRAM. Visst jag har bytt CPU, men bara från i5 4670k till i7 4770k så klassar inte det som någon stor uppgradering direkt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Inga på (för) lång tid, blir nog att börja om snarare.